Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CIII. - The Birth of a NationJellegéből fakadóan az őskutatás meglepő eredményeket hozhat, melyek aztán cselekvésre is sarkallhatják az embert - főleg akkor, ha egy irodalmárról van szó, akinek természetesen az ihlet mindig jól...
  • KatPol Kávéház LXXVI. - A Kőfal leomlikAz 1861-1865 közötti amerikai polgárháború az Egyesült Államok történetének egyik legfontosabb eseménye volt. Polgárháborúk akkor szoktak kitörni, amikor egy állam politikai csoportjai alapvető...
  • KatPol Kávéház LXXV. - A vér és vas népe támadást indít„Soha többé!” – a kedves hallgató bizonyára hallott már a jelmondatról, amit a totális háború és az azt kísérő népirtás többször is ihletett a vészterhes 20. században. Furcsán hangozhat, de – ha az...
  • KatPol Kávéház LXXIII. - Okkupert: a megszállásAkár az ukrajnai események is ihlethették a norvég, Okkupert című politikai thriller sorozat alapötletét, mely a skandináv ország orosz megszállásának kitalált történetét meséli el, nagyon is...
  • KatPol Kávéház LXIV. - VikingekA History Channel 2013-ban debütált sorozata, a Vikingek, hat évadon keresztül mutatta be a kora középkori skandinávok világát a 9. századi legendás hős, Ragnar Lothbrok (magyarul Szőrösnadrágú...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (90) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (54) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (48) franciák (38) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (25) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (165) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Mindeközben a stratégiai elhelyezkedésű Maliban...

2012.12.04. 15:40 Rammjaeger83

"Whatever happens, we have got
Remote-controlled drones, and they have not."

Az izraeli kormány - lassan menetrendszerű - gázai tisztogató-szavazatszerző művelete 2008-hoz hasonlóan most is nagyrészt elterelte a nagyközönség figyelmét arról, hogy a fekete kontinens megint közelebb került egy külföldi katonai beavatkozáshoz. A Nyugat-afrikai Államok Gazdasági Közössége (ECOWAS) az EU és az Afrikai Unió támogatásával múlt héten az ENSZ Biztonsági Tanácsának jóváhagyását kérte egy tervezethez, mely szerint jövőre egy 3300 fős katonai kontingenst küldenek a baráti Mali megsegítésére a nemzetközi iszlamista terror elleni harcban. A demokrácia, béke és egyetemes emberi haladás egyesült erőinek helyi feladata elvileg arra is kiterjedne, hogy asszisztáljanak a sorozatos harcokat elszenvedett ország területi szuverenitásának helyreállításához és az egyre fenyegetőbb humanitárius katasztrófa elhárításához.

Franciaország és 4 további EU-tagállam már jelezte, hogy reguláris erők harci bevetését nem tervezik ugyan, de hajlandóak katonai támogatást nyújtani a rendcsináláshoz. Az amerikaiak egyelőre csak bizonyos feltételekkel vállalnák ugyanezt, de ha ehhez hozzávesszük, hogy már megpendítették többe között UAV-k bevetését is Észak-Maliban, a választási kampányra sem kell már tekintettel lenni, de a "dzsihádistákkal" folytatott küzdelemben sem tanácsos tétlennek mutatkozni, akkor elég egyértelművé válik, hogy az ő ellenkezésükön biztosan nem fog elbukni ez a vállalkozás, még ha segítséget valami teljesen váratlan okból nem is adnának hozzá. Kína és Oroszország pedig természetesen semmi szín alatt nem akarják eljátszani a fegyveres szeparatizmus elleni harc kerékkötőjének szerepét, így az ügy körüli politikai viták ellenére nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy az internacionalista segítségnyújtásnak valószínűleg végül ebben az esetben sem lesz jogi vagy anyagi akadálya.

1118-MaliAzawad.jpg

Az már jóval kevésbé egyértelmű, hogy a műveletnek mégis mekkora esélye van a sikerre, akárhogy is definiáljuk azt, nem beszélve arról, hogy a harcok kimenetelétől függetlenül milyen destabilizáló folyamatokat indíthat el a szomszédos államokban, vagy akár azokon túl. Nyilvánvalóan adja magát a párhuzam a líbiai repüléstilalmi zóna történetével, elvégre az nemcsak Líbiát taszította a gyorsan elszaporodó fegyveres milíciák belháborújába, de Kadhafi ezredes Maliból származó tuareg zsoldosait is arra késztette, hogy kenyéradójuk halála után ezrével térjenek haza az Azavadi Nemzeti Felszabadítási Front (MNLA) zászlaja alatt, mellesleg teljes fegyverzetükkel együtt.

Éppen ez a lökés hiányzott ahhoz, hogy az ország hatalmas északi területein, ahol eleve ingatag lábakon állt a kormányellenőrzés, teljesen felboruljon az erőegyensúly, és végső soron egymással többé-kevésbé együttműködő iszlamista (legalábbis magukat valami olyasminak nevező) fegyveres csoportok kezébe jusson a hatalom. A nyugati politikusokat és nyugat-afrikai puszipajtásaikat szemmel láthatóan nem zavarja (vagy talán nem is érdekli) túlzottan a lehetőség, hogy a katonai akciónak esetleg most is előre nem látható hátrányos következményei lesznek. Annyit mindenesetre a javukra lehet írni, hogy a líbiai háborúval ellentétben most nem hamarkodnak el semmit - az intervenció ötlete lassan fél éve terítéken van, ami ugyanakkor a célpontul szolgáló iszlamistáknak is elegendő időt adott arra, hogy felkészüljenek a hívatlan vendégek érkezésére.

mali-aqmi.jpg

De még gondos tervezés esetén is számolni kell bizonyos kellemetlen hiányosságokkal. Ami Mali hadseregét illeti, amelynek a külföldi kontingensek elvileg csak segítséget nyújtanának Azavad visszafoglalásában, képességeivel kapcsolatban senki nem táplál illúziókat. A hatalmat ténylegesen birtokló puccsisták figyelmét belső ellenségeik levadászása köti le, nem pedig a teljesen lerohadt állapot, amelyben elődeik a csapatokat hagyták. A régióban Csád, Mauritánia és Niger mondhatják el magukról, hogy haderejük bármiféle ismeretekkel, friss tapasztalatokkal rendelkezik a sivatagi hadviselés terén, de egyik sem jelezte, hogy csapatokkal is részt venne a műveletben.

És ezen a roppant barátságtalan vidéken csak az számíthat békés jelenlétre, aki a csempészeti útvonalakat ellenőrző helyi arab és tuareg klánokkal együttműködik, márpedig ezen a téren az iszlamista szervezetek több éves előnnyel rendelkeznek bármilyen idegenhez képest, aki ide beteszi a lábát. Azt pedig felesleges ecsetelni, hogy ezek a haderők milyen csekély tapasztalattal rendelkeznek a felkelők ellen idegen területen vívott küzdelem terén.

De a siker legfőbb akadálya nem ez. Az intervenció fő ellenzője, Algéria ugyanis egyben az egyetlen ország, amelynek a katonai és - ami sokkal fontosabb - titkosszolgálati képességei is megvannak ahhoz, hogy Észak-Maliban változtasson a hatalmi viszonyokon. A világpolitikai paletta egyik érdekes és kevéssé vizsgált színfoltjaként az Algériai Demokratikus és Népi Köztársaság lényegében az utolsó arab diktatúra, amely az egyszemélyes irányítás helyett a kollektív háttérhatalomra épül, a dicstelen történetű Szudán kettészakadása óta Afrika legnagyobb állama is egyben, és a kontinens legnagyobb katonai költségvetését a be nem avatkozás elvéhez való következetes ragaszkodással párosítja. Külpolitikájában a titkos műveleteket, a potenciális fenyegetést jelentő erők egymás elleni kijátszását részesíti előnyben a nyers erő helyett, jelenleg pedig a szokásosnál is kevesebb oka van arra, hogy egy multilaterális katonai beavatkozáshoz csatlakozzon.

20120705-055755-PM.jpgA szomszédos és többé-kevésbé baráti rendszerek Tunéziában és Líbiában tavaly a porba hulltak - az utóbbi esetben természetesen pont azok jóvoltából, akik most Algéria segítségére tartanak igényt egy hasonló kalandhoz. És azok az agg tábornokok, akik a gátlástalanság, politikai manőverezés és az arab világban páratlanul hatékony titkosszolgálati módszerek ötvözésével a '90-es években úrrá lettek az iszlamista fenyegetésen, később pedig visszaverték a partokról az Arab Tavasz forradalmi hullámát, nyersen megfogalmazva szép lassan kihalnak. A szintén idős és beteg Abdelaziz Bouteflika, aki az országot hivatalosan vezeti, 2014-ben pedig már aligha fog egy negyedik ciklusba belekezdeni. Az utódlás rendezetlen kérdése már kiélezte az ellentéteket a tényleges hatalmon osztozó katonai-politikai érdekcsoportok között, és kérdéses, hogy az új garnitúra képes lesz-e hatékonyan folytatni az elődök módszertanát a rendszer fenntartására. Algéria tehát viszontagságos idők elé néz, és a növekvő elszigeteltség közepette az hiányzik neki a legkevésbé, hogy a határainál a fejlett Nyugat szűk két éven belül a második darázsfészekbe is jól belerúgjon.

A kompetens résztvevők ehhez a művelethez tehát egyelőre hiányoznak, és egyedül az adhat okot a reményre, ha a tervezet támogatói cinikusabb, kevésbé ambiciózus célokat követnek, mint amelyekre a nyilvánosság előtt hivatkoznak. Szerencsére ez a lehetőség - hogy, hogy nem - nagyon is valóságos. Abban viszonylagos egyetértés van a témával foglalkozó szerzők között, hogy Egyesült Államok és Franciaország észak-afrikai katonai-titkosszolgálati műveleteit inkább mozgatják olaj- és gázipari nagyvállalataik helyi érdekeltségei, mint a nemzetközi terrorizmussal kapcsolatos aggodalmak. Nem véletlen, hogy a maghrebi al-Kaida (AQMI/AQIM) által jelentett fenyegetés hangsúlyozásakor a washingtoni kormány előszeretettel hivatkozik azokra az állítólagos szálakra, melyek a csempészetre és emberrablásokra szakosodó szervezetet a nigériai iszlamistákhoz (Boko Haram) és a bengázi konzulátust ért támadáshoz kötik - Líbiát és Nigériát jóval több gazdasági kapcsolat köti az Egyesült Államokhoz, mint Malit.

A gazdasági megfontolások a már fentebb említett helyi katonai titánok esetében jelentkeznek a leglátványosabban. Vérbeli potyautasként Niger a beavatkozás leghangosabb szószólója, ami részben azzal magyarázható, hogy neki is megvannak a kellemetlen tapasztalatai a tuareg felkelőkkel kapcsolatban, másrészt Csáddal, Kamerunnal és Kínával lépett partnerségre egy kőolajvezeték megépítésére, amely olajmezőit az Atlanti-óceánnal kötné össze. Egy ekkora projektet nehezen lehet tető alá hozni, ha a szomszédban ott éktelenkedik egy kezeletlen válsággóc, másrészt Csádnak és Nigernek is jól felfogott érdeke, hogy a mali események ürügyén szorosabbra fonják az együttműködést nyugati mecénásaikkal, már csak a kínai térnyerés ellensúlyozására is.  

És végül arról sem érdemes megfeledkezni, hogy jó eséllyel mind a nyugati nagyvállalatok, mind a környékbeli országok vezetői érdekeltségekkel rendelkeznek a mali aranybányákban, és ha a katonai intervenció nem is hozza el a világi demokrácia áldásait Azavad zsíros földjére, arra mindenképpen alkalmas, hogy nemzetközileg is elfogadható jogalapot szolgáltasson a megrendült bamakoi rendszer megszilárdítására.

(A poszt címéhez az ihletet Alsir Sidahmed úr adta, amiért ezúton köszönetet mondok neki.)

61 komment


| More

Címkék: ensz algéria mali niger knn

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr404926718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kullancs1983 2012.12.04. 17:36:38

A legutóbbi hírek szerint szeptembernél előbb semmiképp sem lesz katonai akció, addig kéne összerakni egy épkézláb hadsereget. Vagyishát nem is csak egyet. Közben Mauritánia elnöke bejelentette, hogy ők inkább kimaradnának belőle, és a többi ország se töri össze magát a nagy igyekezetben... Addig is az MNLA-t próbálják harcba küldeni, nem sok eredménnyel, meg tárgyalnak mindenkivel, mindhiába. Valahogy van egy olyan érzésem, hogy Maliról csak sokára lesz a blogon olyan cikk, amilyet én szeretnék..:)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.12.04. 18:30:18

@Kullancs1983:

Mármint szeptemberben indulhat támadó hadművelet Azavad területén, vagy szeptemberre érkezik Maliba a támogató kontingens?

Kullancs1983 2012.12.04. 18:42:06

@Rammjaeger83: Akkor indulhat, már ha a környező országok még akkor is akarják.

Cool Story, Bro 2012.12.05. 09:48:43

"egy 3300 fős katonai kontingenst küldenek a baráti Mali megsegítésére"

LOL. Tényleg titáni szám.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.12.05. 10:19:17

@Cool Story, Bro: Kérdés, hogy mennyi robot repülő lesz benne. Azért a tűzerő többet számít, mint a létszám. Főleg manapság...

Measurer 2012.12.05. 10:35:39

@Kullancs1983: Tegnap Ouagadougouban az Ansare Dine (iszlám szövetség) és az MPLA (a tuareg Azawadi Nemzeti Liberalis Mozgalom lemondott függetlenségi törekvéséről.
www.aljazeera.com/news/africa/2012/12/201212420515159568.html
Ettől a tárgyalási eredménytől persze még az olaj, a tuareg függetlenség, és a szaharai-nigervidéki iszlám szalafita expanzió kérdése önmagában nem oldódott meg.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.05. 10:51:36

Eleve ez az Azavad eléggé vad ügy. Az elején még arról volt szó, hogy független állam, tuareg állam lesz. Aztán az iszlamista szervezetek is beleszóltak, s ma már nincs szó független államról.

bz249 2012.12.05. 11:05:46

@Measurer: nem Azawadi Nemzeti Felszabaditasi Mozgalom akar az lenni egesz veletlenul? Mert bar a klasszikus liberalis ertekek egy reszenek (pl. aki beszol nekem azt lelohetem, mint egy veszett kutyat) biztos szamos tamogatoja akar Azawadban, de nem hinnem hogy a tueregek a liberalizmus fo afrikai zaszlovivoi lennenek.

Kullancs1983 2012.12.05. 11:22:10

@Measurer: Erről már korábban is szó volt, az MNLA (az MPLA Angolában van) beéri valamiféle autonómiával, az Ansar Dine pedig, mint az AQIM szövetségese inkább egész Malira kiterjedő iszlám államot akart.

Measurer 2012.12.05. 11:49:16

@bz249: @Kullancs1983: köszönöm szépen a javitást, bocs (gyorsfprditási hiba) természetesen az Azawadi Nemzeti Felszabaditasi Mozgalomről van szó (és nem valamilyen liberális pártról :DDD)
Az Ansare Dine Észak-Mali vezető iszlám ereje, nem függetlenséget, inkább egész Malira kiterjedő iszlám államot akarnak (élen jártak a timbuktui szufi szentek sirjainak lerombolásában is), és úgy tűnik csak vele tárgyalnak, az al Kaidásokkal (terroristákkal/túszejtőkkel/kábitószercsempészekkel) lehetőleg nem.
Ez egy esetleges megállapodás gyengéje is lehet.
(Az iszlám szervezetek egymás közötti kapcsolata szoros, pl.az Ansare Dine egyik vezetője, Iyad Ag Ghaly a Maghrebi Al-Kaida egyik parancsnokának unokatestvére)

Kullancs1983 2012.12.05. 12:05:22

@Measurer: Az Ansar Dine tuareg milícia, miközben elég szépen szaporodnak a máshonnan érkező fegyveresek is, akik anyagilag is jobban állnak, szóval erre a vezető iszlám erőre nem vennék mérget... A megállapodás pedig éppen arról szólna, hogy az Ansar Dine, az MNLA, a malii hadsereg, meg a szomszédok kontingensei együtt harcoljanak az AQIM és barátai ellen. Az Ansar Dine pedig talán maga sem tudja mit akar, először Azawad, aztán iszlám Mali, most az autonómia is elég...

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.12.05. 12:18:58

érdekes írás, eddig nem ismertem a blogot, de majd most jól szétnézek.

Measurer 2012.12.05. 12:32:07

@Kullancs1983: és ha a tuaregek Észak-Maliban megkapnák az autonómiát, megállnának? Nem próbálnának terjeszkedni Burkina Faso, Niger, Líbia, Algéria felé? Akár az al-Kaidával?

folti_ 2012.12.05. 12:48:24

@TrueY: Afrikai hadseregekről van szó, ők nem igazán vannak eleresztve ilyen téren.

Főleg hogy Predator/Hellfire/Griffin kombót nemigazán exportálják, illetve USA-n kívül nemsok ország van a földön, aki kinyőgné a Hellfire-nként kb 100000USD bevetési költségeket.

Másik, hogy a terület és a várható ellenfelek miatt komolyabb katonai jelenlétre lenne szükség a földön, mint amennyit ez a kicsi kontingens lehtetőve tenne. Persze ha valaki tényleg katonai úton próbálná meg "megoldani" a problémát.

Kullancs1983 2012.12.05. 12:52:18

@Measurer: Mittudomén? Lehet hogy igen, lehet hogy nem. Volna mivel? Érdemes lenne? Mit szólnának hozzá a környező országok? És mi lesz 10-15-20 év múlva? Na, ha ezekre megvannak a válaszok, lehet jósolgatni. :)

bz249 2012.12.05. 13:05:27

Egyebkent ezek a tuaregek mibol elnenek, ha Azawad fuggetlen lenne? Van erre valami elkepzeles?

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.12.05. 15:08:09

@bz249:

Gondolom amiből eddig is: csempészet, vámszedés, védelmi pénz.

@folti_:

Az UCAV-okat közvetlenül az amerikaiak vetnék be, ahogy erre már hivatalos helyeken utaltak is, nem az afrikaiak (furcsa is lenne). Ez lenne a legkevésbé meglepő fejlemény, lassan már az egész "fejlett" világ a US of A szabad fegyveralkalmazási zónája.

@Measurer:

Lesz még tuareg feltámadás! (Meg Nagy-Azavad? Lulz.)

@Kullancs1983:

Az összes helyi fegyveres szervezet közül minden jel szerint az AD-ba épült be a legmagasabb szinten az algériai titkosszolgálat, most pedig az AD üti meg a legbékülékenyebb hangnemet. Biztos teljesen véletlen egybeesés.

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Az MNLA eleve komoly tartalékok nélkül vágtázott be Mali területére, és bármiféle külföldi támogatás nélkül nem csoda, hogy mostanra már teljesen háttérbe szorultak. Így aztán vissza kellett venni az igényekből.

tudi 2012.12.05. 19:04:05

Már nem azért, de nem lenne jobb hagyni a tuaregeket, azavadiakat, vagy ők tudják miket a fenébe, éldegéljenek ott békében, boldogságban. Egy újabb csetepaté nem indíthatna el megint valami lavinát, ahol a haladó nyugatnak be kellene megint avatkoznia pénzel, paripával, mert ugye az egész a "nagyon jól sikerült" Líbiai hadműveletből indult, ott is most gondolom béke és nyugalom honol, a milicisták letették a fegyvert és fák bokrok, gyep ültetésével és más társadalmilag fontos tevékenységgel gyarapítják Líbiát.

Kullancs1983 2012.12.05. 19:24:40

@tudi: Az a baj, hogy tuaregek több országban is élnek a környéken, idővel esetleg kedvet kapnának hozzá, hogy a tuaregh államba költözzenek, természetesen a földjükkel (vagyis sivatagukkal) együtt. No meg rossz példa lenne, ha a gyarmati osztozkodáskor vonalzóval határozottan meghúzott határokat mindenféle sivatagi népek csak úgy átrajzolhatnák. A mindenféle cégek és kormányok érdekeltségei (Mali szegény ország, ha bevételről van szó ott tényleg számít a legkisebb is) már csak hab a tortán... Azt hiszem.

Bélabáttya (törölt) 2012.12.06. 04:21:30

@Kullancs1983: Előbb-utóbb pedig csakt fogják rajzolgatni valamilyen formában.
Nehéz elhinni, hogy ez a vonlzóval megrajzolt, két, de inkább három teljesen elkülöníthető földrajzi, gazdasági, és gyaníthatóan etnikai terültere oszló állam bármilyen szinten is egyben maradjon komolyabb, külső segítség nélkül.

Bélabáttya (törölt) 2012.12.06. 04:22:11

Mauritániá szerepéről nem igzán esett szó. Róluk tudni valami konkrétumot? Ránézésre eléggé benne kéne lenniük a sűrűjében.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.12.06. 13:28:41

@Bélabáttya:

Megmondták, hogy semmilyen formában nem vesznek részt a műveletben. Mivel igyekeznek jóban lenni Algériával, ez nem annyira váratlan.

tudi 2012.12.06. 17:13:18

@Bélabáttya: Nekem is ez a véleményem, lehet, hogy fájdalmas lesz, de az ezáltal kialakult új államok/államocskák lehet stabilabbak lesznek azonos etnikai összetételük miatt. Persze, ebbe még bele játszhat jó pár tényező, úgy mint nyersanyagok stb.

nakara 2012.12.07. 09:45:32

Amennyiben az ECOWAS intervenciója sikerrel is járna, nem valószínű hogy ezzel véglegesen megtörnék a tuaregek ellenállását. A történelem során mindig független és szabad tuareg törzseket a gyarmati uralom kényszerítette a feketékkel közös közigazgatás alá. A függetlenség elnyerése után a szubszaharai államok fekete elitje elérkezettnek látta az időt hogy elégtételt vegyen a sokévszázados sérelmekért. A tuareg társadalom alapját jelentő nomád állattartás a 1970-es évek első felében pusztító szárazság következtében összeomlott. Ezt kihasználva a hosszantartó csádi konfliktusba egyre inkább belebonyolódó Kadhafi ezredes, sokezer elsőrangú katonaanyagot biztosító tuareget toborzott Pánafrikai Iszlám légiója számára. A konfliktus lezárulása után hazatérő harcedzett tuareg harcosok, líbiai támogatással, több felkelést robbantottak ki Maliban és Nigerben. Végül valamennyi felkelés líbiai közbenjárásra kompromisszumos megoldással zárult le. Kadhafi tavalyi halálával a tuaregek ugyan fő támogatójukat elvesztették, azonban a konfliktus alapját jelentő harcias pásztor tuaregek és földművelő feketék ellentéte mit sem csökkent. Szvsz ez lehet az oka annak is hogy a "fehér" mór törzsek által uralt, de szintén rendkívűl élesen megosztott Mauritánia távol kívánja magát tartani a konfliktustól.
A magam részéről nem lennék meglepődve ha Líbia helyét hamarosan Algéria venné át, mint a tuaregek fő patrónusa. A szalafisták kiszorítása után Mali és Niger tuaregeklakta vidékein megalapítva a nemzetközileg elismert Azavad államát, amelyet mindenképpen megérdemel ez az ősi és szabadságszerető sivataglakó nép.

Bélabáttya (törölt) 2012.12.07. 10:28:19

@Rammjaeger83: Megmondták...
Volt bármikor valami értelmezhető tartalma ennek a szónak országok között?

Nem sokat tudok a környékről, pár ismerős ilyen-olyan sztorijait, fejtegetéseit alapul véve nincs igazán értelme véleményt mondani, de ezek, és csepergő hírek alapján, no meg a térképre nézve, elég nehéz elhinni, hogy kimaradjon a környéken bárki is abból a buliból. Ott az iszlám, a több országban élő azonos etnikum, meg az országokon belüli eltérő földrajzi, gazdasági helyzet. Kész szociológiai, gazdasági, katonapolitikai mindenféle egyéb területi rémálom...

Bélabáttya (törölt) 2012.12.07. 10:36:41

@tudi: A iszlámot az etnikum csak módjával érdekli, másodlagos kérdés. Elsősorban legyen muszlim, családtag, rokon, törzsbéli, haver, majd jöhet a sorban a többi.
Afrika fennállása nem létezett arra „nemzetállam”, ahogy gyaníthatóan nem is lesz, hacsak némi folyamatos népirtás kapcsán divatba nem jön az ötlet. Amit meg nehéz megvalósítani olyan helyen, ahol minden második szomszéd másik nép.
Valahol azért persze fura, hogy a múltszázadi „nemzetállamosdit” hogy próbálják terjezteni még most is a világban, miközben kitalálói, terjesztői otthon már letettek róla a PC jegyében. Másnak persze jó lesz továbbra is...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.12.07. 15:48:14

@Bélabáttya:

Miért vennének részt? Van épp elég bajuk a saját területükön, ahhoz sincs elég haderejük, hogy otthon rendet tartsanak. Egyébként meg nem is ECOWAS-tag, márpedig ECOWAS-tagok is vannak, akik nem fognak részt venni.

@nakara:

Algéria már most is EGYES tuareg érdekcsoportok patrónusa. Az ilyen irányú nyitást alighanem megkönnyíti, hogy az MNLA hivatalosan is feladta a szeparatizmust.

Bicepsz Elek 2012.12.08. 01:24:26

Mibol elnek?
Tudtommal Europabol hasznalt szamitogepeket szallitanak a szubsaharai teruletekre, onnan meg del-amerikai drogot az eszak-afrikai kikotokbe.

Amugy a 3000 katona gondolom eleg egy demonstrativ hadjaratra. Ha tobb lenne meg szomjan meg ehen halnanak.

Kullancs1983 2012.12.11. 13:25:11

Nem tudom lesz-e bármi hatása az eseményekre, de közben a hadsereg lemondatta a miniszterelnököt.

Kullancs1983 2012.12.12. 20:30:45

Közben az ENSz-ben is megy a vita:

afriport.hu/index.php/hirek/15979-francia-amerikai-vita-a-biztonsagi-tanacsban-mali-valsaganak-megoldasarol.html

"Washington tervei szerint a csádi katonák sivatagi ismeretei kombinálva az amerikai technikával sokkal hatékonyabbak lehetnek a terroristák elleni harcban Mali északi részén, mint a franciák által elképzelt közös afrikai hadművelet."
Lehet hogy akkor ezt komolyan gondolják?

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.12.14. 18:42:09

Az Univerzum valamely paradoxona folytán keróm márkája MALI, a kedvenc pizzám neve "Gaóról", a Civilisation 5-ben a Songhai Birodalom az egyik kedvencem. Szóval ebből kifolyólag köszönöm az összefoglaló posztot :)
(nem, mintha eszembe jutna az orromat dugni efféle helyekre, két hete még a barátságos északfinn látogatás is elég volt ahhoz, hogy "soha a büdös életbe télen én oda vissza..." bla bla bla, aztán a múlt hét végén pont ugyanilyen időben sikerült disznót vágni...)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.12.17. 13:33:25

@folti_: "Afrikai hadseregekről van szó, ők nem igazán vannak eleresztve ilyen téren."

Azért egy kínai dron ők is meg tudna venni. Ha whiskey-re futja! ;)

"Másik, hogy a terület és a várható ellenfelek miatt komolyabb katonai jelenlétre lenne szükség a földön, mint amennyit ez a kicsi kontingens lehtetőve tenne. Persze ha valaki tényleg katonai úton próbálná meg "megoldani" a problémát."

Manapság egy hűtött gépteremből igen nagy területet "kézben" lehet tartani. Robokuty rulez! ;)

Kullancs1983 2012.12.17. 14:47:59

@TrueY: "Continuing to use an 80 thousand dollar missile fired from an 80 million dollar jet to take out one 80 dollar mortar just isn't going to work." És ezt az amerikaiak mondják, akiknek az anyagi lehetőségei messze-messze meghaladják Maliét.

folti_ 2012.12.17. 21:01:23

@TrueY: Tudtommal Kína még nem rendelkezik megfelelő nagy hatótávolságú gépekkel, nemhogy exportálná őket. Fejlesztenek jópárat, de az occó dróndömingjük még messze van. Whiskyre meg azért futja, mert aztis a fegyverbeszerzési keretből intézik a főnököknek.

Ill ha lenne is "occó" kínai gép és rá rakéta, attól még mindig ott kell lenni a földön is legalább a hírszerzésnek, mielőtt a hűvös vezérlőszobából vaktában lövöldözés kínos incidensekhez vezetne. Mint pl Afganisztánban 2007 környékén, ahol a felkészült amerikai drónerek kinyírtak egy nagy csapat hazarát mert azok hajnalban imádkozni mertek, amiből az okosok arra következtettek. hogy ezek biza tálibok...

David Bowman 2012.12.21. 19:11:43

Most mit tegyek, uram, egek?
Itt jönnek a tuaregek!

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.12.26. 15:57:58

@Kullancs1983:
@folti_:

Egy diktátornak semmi sem drága, ha a hatalmáról van szó. És ilyen "vezetőkért" nem is kell Afrikába menni. Ugye...

zsocmoc 2013.01.11. 09:16:42

a nemzetközi helyzet fokozódik:
index.hu/kulfold/2013/01/11/mali_surgos_segitseget_kert_az_ensz-tol/

ez meg szerintem bullshitbingó:
a helyzet súlyosbodása veszélybe sodorja Mali stabilitását és egységét, és egyenes fenyegetést jelent a nemzetközi békére és biztonságra nézve

és szőrmentén idetartozik, hétvégén a Szahara című filmben ami 2005ös, még a szegény szabadságra vágyó tuaregeket mérgezte a gonosz mali-i ezredes diktátor

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.01.11. 14:54:20

@zsocmoc:

Igen, a lassú, de biztos fokozódás egyik jele. A főváros fenyegetettségéről beszélni persze bullshit, de ilyenkor nem is vár mást az ember. Inkább a megszerzett pozíciók bebiztosításáról van szó.

sahelblog.wordpress.com/2013/01/09/4181/#comment-15307

Ja, és Konna stratégiai fontosságú város. Ma is tanultunk valami újat.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.01.12. 13:28:43

@Cervisia:

Sejthettem volna, hogy a franciák nem várnak a többnemzetiségű felmentő fekete sereg érkezéséig.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.01.12. 14:19:20

@Cervisia:

Köszönöm az érdeklődést, de egyelőre várjuk meg, mi sül ki belőle egyáltalán.

David Bowman 2013.01.13. 19:29:04

Most akkor az Idegenlégió grasszál arrafelé?

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.01.13. 20:54:05

@David Bowman:

Már a légierőt is bevetették. De végső soron a ziszlamisták nem akarnak dél felé tovább rongyolni, Azavad földjét pedig belátható ideig nem foglalják vissza idegen seregek. Szóval business as usual, a franciák már majd' évszázados rutinnal csinálják ezt. Kíváncsi leszek, legközelebb melyik helyi porfészket nevezi a nyugati sajtó stratégiai fontosságúnak, csak mert áthalad rajta egy főút.

paraszthajszal 2013.01.16. 02:10:09

@Rammjaeger83: "Kíváncsi leszek, legközelebb melyik helyi porfészket nevezi a nyugati sajtó stratégiai fontosságúnak, csak mert áthalad rajta egy főút."

Jaj, milyen cinikus vagy; pedig a legutóbb elfoglalt Diabale már csak 400 kilométerre van Bamakótól! És ha Bamako elesik… akkor hol lesz legközelebb Budapest-Bamako rali???

Csak nekem van az az érzésem, hogy a franciáknak ez a kaland leginkább (viszonylag veszélytelen) hardverexport-referenciának kell?

"Konna visszafoglalásához harci helikoptereket, Gazelle-ket is bevetettek, míg a kezdeti légi csapásokban a Csádból átirányított Mirage-ok vettek részt. Három C135-ös utántöltő gépet, valamint szállítógépeket is küldtek, míg a felkelők északi területeit már a Rafale-ék bombázták. A csapásokat a Pléiades 1B európai műhold segítségével készítették elő." index.hu/kulfold/2013/01/15/franciaorszag_sivatagi_haboruja/

paraszthajszal 2013.01.16. 02:19:18

+occó francia haditeknikát tessék, a konnai vérszivattyúnál a könyörtelen izlamista alkajdások ellen is bizonyított!
www.bloomberg.com/image/iTmgwrf6j8Cg.jpg

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.01.16. 09:26:58

@paraszthajszal:

...és hirtelen milyen gyorsan megfeledkezett mindenki arról, hogy mindez egy katonai diktatúra megsegítése érdekében történik, amelynek katonai segélyezését annak idején az amerikaiak és franciák nagy dérrel-dúrral felfüggesztették.

FilcTroll 2013.01.16. 10:03:48

Én is tisztelettel csatlakozom a posztvárókhoz, különös tekintettel arra, hogy Monsieur Hollande immár nyilvánvalóan ortodox gazdaságélénkítésbe is fogott, fogy a gázolaj meg a lőszer bőven.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.01.19. 12:01:56

@paraszthajszal:

Közben választ kaptam a saját kérdésemre. A neve Diabaly. Nem vicc:

www.nytimes.com/2013/01/15/world/france-mali-intervention.html?ref=opinion

A "stratégiai" címet Konna is megkapta a nyugati médiamunkásoktól annak ellenére, hogy pl. fogalmuk sincs arról, egyáltalán hányan laknak abban a pezsgő metropoliszban.

sahelblog.wordpress.com/2013/01/12/4193/

Egyre szánalmasabbá válik ez az egész, már ha ez egyáltalán lehetséges.

paraszthajszal 2013.01.19. 15:52:48

@Rammjaeger83: Igen, Diabaly az a bizonyos stratégiai fontosságú város, ami "már csak 400 km-re van Bamakótól", csak véletlenül elírtam. :)

Szerintem talán nincs ellentmondás aközött, hogy Konna "kb. 50000 lakosú" (a la France24) vagy hogy a NYT újságírója álmos falucskát látott ott: A hivatalos népszámlálási adatok szerint ( instat.gov.ml/documentation/Mopti.pdf ) 2009-ben 36 767 lakosa volt; viszont mindez 800 km^2-nél nagyobb [Budapest 525...] területen; ergo ebbe a fő településen [meg a megművelt földeken] kívül valszeg. beletartozik pár olyan falu meg tanyabokor, aminek nincs önálló önkormányzata.

Egyébként ahhoz mit szóltatok, hogy 2. sz. külügyérünk szerint Maliban éppen egy iszlamista puccskísérlet megakadályozása zajlik, és mi is beszállnánk a katonai akcióba? :) inforadio.hu/hir/belfold/hir-541169

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.01.20. 05:41:34

@paraszthajszal:

Na látod, kapásból különbözöl az okos újságíróktól abban, hogy nem b*szol megkeresni ilyen dokumentumokat. Persze eszembe jut ilyenkor, hogy pl. az Indexnél egy ember napi 50-60 hírt ír meg, és gondolom a fejlett Nyugaton sem nagyon más a helyzet. Ilyenkor gyakoriak a hibák, a nemtörődömség.

A magyar felajánlás egyáltalán nem lepi meg azt, aki elolvassa az utóbbi lengyel posztban linkelt "Atlanti elvtársaink" c. posztunkat. Így viselkednek a hatalmi tömbök kisállamai. Itt ráadásul politikai kockázat nélkül lehet beszállni, mert csak kiképzőkről lenne szó.

stoppos76 2013.01.22. 22:02:20

Az index cikkben ez a mondat: :D

"Bár a túszejtők azt állították, hogy akciójukat a francia intervenció provokálta ki, és követelni is a francia csapatok kivonását követelték, minden bizonnyal már vagy két hónapja készültek a rajtaütésre."

Jaaaaa... Akkor ők kezdték. És meg is van szépen magyarázva. Pedig pont erre a mondatra érdekelne a bizonyíték. Pl: Jean Communiqué altábornagy bemutatja azt a pamutgombolyagot, amit a helyszínen találtak és ebből egyértelmű lesz hirtelen mindenkinek.

Kullancs1983 2013.01.23. 08:24:13

@Rammjaeger83: Szó szerint valami olyasmit mondott, hogy "Vannak helikoptereink, vannak repülőgépeink, és készek vagyunk megtenni amit kell." vagy ilyesmi.

@stoppos76: Bár nem tisztem a franciákat védeni, de jelen esetben hajlamos vagyok elhinni, hogy nem csak úgy hipp-hopp indultak meg túszt szedni. A franciák beavatkozása esetleg csak meggyorsította a dolgokat.

stoppos76 2013.01.23. 09:17:50

@Kullancs1983: Értem én, csak a cikkben a mondat nincs semmivel alátámasztva. Még azt sem tudjuk meg belőle, hogy honnan szedte. Így meg teljesen manipuláció szaga van. :)
süti beállítások módosítása