Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CIII. - The Birth of a NationJellegéből fakadóan az őskutatás meglepő eredményeket hozhat, melyek aztán cselekvésre is sarkallhatják az embert - főleg akkor, ha egy irodalmárról van szó, akinek természetesen az ihlet mindig jól...
  • KatPol Kávéház LXXXVIII. - Milyen Ferrix?Két évvel ezelőtti áttekintésünket követően podcastunkban újra visszatérünk a Star Wars: Csillagok Háborúja világába, hogy áttekintsük, mi történt az elmúlt időszakban abban a bizonyos messzi-messzi...
  • KatPol Kávéház LXXXVII. - A marsall görbe tükreA KatPol Kávéház előző adásában már foglalkoztunk Ion Antonescu román marsall életével, illetve annak utólagos megítélésével, amelyben a mai napig nincs egyetértés. Ennek részeként említettük a ’90-es...
  • KatPol Kávéház LXXX. - A mundér becsületeElképzelhető, hogy a rendőri brutalitás miatti Egyesült Államokbeli sorozatos közelmúltbeli botrányok, tüntetések az atlantista hatalmi tömbön belül egyértelműen érvényesülő amerikai kulturális...
  • KatPol Kávéház LXXI. - Best GirlAbu Naszr al-Farabi, a híres muszlim filozófus, matematikus, jogtudós és zeneszakértő azok közé az irigylésre méltó történelmi szereplők közé tartozott, akiket utólag több nemzet is magáénak...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (50) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

Nincs ember, nincs probléma

2013.05.20. 18:06 Rammjaeger83

Korábban szót ejtettünk már arról, hogyan borította máig a hallgatás leplét a magyar és szovjet/orosz történetírás a honvédségi seregtestekre, melyeket megszállási feladattal küldtek a 2. világháború keleti hadszínterére. Láthattunk néhány példát arra az eléggé lesajnáló megítélésre, melyet ellenségeik és fegyvertársaik szerint felkészületlenségük, alacsony harcértékük miatt kiérdemeltek. De milyen egyéb okok húzódtak meg a történelmi kánonból egyetemesen száműzött véres tetteik mögött? Azt többé-kevésbé az átlagember is tudja, milyen offenzívában segédkezett a 2. magyar hadsereg - de milyen célokat szolgáltak ki a magyar megszálló csapatok?

A megszállt keleti területek politikai-gazdasági átszervezésére a német vezetésnek nem volt egységes, koherens elképzelése a végső győzelem utáni időkre. Efféle tervezeteket készítettek ugyan különböző állami szervek, de ezekkel felesleges lenne itt részletesen foglalkozni, mivel kútba estek kb. abban a pillanatban, amikor a hadvezetés rájött: a várakozásokkal ellentétben elhúzódó háborúra kénytelenek berendezkedni a Szovjetunió ellen. A hadművelet, melyet még 1941/42. tele előtt győzelemre akartak vinni, a vártnál szilárdabb - és nagyobb létszámú - szovjet ellenállás miatt már a moszkvai csata előtt sem az optimista elképzelések szerint alakult. A partizánmozgalom kibontakozása pedig azért növelte tovább a németek problémáit, mert "értelemszerűen" azzal az eshetőséggel sem számoltak, hogy egyszerre kell majd harcolniuk a Vörös Hadsereg és a megszállt területeken működő fegyveres felkelők ellen.

A német hadsereg nem volt felkészítve a partizánellenes harcra, és a háború elképesztő emberigénye miatt még ahhoz sem volt elegendő alakulata, hogy a keleti fronton lévő erők utánpótlásához nélkülözhetetlen (vas)útvonalakat megfelelően ellenőrizze - márpedig a halaszthatatlan feladataik másra is kiterjedtek. A szerencsés kimenetellel egyre kevésbé kecsegtető háború elhúzódása miatt Németországot élelmiszerhiány fenyegette, amit tovább súlyosbított az, hogy korábban már megszállta Belgiumot és Norvégiát, melyek szintén élelmiszer-behozatalra szorultak. A német hadvezetés, sőt a velük egykorú német felnőttek mindegyike emlékezetébe véste az 1. világháborús brit tengeri blokádot, amely visszafogott becslések szerint is 424 ezer civil áldozatot szedett.

A történtek megismétlődésétől való félelem központi szerepet játszott abban, hogy a német vezetők igen vérmes reményeket fűztek a feketeföldes övezethez tartozó megszállt ukrán és orosz térség mezőgazdasági potenciáljához. Persze a "felperzselt föld" szovjet politikája és a háború pusztítása itt is alaposan megtette a hatását, de ettől függetlenül a diadalmas hadjárat elakadása után a német főparancsnokság annyit minimum elvárt a megszálló erőktől, hogy szedjék össze a szükséges mennyiségű élelmiszert a keleti fronton állomásozó egységek ellátásához, s így az egyébként is leterhelt német mezőgazdaságnak ne kelljen még erről is gondoskodnia.

A német megszállási politika ennek megfelelően alárendelődött a rövid távú gazdasági kizsákmányolás szempontjainak. A megszállt nyugati területekkel ellentétben itt nem alakult ki összetett igazgatási struktúra erre a célra. Nem vesződtek az újjászervezésre tett kísérletekkel, az olajozott működés jegyében még a kolhozrendszert is érintetlenül hagyták, pedig a sztálini kollektivizmus nem éppen a terméshozamok terén produkált fényes eredményekről volt híres. A birodalmi hatóságok elszánták magukat, hogy a helyi lakosságot érintő következményekre való tekintet nélkül annyi gabonát és kényszermunkást facsarnak ki a keleti térségből, amennyit csak lehet. A partizánmozgalommal szembeni fellépésük jellegét is ilyen megfontolások szabták meg.

A partizánok elleni hatékony fellépést nem „csupán" a bevethető csapatok elégtelen létszáma és képzettsége akadályozták. Bővebb magyarázatra remélhetőleg nem szorul, hogy a szovjet partizánmozgalom főleg a nagy kiterjedésű erdőségekre vagy mocsarakra koncentrálódott, és tagjai persze a terepet még jobban is ismerték, mint a megszállók. A bekatlanozásukra indított nagyszabású műveletek rendre kudarcba fulladtak – a partizánok vagy könnyedén kibújtak a gyűrűből, vagy előre értesültek az ellenséges tervekről a besúgóhálózatuk révén, így a partizánvadász alakulatok csak hűlt helyüket találták.

partisan2.JPG

De a németeknek más oka is volt arra, hogy a partizánokat ne csak közvetlenül próbálják támadni. Már a Barbarossa-hadművelet megindulásakor is két fronton háborúztak (ne feledkezzünk meg Észak-Afrikáról), 1-2 évvel később pedig kisebb gondjuk is nagyobb volt annál, hogy a partizánok hol és mennyi vonatszerelvényt robbantanak fel egyébként is védhetetlen szakaszokon. Azt viszont komoly és kezelhető problémának tekintették, hogy a partizánok szorgosan sértegették a német gazdasági érdekeket is. Utánpótlásukat nagyrészt (és minden értelemben) a bázisul szolgáló erdőségek peremvidékén lévő falvakból szerezték be, akár erőszakkal vagy az azzal való fenyegetéssel, ha másképp nem ment. A németek által megszabott beszolgáltatást természetesen más módon is szabotálták, sőt ez tette ki tevékenységük zömét: a helyi kollaboránsokat megfélemlítették vagy megölték. A németek nyilvánvaló érdeke volt, hogy mindenáron elszigeteljék az együttműködni még hajlandó civileket a partizánoktól, másrészt egy-egy falu puszta létezését sem volt értelme tovább megtűrniük, ha az nem szolgálta ki az igényeiket.

Sprengung eines Dorfes Weissrussland 1944.JPG

Ennek következménye az lett, hogy a Wehrmacht, az SS és a helyi kollaboránsokból szervezett fegyveres osztagok partizánvadász műveletei valójában a "gyanúsnak" ítélt civil lakosság ellen irányultak és lényegében a tömegmészárlás kategóriáját merítették ki, mivel egyet jelentettek teljes falvak lerombolásával, melyek lakosságát legyilkolták vagy kényszermunkára hurcolták. Christian Gerlach német történész kimutatása szerint nem véletlen, hogy az ilyen műveletek parancsnokai rendszeresen hatszor-tízszer annyi "partizán" likvidálását jelentették le, mint amennyi kézifegyvert összesen zsákmányoltak, így az okozott és elszenvedett emberveszteségek közötti szorzó átlagosan elérte a 100-at. Felkelők elleni tevékenység a szó mai értelmében ezekben a térségekben tehát nem folyt, mert a németek a helyi lakosság jelentős hányadáról fel sem tételezték, hogy érdemes lenne bármit is tenni a támogatásuk megnyerésére. Más kérdés, hogy a hidegebb fejű német tisztek következtetése szerint a partizánharc egyik motorja éppenséggel a kizsákmányoló és rögeszmés megszállási politika volt.  

A tömeges megtorlás csak egy szeletét jelentette az "új rend" valós vagy vélt kerékkötőinek szisztematikus megsemmisítésére irányuló általános törekvésnek. Sokat mondanak pl. a Szovjet-Belorussziából származó adatok, amely a keleti területek közül a legjobban szenvedte meg a német megszállást, részben a partizánok igen aktív helyi tevékenysége miatt. A tagköztársaságnak a háború előtt 9 millió lakosa volt; a megszállók kb. 1,7 millió embert öltek meg (beleszámítva az innen származó hadifoglyokat és zsidókat), amelyből 345 ezer volt a partizánharc áldozatainak száma. Ezen belül a partizánok vesztesége 38.600 főt tett ki. A keleti partizánháború összes polgári áldozatának számát óvatos becslések is félmillióra teszik.

Hogyan illeszkedtek ebbe a politikába a magyar megszálló erők?

Ezzel aligha fogok újat mondani a magyar múlt ismerőinek, de történetük egy felemás eredményű politikai kompromisszummal kezdődött 1941 szeptemberében. Mivel ekkor már kezdett világossá válni, hogy a Barbarossa-hadművelet jelentős akadályokba ütközött, egy magyar delegáció (a kormányzó, a külügyminiszer és a vezérkarfőnök) kereste fel Hitlert, és a keleti fronton harcoló honvédcsapatok visszavonását akart elérni nála. Mivel ő erre nem volt hajlandó, abban egyeztek meg, hogy a német 17. hadsereg alárendeltségében (és meglehetősen leharcolt állapotban) lévő Gyorshadtestet a télen hazarendelik, s ennek fejében a honvédség négy gyalogdandárral veszi ki a részét a megszállás feladataiból német parancsnokság alatt (egy hegyi- és egy határvadász dandár akkor már ilyen céllal állomásozott Nyugat-Ukrajnában).

A Gyorshadtest kivonása november végén indult meg, addigra nehézfegyverzetének zömét már elvesztette. A németek az év folyamán még négy dandárt követeltek, sőt a honvédség részvételét a megszállt jugoszláv területek "pacifikálásában" is. A magyar vezetés javára kell mondani, hogy erre már nem volt hajlandó - igaz nem sokkal később egy újabb kompromisszum jegyében beleegyezett a 2. hadsereg keleti bevetésébe. Több alakulat azonnali Ukrajnába küldése egyébként még a vasúthálózatot is túlterhelte volna.

A segítőkészséget a németek persze elvileg meghálálhatták volna azzal, hogy ígéretükhöz híven ezeket a gyalogdandárokat nem vetik be a fronton, netán olyan térségekbe küldik mindet, ahol szovjet partizánok lényegében alig működtek (Baltikum, Nyugat-Ukrajna, Krím-félsziget). Más korszakokban és kontextusokban az ilyesmi nem lett volna túl nagy ábránd egy csatlós számára, elvégre Magyarország a NATO-ban eddig is elpotyautazgatott valahogy, és a Varsói Szerződésben sem volt különösebben húsbavágó következménye annak, ha a katonai képességek ápolása terén nem teljesítette 100%-ban a legmagasabb szinten elvben elhatározott "kötelezettségeit".

Ám a keleti fronton más világ volt. A szovjet támadások feltartóztatására a németek többször is bevetették az ilyen feladatra fel nem készített magyar megszálló erőket, melyek így súlyos veszteségeket szenvedtek. Csak a felsorolás szintjén:

  • '42. március: 108. gyalogdandár, Harkov környéke
  • '43 szeptember: 1. könnyűhadosztály, Kijevtől keletre
  • '44 március: a honvédségi VIII. hadtest négy seregteste, Galícia

De a "hátországban" sem vártak rájuk rózsás viszonyok. A Dnyepertől nyugatra, Vinnyica központtal állomásozó két (később négy) gyalogdandárnak az ottani szovjet partizánerők kis jelentősége miatt szerencsére nem sok dolga akadt, a többi alakulat azonban a Csernyigov-Brjanszk-Gomel térségbe került, ahol a szovjet partizánmozgalom egyik bástyája épült ki egy Dunántúl méretű áthatolhatatlan erdőben. 1941 őszén a német támadóékek három szovjet hadsereget zártak körbe és morzsoltak fel ebben a régióban, de több tízezer vöröskatonát nem tudtak fogságba ejteni, s azok elrejtőztek az erdő mélyén - később deszantosok, önkéntes vagy kényszerített környékbeli parasztok is csatlakoztak hozzájuk. 

Már puszta létszámuk is kezelhetetlen fenyegetést jelentett. Bergyicsev térségében pl. '42 tavaszán az 5200 fős 105. gyalogdandárnak és 2 ezer német katonának kellett volna felügyelnie a rendet egy kb. 46 ezer négyzetkilométeres területen - ennek harmada erdő/mocsár -, ahol 10 ezer partizán tevékenykedett. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a komolyabb partizánegységek még harckocsikkal és tüzérségi lövegekkel is rendelkeztek, még kirívóbbnak tűnik a szegényesség, ami a magyar megszálló erők felszerelését jellemezte. Mindenből csak a legrosszabb jutott nekik, tüzérség és páncélelhárítás pedig eleinte egyáltalán nem, mivel a honvédség a legfontosabb feladatokra elkülönített alakulatait sem tudta megfelelő mennyiségű modern fegyverzettel ellátni. Az is sokat elmond, hogy egyik zászlóaljuk 60%-ban román és ruszin nemzetiségű tartalékosokból áll, ami aligha volt kirívó eset. A 102. könnyűhadosztály (valójában dandár) pl. a nehézfegyverzet terén nyolcszoros túlerővel nézett szembe.

'43 tavaszán, mintegy a szétvert 2. hadsereg hazarendelésének "ellentételezésére", kilencre növelték a keleti megszálló könnyűhadosztályok számát, ellátták őket tüzérséggel és támogatásukra rendeltek 2-2 páncélos- és repülődandárt is, de az egyre erősödő ellenséggel szemben így sem mentek sokra. Az év folyamán pedig zömüket a Pripjaty-mocsarak térségébe csoportosították át, ami a szovjet partizánmozgalom másik fő fészkének számított. A magyar vezetés hiába kilincselt a németeknél, hogy ezeket az erőket a Kárpátok védelmére vessék be. Nem mintha szándékosan rá akarnék játszani a románokkal szembeni előítéletekre, de tény, hogy egyébként ezen a téren is jobban jártak. Ebben az időben a Tamany-félszigeten és a Krímben 8, Transznisztriában pedig 4 megszálló hadosztállyal voltak jelen. Egyiket sem az erős partizánmozgalom jellemezte, Transznisztriát már csak az aránylag "laza" román bánásmód miatt sem.

Elmondható tehát, hogy a magyar megszálló alakulatok helyzete összességében nem volt jobb, mint a 2. hadseregé, noha velük ellentétben az utóbbit mostmár hivatalosan is meg szokták gyászolni, mint a magyar-német "fegyverbarátság" tragikus áldozatát. Vonzónak tűnhet tehát a magyarázat, hogy az általuk elkövetett tömeges megtorló akciók voltaképpen csak rosszul felszerelt és nem kevésbé rossz idegállapotban lévő bakák bosszúból vagy frusztrációból elkövetett "túlkapásai" voltak. Ezek a tényezők persze kétségtelenül megtették a hatásukat és az is igaz, hogy a csapatoknak elvben nem volt szabad a helyi lakosságot megkülönböztetés nélkül ellenségnek tekinteniük. Az SS tudományosnak szánt sületlenségeit alapul véve a honvédvezérkar 1942. évi 10-es számú direktívája az alábbi útmutatással látta el a megszálló erők parancsnokait:      

Az ukrán nép fajilag nem azonos az orosszal, tehát politikájával sem azonosíthatja magát. Az ukránok szláv vére erősen keveredett turáni és germán népek vérével. Ennek következtében értelmesebb, erősebb, ügyesebb és életképesebb, mint az orosz. Fajilag és képességei következtében sokkal közelebb áll a nyugati kultúrnemzetekhez, mint az orosz. Az új európai rendben fontos hivatás vár az ukránokra.

Ezt leszámítva azonban a partizánellenes harcot szabályozó többi direktívával együtt a német módszertant tükrözte. Ez a megszálló erők feletti német parancsnokság miatt nem is lehetett volna másképp - a magyar csapatok nem hajthattak végre műveleteket önállóan. Feladatuk a hivatalos megfogalmazás szerint "őrzési" és "rendőri-büntető" volt. Nemcsak a partizánokat és segítőiket kellett agyonlőni, ha az elfogás során ellenállást tanúsítanak; a partizánok támogatásával gyanúsított falvakat tüzérséggel vagy egyszerű gyújtogatással kellett lerombolni, lakosságukat pedig minden ingóságuktól megfosztani, majd részben kiirtani, részben a német hatóságoknak átadni - ez pedig már sértette a honvédség által is elvben elfogadott hadijogot. Arra is időt kellett találniuk, hogy a fellelhető zsidókat elfogják és a németeknek átadják, mivel kivétel nélkül a szovjet rendszer támogatóinak tekintették őket (ez persze egyfajta önbeteljesítő doktrína volt). A civilek aknaszedésre való kényszerítése mellett a direktíva a legszigorúbb megtorló intézkedéseket is engedélyezte a megfélemlítés érdekében.

A jellemző módszereket jól példázza Bogányi Károly vezérőrnagy, a Keleti Megszálló Csoport parancsnoka 1942. jún. 25-i parancsa, melyet Ungváry Krisztián is idéz A magyar honvédség a második világháborúban c. művében (Osiris kiadó 2004, 147. old.): 

Benyomásom szerint a Putyivltől nyugatra elterülő erdők átfésülése azért nem járt eredménnyel, mert a partizánok egy része a környék falvaiban lakik, és látszólag békés dolgozóként tartózkodik vagy menekül vissza a falvakba. Ezért Jazygno, Cserepovo, Ivanovszkij, Szeszjulin és a 32. gyalogezred által meghatározandó falvak felégetendők, és teljes férfi lakosságuk 15 és 60 éves kor között kiirtandó.[...]

3. Tekintettel a Berjuh közelében ma ismét végrehajtott aknarobbantásra, Berjuhból 10, a legközelebbi falvakból 5-5 férfi végzendő ki. Ki kell hirdetni, hogy a következő hasonló alkalommal kétszer ennyi lesz kivégezve.

4. Novaja Szloboda leégetendő. Ehhez június 26-án a páncélosszázad, egy könnyű légvédelmi üteg és megfelelő számú gyalogság rendelendő ki. A legkisebb ellenállás esetén a teljes férfi lakosságot ki kell irtani.

Az 5. könnyűhadosztály pl. '43. aug. és '44. ápr. között 35 falut radírozott le. Ami a fosztogatást illeti, az természetesen nem feltétlenül felsőbb utasításra történt, mivel a csapatok saját szegényes készleteiket is gyakran így tudták csak kiegészíteni. A partizánvadászat mellett az "egyszerű" megszállás mindennapjaira vonatkozó előírások sem sokban különböztek német megfelelőiktől. A nemrég megjelent dokumentumgyűjtemény egyik érdekes darabja a magyar parancsnokság hirdetménye a 2. hadsereg műveleti területére vonatkozó szabályokról. A szokásos kihágások mellett (szabotázs, fegyver/lőszer rejtegetése, település engedély nélküli elhagyása) a kijárási tilalom megsértése és a katonai célra lefoglalt utak használata is azonnali agyonlövést vont maga után, egy katona megölésére pedig 100 helyi lakos és a korábban szedett túszok kivégzése, továbba a település felgyújtása volt a válasz.

Mindemellett 1942 végétől a partizánellenes műveletek megritkultak, mivel a magyar egységek erre még megerősítve is teljesen alkalmatlannak bizonyultak - ezért feladataikban ezután még nagyobb hangsúlyt kapott a vasútvonalak és fontosabb települések biztosítása. Ahogy zsugorodásnak indult a megszállt terület, a németek azt is belátták, hogy egyes intézkedéseik, pl. az elfogott partizánok azonnali agyonlövése, a remélttel ellentétes hatást váltottak ki, így a módszertanban is bekövetkezett egyfajta enyhülés, de ez már nem sok eredményt hozott.   

Összességében a magyar megszálló csapatok műveletei nem sokban gyengítették a szovjet partizánmozgalmat, ám gyaníthatóan bőséges érzelmi indíttatást adtak a vöröskatonáknak ahhoz, hogy magyar földre lépve a történtekről mit sem sejtő polgári lakosságon (is) kitöltsék bosszújukat. A szovjet hivatalos szervek viszont felemás módon intézték el a történtekért való jogi felelősségre vonást. 1947 őszén Csernyigovban a magyar megszálló alakulatok hadifogságba esett tagjai közül 13 főt - 5 tábornokot, 5 ezredest, 2 őrnagyot és egy honvédet - állítottak háborús bűnök vádjával a területi katonai törvényszék elé. Egyedül Álgya-Pap Zoltán altábornagy, a 105. könnyűhadosztály egykori parancsnoka ismerte el kezdettől fogva bűnösségét, ám ezt a szovjet bírák aligha tekintették enyhítő körülménynek, mivel a többi vádlotthoz hasonlóan 25 év kényszermunkára ítélték.

Ez akkor kimerítette a Tchibo kategóriáját, mert a Szovjetunióban épp el volt törölve a halálbüntetés, 1955-ben azonban a hruscsovi "olvadás" jegyében valamennyiüket kiadták a magyar hatóságoknak. Egy fő további sorsa ismeretlen; egyiküket azonnal, a többieket pedig a következő évben (még a forradalom előtt) szabadon engedték, a leggyakoribb indoklás szerint a leromlott egészségi állapotra való tekintettel. A jelek szerint ezt a szovjet szervek nem kifogásolták. Hasonló sorsa jutott a megszálló erők azon négy tagja (egy vezérőrnagy, egy alezredes, egy százados és egy zászlós), akiket a magyar hatóságok 1946-ban tartóztattak le. Már ekkor érvényesült az a közös szempont, hogy a "baráti" magyar-szovjet kapcsolatokra való tekintettel a témakört nem szabad nagy dobra verni. A népbíróság bizonyítékok hiányára hivatkozva felmentette a vádlottakat, akiket viszont a következő évben egy alezredessel és egy főhadnaggyal együtt a szovjet állambiztonsági szervek őrizetbe vettek. Egy szovjet katonai törvényszék zárt tárgyaláson mindannyiukat 25 év kényszermunkára ítélte, de 1955-ben őket is kiadták Magyarországnak. Hárman 1956-ban szabadultak, a másik három további sorsa ismeretlen. Bogányi Károly is talán ennyivel "megúszhatta" volna, de '45 márciusában Rákospalotán öngyilkos lett.

vBSz.jpgA politikai szempontok Bakay Szilárd altábornagy ('42 aug. - '43 máj. között a Magyar Keleti Megszálló Csoport parancsnoka, lásd jobbra) és Abt Ottó vezérőrnagy ('41 nov. - '42 okt. között a 108. gyalogdandár parancsnoka) esetében érvényesültek a legkirívóbb módon. 1946-47 folyamán a szovjet szervek Magyarországon letartóztatták, halálra ítélték és kivégezték őket, de 1992-ben az orosz katonai főügyészség mindkettejüket rehabilitálta. Krausz Tamás szerint ez nem volt több az Antall-kormánynak tett politikai gesztusnál, és mivel elég valószínűtlen az, hogy a levéltári aktákba beletemetkező orosz illetékesek 50 év után bukkantak csak rá a két tábornok ártatlanságának bizonyítékára, nehéz is lenne más magyarázatot elképzelni. Másrészt az időzítés azért sem lehetett véletlen, mert nem sokkal korábban a magyar honvédség mindkettőt posztumusz előléptette.

Bakay esetében nyilvánvalóan az előélete is szerepet játszott - német feletteseivel többször összetűzésbe került, 1944-ben a németek mint veszélyes elemet még a kiugrási kísérlet előtt elfogták és a mauthauseni koncentrációs táborba hurcolták, Szálasi ezután le is fokozta. A fogságból őt kiszabadító amerikai csapatok átadták a szovjet hatóságoknak, akik szabadon engedték. Eleinte a Szövetséges Ellenőrző Bizottság sem kutatott utána, sőt Bakay sikeresen fellebbezett, amikor a népbíróság bűnösnek találta háborús bűnök elkövetésében, ami akkoriban valószínűleg nem volt egy gyakori jogi bravúr. Nem teljesen világos, milyen politikai megfontolások vezettek a szovjet hozzáállás megváltozásához, de annyit bizonyára felmértek, hogy a kormányzóhoz mindvégig hű Bakay komolyan veszi hivatását, és nem hajlandó idegen érdekeket kiszolgálni, ezt pedig ők ugyanolyan irritálónak találták, mint a németek.

Utószó helyett ismét egy katonadallal búcsúzom:

42 komment · 2 trackback


| More

Címkék: magyarország németek szovjetunió 2.vh

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr195299905

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A feledés homálya 2014.05.14. 20:17:24

A minap Pável blogján rá lehetett bukkanni a Hadtörténelmi Közlemények 126. évfolyamának 2. számára, abban pedig (571-581. old.) Dr. Számvéber Norbert tollából azon - bizonyára igen csekély számú - szakmai igényű kritikák egyikére, melyek a 2. vh. kele...

Trackback: [Műsorajánló] A történelmi szennyes 2013.06.14. 14:58:27

Figyelem, kedves olvasók! Ezen a héten ismét a Szent Korona Rádió Hadak útján c. hadtörténeti műsorában vendégszerepel egyik szerkesztőnk, Rammjaeger83. A beszélgetés témája a 2. világháború keleti hadszínterén bevetett magyar megszálló alakulatok tevé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kullancs1983 2013.05.20. 18:27:41

"Másrészt az időzítés azért sem lehetett véletlen, mert nem sokkal korábban a magyar honvédség mindkettőt posztumusz előléptette."
Mégis miért? Vagy ez csak nekem furcsa?
A többiről nem igazán tudok újat mondani.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.05.20. 18:31:04

@Kullancs1983:

Bakayt nyilván a németek és szovjetek általi meghurcoltatása miatt. Hogy Abtot miért, azt nem tudom.

wape 2013.05.20. 22:47:58

Pazar írás, gratu
wp

Petrus Augustinus · http://monarchista.blogspot.com 2013.05.20. 23:35:37

"(a kormányzó, a külügyminiszer és a vezérkari főnök)"

Mármint a Honvéd Vezérkar főnöke, nemdebár? Ezért minket vagdostak hadtörin..

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.05.20. 23:39:38

@Petrus Augustinus:

Hát igen, a teljes, dagályos címén: Magyar Királyi Honvéd Vezérkar főnöke.

Petrus Augustinus · http://monarchista.blogspot.com 2013.05.20. 23:42:52

@Rammjaeger83:

Nem erre gondoltam, úgy értettem, hogy rá a vezérkarfőnök vagy a (m. kir.) Honvéd Vezérkar főnöke megnevezés illik, tekintve, hogy a vezérkari főnök az az egyes hadtesteknél/hadtosztályoknál szolgálatot teljesítő vezérkari tiszteknek volt a feje, melyek a Vezérkarral tartották a kapcsolatot, vagy rosszul tudom?

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.05.20. 23:59:16

@Petrus Augustinus:

Passz. Mindenesetre átírtam, úgyhogy részemről ennyit erről a nyelvtani dilemmáról.

sorhajóhadnagy 2013.05.21. 01:45:14

Lendületes, pazar poszt. Gratulálok!

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2013.05.21. 09:05:00

Újra egy érdekes cikk volt. Ami nem tiszta:

"Ez akkor kimerítette a Tchibo kategóriáját, mert a Szovjetunióban épp el volt törölve a halálbüntetés,"

"Tchibo alatt mi értendő? Gondolom nem a kávé :)

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2013.05.21. 09:47:56

@auer: De bizony a kávé :-) Nem emlékszel a reklámra? Tcibo, a legtöbb, mi adható :-)

wu wei 2013.05.21. 10:04:30

@auer: Tchibo: a legtöbb, mi adható :)

auer · http://koronus.blogspot.com/ 2013.05.21. 10:26:38

ÁÁÁÁ... ez fájt. Kösz mindenki. :)

Kullancs1983 2013.05.21. 15:18:34

@Petrus Augustinus: Én nagyonis másképp tudom, sőt a vezérkarfőnök kifejezést most hallom életemben először. A jelenlegi Magyar Honvédségnek is vezérkari főnöke van, nem vezérkarfőnöke...

Skorzeny 2013.05.21. 17:00:07

Basszus, Tchibo-s poén után nem könnyű továbbmenni, de le a kalappal!:) Nehéz téma, de sikerült elfogulatlanul és olvasmányosan bemutatni.
A témához: az elmúlt 70 év után, muszáj árnyalni a Honvédség világháborús szerepét, mert a mai napig nagyon szélsőséges vélemények jelennek meg róla.
Továbbra is emeljétek magasba az ismeretterjesztés zászlaját!:)
Hajrá!

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.05.21. 17:40:08

@Skorzeny: @sorhajóhadnagy: Kösz!

@Kullancs1983: Mit utólag észrevettem, a szakirodalom is emlegeti a "vezérkarfőnök" kifejezést. Mondjuk szerintem sokaknak lett volna 1-2 kedves szava ahhoz, aki kiagyalta, hogy a "vezérkarfőnök" és a "vezérkari főnök" különböző jelentésű kifejezések legyenek,

Kullancs1983 2013.05.21. 19:24:44

@Rammjaeger83: Vezérkar főnökét és vezérkari főnököt hallottam eddig csak, ez a vetérkarfőnök ez... Hát na, nekem is lenne róla mondandóm. Az is furcsa, hogy az egyes csapattesteknél külön vezérkari tisztek voltak a vezérkarral való kapcsolattartásra. mit csinált akkor a csapattest parancsnoksága? Én eddig úgy tudtam a vezérkari tiszt a vezérkarnál volt, nem a csapatnál. (Hadtestnél, hadosztálynál ez a törzstiszt lett volna ha jól tudom, de lehet hogy csak kisebb egységeknél hívták így.)

Untermensch4 2013.05.22. 16:49:49

@Kullancs1983: most hogy így ez a nyelvtani-logikai probléma felvetődött, nem túl bonyolult a konvencionális hadseregek szervezeti struktúrája? arra gondolok hogy a sejt-nek nevezett szerveződési formát nem túl eszes gonoszterroristák is jól tudják használni, túlerő ellen. oké hogy a tömeghadseregnek jó ha korlátlanul bővíthető piramis a szerkezete de pont emiatt lassú lehet a reagálás főleg ha messziről nem látják a problémát (mert még nincs rárajzolva a térképre) és olyan parancsokat adnak mint "nem bedőlni a provokációnak" :)

Kullancs1983 2013.05.22. 17:30:27

@Untermensch4: Ó, a magyar katonai szaknyelv számos vidám eszmecsere témája volt és lesz, nem csak ezen a blogon. :D
A sejt szerintem túl általános, kb. rajtól kb. szakaszig minden lehet, ráadásul nagyon megnehezíti a nagyobb, összehangolt műveleteket, míg azért egy modern hadseregnél illene lennie tisztességes felderítésnek és kommunikációnak is. (Ez persze csak az én teljességgel megalapozatlan magánvéleményem, és nem véletlenül írtam azt, hogy illene lennie, ahelyett hogy van.)

hozzáfűző 2013.05.22. 21:22:23

A cikk nagyon érdekes. A forrásként felhasznált Krausz Tamás eggyel biztosan nem gyanúsítható: hogy elfogult lenne úgy általában a magyarok oldalán.
Érdekes álláspont. Hasznos ismerni ezt is.
A klubrádióban minap odáig ragadtatta magát, hogy a magyar katonák gyakorlatilag a nők megerőszakolásával töltötték ki a háború azon szüneteit, mikor nem zsidókat gyilkoltak.
Lelkesen csapott rá arra a riporteri labdára, hogy a ruszkik csak kvázi " visszaerőszakoltak" itten.
Krausz Tamásnak minden perc nehéz lehet, amit a gyűlölt magyarok között kell töltenie.

Untermensch4 2013.05.22. 21:35:48

@Kullancs1983: pont ez lenne a lényeg, rugalmas méretváltoztatás és osztódással szaporodás. persze ez így egy jól szervezett hadseregnek felesleges káosz de ha a missziós kényelem (hi-tech kommunikáció, légifölény, túlerő, utánpótlás) nélkül kellene háborúznunk akkor lenne értelme. de a téma túl nagy terjedelmet kíván és túlságosan hozzá nem értő vagyok (ezért is nem kell leírnom hogy ez magánvélemény..) :) a felderítést pont legjobban ki lehet osztani "sejteknek" ha az ellenség nem tudja mégis hány fős csoportokban kéne fellelnie a mélységi felderítőket vagy a kóbor mesterlövészeket az azért elég frusztráló és sok kapacitást lekötő lehet, nem?

hozzáfűző 2013.05.22. 21:54:58

Azért el ne tévedjünk: jelen cikk szerzője Krausz Tamásra támaszkodik.
Krausz Tamás zsidó, kinek szeme sem rebben annak olvastán, hogy Izraelt 1850 év elteltével újraalapították, de habzik a szája, ha a magyarokról beszél. Kik valamiért belekavarodtak ebbe a vitathatatlanul mocskos háborúba. Alig húsz évvel Trianon után.
Krausz Tamás vastagon bolsevik, doktori disszertációját is e témakörben írta, az MSZMP Balodali tömörülésében tömörült...
Erősen óvatosan kezelendő a hitelessége.

Kullancs1983 2013.05.23. 15:41:35

@Untermensch4: Az ellenségnek mindegy hány mélységi felderítőt lel föl, ahányat találnak, annyit kell megölni. :) Ráadásul a mai katonák kiképzése és felszerelése is meglehetősen célorientált, és nem teszi lehetővé az ilyesmit. Megintcsak szerintem.

ius murmurandi8 2013.05.23. 16:15:53

Nagyon jó cikk, pártatlan. Ez kell a népnek :)
Krausz könyvén megy a gyilok rendesen. Ungváryék találtak benne 1-2 hibát rendesen. No meg az NKVD-s levéltári anyagok se a hitelességükről legendásak.
Krausz meg a honvédség bűneit eltúlozza. Viszont kitérhetett volna, hogy mikor fosztogattunk az a saját készleteink pótlásáért volt, vagy csak hobbiból. Esetleg a németeknek ügyködtünk és mind ezt dokumentumokkal alátámasztani.
Illetve megfogalmazódott bennem egy kérdés, hogy lehetett-e némelyik "pacifikálás" mögött etnikai villongás, gondolok itt arra, hogy sok nemzetiségi ukrán volt némelyik egységben. És az ukrán-orosz viszony sem volt olyan rózsás akkoriban.

CN · http://katpol.blog.hu/ 2013.05.23. 17:22:23

@hozzáfűző

Egy kommentet töröltem, mert a moderációs szabályaink első pontjával ütközik:

1. Kommentjében/kommentjeiben mindenki tartózkodjon a személyeskedő, sértő, mások ellen uszító kijelentésektől! Nem mintha a szívünkön viselnénk bárki(k) emberi méltóságát, de a flame war-t nem tűrjük.

katpol.blog.hu/2008/06/23/hivatalos_kommentpolitikank

tudi 2013.05.23. 17:32:02

Nagyon jó cikk, csak így tovább. Ami nekem ebből lejött, hogy a magyarok se jobbak se rosszabbak nem voltak, mint a német, vagy más népek egységei, bár az olaszok nem tudom, hogy küldtek volna partizánvadász egységeket, a románok azt hiszem igen, bár ebben nem vagyok biztos, de gondolom őket sem kellett félteni, hacsak nem ők adtak fegyvert a partizánoknak. Ott egészében véve az orosz muzsik szívott, de rendesen mindkét fél által. Nem hinném, hogy a keleti front partizánvadász akciói valaha is a COIN lapjaira kerülne, hacsak elrettentő példaként nem.

CN · http://katpol.blog.hu/ 2013.05.23. 17:32:08

@Untermensch4:

A rugalmas méretváltoztatásnak csak eléggé korlátozott hasznossága van, ha olyan szerteágazó feladatköröket ellátó szervezetről beszélünk, mint egy hadsereg. A sejtrendszerbe való átszervezés éppen azoktól az előnyöktől fosztaná meg a jelenlegi rendszert, mint amit az biztosít (mobilitás, tűzerőfölény stb.). Az olyan fontos területek, mint az expedíciós műveletek vagy a katasztrófavédelmi intézkedések végrehajtására (és egyéb feladatokra is) alkalmatlan.

Ez egyébként egy klasszikus félreértés: az ellenséges szervezet mintáinak az átvétele semmire sem jelent megoldást, mivel azt az adott aktor képességeinek kontextusában kell szemlélni. Egy sejtes rendszerben működő felkelő vagy terrorista csoport nem lesz képes állami feladatokat ellátni addig, amíg nem másolja valamilyen szinten az állami mintákat, csak a káosz és instabilitás szítására képes különböző merényletek végrehajtásával. Egy hadsereg klasszikus és új feladatainak ellátására az ilyesfajta szervezeti keret egyszerűen alkalmatlan.

Egyébként létezik az amerikai szakzsargonban a sejt kifejezés katonai értelemben is: a törzsek specializált, több szakterületet felölelő, nem várt problémák megoldására létrehozott és általában eléggé kicsi csoportjait jelöli.

sorhajóhadnagy 2013.05.24. 12:23:14

A hozzászólások csekély száma ellenére bennem az a vélekedés alakult ki, hogy az általam már fentebb megdicsért poszt igen hasznos: nem vonzotta ide - jó, egy kivételtől eltekintve - a zsigerből ordítozókat, ehelyett elgondolkoztatta az olvasókat. Legendaépítés helyett. A megszállás és a kollaboráció témája mindenhol neuralgikus, Franciaországban is jó negyven évbe telt, mire a De Gaulle-féle gloire dicsfénye alól kibontakozhatott egy másféle múlt is. Szerintem a magyar csapatok megszálló tevékenysége sem írható le fekete-fehér alapon. Akárcsak a német megszállási tevékenységhez (amelyet nagy vonalakban Ungváry Krisztián felvázolt a magyar honvédség világháborús történetében) hasonlóan, változott időben és térben is. A most publikált szovjet dokumentumokat is csak hosszasan, szigorú kritikával kell elemezni. Nem mintha a bennük szereplő szörnyűségek nagy része nem lenne igaz, de nyilván összeállításuknál létezett késztetés arra, hogy a következtetés egésze szolgálja a háborús jóvátétel indoklását. Aztán éppen a Kreml jegelte az egészet, szintén politikai érdekből. Ismét megemelem tehát a kalapom Rammjaeger83 kolléga teljesítménye előtt, mert a poszt komolysága messze meghaladta a történészszakma hozzáállásának szintjét.

sorhajóhadnagy 2013.05.24. 12:40:50

@ius murmurandi8:

Galíciában és Volhíniában nagyon is volt etnikai villongás, ám az ott élő lengyelek és ukránok között. Az 1939-es lengyel határok között jelentős ukrán kisebbség élt, amelynek nacionalista csoportjai a német megszállástól a független ukrán állam megteremtését remélték. 1943-ra, amikor már látszott valamennyire a német vereség, az Ukrán Felkelő Hadsereg (UPA) etnikai tisztogatásba kezdett Lvov/Lviv/Lwów/Lemberg/Ilyvó (ossza be mindenki magának) környékén, hogy a majdani, háború utáni rendezés idejére megváltoztassa a nemzetiségi viszonyokat. A becslések szerint mintegy százezer lengyelt mészároltak le a hivatalosan német, kisebb részben magyar megszállás alatt levő területen, amelyet az emigráns londoni kormány vezette lengyel ellenállás, az Armia Krajowa megtorolni. Ebben a térségben aztán megjelentek még a Moszkvának engedelmeskedő szovjet partizánerők is, Kovpak híres diverziós menetelése során. A harcok folytatódtak a szovjet megszállás visszatérése után is, immár a lengyel kommunista hadsereg részvételével is. Az ellenállásnak 1947-ben az új lengyel határok mögött élő ukránok tömeges deportálásával (Visztula-akció) vetettek véget.

Na most egy magyar megszálló egységet vezető parancsnoknak 1943 táján bizonyára komoly fejtörést okozott, mit tegyen ebben a helyzetben. Ereje nincs ahhoz, hogy mindkét vagy mindhárom felet pacifikálja, hiszen akkor három irányban tenné ki magát támadásnak. Egy darabig "békés egymás mellett élés" volt az UPA-val, "jóindulatú semlegesség" az AK-val, míg a szovjet partizánok ellen valóban fel kellett lépni, legalábbis annyira, hogy "szövetségesi helytállás" hihető legyen a németek szemében. Mindez rossz ellátási körülmények, elégtelen erőforrások és fegyverzet birtokában.

Ez utóbbi persze nem volt annak akadálya, hogy a visszaemlékezések szerint a ruházati és fegyverzeti anyagok egy része élénk árucserébe kerüljön az összes helyi "háborús partner" viszonylatában. Az UPA, az AK, de még Kovpakék is megtaláltak a módját, hogy egyenruhákat, kötszereket és időnként fegyvereket szerezzenek be a magyaroktól, akik vélhetőleg így szimplán megvásárolták azt a lehetőséget, hogy megszálló erő létükre éppen őket hagyják ki a mókából a különböző, náluk jóval erősebb fegyveres csoportok. Ez egyébként teljesen ésszerű magatartásnak tűnik az adott körülmények között.

Titus Pullo Urbino 2013.05.25. 06:31:15

@sorhajóhadnagy: ha már a lengyel téma felmerült:

lemil.blog.hu/2012/09/20/magyarok_es_a_varsoi_felkeles

A magyar "megszálló" alakulatok egész komoly akciókkal támogatták a lengyel felkelőket, semleges zóna kialakításával, sebesültek ellátásával, fegyverek és gyógyszer átadásával, sőt, magyar ruhába öltöztetett lengyel felkelők vonaton kimentésében.

Untermensch4 2013.05.25. 10:49:04

@CN: ezt a sejt-dolgot pont olyan részfeldatokra gondolnám alkalmazni amit írtál: káosz és instabilitás keltése. az alacsony intenzitásúnak nevezett formula továbbfejlesztéseként alacsony költségvetésűvé. a különleges alakulatok és a "partizánok" egyfajta olcsó barkácsverziója. magyar viszonylatban ennek előnyei: kis költségvetés tehát feltűnő lenne ha ellopnák (nem azokra gondolok akik bakancsot is hordanak), a "dögöljön meg a szomszédé" mentalitás miatt pedig pszichológiai előny akár élesben akár ha a külügyeseknek kell egy tárgyalás közben elsütni a "különben..." nyomatékosítást; tömören: olcsón egy majdnem annyira irracionális eszköz mint a tömegpusztító fegyverek csak emberi erőforrásból.(hasonlóan borzongató de nem olyan puszttóerő)
a cikk témájához illesztve (észben tartva hogy a "mi lett volna ha..." csak fingfűrészelés), a bazinagy ukrajnába csak olyan kis létszámú "partizáncsoportokat" küldeni akiket önállóan el tud látni a m.kir.légierő utánpótlással (ha a helyi lakossággal nem lenne meg az összhang), ahol meg volt pl nekünk barátinak mondható lengyel lakosság, segítenének felfegyverezni azokat. így a(z utólag már ismert) gondok nagyobb részét exportálták volna és olcsóbb kivitelezés

bz249 2013.05.25. 11:13:43

@Untermensch4: az a gond, hogy egy rendes haboruban amikor mar partizankodasig fajul a dolog, akkor mar regen rossz. Az ugyanis azt jelenti, hogy regularis haderot elvertek mint jeg a hatart, az ellen megszallta es kifosztotta az orszag legnagyobb reszet es az egesz hulye haboru a sajat teruletunkon folyik.

Plusz nezzuk az adott politikai/katonai vezetes szempontjabol: kaoszt okozunk a szomszed orszagban, erre ok bevonulnak ide (mert nekik van rendes hadsereguk, amelyik menetbol eljon Pestig nem csak ilyen gerillaize) felkotnek mindenkit abbol kitalalta az egeszet... szoval nem akkora palya.

CN · http://katpol.blog.hu/ 2013.05.25. 18:18:16

@Untermensch4:

Mint korábban utaltam rá, a gerilla túlgerillazálása egy klasszikus hiba, amibe már páran már belefutottak. Egy baja van: nem működik. Lásd Indokína. Bár a franciák helyi törzsekre építettek, és több tízezres erőt építettek ki, sosem voltak képesek olyasfajta problémákat okozni ezzel a Viet Minh számára, amilyet akartak. Ezt úgy, hogy az elérhetőhöz képest jelentős erőforrásokat fordítottak erre a célra mind emberi, mind anyagi értelemben (persze szem előtt tartva, hogy a franciák akkor eléggé szűkös körülmények között voltak).

A másik fontos kérdés, hogy mint azt a második világháború is mutatta, egy ilyen erő kellemetlenségeket tud okozni, de megállítani nem tud egy jól vezetett és kiképzett konvencionális erőt, más szóval csak lekötni tudja. Országvédelem terén ezzel kb. azt sugallod, hogy rohanjanak csak le, majd megfizetnek érte, kár, hogy ebből általában a helyi lakosság az, aki a legtöbbet kapja. Expedíciós modellben meg felettébb idő- és erőforrás igényes, és még csak nem is sejtes szinten működik, a sikerre meg felettébb csekély a kilátás. Offenzív eszközként való alkalmazásának pedig megint ott van az a vetülete, hogy csak idő kérdése, amíg kiderül a dolog, és onnantól a támogató fél is elkerülhetetlenül a konfliktus részévé válik.

Illetve az ilyesfajta kísérletek nem a konvencionális háború, hanem éppenséggel a nem konvencionális hadviselés kérdéskörébe tartoznak.

Összefoglalva: a jelenlegi konvencionális elvek mentén szervezett katonai erőnek még mindig van értelme, azt nem lehet kiváltani, még részben sem ilyesfajta új elképzelések mentén szervezett dolgokkal. Egy konvencionális konfliktusban kisegítő szerepet játszathatnak (lásd a partizán mozgalom szerepét a keleti fronton), de önmagukban nem jelentenek döntő tényezőt. És végső soron ez volt, ami a vita kiinduló alapja volt.

tudi 2013.05.25. 20:47:03

@CN: Tudtommal az oroszok a 20s-30s években hasonló szisztémára rendezkedtek be, mármint az ország egy részét egy támadó ellenségnek átengedni, visszavonulni a Sztálin vonalig, majd az ellenség hátában aktivizálódó partizánok lekötik az ellenséget és a dicső Vörös Hadsereg meg elintézi. Hasonlót még Nagy-Britanniában is terveztek a német inváziót várva ott ezt a szerepet a Honi Gárda valamint a kisegítő egységek látták volna el en.wikipedia.org/wiki/Auxiliary_Units

CN · http://katpol.blog.hu/ 2013.05.25. 21:02:55

@tudi:

Persze, újabb példákat is lehetne mondani (Svájc lenne prominens, de sajátos példa a hidegháborúból, vagy a közelmúltból Irak, ahol inkább a belbiztonsági szempontok miatt volt egy ilyesfajta rendszer).

Viszont a felsorolt példákból is látszik, hogy ezek szigorúan védelmi elképzelések, és csak legvégső esetben jelentik ténylegesen az egyedüli megoldást. Az offenzív felhasználás, főleg önmagában egy felettébb rizikós, elhúzódó és bizonytalan megoldás, ezért nem is praktikus.

SchA · http://katpol.blog.hu 2013.05.26. 00:00:16

@CN:

"a gerilla túlgerillazálása egy klasszikus hiba"

Ez ahhoz a gondolatmenethez hasonlít, amit Lansdale úgy fogalmazott meg, hogy "outrevolutionize the revolutionaries". A klasszikus hiba, amit ennek az elvnek az értelmezésekor elkövetnek, hogy szigorúan a katonai szinten értelmezik, miközben minden COIN szaktekintély megírta, hogy a kat. szervezetben másolni a gerillákat és terroristákat lehetetlen és értelmetlen (kapásból a reg. hs. és a felkelők fegyveres alakulatai alapvetően mást cél szolgálnak), ellenben a politikai síkon kell, úgymond túlteljesíteni őket.

@tudi:

A partizánok és a SU azért nem alkalmazható hasonlat a mai COIN tekintetében, mert a szovjet partizánok mögött mindig is ott volt egy működő ország, reg. hadsereggel, nehéziparral, etc. Ez a luxus ma senkinek nem adatik meg.

CN · http://katpol.blog.hu/ 2013.05.26. 15:06:02

@SchA:

Egyetértek, annyi megjegyzésem van, hogy a túlforradalmasítás szélesebb fogalom, mert abba annak politikai jellege miatt egy másik klasszikus hiba is beleérthető, konkrétabban a ráígérgetés és túlzott reform. Ezért próbálkoztam inkább ezzel a kifejezéssel.

sorhajóhadnagy 2013.05.26. 19:11:19

@Titus Pullo Urbino:

Igen, kitűnő tavaly őszi posztodban is lehetett erről olvasni. De az annyiban volt új helyzet, hogy a korábbi, főleg ukrajnai (részben a korábbi Kelet-Lengyelország vidéke) "klasszikus" megszálló szerep megszűnt, amikor a magyar erők közvetlen harcérintkezésbe kerülek a szovjet reguláris hadsereggel. Ennek támadása például az 1. lovashadosztályt (amelyet a korábbiaktól eltérően tehát nem megszállási, hanem a honvédség legmodernebb alakulataként harci feladatra szántak) északra sodorta, Varsó felé.

Andrzej Munk lengyel rendező 1957-ben készült filmje, az "Eroica" is bemutatja a magyar csapatok és a felkelők szoros kapcsolatát. Oly annyira, hogy a főhős egy snájdig magyar huszártiszt gáláns fellépése kapcsán meg is jegyzi: "A magyarokra mindig lehet számítani. Eddig csak a történelmünk volt közös. Most már a feleségem is."

Skorzeny 2013.05.27. 07:49:24

Lehet, hogy OFF, de pont tegnap volt a Dunán a Hideg Napok című film és hát az a történet is megérne egy posztot. Persze nyilván azt agyon rágta a szoc/kommer rendszer, de ott sem igazán érvényesült a visszafogott, mértéktartó és profi megszállási politika. Hogy finoman fogalmazzak...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.05.27. 13:41:26

@Untermensch4:

"most hogy így ez a nyelvtani-logikai probléma felvetődött, nem túl bonyolult a konvencionális hadseregek szervezeti struktúrája?"

A feladatuk sem kifejezetten egyszerű, szóval szerintem a válasz: nem.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.06.05. 09:02:27

@tudi: Nem mintha így utólag faszkodni akarnék, de a Sztálin-vonal az ország nyugati határszakaszán volt, szóval a területátengedés elenyésző mértékű lett volna.
süti beállítások módosítása