Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CXII. - NormandiaHa az ardenneki csatára gondolunk, melynek helyszíneiről és emlékezetéről podcastunk 98. adásában közöltünk élménybeszámolót, a II. világháború egyéb nyugat-európai fejezetei közül - vagy ha akár...
  • KatPol Kávéház CVII. - Szolgálólány extrákkalA kiszolgált katonák élete valószínűleg helytől és kortól függetlenül sosem volt könnyű, még akkor sem, ha az őket szolgálatba hívó állam történetesen hajlandóságot mutatott a velük való törődésre....
  • KatPol Kávéház CIII. - The Birth of a NationJellegéből fakadóan az őskutatás meglepő eredményeket hozhat, melyek aztán cselekvésre is sarkallhatják az embert - főleg akkor, ha egy irodalmárról van szó, akinek természetesen az ihlet mindig jól...
  • KatPol Kávéház C. - Az afrikai magyar impexesKedves hallgatóink! A KatPol Kávéház a századik alkalomhoz - reményeink szerint - méltón egy különleges adással jelentkezik. Az eddig megszokottaktól eltérően nem egy filmet vagy sorozatot elemzünk,...
  • KatPol Kávéház LXXVI. - A Kőfal leomlikAz 1861-1865 közötti amerikai polgárháború az Egyesült Államok történetének egyik legfontosabb eseménye volt. Polgárháborúk akkor szoktak kitörni, amikor egy állam politikai csoportjai alapvető...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (50) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[Vendégposzt] A meg nem ostromolt erőd

2014.10.20. 06:30 KatPol Blog

A statikus védelem a 20. századi hadtörténet egyik többnyire lesajnált elgondolása, melyet az újfajta motorizált hadviselés apostolai csak kiröhögtek. A Maginot-vonal neve pl. örökre egybefonódott a francia hadsereg nem túl meggyőző teljesítményével az 1940-es tavaszi hadjárat során. De Európában máshol is épültek hasonló célú védelmi vonalak. Ezek végül nagyrészt vagy nem váltották be maradéktalanul a hozzájuk fűzött reményeket, vagy a nagypolitika fordulatai következtében kihasználatlanul váltak az enyészet martalékává  - hogy ez üdvözlendő fejlemény volt vagy sem, azt mindenki döntse el magának. Egy földrajzilag közeli példáról következzen most egyik törzskommentelőnk, sirdavegd fényképes beszámolója, amelyért ezúton is köszönetet mond neki a szerkesztőség. A képekre kattintva megtekinthető azok nagyobb változata, a teljes album pedig megtekinthető itt. Jó szórakozást! 

***

A csehszlovák kormány 1935 és 1938 között az ország legfontosabbnak tekintett területeit egy bunkerekből álló védelmi vonallal kívánta megvédeni a növekvő német (és másodsorban magyar) fenyegetéssel szemben. Az erődrendszer rendeltetése egy meglepetésszerű támadás feltartóztatása lett volna annyi időre, hogy a csehszlovák hadsereg időben végrehajthassa a mozgósítást, és végeredményben sikeresen vegye fel a harcot a franciák, magyar támadás esetén pedig a románok oldalán - legalábbis valami ilyesmiben reménykedhettek az ötletgazdák.

republika.jpg

A védelmi vonalat francia szakértők segítségével építették ki, az ország erőforrásaihoz képest hatalmas ráfordítással. Pl. az 1938. évi költségvetés felét szánták az erődrendszerre, a hadsereg modernizációjára és egyéb védelmi kiadásokra. A tervek szerint 1941/42-re készült volna el a munkálatok első üteme, míg a teljes kiépítés az 1950-es évekre történt volna meg. A mind kedvezőtlenebbé váló külpolitikai környezetben már a lengyelekre is potenciális veszélyforrásként tekintett a prágai vezetés, azonban az 1938. szept. 29-i müncheni döntés Csehszlovákia felosztását eredményezte: a német fél a Szudéta-vidéket, Magyarország Szlovákia déli sávját és Kárpátalja magyar többségű délnyugati részét kapta meg, Lengyelország pedig az 1919-ban elvesztett és feketekőszénben gazdag Olsa-vidéket, más néven Teschen-Sziléziát (lengyel terminológia szerint Zaolzie).

200.jpg

1939-re a maradék cseh területek is Németországhoz kerülnek Cseh-Morva Protektorátus néven. A külföldön Benes-vonalként, a csehek körében pedig egyszerűen határerődítményekként emlegetett védelmi vonalat így sosem tették próbára az eredeti koncepció szerint. A német hadsereg előbb hadgyakorlatok során, továbbá fegyverek tesztelésére használta (ezeket a tapasztalatokat később a Maginot-vonalnál kamatoztatta), majd később az Atlanti-fal megerősítéséhez vitte el a mozgatható eszközállományt (acélkupolák, fegyverek stb.). Az Opava-Ostrava vonal végül a szovjet előrenyomulás feltartóztatásánál jutott szerephez 1945. április 17-25 között, a háború végóráiban. Ezt követően a védműveket javarészt felszámolták, a vasanyagot beolvasztották.

A továbbiaknak azt tekintjük át, milyen képet mutat ma a Benes-vonal egyik legjobban megerősített szakasza, Bohumín és Opava között. Mint az a mellékelt térképen látható, egy bunkerláncra kell gondolni az itt még nem túl széles Odera folyótól nyugatra egy finoman hullámzó dombvidék hol erdővel, hol szántóföldekkel borított vidékén.

bohumin.bmp

Az egyes bunkerekből oldalazó tűzzel lehetett kölcsönös támogatást nyújtani. A gyakorlatban ez azt jelentette, hogy a masszív vasbeton főépületeknél (gyalogságot rejtő kazamaták és lövegerődök) a feltételezett irányból frontálisan támadó ellenséggel "csak" egy lankás törmelékhalom és a tetőn lévő acélkupolába telepített géppuska nézett volna szembe. A komolyabb tűzerő (aknavetők és páncéltörő ágyúk) mindennek védelmében a szabad ég alatt, a betonozott falú futóárkok, rókalyukak és harckocsiárkok közelében helyezkedett el, a bunker védőgéppuskáival pedig az azt megkerülő ellenséges gyalogságot kaszálták volna le. A védelem kiépítői tehát számoltak a rohamozó ellenség esetleges kezdeti sikereivel,  ám ennek kiküszöbölésére szolgált a fő bunker mellé két sorban telepített 4-7 (olykor vasbeton) géppuskafészek is. Az ellenséges előrenyomulást emellett szögesdrót, acél harckocsiakadályok ("cseh sündisznók", ill. svájci kifejezés szerint "acélpókok"), harckocsiakasztó gúlák ("sárkányfogak"), gödrök, árkok valamint a néhol igen sűrű erdő hivatott megtörni.

czech fort.bmp

Bohumín, majd az Odera elhagyása után az autópálya vonalában kezdődik a védelmi rendszer (itt minden hídra, lehajtóra jut legalább egy bunker), én a zöld turistajelzést követtem túrám elején. Egy lovastanya mellett hagytam el az országutat egy facsoportokkal szegélyezett murvás mezőgazdasági útért cserébe, itt hamarosan találkoztam az első, MO-S 8 (Dvur Paseky) névre hallgató közepes gyalogsági kazamatával, ami elsőként készült el 1935-ben.

Származási hely: Karviná Fotók

A romantikus mezei út ezt követően bevezet az erdőbe (egy sorompó miatt gépjárművel nem lehet tovább menni), majd a zöld jelzés egy óvatlan pillanatban bevezet a sűrűbe. „Járt utat járatlanért…” - tartja a szabály, de mindent az olvasókért. És különösebben el sem merültem a felázott földúton.

Származási hely: Karviná Fotók

A növényzet igen sűrű, persze a 80 évvel ezelőtti fák már sehol sincsenek, azonban ha ilyen volt, akkor érthető a géppuska- és lövegfókuszú tűzrendszer, mert könnyűharckocsival is csak egy kiadós erdőirtás után lehetne boldogulni errefelé. Légvédelemről pedig egyik forrás sem ír, tehát bombázással, a hátországban ledobott ejőernyős alakulatokkal a védők nem számoltak, így az ilyen természetű ellenintézkedésektől nyugodtan eltekintettek. Itt bukkantam rá a soron következő bunkerre.

Származási hely: Karviná Fotók

Kerítés, lezárás, „Pozor!” nem volt, de azért túlságosan nem mertem bemenni, mert errefelé ami nem múzeum, az vagy el van árasztva, vagy részben fel lett robbantva, és törött karral, vérző orrot törölve csehül mentőt hívni egy betondobozból sok lett volna egyszerre, így inkább mentem tovább.

Származási hely: Karviná Fotók

Az út innentől már egész kulturáltnak volt mondható, bringás és gyalogos túrázók is akadtak szép számmal (még egy lovas is).

Származási hely: Karviná Fotók

Kisvártatva egy kereszteződéshez értem, a zöld jelzést itt el kell hagyni és rá kell térni az egyenesen tovább vezető aszfaltos útra. Az első magaslat tetején ott is volt a soron következő páciens – és egy bácsi háromkerekű biciklivel (igen, túrázók). Itt már kezdett gyanús lenni, hogy ezek az objektumok csak hátrafelé tudnak tüzelni, tekintve, hogy én a baráti hátország felől közelítettem meg őket.

Származási hely: Karviná Fotók

A következő bunker már testesebb volt, lehetett mellette látni futóárkokat, mélyedéseket is.

Származási hely: Karviná Fotók

Származási hely: Karviná Fotók

Csak, hogy megmutassam, hogyan festett volna a németek szemszögéből a dolog, a ritkásabbá váló erdőben találtam még egy nehézobjektumot:

Származási hely: Karviná Fotók

Muskátlival, pipafüsttel mehetne is Hobbitfalvára a fenti MO-S 13 (Cerny les) névre hallgató, I-es (azaz leggyengébb) osztályú gyalogsági kazamata. A másik irányból azonban nem sikerült fotózni, mert nem akartam megzavarni az ott piknikező népelemek romantikus pillanatait. A lényeg, hogy mindkét oldalára jutott egy páncélelhárító löveg (36-os Skoda modell) és egy dupla géppuska (37-es modell), a két kupolában pedig 26-os könnyűgéppuskák kaptak helyet a megfigyelők mellett.

Ezt követően kiértem az erdőből, és a következő domb tetején a helyi vízmű mellett megtaláltam a következő bunkert. A fentebb linkelt adatbázis egyébként kissé lényegre törő, ugyanis az erdei objektumokat nem tartalmazza, ahogyan ezt sem. Az asztal és a szék valószínűleg nem korhű dekoráció.

Származási hely: Karviná Fotók

Innen leereszkedve a Markvartovice-Silherovice országutat keresztezve gyanútlanul elhaladtam a növényzet által belepett MO-S 16 és MO-S 17 mellett, majd az erdőből ismételten kilépve Hat’ és Hlucín között a 469-es út mellett rábukkantam egy szabadtéri bunkermúzeumra. Van itt harckocsi, szögesdrót és különféle harckocsiakadályok is: 

Származási hely: Karviná Fotók

A létesítmény állapota jónak mondható, még a kupolákat is igyekeztek restaurálni:

Származási hely: Karviná Fotók

Látótávolsága pedig ott volt az egyik fedező géppuskafészek is:

Származási hely: Karviná Fotók

Szemből pedig így fest:

Származási hely: Karviná Fotók

A népes látogatósereglet miatt inkább továbbmentem, kicsivel odébb ugyanis fel lehetett menni egy elhagyatott és északi irányban berobbantott bunker tetejére (az adatbázisban nem található):

Származási hely: Karviná Fotók

Íme egy installáció helyi sörrel, bunkertetővel és az eredeti csehszlovák védelmi stratégiába nyilván be nem illesztett szovjet vadászpáncélos-típussal:

Származási hely: Karviná Fotók

Itt volt a könnyűgéppuskát tartalmazó megfigyelőkupola:

Származási hely: Karviná Fotók

Számomra lenyűgöző a 80 éves betonfödém nagyszerű állapota. A II-es osztályú típusú bunkerek 2 méter vastag vasbeton födémmel készültek, míg a IV-eseké (ilyennel nem találkoztam) elérte a 3,5 métert – mint az 1939-es tesztek során kiderült, a német tüzérség nem rendelkezett megfelelő löveggel ennek leküzdésére. A bunker által oltalmazott Darkovicky-falu látképe:

Származási hely: Karviná Fotók

A mellékelt ábra azonban jól mutatja, hogy ezen a problémán felül lehetett emelkedni:

Származási hely: Karviná Fotók

A soron következő objektumban egy másik múzeum üzemel:

Származási hely: Karviná Fotók

A lankás dombok közötti mászkálásban már kezdtem elfáradni, így egy rövid lengyelországi kitérő (Chalupki) beiktatásával visszafordultam Karviná irányába. Összességen mindenkinek csak ajánlani tudom ezt a túrát, a 76km-es táv (oda túraútvonalon, vissza a nagyszerű minőségű országutakon) fotózós szöszmötöléssel is 5 óra alatt teljesíthető. És a túra után különösen értékeli az ember, hogy az egykoron rettegett és erősítgetett határra jelenleg ez a fák között szerényen megbúvó kis kék tábla utal:

Származási hely: Karviná Fotók

Felhasznált források:

Czechoslovak border fortifications

Czechoslovak Fortifications: overview

Csehszlovákia felosztása, 1938-1939 

További források, fényképek:

Czechoslovakian defence fortifications from 1935–1938

Modern European Military Fortifications, 1870-1950

Fortress Europe: European Fortifications Of World War II

Czechoslovak Fortification 1938.

ropiky.net

Panoramio

38 komment


| More

Címkék: csehország vendégposzt

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr276808065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Skorzeny 2014.10.20. 10:17:36

Érdekes, hogy a nagy katonai tervezgetést milyen gyorsan felülírta a politika. Meg sem próbálták használni az erődítésüket... Csehek...:)
Egyébként a majdani Árpád-vonal sokat köszönhet ennek az erődrendszernek is, hiszen ezt is tanulmányozták a honvédek, miként a Maginot-vonalat is. És nem véletlenül jutottak arra a következtetésre, hogy feltételezni kell az ellenség megkerülését, másrészt rugalmasan kell kezelni a védelmet. Nem szabad csak a betonban bízni, hanem folyamatos ellentámadásokat kell vezetni a támadó ellen, hiszen áttörhetetlen védelem nincs, mint az ki is derült.

Kiváló poszt, újfent! Grat!

bz249 2014.10.20. 12:51:45

@Skorzeny: hát egy ilyen elcseszett formájú ország, mint Csehszlovákia esetén, akik ráadásul ügyes politikával elérték, hogy 4-böl 3 szomszédjuk ellenségesen állt hozzájuk nem is csoda. Pl. olajat az egy szem kassai vasúton keresztül kaphattak volna egy háború esetén.

Skorzeny 2014.10.20. 13:41:45

@bz249:
Sok esélyük nyilván nem lett volna, de azért igencsak oda tudtak volna verni az akkor még nem túl acélos Wehrmachtnak...
Utána viszont beigazolódott a "gyáva népnek nincs hazája" című örök igazság.

bz249 2014.10.20. 15:13:10

@Skorzeny: Hát Kárpátalját bebukták, de cserébe alig pusztult el az ország és a végén még a helyi német/magyar vagyon is hozzájuk került. Alapvetöen nyertesként jöttek ki a háborúból.

Skorzeny 2014.10.20. 15:38:39

@bz249:

Az biztos, hogy a történelem őket igazolja, csak abban a pillanatban viszont a masszív nemzethalállal néztek szembe. Vagy legalábbis annak a nagy esélyével.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.10.20. 16:32:15

@Skorzeny: Köszi!
Három hete még azt se tudtam, hogy van ilyen, de az első túrám során Cieszyn/Těšín/Teschen felé találtam egy tankot az út szélén. Miután erre rákérdeztem a házigazdánál kiderült, hogy akad még ilyenből, csak menjek Opava irányába, sőt a precíz csehek még a túratérképen is feltüntetik a látnivalók között:
mapy.cz/cykloturisticka?x=18.2721882&y=49.9124578&z=12&l=0
Ha már anno nem készítettem fotókat a lichtensteini-svájci határ közelében lévő objektumokról :) (pedig visszamennék oda is szívesen, csak legyen szép napsütéses idő :D )

A cseh-lengyel határátlépést pedig csak azért vettem észre, mert hazafelé kezdtem éhes lenni, így megálltam egy ház mellett. Később persze volt "üdvözöljük Lengyelországban" tábla is, de akkor is figyelemreméltó civilizációs vívmánynak lehetünk tanúi.

antialáthatatlan 2014.10.20. 19:45:01

Hasonló a Partiumban, a románok által felépített Károly-vonal, nevezik "román Maginot-vonalnak" is.
Mihályi Balázs "Román véderő Magyarország ellen" című könyvében mutatja be részletesen.

TothGabor 2014.10.20. 20:24:21

Jé,

pont most szombaton voltam egy ilyenben.
Pozsonyban a jelenlegi osztrak hatartol kb. 500 meterre.

Lelkes onktentesek raktak rendbe, es muzeumkent mukodik. Akit erdekel ime:

mpo.sk/?lang=en

Szombatonkent lehet latogani, van idegenvezetes is, mikor voltam angolul beszelt a fiatalember.

Ajanlom mindenkinek.

conchita wurst 2014.10.20. 21:08:07

itt prágában minden parkban van 1-2 beton géppuskafészek v. minibunker.

csehek jobbak az épitkezésben meg a szájkaratéban mint a harcban....

Nigger bácsi 2014.10.20. 21:22:34

Sört főzzenek, ne 'bunkerkodjanak'. Ahhoz jobban értenek.. :)

petraeus 2014.10.20. 21:42:22

Volt cseh ismeros aki rendkivul buszken mutogatta az erodoket nekem, aztan csendesen megegyeztunk abban, hogy minden erod annyit er amennyire elszantak es harcrakeszek a vedoi...

2014.10.20. 21:56:02

Volt olyan cseh, aki büszkén mesélte, hogy 68-ban harc helyett falfirkáztak éjjel, és amit a ruszkik nappal letakarították azt ők éjjel jól visszafestették.

Airstep 2014.10.20. 22:52:54

Ha szabadna kicsit bele "kontárkodni":....az erődöket megostromolták....ahogyan a szerző is írja, 1945.áprilisában, kb. egy hétig... Moszkalenko tábornok 38. Hadserege topogott itt egy helyben...most olvasom a tábornok úr/elvtárs két kötetes visszaemlékezéseit: "Kozmice körzetében az egyik kilenc lőréses vasbeton erődre 1000 méter távolságból a 152 mm-es tarackágyúból 28 lövést adtunk le. 11 közvetlen találatot észleltünk, de egyik sem ütötte át az erőd méternyi vastag falát, (német) helyőrsége továbbra is makacs tűzellenállást tanúsított. Ekkor lépett működésbe egyik rohamcsoportunk." Nos igen, Kénytelenek voltak speciális rohamcsoportokat létrehozni (ködfejlesztés miatt vegyvédelmi katonákkal együtt) és így megostromolni őket. Idézet tovább: "Három nap alatt, április 19.-21.-ig egységeink 10 erődöt és 18 vasbeton géppuskafészket semmisítettek meg, valamint 10 erődöt és 8 vasbeton géppuskafészket foglaltak el. A következő két napban is ugyanilyen lassan haladtunk."

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.21. 00:47:47

@bz249: Akkor mindenki ilyen függőségbe volt, ne a mai infrastuktúrából indulj ki. Röhejes, de még a Hidegháború legvégén is kb. 4 híd vízbe robbantásával kis hazánk vasúti forgalma kettévágható lett volna...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.21. 00:49:43

Ezek a betonizék vajon meddig maradnak meg? Túlélik még a történelm léptékben is nagyon régi várakat is?

Skorzeny 2014.10.21. 09:17:00

@molnibalage:
És azóta se javult a helyzet...:)

Egyébként a vasbeton eléggé időtálló anyag, úgyhogy ha körbe is növi a természet, párszáz év biztos van még bennük...

bz249 2014.10.21. 09:25:06

@molnibalage: ok, de azért elég kevés 1000 km hosszú és 200 km széles ország volt. A cseheknek jó 2000 km határt kellett volna szilárdan tartaniuk, miközben ugye az ország lakosságának 25% német, 5%-a magyar (vagyis határozottan ellenséges) és 15% szlovák (akik legalábbis kérdöjeles lojalitásúak).

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2014.10.21. 10:00:32

@molnibalage: Tudtommal a beton 50 év alatt teljesen kiszárad, azaz a felülete elkezd porladni, illetve ha vasbetonról van szó, a betonvas elkezd korrodálódni. De ennek kb. csak többemeletes lakóépületek esetében van jelentősége, ilyen bunkereknél gyaníthatóan nem sok. Szóval ha történetesen kiépítik az egész erődrendszert, az kb. 100 évig használható lett volna, persze a tűzerő általános növekedése miatt csak egyre kisebb mértékben.

A témába vág:

nbmcw.com/articles/concrete/566-designing-reinforced-concrete-structures-for-long-life-span.html

simplesupports.wordpress.com/2013/06/25/the-truth-about-roman-concrete/

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2014.10.21. 10:07:31

@bz249: Ehhez mondjuk hozzá kell tenni, hogy a vasúthálózat levegőből való rombolására a '30-as években édeskevés eszköz állt rendelkezésre. A vonalat ért bombakárokat aránylag könnyű volt javítani, a vasúti hidak kiiktatása már komoly probléma lett volna, de a korabeli általános bombateher meg pontosság mellett erre nemigen akadt mód.

A kassai vonalat tehát csak lényegében úgy lehetett volna elvágni, ha a magyar hadsereg támad, és beveszi a várost.

bz249 2014.10.21. 10:15:40

@Rammjaeger83: "A kassai vonalat tehát csak lényegében úgy lehetett volna elvágni, ha a magyar hadsereg támad, és beveszi a várost."

De ha a magyar hadsereg csak demonstratíve felvonul a határon, akkor a csehszlovákoknak komoly eröket kell odavonnia, mert a magyar hadsereg támadhat is akár és lényegében mindegy, hogy hol töri át a védelmet, automatikusan elvágással fenyegeti a kassai vasútvonalat.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.10.21. 16:16:41

@molnibalage: Hát, ahogy én elnéztem ezeket így 70-80 éves koruk tájékán elég jól bírják a strapát. Sózva nincsenek, maximum a növények tudják majd szép lassan megenni őket. A méteres falvastagság és a repedések hiánya miatt az pedig eltart egy darabig.
Ha középkori várakra gondolunk, ott tudtommal úgy készültek a falak, hogy felzsaluztak két oldalt, berakták a követ, majd kiöntötték valami oltott meszes malterral (mintha úsztatott betont csinálna az ember www.epitesiportal.hu/szotar/usztatott-beton_73.php). Tekintve, hogy a habarcs meszes, ezért remekül szétfagy, alulról sem volt víz ellen szigetelve, szóval onnan meg rohad, de kívülről szép faragott kőburkolattal azért meg lehet védeni, de attól még ezen építmények üzemeltetése komoly élőmunkát igényelt. Ennek ellenére a posztban szereplő betongunyhók megjelenéséig nagyjából ez jelentette az etalont.
Túl nagy technológiai különbség nincs az alábbi képek között, legfeljebb a faragás és a falvastagság minőségében:
picasaweb.google.com/lh/photo/WRaEqQlHYYNsncZadlE0s9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink
rewrite.origos.hu/s/img/i/1210/20121012-eger-eger-var-ostroma-az3.jpg
img8.indafoto.hu/9/5/113015_a7b36227735e9c17a05d5a90803c05e8/9814515_83d88520059723c5a4de1eef84b79ffe_l.jpg

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2014.10.21. 16:17:18

@bz249:

"ha a magyar hadsereg csak demonstratíve felvonul a határon, akkor a csehszlovákoknak komoly eröket kell odavonnia"

Ez kétségtelen, de a korabeli csehszlovák-magyar erőviszonyok közepette a csehszlovákok ezt alighanem megengedhették maguknak.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.10.21. 16:31:24

@molnibalage: Hát, azóta már csak 3 vasúti hídja van az országnak (a dunaföldvári Beszédes József híd 2000-2001 óta csak közúti híd, a rá vezető vasútvonal is már csak nyomokban van meg), Pesten az északi és a déli vasúti összekötő híd, meg a bajai. Ehhez képest a Tiszán van Algyőnél, Szentesnél, Kunszentmártonnál, Szolnoknál, Kiskörénél, Tiszafürednél, Tokajnál és az ukrán határ mellett kettő - csak Szegednél nincs :P .

tudi 2014.10.21. 18:59:17

Na momentán én erről nem tudtam, hogy létezett, azért jó látni, hogy ilyen jó állapotban megmaradtak a bunkerek, erődök. Gondolom elbontani sem lett volna könnyű őket, így hát inkább megmaradtak az utókornak. az útvonal is szépnek tűnik, érdemes lenne bejárni, cseh sör mellett egy kis történelmet is lát az ember, csak az itt a kérdés, hogy ott is toleránsak a törvények a ittas biciklisekkel.

GépBalta 2014.10.21. 19:35:32

@sirdavegd: Erről jut eszembe, hogy amíg Szegeden éltem, néhány cimborámmal kitaláltuk, hogy vonattal átutazunk Újszegedre. Azt hiszem két átszállással 4 óra lett volna. (gyalog 15-20 perc)

MZoli 2014.10.22. 09:40:31

@Rammjaeger83:

38-ban sokkal rosszabb volt a helyzetuk. Egyedul a roman szomszed nem volt ellenseges. Amit irtak az uzemanyagrol, az meg sulyosabb volt, a mozgositas idejen meglehetosen alacsonyak voltak az uzemanyagkeszletek. Ne felejtsuk el, hogy a nemet, lengyel, Magyar szovetseg tobbszoros tuleroben volt, raadasul az emlitett vasutvonal elvagasahoz a nemetek nyujthattak volna csapatokat a MH-nak. Egyebbeknt akkoriban a csehszlovak hadsereg, kozep europai viszonyok mellett meglehetosen magas szinten volt gepesitve. A legierejuk sem volt gyenge, viszont pont 38-39 kornyeken let volna szukseguk generacios valtasra, de kestek par evet. Egyebbkent a mozgositas peldatlanul jol sikeredett, a hadsereg fel volt keszulve a haborura, a politika tette le a fegyvert ( valoszinuleg elorelatoan ). Harci cselekmenyek folytak a muncheni dontesig, Karpataljan a Szics gardak ellen, kissebb incidensek a Magyar hadsereggel, es gardakkal szemben, a lengyelekkel szemben ettol mar joval komolyabb osszecsapasok is voltak, + a szudetavideken folyo partizanhaboru, amiben Wehrmacht egysegek ( eltevedt gombaszedok ) is reszt vettek. Egyebbkent tobb forgatokonyvvel szamoltak vedekezes esetere, koztuk azzal is, hogy komplett kiszorulnak Cseh es Morvaorszagbol, es gyak. Szlovakiaban folytatjak az ellenallast, ami viszont mar foldrajzilag elegge kedvezo felteteleket nyujtott volna, de termeszetesen az ipar donto resze, + eroforrasok donto reszenek elvesztese aran. Mondjuk erdemes figyelembe venni, hogy 38 oszen a nemet pancelos fegyvernem lenyegesen alacsonyabb harcerteku harckocsikkal volt felszerelve, mint a Csehszlovak pancelos csapatok. a Panzer I; II-ok talalkozasa az LT 35; LT 38-asokkal elegge egyoldalu lehetett volna. A Csehszlovak tuzerseg sem volt egyaltalan alarendelt a nemettel szemben, minimum egyenerteku. Elegge erdekes lehetett volna a vegkimenetel, egeszen addig, amig el nem vagjak oket Romaniatol.

Az erod rendszernek amugy nagyon reszletes es jo szakirodalma van a cseheknel, nyelvtudas, es penztarca kerdese a dolog.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2014.10.22. 11:07:13

@MZoli: Na várjunk, milyen német-magyar-LENGYEL szövetség? A lengyeleknek egy elég kis területre volt igénye, ennek megszerzése érdekében beszállhattak ugyan egy háborúba újabb hadviselő félként, de bármilyen szövetségi rendszeren kívül. Bár ez sem biztos.

Titus Pullo Urbino 2014.10.22. 11:39:34

@MZoli: ezt a hármas szövetséget én sem értem, hogyan gondoltad? Szlovákiának volt 1939-ben területi követelése Lengyelországgal szemben, amit meg is kapott, 7700 km2 Zakopane környékén. Lengyel követelésről nem tudok. És erről a német-magyar-lengyel szövetségről sem tudok. Hogyan gondoltad?

Titus Pullo Urbino 2014.10.22. 11:40:28

@MZoli: márminthogy lengyel követelés Szlovákia felé.

Fredddy 2014.10.22. 12:01:41

@Airstep: a háború vége felé a német géppuskafészkek és hasonlók ellen a szovjet rohamosztagosok előszeretettel használtak zsákmányolt páncélöklöket is. Meg persze lángszórót.

MZoli 2014.10.22. 15:40:35

@Rammjaeger83: Pillanatnyi erdekszovetseg. A lengyelek is beavatkoztak fegyveresen a Teschen videken. Mi ezen az uj?

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.10.23. 14:09:29

@tudi: A cseh kollégák elárulták, hogy itt elég komolyan büntetik az ittas kerékpározást. Mondjuk túrázás közben elég értelmetlen dolog lenne sörözni, a túra végén meg simán, de akkor már nem ül vissza az ember a keróra. Az országutakat csak ajánlani tudom, mert hozzák az osztrák/svájci színvonalat (közlekedési morál szempontjából is), az egyéb kerékpáros túraútvonalak, na azok már egzotikusak: útbaigazító táblákkal bőven el vannak látva (mint Svájc), de a burkolat hol aszfalt, hol murvás, hol retek. Montival egyszerűen tankoztam át magam mindenen, de országútival is nagyon jól lehet csapatni mindenfelé.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2014.10.23. 15:19:42

@MZoli: Nincs benne új, csak ez kevés ahhoz, hogy lengyel-magyar-német katonai szövetségről beszéljünk.

MZoli 2014.10.27. 07:30:17

@Rammjaeger83:

Szervusz. Arrol nem is volt szo. Politikai erdekszovetseg volt egy bizonyos cel eleresere. Katonaiva maximum akkor vallhatott volna, ha Csehszlovakia ellenall, es kitor egy regularis haboru. De ez mi lett volna ha kategoria, azaz nem tudjuk. A csehek mindenesetre szamoltak ilyen lehetosseggel.

Baloldali érték 2014.10.28. 14:43:08

@GépBalta: 2009 előtt meg lehetett játszani Szeged-Hódmezővásárhely-Makó-Újszeged kört utazva, ami rövidebb idő volt. Ma már Szeged-Orosháza-Mezőhegyes-Újszeged kört kell hozzá menni, és naponta csak egy lehetőség van rá.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2014.11.02. 18:39:43

Total Car kb ugyanekkor írt posztot a hazai déli határvédelmi vonalról (ők meg oda túráztak): totalcar.hu/totalsar/2014/10/22/eltemetett_milliardok_a_hegy_toveben/
süti beállítások módosítása