Egy vicces rövidhír a közelmúltból: december 12.-én a bangkoki Don Muenang nemzetközi repülőtéren a thaiföldi hatóságok, az Egyesült Államoktól kapott titkosszolgálati információk alapján, lefoglaltak egy újrafeltöltés céljából ott leszállt - a grúz Air West cég által működtetett és Grúziában regisztrált, az Egyesült Arab Emírségekben működő Overseas Cargo FZE, korábban pedig egy kazah légitársaság tulajdonában lévő, az új-zélandi SP Trading Kft. részére lízingelt, majd általuk a Hongkongban bejegyzett Union Top Management Kft. részére bérbeadott - szovjet gyártmányú IL-76T típusú szállítógépet (és annak kazah ill. fehérorosz személyzetét), amely 35 tonna észak-koreai gyártmányú katonai felszerelést - többek között robbanóanyagot, gránátvetőket, föld-levegő rakéták alkatrészeit - szállított Iránba. Vagy Pakisztánba. Vagy Srí Lankára.
És még egyesek azt mondják, hogy a globalizáció nem működik...(folyt=>)
Ez bizony kielégíti az illegális fegyverkereskedelem kategóriáját, mivel a tavaly májusi észak-koreai kísérleti atomrobbantás következtében az ENSZ a Biztonsági Tanács 1874. számú határozata értelmében megszigorította a kommunista országgal szembeni kereskedelmi és gazdasági szankciókat, teljes fegyverembargót rendelt el ellene, és minden tagállamot felhatalmazott a gyanús észak-koreai tengeri, légi és szárazföldi szállítmányok megállítására és átvizsgálására. Az öttagú személyzet, akik a thai bíróság tegnapelőtti döntése értelmében legalább további 12 nap erejéig őrizetben maradnak, azt állítja, hogy a szállítmány - melyet a dokumentumokban mint olajipari berendezések pótalkatrészeit próbáltak álcázni - Ukrajnába ment, ott azonban a hivatalos szervek ezt természetesen tagadják.
(Egyébként nemcsak az öttagú személyzet élvezi a bangkoki börtön vendégszeretét illegális fegyverkereskedelem vádjával, hanem nagymenő kollégájuk, Viktor But is, akinek további sorsáról már egy ideje nem érkezett hír.)
Képek a repülőgépről:
Az International Peace Information Service rövid elemzése bepillantást enged a fegyverembargó kijátszása érdekében eszközölt agyafúrt - vagy kevésbé agyafúrt - machinációkba. A 2009 júliusában Új-Zélandon bejegyzett SP Trading Kft. részéről egy bizonyos Lu Zhang - aki több mint 50 "céget" igazgat - 2009. december 4-én engedélyezte a gép bérbeadását a nem sokkal korábban bejegyzett Union Top Management Kft. részére, melynek többségi (99%-os) tulajdonosa a hivatalosan Barcelonában élő Dario Cabreros Garmendia. Az SP Trading a GT Group-hoz köthető, amely pedig Vanuatun van bejegyezve. Van egy olyan gyanúm, hogy ezek sem nagyon adóznak...
Az IPIS tanácsadója, Brian Johnson-Thomas további furcsaságokra hívta fel a figyelmet: a szállítmányt logikusabb lett volna Kínán, Mongólián és a közép-ázsiai államokon keresztül Iránba szállítani, mivel jóval csekélyebb annak az esélye, hogy a hatóságok megállítják azt. Az illegális fegyverbiznisz paranoiás világa számtalan rejtélyt tartogat.
A thaiföldi rendőrség egyelőre nem talált bizonyítékot arra, hogy Irán a szállítmány megrendelője, de véleményem szerint csekély az esélye annak, hogy akár Pakisztán, akár Srí Lanka lett volna az, elvégre ezek az országok Kínától is olcsón beszerezhetnek ilyen fegyvereket teljesen legálisan. Ráadásul az Észak-Korea és Irán közötti katonai együttműködés nagy múltra tekint vissza. Pl. Észak-Korea volt azon kevés országok egyike, amely Iránt támogatta az iraki-iráni háborúban, a Shahab-3 közepes hatótávolságú ballisztikus rakéta pedig egy szovjet minta alapján tervezett észak-koreai típuson alapul.
Utolsó kommentek