Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CXII. - NormandiaHa az ardenneki csatára gondolunk, melynek helyszíneiről és emlékezetéről podcastunk 98. adásában közöltünk élménybeszámolót, a II. világháború egyéb nyugat-európai fejezetei közül - vagy ha akár...
  • KatPol Kávéház C. - Az afrikai magyar impexesKedves hallgatóink! A KatPol Kávéház a századik alkalomhoz - reményeink szerint - méltón egy különleges adással jelentkezik. Az eddig megszokottaktól eltérően nem egy filmet vagy sorozatot elemzünk,...
  • KatPol Kávéház XCIII. - Nagy zűr a nagy KínábanA második kínai-japán háború nyugaton kevésbé ismert előzménye a második világháborúnak, pedig az 1937 és 1945 között zajló konfliktus összességében a keleti fronthoz mérhető nagyságú területen...
  • KatPol Kávéház LXXVI. - A Kőfal leomlikAz 1861-1865 közötti amerikai polgárháború az Egyesült Államok történetének egyik legfontosabb eseménye volt. Polgárháborúk akkor szoktak kitörni, amikor egy állam politikai csoportjai alapvető...
  • KatPol Kávéház LXXV. - A vér és vas népe támadást indít„Soha többé!” – a kedves hallgató bizonyára hallott már a jelmondatról, amit a totális háború és az azt kísérő népirtás többször is ihletett a vészterhes 20. században. Furcsán hangozhat, de – ha az...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (50) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Sivatagi honfoglalás

2012.04.16. 14:00 Rammjaeger83

Az elmúlt hetek afrikai eseményei fényt vetettek arra az érdekességre, hogy igen hasonló adottságokkal rendelkező országok is egészen eltérő történelmi utakat járhatnak be. A hajdanvolt szuverén, egységes Szudán kb. 55 éves fennállásának zömét öldöklő polgárháborúzással töltötte, a két országrész pedig képtelen megegyezni olyan sarkalatos kérdésekben, mint a közös államhatár, az örökölt államadósság felosztása vagy az olajmezőiket a Vörös-tengerrel összekötő vezeték használata. Így aztán aligha lepődtek meg sokan, amikor a markáns nézeteltérések nemrég légierőt és tüzérséget is felvonultató összecsapásokba torkolltak. Egy nagyjából funkcionáló államot nehéz összerakni, de úgy tűnik, bizony kulturáltan szétszedni sem gyerekjáték.

Ehhez képest a Szahel-övezet egy másik állama, Mali összességében még a hónapok óta folyó tuareg felkelés, a március végi puccs és a korábbi hasonló események dacára is valósággal a béke szigete. Pedig a meghatározó tényezők itt is ugyanazok: elsivatagosodás, mesterséges határok, néhány természeti kincs exportjára épülő nemzetgazdaság, a népesség bármiféle közös identitásának teljes hiánya. Az egyik lehetséges magyarázatot az ország viszonylagos etnikai-vallási homogenitása szolgáltatja, bár ilyen alapon Szomáliának a kontinens legszilárdabb államának kellene - pontosabban kellett volna - lennie. Másrészt az okok mélyebben gyökerezhetnek, hiszen a Niger folyó mentén már a középkorban nagy, gazdag birodalmak terpeszkedtek, míg a mai Szudánok területén az államszervezés nem ért el ilyen színvonalat.

Épül a szaharai emirátus? 

Akármi is a nagy történelmi igazság, annyi biztos, hogy környékbeli viszonylatban Mali igen messzire jutott a nyugati demokratikus normák átvételében, és már két tuareg felkelést (1990, 2007) zárt le aránylag gyorsan, békés úton a szembenálló felek józan kompromisszumkészsége. Túlzás tehát azt vizionálni, hogy itt formálódik a "második Szomália". Már csak azért is az, mert Szomália 1991-es széthullását kíméletlen belharcok, az egyszemélyes diktatúra acsargó terrorja és a hagyományos hatalmi struktúrák módszeres szétverése előzték meg, Maliban pedig sosem került sor ilyesmire, hogy a szudánihoz hasonló végtelen polgárháborúról ne is beszéljünk. Még most, az állam de facto szétszakadásának idején is visszafogottság jellemzi a szereplők viselkedését.

Az év elején kezdődött felkelés után a katonai erőviszonyokkal számolva mind Touré elnök, mind az őt megpuccsoló junta visszavonulást rendelt el. Az egyszerű katonai zendülésből spontán kifejlődött államcsíny vezérei azóta ígéretükhöz híven a választásokig átadták a hatalmat az ideiglenes kormánynak, mely hozzájuk hasonlóan béketárgyalásokat kezdeményezett a felkelőkkel. Azok fő szervezete, az MNLA már korábban egyoldalú tűzszünetet jelentett be, mivel elérte katonai célját, az északi országrész ellenőrzését, és ott kikiáltotta Azavad független államot. Ezt sokan elhamarkodott lépésnek tartják, ám cinikus vélemények szerint az MNLA mindössze arra törekszik, hogy a tárgyalások idejére legyenek túlzó követelései, melyekből a konstruktív középútkeresők szerepében tetszelegve visszavehetnek majd. De kilátásaik akkor sem reménytelenek, ha a deklarációt történetesen komolyan gondolják.

Az erőszakos államalapításra adott hivatalos külföldi reakciók persze egyöntetűen elutasítóak voltak, ezen pedig az MNLA nyilatkozata sem változtatott, mely szerint tiszteletben tartja a szomszédos államok határait és demokratikus kormányzást vezet majd be. Ám Szomáliföld, Puntföld és Iraki Kurdisztán példái bizonyítják, hogy egy általánosan el nem ismert államalakulat vagy -kezdemény még akkor is fennmaradhat, ha Észak-Ciprussal, Dél-Oszétiával vagy Abháziával ellentétben egy nagy hatalmú mecénás nyílt támogatására sem számíthat.

Azavad földje nem kifejezetten zsíros, ám mélye egyes értesülések szerint ásványkincseket rejt, védelmét pedig egyelőre az MNLA marcona fegyveresei megfelelően ellátják. Elég valószínűtlen tehát, hogy a katonailag nem kifejezetten penge Csonka-Mali egyedül kísérletet tesz a szakadár terület fegyveres "reintegrációjára". Az már érdekesebb kérdés, hogy segítséget nyújtana-e egy ilyen kockázatos vállalkozáshoz a többi nyugat-afrikai állam, melyek nyilvánvaló fenyegetésnek tekintik a fegyveres felkelés, a szeparatizmus ragadós példáját (Nigernek pl. ugyanannyi problémája volt már a rakoncátlan tuareg kisebbséggel, mint Malinak). Ami azt illeti, az ő hadseregeik sem sokkal kompetensebbek, és egyébként sem ismérvük az ennyire aktív, költséges külpolitika. Külföldi támogatásra sem számíthatnak, mivel egyelőre egyetlen nagyhatalom sem jelezte, hogy asszisztálna egy MNLA elleni hadművelethez. Akadnak azonban még kijátszható kártyák.     

Az igaz hit fekete lobogója alatt

Az MNLA ugyan a legnagyobb fegyveres csoport azon a területen, de messze nem az egyetlen, ahogy az egyébként is megosztott tuaregek sem az egyetlen ottani népcsoport. A néha felszínre törő etnikai megosztottságot generáló hatalmi harcok fő tétje arrafelé hagyományosan a különböző kereskedelmi (többnyire: csempészeti) útvonalak ellenőrzése. Nem csoda, hogy a timbuktui arab milíciák saját szervezetet gründoltak Azavadi Nemzeti Felszabadítási Front néven (FLNA), amely nem túl eredeti nevének némileg ellentmondva elítéli a szeparatista törekvéseket. Ugyanez jellemző más helyi harci szervezetekre is azzal a különbséggel, hogy ők az iszlám fundamentalizmust tűzték zászlajukra, bár a teológiai megfontolások helyett inkább mozgatják őket vezetőik ilyen-olyan személyes ambíciói - és akkor még nem említettük a nem kevésbé prózai, ám összeesküvés-elméletekre okot adó megfontolásokat.  

 

Többen hangot adtak már annak a meglátásnak, hogy az algériai katonai titkosszolgálat, a DRS már a '80-as évektől nagy mértékben beépült az ott formálódó iszlamista szervezetekbe. Ebből pedig könnyedén tőkét kovácsolt azzal, hogy konfliktust szított az általa manipulált keményvonalasok és a féktelen terrort elutasító mérsékeltebb, valóban meggyőződésből tevékenykedő iszlamisták között (lásd bővebben itt ill. az alábbi videot), 9/11 után pedig Malival és Mauritániával együtt a terrorfenyegetést alaposan eltúlozva amerikai jóindulatot és katonai támogatást sírtak ki maguknak.  

A hivatkozási alapot a csekély erejű maghrebi al-Kaida (AQIM) szolgáltatja, amely a szaharai rablóbandák régi hagyományait követve inkább a busás hasznot hajtó emberrablásokra, cigaretta- és kokaincsempészetre, mintsem a terrorakciókra szakosodott. Tovább színesíti a palettát a főleg mali és mauritániai arabokból összeverődött MUJWA, azaz Mozgalom a Nyugat-afrikai Egységért és Dzsihádért (most őszintén: LOL), amely az AQIM soraiból lépett ki azzal a nyilvános indokkal, hogy az nem elég elkötelezett a szent háború ügye iránt. Egy valószínűbb magyarázat lehet a "mozgalom" kizárólag algériai vezetőivel való elégedetlenség, de mind a szakadás, mind az AQIM elődszervezete, a GSPC több akciója mögött sokan a DRS kezét vélik felfedezni.

Gyanús szálak fűzik az algériai titkosszolgálathoz az események egy további főszereplőjét, Ijad ag-Galit is. Az 1990-es tuareg felkelés egyik vezéralakja volt, majd lepaktált a bamakoi kormánnyal, méghozzá olyan sikeresen, hogy kinevezték Mali szaúd-arábiai főkonzulának. A diplomáciai szolgálat után megpróbálta bedolgozni magát az MNLA vezetésébe, majd otthon törzsfőnöki babérokra tört, de onnan is elküldték melegebb éghajlatra, úgyhogy híveivel fegyveres csoportot alapított a dagályos Anszar al-Dín néven ("A hit védelmezői"). Érdekes adalék, hogy az AQIM-mal is együttműködik, bár ebben az is szerepet játszhat, hogy el akarja nyerni az azavadi arab vezetők bizalmát, akik minden tuareget gyanakodva szemlélnek. Fegyveresei több városban felbukkantak az előretörő felkelők nyomában, fekete zászlókkal és a saría saját értelmezésük szerinti bevezetésével borzolva a helyi kedélyeket, összetűzéseket provokálva az MNLA-val.

A fegyveres harc Azavad ellenőrzéséért tehát lényegében csak most kezdődik, az új állam szuverenitására pedig sajátos - vagy nem is annyira sajátos - módon az önjelölt iszlamisták jelentik a legnagyobb veszélyt. Annyi biztos, hogy Algéria és a vele érdekszövetségre lépő országok könnyen felhasználhatják őket a szeparatizmus erőinek sakkban tartására, esetleg letörésére - nem beszélve arról, hogy a dzsihádista-terrorista métely jelenléte a korlátozott francia és/vagy amerikai beavatkozásra is hivatkozási alapot szolgáltathat - akár légi/UAV-csapások, akár "puszta" logisztikai segítség formájában -, természetesen "Mali demokratikus baráti kormányának megsegítésére" és "az ország területi épségének helyreállítása" érdekében. Egyes megmondóemberek máris ezt forszírozzák.

45 komment · 2 trackback


| More

Címkék: terror al kaida algéria mali knn

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr454406806

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: [KNN] Az ellenség egy újabb fészke a láthatáron? 2013.03.28. 20:55:18

Már régebben elterveztük, hogy a médiában felbukkanó sajátos történelmi hasonlatok témája megérdemelne egy részletes posztot. Ennek alighanem itt lenne az ideje, mert a közelmúlt sok újdonságot produkált ezen a téren. A teljesség igénye nélkül: Szíria ...

Trackback: Kedvenc zászlóim 13. – Azawad 2012.04.19. 08:27:10

Egy vadonatúj ország Afrikában, Azawad, ami éppen most (április 6-án) kiáltotta ki függetlenségét Malitól, kihasználva az ottani zűrzavaros helyzetet. Megjegyzem, ez a szakadár ország így kapásból (jóval) nagyobb területet fed le, mint az, ami ezáltal...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kullancs1983 2012.04.16. 14:38:46

Azért azt sem túl sűrűn lehet hallani, hogy az al-Kaida akármilyen sejtjének vezetői ne lennének elég elkötelezettek a dzsihád iránt..:D Egyébként érdekes ez az egész azavadi katyvasz, elég sűrűn lehet olyanokat olvasni, hogy valójában az iszlamisták a fő erő, de éppen ezért az MNLA egész elfogadható, a tuaregek is megosztottak, miközben a szomszédos államok se tudják már hogy mit is akarnak. De idáig tényleg elég nyugodt a helyzet, kíváncsi vagyok mi lesz: tárgyalás, háborúcska, vagy offenzíva.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.04.16. 14:52:09

@Kullancs1983:

"sűrűn lehet olyanokat olvasni, hogy valójában az iszlamisták a fő erő"

Ezt a mali kormány állítja. Könnyen sejthető, hogy miért.

Kullancs1983 2012.04.16. 15:24:11

@Rammjaeger83: Na igen. Bár az is benne lehet, hogy ők pattognak egyfolytában, az MNLA meg ül és vár.

hami · http://toriblog.blog.hu 2012.04.16. 15:25:19

jó a poszt szokás szerint, apropó nem akartok arról írni, hogy az iszlámizmus miért annyira népszerű a muszlim vidékeken? nekem elég féloldalasak az ismereteim, de pl. nem értem, hogy az alapvetően fiatal muszlim társadalmakban (úgy értve, hogy magas a fiatalok aránya) demokratikus körülmények között rendre ők győznek, vagy fognak. Pl. Egyiptom, Pakisztán, vagy éppen a törökök.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.04.16. 17:43:45

@hami:

A három említett ország esetében nekem közös nevezőnek tűnik az, hogy egy olyan szűk és összefonódó, bebetonozott elit birtokolt minden hatalmat (politikai, gazdasági, katonai), amely nem demokratikus úton került hatalomra és természetesen nem is demokratikusan birtokolta azt, méghozzá külföldi segítséggel. Adott volt, hogy valamiféle népi-populista tömegmozgalom szerveződik ellenük (a populista szót csak nagyon vonakodva használom, mert nálunk teljesen más a jelentéstartalma, már ha van neki ilyen egyáltalán), ehhez pedig a politikai iszlám ideális keretet, ideológiai hátteret nyújtott. Szerintem.

hami · http://toriblog.blog.hu 2012.04.16. 18:09:28

@Rammjaeger83: én ebben a következő ellentmondást látom:
sok a fiatal + van internet -> az interneten a nyugati életmódot látják, és valószínűleg ez számukra a minta -> éppenhogy a nyugati életmódot megcélzó politika tudna sztem tarolni. ehhez képest ennek az ellenkezője történik.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.04.16. 18:10:39

@hami:

Megérne egy komolyabb misét, de egy komment terjedelmében annyit mondanék a dologról, hogy ún. "iszlamizmus" nem létezik, legfeljebb iszlám fundamentalizmus, és ennek ágai.

A nyugati szemléletmód pedig hajlamos mindenféle politikai irányzatot, legyen az mérsékelt vagy szélsőséges, erőszakos vagy erőszakot elutasító, arab, egyéb ázsiai, afrikai, etc iszlamistának titulálni, mert a politikai ideológiában megjelenik az iszlám.

Ha egy kalap alá vesszük az AKP-t, az Ikhwánt, az egyiptomi szalafistákat, etc, mindenkit, még szép, hogy mindenhol őket találjuk.

bz249 2012.04.16. 18:33:38

@hami: ha ugy vesszuk Nemetorszagot is egy vallasi alapon allo part iranyitja az elen egy egyhazi szemely gyermekevel. ;)

hami · http://toriblog.blog.hu 2012.04.16. 18:52:56

@SchA: ezé írtam hogy írjatok má' posztot erről a témáról :)

paraszthajszal 2012.04.16. 19:09:36

@hami: "az interneten a nyugati életmódot látják, és valószínűleg ez számukra a minta"

Hát szerintem azért az nem feltétlenül biztos, hogy az ottani fiatalok mindenben a nyugati kultúrát akarják majmolni.

A neveltetés (ne adj' Isten indoktrináció) már azelőtt elkezdődik, hogy a gyerkőc tudna olvasni (pláne latin betűs írást olvasni), így inkább az "ottani" szemüvegen keresztül nézheti a Nyugatot, mint nyugati szemüvegen át a saját kultúráját. Így ha az interneten keresztül látja, hogy mifelénk a celebek [Madonna, Lédigaga, L. Lohan] "mell-, segg-, puncivillantásokkal" próbálják promózni magukat, nem biztos hogy az lesz az első gondolata, hogy ő is ilyen szabados barátnőt szeretne, hanem arról a nyugati kultúráról lesz rossz véleménye, ahol ilyen rossz erkölcsű nőszemélyekből lesznek a legnagyobb sztárok.

Másfelől amit a nyugati fogyasztói kultúrából szívesen "átvenne" (plazmatévé, nyugati sportkocsi stb.), arra meg az ottani "középosztálynak" nem, legfeljebb az elitnek (pl. Gadhafi-család, Asszadné [Aszma]) lesz lehetősége.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.04.16. 19:32:36

@hami: az "iszlámizmus" pont annyira létezik, amennyire a világi kereszténydemokraták, a bigott katolikusok, az amerikai újkeresztények meg a mormonok együtt "keresztényisták". attól, hogy valaki nem szarik egy méretest a szülei vallására, még nem valláspárti.
a törököknél a "vallásellenes" pártok korrupciója és kudarcai hozták meg egy "iszlámdemokrata" párt győzelmét, és legjobb tudomásom szerint elég jó karban van törökország, hülyék lennének váltani.

@Rammjaeger83: nem csak a három, hanem az összes muszlim országra igaz ez, többé-kevésbé. jellemzően valamennyire diktatórikus országcsoportról van szó, és az iszlamisták az "ellenzék". ezért aki utálja a kormányt, iszlamista.

@paraszthajszal: így van, egy celeb-ribanc még az én nyugati szememben is ribanc, nemhogy egy ennyire el nem kurvult civilizáció képviselőjének szemében. a nyugatiak sose hiszik el, hogy a muszlim nők jelentős része (csakúgy, mint a hinduk, vagy a vidéki magyar öregasszonyok, csak utóbbiakat nem basztatjuk ezért :) önként visel kendőt, mert egy nyugati világképébe ez nem fér bele. ettől még ez van.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.04.16. 19:35:11

@paraszthajszal: ja, az öbölbeli "középosztálytól" felfelé bőven meg tudja fizetni, és meg is fizeti a drága autókat, rucikat, mobilokat, piát, meg amit megkívánnak. tehát ezt a részét átveszik a nyugati modellnek, ez nem kérdés.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.04.16. 19:48:27

Meg azt se felejtsük el, hogy a szekularizmust a XX. század második felében főleg a kommunisták és a nyugatbarát korrupt diktátorok képviselték az arab világban a politikai palettán.

NAR 2012.04.16. 20:42:54

@milliliteratura: Akkor tekintsük azokat iszlámistának, akik a sáriát szeretnék bevezetni. Így mi a helyzet?

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.04.16. 21:45:47

@NAR:

Így sem elég egyértelmű a helyzet, mert:

- Igazi saría per pill a világon sehol sincs. Szaúd-Arábia, a szomáliai al-Shabab vagy anno a tálibok uralta Afganisztán a saríára épülő, de saját primitív törzsi elemekkel teletűzdelt jogrendszert használnak.
- innentől kezdve mi az a fokozat a saría átvételében, ami szélsőségnek számít? A kézlevágás mindenképpen, a saría örökösödési jogának átvétele semmiképpen, de a kettő között pontosan hol a határ? Mert a történelmi jogrendszer elég sokáig tud tovább élni valamilyen formában, elvégre mi még mindig a római jogból dolgozunk.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.04.17. 09:05:09

@hami:

Aki azokra akar befolyásos pártot építeni, akik az interneten tájékozódnak és kulturális mintákat is onnan vesznek át, az sehol a világon nem megy sokra.

savaz 2012.04.17. 10:27:27

A kulturális minta inkább úgy működik, mint idehaza a turbómagyaroknál. Látja, és vágyik arra az életre, de, az hogy számára ez nem elérhető átfordítja fusztrációba. Erre vigaszként keres valamit, amire hivatkozhat, amiért általában nem kell semmi erőfeszítést tennie. Itthon ez a sumer eredet, meg a hátrafelé nyilazó párthus jézus, nálluk meg az iszlám. Erre hivatkozva aztán lehet szolídan zsidózni és nyugatalkonyázni, vagy gyűlölködni, fröcsögni , esetleg robbantgatni is.

A kép persze torz, csak azért mert a popsztárok ribancok, nem minden nyugati nő az etc..

Az érdekes inkább az lenne, hogy olyan helyeken ahol már kemény iszlám van (pl. Irán vagy a kár Szaúd Arábia , merre tendálnak a fusztrációk?

Valandil 2012.04.17. 10:51:52

@savaz: "A kép persze torz, csak azért mert a popsztárok ribancok, nem minden nyugati nő az etc..
" Ehhez képest meg a hetekben jelent meg az a tanulmány, ami szerint a 14 év alatti(!) lányok jelentős része (és egyre nagyobb része) igen vad dolgokat (anál, többesszex) vállal be.

savaz 2012.04.17. 11:34:42

A kultúra is változik folyamatosan. 100-150 évvel ezelőtt nyugat európában is ribancnak számított, aki a lábát mutogatta, akár nadrágban is. Akkor az iszlám volt a megengedőbb. Kedvencem a Kabuli lányok dicsérete, még az angol hódítások korából való visszaemlékezésekben.

Napjainkban felgyorsult és a média elérhetősége miatt globálissá vált a liberalizációs trend nyugaton. Lehet, hogy a lányok korábban kezdenek, lehet hogy durvábbakat is bevállalnak (megnézném azért annak a kutatásnak a hátterét és a benne megnyilvánuló őszinteséget -lásd pl Jessi Slaughter), de ettől még nem egy kategória Madonna a lányokkal a kocsisorról, bármennyire is utánozzák egymást. Ennek akar az iszlámizmus szembe menni, valamiféle hamis nosztalgia alapján a fentebb említett fusztráció miatt.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.04.17. 12:20:39

@SchA: így van, a saría is démonizálva van (a sariának pont annyira része a kézlevágósdi, mint a keresztény magyar jognak a zárt szám, vagy a kitelepítés), annak megléte/nem léte sem döntő. (a saria egyébként inkább egyfajta etikát/morált/jogelvet jelent, semmint magát a jogot) szíriában nincs saría, tehát nagyon jó nekik, mert relatíve nyugatosak.
egyszerűen nem lehet kívülállóként két hívószó alapján dönteni egy társadalomról, mert úgy járunk mint az amcsik iránnal/jemennel/szomáliával/irakkal/afganisztánnal/satöbbivel.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.04.17. 12:21:35

@NAR: ha magyarország iszlám állam lenne, a barna párt gyönyörű fundamentalista iszlamista párt lenne, a narancsszín pedig a mérsékelt iszlamista kategória. a szegfű lenne a nyugat hátsó feléből táplálkozó diktatórikus egypárt (pl. mubarak pártja). azaz magyarország iszlamista államként/társadalomként jelenne meg a világ szemében :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.04.17. 12:22:22

bakker, tiltjátok a pártok neveit? negyed órát szenvedtem, hogy mi a franc lehet a tiltott szó a kommentben :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2012.04.17. 12:30:02

@savaz: hamis nosztalgia? szerintem pont hamis liberalizmus az, amelyik a nőit húspiaci áruvá silányítja. ráadásul egy csomó fiatal lány is ribancnak öltözik, mert ez a divat, holott nem áll neki jól. egyszerű önbizalomhiány ez, meg keserű tapasztalat, hogy mi férfiak magasról teszünk a belső értékre.
(hozzátéve, hogy a csador alá is rengeteg muszlim nő vesz fel szexi alsó ruházatot, iránban az orrplasztika állítólag már annyira elterjedt, hogy hozzájuk képest az amcsik már mellplasztika-ellenesnek tűnnek, sőt, legjobb tudomásom szerint a hölgyek szőrtelenítését is onnan vette át a nyugat. tehát még azon muszlimok, akik egyébként takarják a testüket, fontosnak tartják azt.)

Kullancs1983 2012.04.17. 12:49:14

@savaz: Vagy inkább látja, hogy ott mi van, meg mit mondanak, és látja hogy ott ahol ő van, ott mi van, pedig ugayanzt mondják... Ebből levonja hogy az egy rossz és hazug rendszer, le vele. És mi jöhet a helyére? Anno voltak a a mindenféle arab meg népi szocialisták (akiknek a kurva anyját, mert istentelenek, meg a kommunistákkal cimborálnak, meg amúgyis). Aztán azok is elbuktak, jött helyettük az új eszme, az iszlamizmus. Akiknek szintén a kurva anyját, mert fanatikusok, meg útálják Izraelt, meg amúgyis. Aztán ezek vagy hatalomra jutnak előbb utóbb, vagy nem. Előbb-utóbb lesz megint valami új ideológia, aztán meg majd meglátjuk... (Iránban ha jól tudom a fiatalok inkább szabadosabban lennének, Szaud-Arábiában meg ott vannak az igazzy iszlamisták is, akik inkább szigorúbbra vennék a dolgokat.)

savaz 2012.04.17. 12:51:17

Pedig pont a muzulmán országokban szokás, hogy a nőnek ára van. Ez is egyik oka a fiatalság problémáinak, hogy pénz híján nem tudnak feleséget keríteni maguknak. Egy Al-kaidáról szóló könyvben (Jason Burke: al-kaida) olvastam, hogy az ideológiai alapozást adó szerzőknél sok helyen tetten érhető ez a probléma. A divat felé inkább ne kanyarodjunk el :-), de az biztos, hogy a kultúra, az elfogadás változik, főleg az ifjúság feszegeti a kereteket, azok pedig, akik et ez megijeszt, nem tudják követni etc. lesznek a fundamentalisták . Sok elemző vetette már fel, hogy a közelmúltban tapasztalható neokon előretörés az amerikai politikai életben, annak a nemzedéknek a beérkezése, akik a hippi-generációs liberális szüleik ellen lázadnak.

Tilikov (törölt) 2012.04.17. 16:49:34

Jó lett a poszt. Olvastam már ezt-azt a Mali-buliról, de itt nagyon jól össze vannak foglalva az infók és érdekesek a spekulációk is. Jó, hogy megint vannak ilyen cikkek is.

Afrikában amúgy elég szépen rajzolódnak a Huntington-féle határok. Ha kialakulna egy jó kis Azawad-Észak-Niger-Észak-Csád-Észak-Szudán határvonal, akkor a muszlimok elmondhatnák magukról, hogy sikerült befoglalniuk a földgolyó leglakhatatlanabb zónáját, de azt teljesen. Érdekes alakult a történelem, hogy az iszlám pont azt a nagy és élhetetlen sárga foltot lőtte be magának magának. (a távol-keleti iszlámot leszámítva).

NAR 2012.04.17. 18:49:52

@SchA: Mondjuk legyen az a fokozat, hogy egy nő nem válhat el a férjétől saját akaratából, nem ülhet be az autóba, hogy elvezessen az egyetemre, nem sétálhat egyedül az utcán, mert mindezt törvény (nem hagyomány, józan belátás, akadékoskodó családtagok, hanem a hivatalos törvény) tiltja.

paraszthajszal 2012.04.17. 19:02:27

@Tilikov: "Ha kialakulna egy jó kis Azawad-Észak-Niger-Észak-Csád-Észak-Szudán határvonal"

Amennyire a CIA World Factbooknak hinni lehet, Niger esetében a lakosság 80%-a muszlim, viszont Észak-Nigéria lakossága szintén az (és ott is van saría, meg iszlám terroristák [Boko Haram] is).

Mondjuk oda Északra ha a Szahara talán még nem is, de a Száhel-övezet "benyúlik", így ez nem mond teljesen ellent az elméletednek. :)

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.04.17. 19:47:49

@NAR:

Ez nem saría.
Saría alapján is van válási joga a nőknek. Törzsi arab szokások alapján nincs. Vezethetnének autót, mert Mohamed korában is tevegelhettek, de a mostani vezetők hülyesége miatt tiltják(SZA). Egyedüli séta dettó.
Ez mind nem saría, hanem primitív törzsi szokásjog, ahol a nők másodrangú lények.

Kullancs1983 2012.04.17. 20:57:07

@SchA: Ha már itt tartunk! Láttam egyszer valami hasonló jellegű libaboni klipet, a lényege az volt, hogy a csaj rájött, hogy a fiúja Izraelnek kémkedik, aztán jól ráhívta a rendőröket, a faszi meg lelépett, de ahogy átért a határon jól lelőtték. Nem ismered véletlenül?

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.04.17. 21:30:50

@paraszthajszal:

Maliban pedig több mint 90 százalék muszlim, és a lakosság négyötöde az ország déli részén él, szóval nem arról van szó, hogy vallási alapon szakadnak el területek.

tudi 2012.04.18. 18:03:47

Érdekes sőt jó leírása a helyzetnek, bár nekem a szituáció kicsit a Júdea Népe Front, Júdeai Nemzeti Front, Júdeai Népfront-ra emlékeztet.
@SchA: Tudtommal a most éppen főgonosz Iránban a nők járhatnak egyetemre, sőt számarányuk messze felülmúlja a férfiakét, hogy vezethetnek e autót azt nem tudom, de azt igen, hogy az Amerika nagy puszipajtás Szaud-Arábiában meg nem, sőt egyetemre sem biztos, hogy járhatnak.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.04.18. 19:24:58

@Kullancs1983:

Passz, de a leírás alapján engem is érdekelne.

@tudi:
A nők helyzete messze jobb Iránban, mint SZA-ban. (nők az utóbbiban is járhatnak egyetemre, de mindenféle hülye megszorítással, pl. férfi oktató csak kivetítőről tarthat órát, etc.)

bz249 2012.04.18. 19:30:31

@tudi: hogy altalaban szaudi nok jarhatnak-e egyetemre az nem tudom, egy nemetet ismerek, aki a King Abdullah University of Science and Technology-n volt post-doc osztondijas. De az a campus azert annyira nem resze az orszagnak, mert azt hiszem meg sort is lehet venni.

Kullancs1983 2012.04.18. 20:50:08

@SchA: Én is csak véletlenül találtam, a Haifához volt azt hiszem valami köze, majd keresem még...
Amiért igazából érdekes, az az, hogy az énekesnő egyértelműen a nyugati öltözködést és viselkedést követi, de a kulturális szimpátia (már ha van ilyen kifejezés) nem jár együtt politikai szimpátiával.

sutianap 2012.04.21. 09:33:45

@bz249: ha te nem vagy muszlim rád nem vonatkoznak a vallási előírások, tehát jó kereskedőként adnak neked sört, igyál. De ne legyél malacrészeg mert durcik lesznek. Ezt híjják vallási türelemnek.

kettő: az internetező arab suhancnak lehet teccenek a kiubuggyanó mindenek, és rá is startolna, csak az is az eszébe van, hogy nem szeretné az anyját, a testvérét és a lányát ilyen "ribiszerepben" látni.

Három: attól hogy az utcán nem verik telibe a képed mellel-hassal-seggel - az nem zárja ki hogy otthon négy fal között ne vernénekk telibe valami ultrasexivel.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.04.21. 11:01:03

@sutianap:

Na igen, a 2. pont felett sokan átsiklanak.

"Egy török férfinak három nőre van szüksége: egy orosz nő a szexre, egy német nő a pénzéért és egy török nő a családalapításhoz." /a németországi török kisebbség körében elterjedt szólás/

Persze ezt a logikát tapintatosabban is meg lehet fogalmazni. Pl. nemrég valamelyik TV arról számolt be, hogy a hazai kelet-ázsiai diaszpóra/közösség körében először rendeztek szépségversenyt. A riporter kérdezgette a kínai/vietnami komákat közönség soraiban. Nem konkrétan ezekkel a szavakkal, de a következő beszélgetés is elhangzott:

- Azért tetszenek nektek a magyar lányok is, ugye?
- Ja, szépek, és barátnőnek jók.
- És feleségül is vennétek egyet?
- Á, túrót, arra csak a jól nevelt otthoni lányok felelnek meg.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.04.24. 12:48:48

@Dr. derelye vágó:

Az aranyásás és a nyugati viselkedésminták elutasítása nem zárják ki egymást.

paraszthajszal 2012.04.30. 14:09:10

Valamennyire kapcsolódik a cikkhez az a kis színes riport, amit az [origo] hozott le nemrég a Nigériai északi-déli ellentétről,illetve az ottani északi "Anszar al-Dínnek" tűnő Boko Haram működéséről.
www.origo.hu/nagyvilag/20120426-nigeria-terrorizmus-a-boko-haram-iszlamista-szervezet-haboruja.html

Ami számomra egy kicsit meglepő volt, az a szervezet alapító vezetőjének modern tudományokhoz való hozzáállása:
"A szervezetet alapító prédikátor, Mohamed Juszuf 2009-ben egy interjújában, amelyet a BBC-nek adott, azt mondta, hogy a nyugati tanítások megrontják az emberek egyistenhitét, és ők ez ellen küzdenek. "Vegyük például az esőt: mi úgy hisszük, hogy az esőt Allah teremti, és nem a nap által elpárologtatott vízből jön létre" - magyarázta, majd hozzátette, hogy az evolúcióban és más tudományos tényekben sem hisznek. "Például sokan állítják, hogy a Föld gömbölyű. De ha ez ellentétes Allah tanításaival, akkor mi elutasítjuk" - mondta."

A radikális iszlám vezetők vajon más országokban is ennyire túlképzettek, vagy azért ez általánosan nem jellemző? A másik kérdés, hogy vajon ennyi ésszel hogyan tudnának egy országot elműködtetni, ha valaha valahogyan sikerülne megszerezniük a hatalmat?
süti beállítások módosítása