Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CVIII. - CsodavárásAmikor 2022 elején adást közöltünk le az új, Villeneuve-féle Dűne adaptációról, ígéretet tettünk, hogy a 2. résszel is foglalkozni fogunk. Ne mondja senki, hogy nem tartjuk meg az ígéretünket: ez a...
  • KatPol Kávéház CVII. - Szolgálólány extrákkalA kiszolgált katonák élete valószínűleg helytől és kortól függetlenül sosem volt könnyű, még akkor sem, ha az őket szolgálatba hívó állam történetesen hajlandóságot mutatott a velük való törődésre....
  • KatPol Kávéház XCIII. - Nagy zűr a nagy KínábanA második kínai-japán háború nyugaton kevésbé ismert előzménye a második világháborúnak, pedig az 1937 és 1945 között zajló konfliktus összességében a keleti fronthoz mérhető nagyságú területen...
  • KatPol Kávéház LXXXVI. - Római barbárokRománia második világháborús részvétele aligha van a közérdeklődés homlokterében idehaza. A románok elég erőteljesen ellenérdekeltek voltak a magyar célokkal, még ha velük egy szövetségesi rendszerben...
  • KatPol Kávéház LXXXI. - Az emberiségértPodcastunk eddigi leghosszabb epizódját tárjuk ma a kedves közönség elé. Vendégünk a Spacejunkie nevű, űrutazással és űrkutatással foglalkozó, magyar nyelvű Youtube-csatorna egyik alapítója és...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (50) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Damaszkuszi perspektívák

2012.07.31. 06:45 KatPol Blog

by Rammjaeger83 & SchA

A felkelők elleni tevékenység (COIN) több múltbéli példáját megvizsgáltuk már, és mivel a médiafigyelem középpontjába került szíriai belháború immár 17 hónapja zajlik, épp itt az ideje, hogy ezt a konfliktust is szemügyre vegyük hasonló szempontok szerint. Ami kormányellenes tüntetésnek indult, országos kiterjedésű fegyveres felkeléssé vált, melynek kimenetelét és időtartamát csak nehezen lehetne megjósolni.

Jellegét tekintve a felkelés néhány tekintetben a hidegháborús korszak klasszikus “népi felszabadító” harcait idézi. A Szabad Szíriai Hadsereg (FSA) nyíltan külföldi támogatásban részesül, és a külföld előtt igyekszik magát hangzatos ideológiai célokért küzdő szabadságharcosok egységes szervezetének feltűntetni. A jóval prózaibb valóság viszont alapvetően inkább az összetettebb viszonyokra hajaz, melyeket a közelmúltban Afganisztánban és Irakban is láthattunk.

A belső viszonyok

Az alapvetően területi alapon szerveződő felkelők nemcsak világnézeti, de felekezeti vonalak mentén is megosztottak, nem fedezhető fel a körükben egységes parancshierarchia, vagy a kormány megbuktatásán túlmutató közös politikai cél - egyes csoportjaik legalább annyira gyűlölik egymást, mint Aszadot, ill. még papíron sem az FSA tagjai. Annyit viszont a javukra lehet írni, hogy olyan területeken is megjelentek, ahol eddig szilárd volt a kormányellenőrzés, és szervező-koordinációs képességeik is látványosan javulnak, még ha ez valószínűleg külföldi támogatás és segítségnyújtás eredménye is. A harcok éleződése következtében a Nemzetközi Vöröskereszt polgárháborúnak nyilvánította ugyan a szíriai állapotokat, ennek azonban ellentmond az a körülmény, hogy az FSA most sem képes területek tartós ellenőrzésére és védelmére, és minden képesség terén súlyosan alulmarad az ellenségével szemben.

És a rossz hírek itt még nem érnek véget, szemmel láthatólag egyre jobban radikalizálódnak a felkelők egyes csoportjai, apróságoktól kezdve, mint síiták szemében nem túl pozitív személyekről - Muawiyya és Yazid - elnevezett dandárok (habár ez a legbetegebb elnevezésű dandár, már ha nem kamu az egész hír), át az al Kaida híres-hírhedt, és Szíriában egyre gyakrabban előbukkanó fekete zászlaján, egészen a vészesen terjedő öngyilkos merényletekig. A szírek - nem bántásként a többiekre nézve - jóval iskolázottabbak és szekulárisabbak, mint sok más arab nép; az a fajta fanatizmus, ami az öngyilkos merényletek mozgatórugója, jóformán ismeretlen volt az országban a közelmúltig (amiben persze nagy szerepe volt az öreg Hafez al Aszad leszámolásának a Muszlim Testvériség helyi ágával a '80-as években). Amikor két héttel ezelőtt egy öngyilkos merénylő végzett a szír védelmi miniszterrel, sok szerepéből némileg kieső nyugati sajtótermék majdnem, hogy tapsolt az akcióhoz, pedig nem ártana belegondolni, hogy milyen rendszereket eredményez az ilyen mentalitású forradalmárok győzelme. Arról nem beszélve, hogy ezek szerint van jó öngyilkos merénylet, meg rossz öngyilkos merénylet...

syria_uprising_2012-7-12.png

Sokak számára bizonyára vigaszt jelent, hogy a kormány sem áll a helyzet magaslatán. A nagykönyv szerint a COIN négyötödrészt politikai, ötödrészt pedig katonai harc, ennek ellenére az Aszad-rendszer nem sok erőfeszítést tett a kompromisszumokra, a növekvő belső feszültség békés politikai eszközökkel való kezelésére, ugyanakkor a jelek szerint a felkelők katonai legyőzésére sincs koherens stratégiája. Ahogy arra számítani lehetett, a sorozott, gépesített szíriai hadsereg többé-kevésbé minden szempontból alkalmatlan az efféle harcra, és csak jelentős létszámfölénye akadályozta meg a felkelők jelenleginél is nagyobb sikereit. Ugyanakkor az egykori keleti tömb államaival ellentétben Szíria nem rendelkezik kifejezetten a belső rendfenntartásra megszervezett, jelentős erejű belügyi alakulatokkal - a nagy “barátság” dacára tehát a szovjet minta átvétele korlátozott mértékű volt.

Úgy látszik, ismét megerősítést nyert tehát a népszerű vélekedéssel ellentétes tétel, mely szerint a diktatúrák bizony nem feltétlenül értenek jobban a COIN-hoz a demokráciáknál (persze más kérdés, hogy alighanem rengeteg más ország sincs felkészülve ilyen fenyegetésekre, a belső berendezkedésüktől függetlenül). És ez annak dacára is igaz, hogy Aszadot több körülmény segíti: ő is nyíltan kap külföldi támogatást, a saját felségterületén harcol, amelyet csapatai bizonyára jól ismernek, a felkelők zöme pedig egy jól elkülöníthető felekezethez tartozik. A képet persze árnyalja, hogy ez a felekezet történetesen a lakosság többségét teszi ki, és a külső támogatás is kétélű fegyverré válhat: minél többet kap belőle bármelyik fél, annál kevesebb késztetése lesz a népi támogatás megszerzésére, márpedig a COIN során ez döntő.

szíriai életképek

Összességében mit lehet tehát elmondani a várható harci fejleményekről és az Aszad-rendszer túlélési esélyeiről? Ami a háború időtartamát illeti, egy gyakran ismételt megállapítás szerint egy fegyveres felkelés rendszerint hosszú folyamat, akár sikeres, akár nem. A hatékony COIN iskolapéldájának tekintett malájföldi szükségállapot pl. 12 évig tartott, de az egy igen alacsony intenzitású konfliktus volt kis létszámű erők között. Annyi biztos, hogy ezzel szemben a szíriai felkelés legfeljebb még 2-3 évig húzódhat a jelenlegi intenzitással, másképp a szembenálló felek minden tartalékukat felélik.

Aszad alapvető problémája alighanem az, hogy a sikeres COIN jellemző sarokköve a mélyreható politikai kompromisszum - pl. El Salvador esetében a demokratizálás, Kenya, Maláföld és Omán esetében pedig a nemzeti függetlenedés. Márpedig az ilyesmi Szíriában felettébb problematikus, mivel elkerülhetetlenül véget vetne a felekezeti kisebbségek, elsősorban persze az alaviták kivételezett helyzetének, politikai-gazdasági hegemóniájának, ami a jelenlegi rendszer alapját képezi. Ez természetesen nemcsak a politikai vezetés, hanem az említett kisebbségek ellenkezésével is találkozna.

Aszad már nincs abban a helyzetben, hogy a felkelőkkel kiegyezve békés rendezéssel, hatalommegosztással tegyen pontot a konfliktus végére, de erre nincs is nagyon oka addig, amíg az említett kisebbségek nem támogatják a felkelést, az ellenzék pedig megosztott marad. Ráadásul a harcok elhúzódása esetén a szélsőséges erők megerősödése, így a felkelők további fragmentálódása várható, ami az egyre átláthatatlanabb helyzet következtében egy külső beavatkozás esélyét is csökkenti.  


további szíriai életképek

A külső szereplők

A rendszer legfőbb külföldi támogatója, az orosz kormány ehhez képest kevésbé súlyos dilemmákkal néz szembe. Vélhetően ezután sem fog annyi segítséget adni Aszadnak, ami a felkelés pusztán katonai eszközökkel történő gyors leveréséhez elegendő, ám erre nincs is szüksége. Nem túlzottan jelentős szíriai érdekeltségeit - mint pl. haditengerészete tartuszi karbantartási-utánpótlási létesítménye, továbbá energetikai befektetések és hadiipari megrendelések - akkor is biztosítani tudja, ha a damaszkuszi központ hatalma csorbát szenved, és az ország egyes területei felett elveszíti az ellenőrzést.

A Kreml számára ez nem a létező legjobb forgatókönyv, de a harcok kezdete óta Aszad hatalmon tartása nem követelt meg, és valószínűleg nem is fog megkövetelni tőle jelentős anyagi-politikai áldozatokat, másrészt a rendszer bukása után a helyi érdekeltségeinek védelmére senki nem adna neki garanciát. Ha nem kerül sor a felkelők melletti sikeres katonai intervencióra, a "fejlett Nyugat" részéről várhatóan a diktatúra gazdasági elszigetelésének stratégiája fog érvényesülni - pontosabban folytatódni -, ahogy azt Kuba, Észak-Korea, Burma Mianmar és (az 1991-es Öböl-háború után) Irak esetében is láthattunk.

A történelmi tapasztalatok szerint a bekövetkező ellátási problémák ellenére ez nem rendíti meg a rendszer alapjait, nem növeli belső megbuktatásának valószínűségét, továbbá az orosz (és kínai) gazdasági térnyerés lehetőségeit sem csökkenti, ráadásul a kapcsolatok felszámolása miatt megszűnnek a nyugati politikai nyomásgyakorlás esélyei. Oroszország tehát ebben az esetben sem járna különösebben rosszul. Aszad nemzetközi páriává válása persze kifejezetten kedvező lenne a felkelés legfőbb mecénásai, Szaúd-Arábia és Katar szempontjából, mivel számukra az optimális végkifejlet a Szíriában érvényesülő iráni befolyás teljes kiiktatása, lehetőleg a szunnita hegemóniára épülő baráti diktatúra hatalomra segítésével. Ha ez történetesen nem sikerül, az Aszad-rendszer gyengítésével akkor sem vállaltak semmiféle külpolitikai kockázatot, sőt a "közel-keleti demokratizáció" támogatóinak szerepében tetszeleghetnek a gyanútlan nyugati közvélemény előtt, ami természetesen a kínos bahreini eseményekről is elvonja a figyelmet.

Egy szíriai rendszerváltás lehetséges hatásai a szomszédságban         

Törökország

A török kormány az FSA egyik legnagyobb támogatója, fegyver és pénz érkezik a török határon át, és a felkelők mozgását is megkönnyíti, hogy a török határőrség legalább is eltűri a tevékenységüket. Ankara számára a legnegatívabb forgatókönyv nem a felkelők vagy Aszad győzelme lenne, hanem az elhúzódó polgárháború, ahol a területek nem központi iránytás alatt állnak, hanem mindenféle helyi milíciák kezében vannak. Kurd milíciák kezében, hogy pontosabbak legyünk. Erdogan a bizonyos (csendben elhalt?) Phantom-incidens óta most vetette fel legkomolyabban, hogy a török hadsereg bizony átkirándul Szíria területére, hogy odacsapjon a PKK helyi szövetségeseinek.

Kérdés, hogy az oroszok és a kínaiak mit szólnának, ha a török légierő megbombázná az Aszad számára is kellemetlen kurd erőket. Ugyanis ez sokkal realisztikusabb forgatókönyv, mint hogy török katonák tízezrei átmennek békét fenntartani Szíriába (lásd az Iraki Kurdisztánban végrehajtott, már-már rutinjellegű akcióikat).

A sajtó által a előszerettel a “jó” (FSA) és a “rossz” (kormányerők) harcának lefestett konfliktus tagadhatatlanul megmutatná a valódi kaotikus arcát, ha Törökországnak nem az egyik fél mellett, a másik fél ellen, hanem a saját jólfelfogott érdekeit követve kellene a fegyverekhez nyúlnia a központi hatalom meggyengülése miatt erőre kapó kurd szeparatizmus ellen. Minél jobban meggyengül a rezsim, annál nagyobb lesz erre az esély. 

Libanon

A XX. században, ha a szomszédai nyakig voltak a szarban, mozgolódásuk eredményeként Libanont is mindig beterítette egy tekintélyes hullám, és ez most sem lesz másképp. Akár túléli a konfliktust Aszad rendszere, akár bukik, a libanoniak szívni fognak. A szerkesztőség véleménye szerint bukás esetén persze hatványozottan.

Az első számú probléma a szunnita lakosság radikalizálódása: nem csak arról van szó, hogy a helyi szunniták a szokásosnál vehemensebben próbálnak fellépni Damaszkusz (vélt és valós) támogatói ellen, hanem arról, hogy a Szíriában termékeny táptalajra talált al-Kaida franchise és radikális fundamentalista társaik előbb-utóbb átmennek Libanonba is, elvégre ott egy fokkal kellemesebb a dzsihádot vívni, elhajlók, síiták és hasonlók meg ott is akadnak dögivel.


A wiki szerint már 28.000 regisztrált szíriai menekült van Libanonban, a tényleges szám pedig akár 90.000 is lehet. De a menekültek összetételében időközben változás állt be: míg a konfliktus kezdetén főleg szunniták menekültek át Homszból, és a határ menti falvakból, mostanra egyre nagyobb számban érkeznek a vallási kisebbségek tagjai is. Hozzávéve az első pontot, a szunnita fundamentalizmust, sok párhuzamot találhat az ember a ‘70-es évekkel.

syria refugees.JPG

Aszad bukásának egyik legnagyobb vesztese a Hezbollah lenne. Napi szinten a Hezbollaht sokkal szorosabb szálak fűzik Damaszkuszhoz, mint Teheránhoz (érdemes összahasonlítani a sajtóközleményeiket 2009-ből az iráni tüntetések vérbe fojtásának idejéről a mostaniakkal), arról nem is beszélve, hogy Damaszkusz  kulcsszerepet tölt be az iráni támogatás Libanonba juttatásánál. Egy FSA-győzelem, vagy akár a kormányerők szignifikáns meggyengülése, veszélyesen meggyengítené a Hezbollaht.

Hogy miért veszélyesen? Izrael eddig két háborút indított azzal a szándékkal, hogy úgymond a gyökeresen megváltozott geopolitikai helyzetet kihasználva egyszer és mindekorra leszámol a síita szervezettel. Ez volt az egyik mozgatórugó, amikor 1993-ban, a libanoni polgárháború lezárulta után megtámadták Libanont, mert a HA továbbra is folytatta a felszabadító harcot, és 2006-ban is sokat nyomott a latban, hogy a szíriai hadsereg 2005-ös kivonulásával alapvető fordulat következett be Libanonban. Kétszer számítottak arra, hogy a HA az új helyzetben már verhetőnek fog bizonyulni, hiába. A szerzők bátran fogadnak, hogy Aszad bukásától számított 1 éven belül Izrael újra támadna valamilyen mondvacsinált ürüggyel, amiért persze egész Libanon, és az ország mind a 19 hivatalos vallási felekezetének tagjai szívnának. (Lásd a bulgáriai terrortámadást, amit Netanyahu azonnal a HA-nak tulajdonított, mintha a bombakészítés™ és az izraeli állampolgárok meggyilkolása™ Hezbollah védjegy & monopólium lenne, viszont a síita szervezeten és Iránon kívül senki nem neheztelne a világon Izraelre.)

Irak

A 2011-es arab forradalmi hullám előtt önjelölt szakértők még a félelmetes, Teherántól Bejrútig érő síita tengely rémével ijesztgették a tájékozott közönséget. Ez az ábránd már a múlté, azonban nem lehet elmenni a lehetőség mellett, hogy Irán a számára kedvezőtlenül alakuló geopolitikai helyzet miatt úgy kompenzálná magát Szíria elvesztéséért, hogy Irakban terjeszti  - még tovább - a befolyását.

Irak 2003-as lezúzása mennyei ajándék volt Iránnak, és azóta Irak az iráni diplomácia és titkosszolgálatok aktív műveleti terepe. Az amerikaiak kivonulása még egyszerűbbé tette a dolgokat, ezért az IRGC tábornokai eljátszhatnak a gondolattal, hogy széles eszköztárukat és sakkfiguraként mozgatható iraki politikusokat felhasználva még szorosabbra vonják a kapcsolatokat Bagdad és Teherán között, mintegy jelezve Szaúd-Arábiának és GCC-s szövetségeseinek, hogy nincs még minden lejátszva a Közel-keleten.

Megfordítva a képet, egy FSA győzelem, vagy legalább is az iraki-szír határ tartós megszerzése  arányosan több, kedves szunnita fegyveres megjelenését is magával hozhatja Irakban - ironikus módon, hasonlóan a 2000-es évekhez, amikor Aszadék is bátorították (és pénzelték, és felfegyverezték, etc.) az iraki népet, hogy az lerázza az amerikai megszállás rabigáját. Ősi bölcsesség, hogy a forradalom nem áll meg az országhatároknál, és habár egy Aszad-Maliki párhuzam több, mint erőltetett volna, a kétbites szunnita dzsihádisták erről máshogy is vélekedhetnek, elvégre a szunnita-síita felekezeti vérengzés mára Irak nemzeti sportjává vált.

42 komment · 1 trackback


| More

Címkék: oroszország libanon szíria felkelés coin knn szaúdiak

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr614684556

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: [Műsorajánló] Szíriai polgárháború vol.2 2013.03.28. 21:05:58

Figyelem, kedves olvasók! Ezen a héten ismét a Szent Korona Rádió Hadak útján c. hadtörténeti műsorában vendégszerepel szerkesztőnk, SchA, a beszélgetés témája pedig a szíriai polgárháború 2012. májusa óta bekövetkezett fejleményei voltak. A felvé...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Monarch (törölt) 2012.07.31. 08:02:20

A napokkal ezelőtt kitwittelt linketekre valaki írt egy első osztályú, kiváló kommentet. Minden szavával egyetértek. :)

www.theamericanconservative.com/larison/the-syrian-conflict-is-nothing-like-the-hostage-crisis/

Monarch (törölt) 2012.07.31. 08:03:47

Én egy időben nem teljesen értettem, hogy az USA miért is támogatja az Arab Tavaszt, amikor az rossz Izraelnek. Azóta rájöttem, hogy azért, mert az jó Izraelnek. Így máris egyszerűsödött a kérdés. :)

Kullancs1983 2012.07.31. 10:29:16

Szíria kapcsán nem csak a helyiek, hanem a nemzetközi közösség is elkezdett radikalizálódni. A kezdeti óvatos nyilatkozatóktól (Hogy Asszad nem is olyan rossz, fékentartja az iszlamistákat, stb.) eljutottak odáig, hogy Asszad maga a patásördög, a támogatói meg mind démoni vámpírok, oszt pusztuljanak de azonnal. Közben persze a másik oldal is megtette a magáét (Asszadék ellen "a nemzetközi fegyveres bandák zsoldosai" meg ilyenek harcolnak, a nép meg reszketve imádkozik a győzelméért). De én úgy látom, hogy a felkelők támogatói több pénzt és energiát ölnek ebbe az egészbe mint a kormány támogatói, és a lakosságon belül is erősödik a megosztottság, ami megintcsak a felkelőknek kedvez... Hacsak nem következik be valami nagy változás, Asszadnak annyi. Csak az a kérdés hogy mikor és hogy. (Szerintem.)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.07.31. 10:37:58

@Monarch:

Ez nyilván megmagyarázza, hogy Izrael miért hangoztatta az elkötelezettségét Mubarak mellett az utolsó pillanatig, és a lobbistái miért aggodalmaskodnak mindenkinél jobban az egyiptomi demokratizáció - egyébként nem túl nagy - valószínűsége miatt. LOL.

Közben új pletykák terjednek az éterben: www.timesofisrael.com/pro-assad-websites-claim-syria-has-killed-saudi-intelligence-chief-to-avenge-damascus-bombing/

Monarch (törölt) 2012.07.31. 11:18:51

@Rammjaeger83: Egyiptomban valami fura okból meg is maradt a rezsim.

ihasz laci 2012.07.31. 11:43:18

Kivancsi vagyok mi lesz Aszaddal ha nem sikerul levernie a lazadast. Vajon a libiai kollega sorsara jut vagy pont az o peldajan okulva vett maganak a single jegyet az ussr-be?

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.07.31. 12:29:30

@Monarch:

Nyilvánvalóan csak véletlen egybeesés...

@XJ8:

Őt jó eséllyel beengedik az oroszok. De hogy az asszony valami jó helyre mehet majd, az 100%.

tudi 2012.07.31. 17:49:22

Na én csak úgy fél füllel figyelem az eseményeket, de az engem is meglepett, hogy a nyugat milyen bénán teljesít itt is. Az egy dolog, hogy Aszad rossz csúnya bácsi, de ami utána jönne az se lenne kutya az biztos. A másik ami tetszett, hogy ott is megjelent az AQ, ezek szerint van jó és rossz AQ. Meg Szaúd-Arábia a demokrácia támogatója ez meg a hónap vicce. Látom nem csak nékem tűnt fel Netanyahu látnoki képessége, aki színte a robbantások után fél percel már kijelentette, hogy a gaz Irán volt meg a Hezbollah. Bár nagyot "röhögnék", ha kiderülne, hogy a merénylők az FSA egyik (a sok közül) szárnyához tartoztak.

Monarch (törölt) 2012.07.31. 18:19:46

@tudi: Izraelnek jó a szír polgárháború, Asszad ha megbukik egy véres polgárháborúban, utána jó darabig nem lesz erős szír kormány, vagy polgárháború, vagy valami gyenge iraki típusú ún. "demokratikus" kormány következik, ez Izraelnek jó lesz, mert a Hezbollah meggyengül (hogy helyette esetleg jön más, szunnita szervezet, addig nem feltétlen látnak el, egyébként valszeg az se kaphat sok helyről támogatást), a Hamász meggyengül, és Izrael onnantól bármikor bárhova mozoghat csapatokkal Libanon és Szíria területén, ahova és amikor csak akar.

A "nyugat" meg az Izrael-lobbi irányítása alatt áll, legalábbis az USA és UK, és lényegében GER is, a többieknek meg kisebb bajuk is nagyobb most annál, hogy ezzel foglalkozzanak. Tkp. elég, ha USA egyedül segíti a felkelőket, max még UK segít nekik. A törököknek meg megvannak a saját szempontjaik, amiért ők nyomulnak ott.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.07.31. 19:42:16

@Monarch:

Én nem értek egyet ezzel a megközelítéssel Izrael érdekeit illetően, és ezt anno az SZKR-ben is hangoztattam.

Szvsz Izrael szempontjából jobb egy ellenséges, de szilárd kormány Szíriában (és Egyiptomban, etc), mert működik vele szemben az elrettentésre alapozott béke. Állami szereplő áll szemben állami szereplővel, van értelme elkezdeni egymás konvencionális kat. és WMD képességeit összeméricskélni, és belátni, h Izraelnek nagyobb.

Ezzel szemben ha káosz van (mert a nincs erős központi kormány = tucatnyi milícia, akiket senki nem irányít) az elrettentés logikája az állami szereplő vs nem állami szereplő felállás miatt bukik. Libanon káoszba fulladása majd a polgárháború egyáltalán nem volt pozitív dolog Izrael számára, mert az ország az ellenséges akciók kiindulópontjává vált. Ugyanez jó eséllyel várható a Goláni határon is, ha Szíriában rendes polgárháború kezdődik, és az IDF-nek lehet majd napi szinten átbombázni, meg néha átkommandózgatni. Nem értem, miért lenne ez jobb nekik, mint a 30 éve stabil status quo.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.07.31. 19:44:18

@Monarch:

"Izrael onnantól bármikor bárhova mozoghat csapatokkal Libanon és Szíria területén, ahova és amikor csak akar"

Kérdés, hogy ez miért jó nekik, mert egyszer anno elérték, hogy Libanonban oda mentek, ahova és amikor akartak, aminek végül a Hezbollah lett a gyümölcse.

CN · http://katpol.blog.hu/ 2012.08.01. 00:00:12

Én még egyvalamit szeretnék hozzátenni a fentiekhez. A jelek szerint a szír állam belbiztonsági apparátusa már valóban nem olyan mindent látó, mint azt korábban feltételezték, mivel a nem sokkal ez előttig biztosan kormánykézben lévőnek hitt Damaszkuszban és Aleppo városában a felkelő erők a jelek szerint elő tudtak készíteni akciókat és ezeket Aleppo esetében fenn tudják tartani úgy, hogy a rezsimet a jelek szerint meglepte ez. (Feltételezem, hogy nem szándékosan hagyták, hogy idáig jusson a dolog.)

nakara 2012.08.01. 01:27:39

Egyes információk szerint Asszad kiegyezett a kurdokkal, átengedett 6 várost a kurd milíciáknak, a csapatokat pedig a lázongó szunnita vidékekre csoportosította át. állítolag jenlentősebb mennyiségű légvédelmi és páncéltörő fegyverzet is gazdát cserélt. ez főként Törökországot hozza nehéz helyzetbe. Szerintem izrael a leginkább abban érdekelt hogy egymásnak ugrassza a "síita tengelyt", és szalafista szunnitákat(GCC). Amíg ellenségei egymást aprítják addig sem velük mármint izraellel foglalkoznak. Az iraki harcok felélénkülése is ennek a küzdelemnek részét képezi. Mivel Irán már gyakorlatilag hadban áll egyes ellenségeivel, nem hinném hogy magára hagyná legrégibb hű szövetségesét Szíriát. Egy nagy szabású regionális konfliktus képe bontakozik ki...

Kullancs1983 2012.08.01. 09:39:22

@nakara: Erről én is olvastam egy bizonyos oldalon (mert megnézek minden szart amilyen hülye vagyok) ott olyanok is voltak, hogy Aleppo ostroma valójában Aszadék zseniális terve, hogy egyetlen gigászi csatában megsemmisítsék a nemzetközi fegyveres bandák zsoldosait (vagy hogy is volt) meg ilyenek. A geobbelsi propagandát képzeli ilyennek az ember, csak ez sokkal átlátszóbb... A többiről mondták már mások, miért problémás.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.08.01. 10:18:45

@Monarch:

Az Aszad-rendszer tulajdonképpen sosem volt ellenséges Izraellel szemben. Az egyetlen valóban ellenséges tette a teljesen elbaltázott '73-as kísérlet volt a Golán-fennsík visszaszerzésére, de lényegében azzal is Izrael kezére játszott, mert újabb indokot szolgáltatott a "tengerbe szorítás" meg az "ostromlott erőd" mítoszának fenntartására.

sutianap 2012.08.01. 16:21:37

@Rammjaeger83: no próbáltam többször bejutni a 73as emlékmúzeumba, de sehogyse engedtek be. Igaz az az egy ellenséges tett, de azt őrzik a szívükben, mint a figyládát.

Kullancs1983 2012.08.01. 16:43:28

@sutianap: Volt róla cikk:

katpol.blog.hu/2010/04/06/damaszkuszi_panorama

Amúgy nem ártana lassan egy múzeum cimke se...

tudi 2012.08.01. 16:58:12

@SchA: Ha most gonosz akarnék lenni akkor mondhatnám, hogy de mi lesz azokkal a szegény bombákkal a raktárakban, meg ugye egy kis háború jó kis figyelem elterelő lehet s belső feszültségekről. A másik dolog, hogy megéri e mert ugye eddig volt egy (békés) ellenség, de most ugye a potenciális csoportok száma elég nagy, na meg közben még szaporodhat is osztódással Szíriában. De az meg aggodalom az izraeli vezetés részéről, hogy nehogy a felkelők vegyi fegyverekhez jussanak.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.08.02. 17:38:17

@Kullancs1983:

Felesleges. Van azokról sorozat, ha még nem tűnt volna fel.

Kullancs1983 2012.08.02. 17:59:32

@Rammjaeger83: Még jó hogy ki nem verte a szemem..:D (De ha nem szólsz nem veszem észre pedig kerestem.)

Kullancs1983 2012.08.03. 10:08:41

Közben alakul a helyzet a kurdokkal is, Törökország és az iraki kurd területek állítólag közös nyilatkozatban jelentették ki, hogy együtt fognak föllépni a szíriai kurdok ellen, ha kell. Hmmmm!!

Ez meg egy kis ráadás:
index.hu/kulfold/2012/08/01/van_arca_a_burgaszi_merenylonek/

jegesmaci007 2012.08.03. 18:59:42

A cikk végén milyen önjelölt szakértőkre gondoltatok?
Forrást tudtok küldeni?(Teherán-Bejrút tengelyre)
Gondolom van ezer, de mondjuk M.O-on ki mondott ilyet?
Előre is köszönöm.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.08.04. 10:09:20

@jegesmaci007:

Nem feltétlenül magyar forrásokra gondoltam.

Üsd be a google-ba, h "shiite axis" vagy "shiite crescent" esetleg "Tehran-Damascus(-Beirut) axis", és lesz egy jó pár találat.

Monarch (törölt) 2012.08.05. 13:33:17

@Rammjaeger83:
@SchA:

Azt írjátok, hogy Asszad nem veszélyes, az igazi veszély a Hezbollah. De hát a Hezbollah helyzetét Asszad bukása éppen hogy meggyengíti, ahogy a Hamász se járt jól ezzel.

Természetesen lehetséges, hogy a szír polgárháború eredményeként a Hezbollahhoz hasonló szervezetek fognak kiemelkedni akár Szíriában. Lehetséges, de akkor legrosszabb esetben is a Hezbollah gyengült, valaki más meg erősödött, Izrael helyzete változatlan. Legeslegrosszabb esetben egy-két évig (vagy akár tovább is) nem Izraelre figyel a világ, közben Izrael azt csinálhat, amit akar, néhány telep építése nem tud a címlapokról leszorítani egy valódi polgárháborút.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.08.06. 10:38:04

@Monarch:

"Lehetséges, de akkor legrosszabb esetben is a Hezbollah gyengült, valaki más meg erősödött, Izrael helyzete változatlan"

Nem változatlan, mivel eltűnik egy szomszédos rendszer, amely kiismerhető módon viselkedett, el lehetett rettenteni, és valamennyire visszafogta a HA és más szervezetek tevékenységét.

Monarch (törölt) 2012.08.06. 13:31:22

@Rammjaeger83: Mert ha Szíria nem fogná vissza, akkor a HA egyből nekiugrana Izraelnek? Naszrallah azt nyilatkozta a háború után, hogyha előre tudta volna, mekkora háborút indít Izrael a katonák (holttestük) elrablása után, akkor nem indítja meg az akciót. Nekem nem úgy tűnik, hogy a HA-t Szíria fogja vissza.

A másik dolog, hogy Szíria nélkül a HA gyengébb. Javíts ki ha tévedek, de a HA ellátását még Irán is túlnyomórészt Szírián keresztül oldja meg. Ha nincs Szíria, marad a bejrúti repülőtér és a külbönöző libanoni kikötők.

Ráadásul lehet, hogy nem Izrael lesz a HA legnagyobb gondja. (Eredetileg a HA és főleg az Amal többé-kevésbé Izrael szövetségese, vagy legalábbis jóindulatú semleges volt a szunniták és a palesztinok ellen.) Lehet, hogy a szunnita milíciákkal szemben Naszrallahnak a hátát kell majd védenie.

Persze fel lehet vázolni extrém szcenáriókat, de szerintem

- tisztán katonai értelemben Izrael létét senki nem fenyegeti továbbra sem

- a nemzetközi közösség toleránsabb lesz Izrael katonai és telepítési akcióival szemben

- az arabok egymást fogják ölni, esik a GDP, amiből ütőképes hadsereget lehetne építeni, stb.

A másik dolog, hogy persze az is lehet, hogy tévesen gondolkodnak a lobbista és izraeli stratégák, de attól még valószínűleg nem gondolják, hogy az Asszad-rezsim polgárháborúba süllyedése nekik rossz lenne. Legrosszabb esetben ez egy semleges fejlemény.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.08.06. 17:33:46

@Monarch:

"Azt írjátok, hogy Asszad nem veszélyes, az igazi veszély a Hezbollah."

Nana, én ilyet nem írtam.
Egyrészről a szeretném leszögezni, h az izraeli és proizraeli propaganda rendszeresen eltúlozza, mekkora fenyegetést is jelent a HA.

Másrészről a jelenlegi HA-t nem lehet összehasonlítani az '80 évek elején létező HA-val, sem azokkal a milíciákkal, amik a szíriai káoszból születnek/születhetnek. A jelenlegi HA elég higgadtan politizál, ahhoz képest, amit állítanak róla, és lehet vele stabilan, értelmesen tárgyalni, nem úgy mint az újdonsült, kiforratlan fegyveres szervezetekkel.

A HA elleni háborúra Aszad bukása esetén én az eltúlzott izraeli fenyegetésérzet, iránfóbia és revansvágy miatt fogadnék, nem Izrael jól felfogott geopolitikai érdekei miatt.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.08.06. 18:29:02

@Monarch:

Na tessék, példának pont itt ez a mai hír.

Official: Hezbollah attack more dangerous than Iran missiles
www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4265026,00.html

Kullancs1983 2012.08.06. 20:26:49

@Monarch: Bocs hogy így illetéktelenül beleugatok, de én úgy tudom, hogy a Hezbollah épp azért jött létre, mert elégedetlenek voltak a Szíria által támogatott, befolyásolt és visszafogott Amal tevékenységével. A libanoni polgárháború olyan kaotikus volt amennyire csak lehet, de a baloldali-palesztin-síita formáció többé-kevésbé végig megvolt, ahogy én tudom. (Nagyjából legalábbis, mert mindenki volt ott mindenhol, de a Hezbollah tudtommal sosem volt a palesztinok ellen, csak örültek volna ha hazamennek.)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.08.07. 09:31:33

@Monarch:

Az elrablás csak ürügy volt, a posztban is említett politikai megfontolások miatt az izraeli támadás ígyis-úgyis megindult volna. Ha nem tévedek, korábban is voltak efféle emberrablások, érdekes módon ezeket nem követte masszív megtorló akció.

Rive 2012.08.13. 12:16:35

"...A szerzők bátran fogadnak, hogy Aszad bukásától számított 1 éven belül Izrael újra támadna valamilyen mondvacsinált ürüggyel..."

Amennyiben a kapcsolatuk Egyiptommal ment volna a levesbe, illetve USA nem biztositotta volna őket, hogy Irán azért nem került le a megfelelő körülmények között sz@rrá bombázandó hatalmak listájáról, akkor stimmt lenne egy megelőző csapást várni.

De: úgy fest, hogy az Izraelnek leginkább kellemetlen fajta szélsőségesek Egyiptommal is gyufát húztak, USA figyeli Iránt - Izrael számára most újra reflektorfénybe kerülni sokkal többet ártana, mint használna. Esélyesnek tartom, hogy ha Irán és Sziria sz@rkavarása kikerül a képből, akkor idővel ugyanúgy kiegyeznek a Hezbollah és a Hamasz vezetőivel is, ahogy Arafattal kiegyeztek anno.

Sziria/szélsőségesek kapcsán: az arab tavasz egy érdekes mellékhatásának tűnik, hogy bár koncentrálja, de egyben ritkitja is a militáns hajlamú csoportocskákat, illetve 'minden patkányt egy csapdába' könnyen kiiktatható, vagy esetleg: szocializálható helyzetbe hozza őket (semmi sem olyan romboló a forradalmi hevületre nézve, amikor a békét kell megnyerni sok-sok adminisztrativ teendő közepette).

korábban ulrike 2012.08.15. 18:23:23

1. "In an analysis this week for global intelligence firm Stratfor, George Friedman says the fall of the Assad regime will see the United States come out on top in several ways: Iran will be weakened, and the area may thus develop a balance of power that does not demand constant American intervention, as Turkey will start to balance Iran’s influence more."
Syria’s Endgame Has Its Consequences
By Aron Lamm
Epoch Times Staff
www.theepochtimes.com/n2/world/syrias-endgame-has-its-consequences-270658.html

2.www.stratfor.com/sample/analysis/endgame-syria

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.08.16. 10:05:27

@korábban ulrike:

Az amerikai intervenció az elmúlt 20 évben sok mindent eredményezett a K-Keleten, de az erőegyensúly fenntartását speciel egyáltalán nem.

korábban ulrike 2012.08.16. 21:44:17

@Rammjaeger83: "de az erőegyensúly fenntartását speciel egyáltalán nem"
1. Nem is mondja ezt senki. GF (StratFor):"the area may thus develop a balance of power that does not demand constant American intervention" Ez a jövőre vonatkozik, nem az elmúlt 20 évre.
2. Két cikket linkeltem, mert segítheti a tájékozódást. A többféle szempontból pedig mindenki azt eszi, ami(k)hez kanala van. Akár többfélét is.

korábban ulrike 2012.08.16. 22:07:59

@Rammjaeger83: Sőt, itt van még egy harmadik is.
A'szem ez sem előfizetős.
www.stratfor.com/weekly/israeli-crisis

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.08.17. 09:37:27

@korábban ulrike:

1. Az eléggé nyilvánvaló burkolt üzenet az, hogy eddig is létezett valamiféle erőegyensúly, csakhogy állandó amerikai szerepvállalást követelt meg.
2. Az első cikk a másodikra hivatkozik, az pedig előfizetős.

korábban ulrike 2012.08.17. 21:54:04

@Rammjaeger83:
"csakhogy állandó amerikai szerepvállalást követelt meg"
Igen, most már ebben egyetértünk, pontosan ez a lényeg, nem köt le USA erőt, amiben az oroszok reménykedtek, ugyanis egy olyan USA, melynek politikai figyelmét és katonai képességeit már nem köti le Irak és (rövidesen) Afganisztán, már olyan dolgokra is tud figyelni és rugalmasabban reagálni, mire eddig nem tudott (már nem volt képes). Röviden, Szíriában sok (külső) szereplős szép nagy játék folyik, melyben a külső felek még a szíriaiaknak is osztanak némi szerepet.

"Az első cikk a másodikra hivatkozik, az pedig előfizetős."
1.Is. Arra is hivatkozik, mint egyik szempontra, de sorol mellette másokat is.
2. Azt gondoltam, egy ilyen blog szerkesztősége előfizetős szakirodalmat is olvas.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.08.21. 16:15:59

@korábban ulrike:

Stratfor előfizetésünk mondhatni áttételesen volt, csak már lejárt, megújítani meg nem láttuk értelmét (az előfizetős anyagok nem értek annyit, legalábbis nem ott).

Így jobban belegondolva komikus a feltételezés, hogy Törökország bárkivel szemben a jelenleginél nagyobb ellensúlyt képezhet, ha a határain létrejön egy biztonságpolitikai fekete lyuk.

korábban ulrike 2012.08.21. 17:41:51

@Rammjaeger83: OK, feladom, mert tényleg komikus.

SchA · http://katpol.blog.hu 2012.08.24. 19:15:34

Libanonban a helyzet - a számításoknak megfelelően - forrósodik:

www.aljazeera.com/news/middleeast/2012/08/20128247570570557.html
süti beállítások módosítása