by 5.g & CN & Rammjaeger83 & SchA
Blogunk 2010. augusztus 7-én küldöttséget menesztett az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra az immár hagyományos kecskeméti repülőnap alkalmából. Minthogy az internet (szerencsére) már így is tele van a légibemutatókról készült jó minőségű videó- és fényképfelvételekkel, úgy döntöttünk, hogy beszámolónkban rendhagyó módon igyekeszünk azokra a dolgokra is fokozott figyelmet fordítani, melyekkel a földön találkoztunk. De természetesen lesz jópár kép a résztvevő gépekről és kötelékekről is. [A 2008-as repülőnapról készült beszámolónk itt olvasható.]
FIGYELMEZTETÉS: a rengeteg kép miatt a lassabb (vagy forgalomkorlátos) nettel rendelkezők olvasóinknak problémái adódhatnak a megtekintéssel.
Statikus bemutató
Az Izraeli Légi- és Űrerő (Israeli Air and Space Force - IASF) három géppel is képviseltette magát. Két kétüléses F-16I illetve egy C-130 érkezett a repülőnapra. A két F-16 az IASF 201. századától, míg a C-130 az IASF 103. századától érkezett. Érdekesség, hogy az izraeli légierő 103. és 131. századát még 1976-ban összevonták a C-130-ak azonban függőleges vezérsíkjuk egy-egy oldalán azóta is egyszerre viselik mindkét egység jelzését. Alábbi képünkön a 103. század baloldalt elhelyezett elefántos, az Air Power Blog képgyűjteményének végén pedig a 131. madaras jelzése látható.
F-16I fegyverzet:
Hollandia felettébb aktív volt a repülőnapon: két F-16-ot állított ki (egyikük a mellékelt képen megcsodálható) a 312. századtól és a holland Demo Team (lásd később) is tartott bemutatót, szintén egy F-16-ossal.
Az USA ezt az F-15E-t a 492. vadászszázadtól (492d Fighter Squadron) küldte (a jelvény kicsit furcsa, a motívumok talán inkább egy bombázó, sem mint vadász egység jelének motívumait hordozzák, de sebaj). A gép a 48. vadászezred (48th Operations Group) tagja, az egység otthona Lakenheath, Nagy-Britannia.
Ukrajna egy Szu-27-tel képviseltette magát, ám azt nem tudtuk kideríteni, melyik egységtől érkezett. Ha valaki esetleg tudja, írja meg. 7-én sajnos nem repült, ezért csak a földön lehetett csodálni.
Egy német Tornado, ami Afganisztánt is megjárta már a Mazar-e Sharif bevetési ezred (Einsatzgeschwader Mazar-e Sharif) tagjaként. A Tornado az 51. felderítőezred (Aufklärungsgeschwader 51) tagja:
A híres Eurofighter a német 73. vadászezredtől (Jagdgeschwader 73):
(Még Eurofighter szimulátor is volt, bár nem kevés pénzbe került és a sor is hosszú volt.)
Élelmesebb (vagy csak sok repülőnapot látott?) résztvevők kiállított járműveik tetején napozva vészelték át az érdeklődők rohamát:
Szu-22M3, ha minden igaz, a Fürkészdarázs felderítő századtól. A típus 1997-ben került kivonásra.
A jó öreg MiG-21 bemutatására talán kár is az időt pazarolni.
Figyelmeztető jelzések egy magyar Mi-24 ill. Mi-17 farkán. Nem mintha éles helyzetben nem volna már rég késő, mire az ember olvasási távolságba ér:
A méltán népszerű Csőrike II. szárazon és levegőben:
Csőrike cseh vetélytársa fehér tigrissel és teliholddal, feltehetőleg a kelet-európai naiv népi Lada-tuning mesterei előtti tisztelgés jegyében (hogy őt hogy hívják, azt viszont sajnos nem tudjuk).
Egy magyar Mi-17.
A Gripenek a repülőnap sztárjai voltak, nem utolsó sorban azért, mert, ahogy az a mellékelt képeken is látható, a közönség számára fenntartott rész mellett felsorakozott a Puma század néhány gépe. Így azon kevés alkalmak egyikének lehettünk tanúi, mikor a magyar Gripenek létszám tekintetében lazán felülmúlták a többi résztvevő típust.
Gripen-modell és egy eredetileg ugyanazt ábrázoló cukrászati műremek (mely az intenzív napsütésben lelt vesztére):
Mi minden fér el egy Mi-24 szárnycsonkjai alatt:
Kinetikus bemutató
Mivel technikai lehetőségeink korlátozottak voltak, a bemutatókat tartó gépekről készült képeket utólag kicsit körbevágtuk, hogy ne az Alföld kék levegő legyen a túlnyomó része a fotóknak.
A holland F-16 demo team bemutatója:
Egy Alenia C-27, mely szállítógéphez képest meglepően fordulékonynak tűnt. (Feltételezhetően a 46ª Brigata Aerea (légi dandár) 98º Gruppo (század) gépe.)
A svájci (baloldalt, a 17. repülőszázadtól (Fliegerstaffel 17) és a spanyol (értelemszerűen jobbra, Ala 15-től) F/A-18 Hornet repülése.
Boeing C-17. A gép a pápai Nehéz Légiszállító Ezred gépe (a NATO Stratégiai Légiszállítási Program részeként).
Nézőszámlálás:
A Turkish Stars ismét látványos bemutatót tartott. Az egység parancsnoka élőben, magyar mondatokkal is bőven tűzdelve ("Kerem nezenek jobra, balra es elöre!") kommentálta az eseményeket. A vége felé már egyértelműen az amúgy nem éppen topon lévő magyar fordító-kommentátort szivatta kacifántos mondatokkal és a török himnuszból anyanyelvén idézett pár bekezdéssel. Néhány kép a bemutatóról:
A Frecce Tricolori parancsnoka török kollégája példáját követve kommentálta az olasz gépek bemutatóját. Egyúttal mindenkit meghívott Rivoltóba, az egység 50. születésnapja alkalmából szeptemberben tartandó bemutatóra. (Ha valaki elmegy, küldjön pár képet.) A nyelvi humor őt is utolérte, gyaníthatóan egy magyar kollégája képében, aki meggyőzhette arról, hogy jó ötlet, ha műsoruk fináléjában a közönséget arra bíztatja, hogy "Hajrá lusta banda!" kiáltásokkal bíztasság az olasz repülők Íme egy kis válogatás kecskeméti fellépésükről:
Amire nem jutott kép
Mivel elemeink és akkumlátoraink végesnek bizonyultak, a repülőnap végére időzített MH képesség bemutatót sajnos nem sikerült megörökíteni, de igyekszünk felidézni, mi is történt.
Első lépésben a légierő mutatkozott be. Az első szcenárió egy repülőtér elfoglalása volt, amihez a légi fölény kivívását kellett elérni. Ezt két-két MiG-29 (mint védő) és JAS-39 Gripen (mint támadó) mutatta be a közönségnek. A gyakorlatban ez egy kis kergetőzést jelentett, kis magasságban. (A láthatóság szükségessége felülírta a taktikai realitásokat.)
Következő lépésben egy szimulált bombatámadást hajtottak végre a „légvédelem” ellen. Ezt egy kis pirotechnika is kísérte.
Két Mi-24 „készítette elő” a terepet néhány szimulált támadással a végső fázishoz Ez azt jelentette, hogy egy Mi-17-eseről a könnyű vegyes zászlóalj katonái ereszkedtek le kötélen (divatos szóval fast roping) és „birtokba vették” a repülőteret, a két Mi-24 fedezete mellett.
A következő szcenárióban egy eltérített repülőgép földre kényszerítésének és a zászlóalj általi megrohanásának lehettek szemtanúi azok a szerencsések, akik elég közel voltak vagy a kivetítő előtt foglaltak helyet. Az eltérített gép szerepében egy An-26-os, míg az elfogó szerepében egy Gripen volt megcsodálható.
Zárásként a Gripenek és (fel, támadva) a MiG-29-ek búcsúztak alacsony áthúzásokkal a nézőktől. Egyelőre sajnos úgy tűnik, hogy ez volt a magyar MiG-29-ek utolsó szereplése, úgyhogy ilyen szempontból akár történelminek is nevezhető az esemény.
Vas
Kivételesen dícséret illeti a MH-t is, amiért a korábbi évek gyakorlatával szakítva kifejezetten bőséges mennyiségű és változatos haditechnikát vonultattak fel a kicsik és nagyok legnagyobb örömére. Minden bizonnyal hálával tartozunk ugyanakkor azon katonáknak is, akik az elmúlt hetek kánikulájában kitakarították és újrafestették ezeket az eszközöket (hacsak nem ez is alvállalkozók kezébe került mára).
A szárazföldi erők büszkeségét ez esetben nem engedték senkinek sem megsimogatni.
Biztosan érzékeny volt a reaktív páncélzat.
Mondjuk nem hagyták, hogy a képen látható T-72 sorsára jusson.
A magyar haderő legújabb szerzeménye, a Cougar MRAP is szerepelt a kiállított járgányok között. Stílusosan tűzszerész szalaggal volt körülkerítve, ám sajnos nem lehetett belenézni.
A Psyops-osok is képviseltették magukat. Sajnos a hangszórókból semmilyen mondanivaló nem jött, nem lehetett számot vagy üzenetet kérni és a túloldalra felszerelt majd' fél négyzetméteres bevetési plazmatévén sem csodálhattunk meg antiterrorista oktatófilmeket, vagy a népszerű afgán szappanoperák legújabb epizódjait.
A vontatott tüzérség is képviseltette magát egy D-20 ágyútarack személyében.
Crowd control: egy BTR-80 támadás alatt.
A Kub légvédelmi rakétarendszer és a hozzá tartozó újratöltő jármű:
Small arms és egyéb felszerelések
Ez a szekció leginkább talán a Call of Duty szerelmeseit fogja igazán lázba hozni. A képeken látható eszközök: M4 optikával, elülső markolattal, hangtompítóval és talán egy AN/PEQ-2-vel, nehéz megállapítani, illetve egy M4 egy M203-as gránátvetővel és az előzőnél kicsit egyszerűbb optikával. (A kiegészítőket lásd itt.) A sátorban volt még Remington 870-es, MP5-ös és M249-es is, de a kedvezőtlen fényviszonyok miatt csak ennyit sikerült megörökíteni.
M1928 Thompson géppisztoly és egy M1 karabély, M1918 Browning automata puska, tripodos MG42, ismét egy Thompson, M1919 Browning könnyűgéppuska, és egy StG 44.
Voltak sátrak, ahol Kalasnyikovot, Gepárdot, RPG-7-et (csak indító) és más finomságokat lehetett közelről szemügyre venni, ám azokról már nem sikerült képeket csinálnunk. Egy helyen még egy Igla társaságában is lehetett fotózkodni.
Érdekességek
Katonai hagyományőrzők blogunk logojával (ezúton is köszönjük, hogy vállalták a fényképet).
Magyar MRE. Az amerikai katonai ételcsomag szerényebb kistestvéréből sajnos kóstoló nem volt, de vigasztaljon a tudat, hogy a képek tanulsága szerint egy esetlegesen kitörő fegyveres konfliktus során tartalmának túlnyomó részéhez a sarki közért kifosztásával is hozzájuthatunk majd. Katonáink (emésztőrendszerének) épsége érdekében pedig reméljük, hogy a '70-es és '80-as évekből itt maradt (szerencsére üres) konzervekkel manapság legfeljebb már csak ehhez hasonló hadtörténeti kiállításokon találkozhatunk.
Kiállításra kerültek különböző repüléstörténeti és technikai eszközök is. Érdekes színfoltot képzett az alább látható hajtómű. [Az első képen megfigyelhető cselekmény végrehajtása normál körülmények között kifejezetten egészségtelen lehet. Odahaza senki ne próbálja utánozni!]
Mire kell gombászat közben odafigyelni? Íme egy válogatás (csak remélni tudjuk, hogy a kiállított eszközök pusztán a szemléltetés célját szolgálják, tekintve hogy hazánk már 1998-ban ratifikálta az ottawai egyezményt):
1. MON-100 gyalogság elleni akna
2. MON-200 gyalogság elleni akna
3. POMZ-2 gyalogság elleni akna
4. IHR-60 irányított hatású repesztöltet (a wiki szerint Claymore másolat)
A technika... és még több technika(történet): 5.25-ös lemez, Zip meghajtó, és ami szem-szájnak ingere, az megtalálható volt itt.
Öltözködés tippek első randira, tűzszerészektől, illetve egy "mezei" golyóálló mellény. [Első kép: LDE típusú könnyűtűzszerész-védőruha, második kép: EOD-9 nehéztűzszerész-védőruha.]
Karácsonyra ajándékötlet ... (szintén a tűzszerészek ajánlásával)
CIMIC élmények
A MH Civil-katonai Együttműködési és Lélektani Műveleti Központ sátra nagyon érdekes tapasztalatnak bizonyult minden odalátogató számára. A sátorban mindenki megtekinthette, hogy milyen eszközök segítségével igyekszik a magyar PRT a helyieket a jó oldalra állítani. Mert semmi sem testesíti meg úgy a nyugati világ Afganisztán felemelkedése iránti töretlen elkötelezettségét, mint egy pár rózsaszín, kínai, fröccsöntött gumicsizma. Persze a képek félrevezetőek, a CIMIC-munkatársak sokminden mással is foglalkoznak, amit nem feltétlen lehet az asztalra kitenni. Ha a linkek működnének, a HM honlapján itt lehetne megtekinteni kézikönyveiket. Az ellenérdekelt OSINT tevékenység szempontjából némi aggodalomra adhat okot, hogy a Google segítségével bezzeg ugyanezek a dokumentumok gond nélkül megtalálhatóak: Missziós alapismeretek kézikönyv 2010 (pdf), Baghlan tartomány CIMIC kézikönyve 2010 (pdf). Hearts and minds:
Vicces pillanatok
A furcsa és félreérthető feliratok mindenütt akadnak napjainkban. Ezek a képek magukért beszélnek, ezért nem is kommentáljuk őket.
Végszó
A repülőnap egy élmény volt, bár a végére lejártuk a lábunkat. Reméljük mindenki élvezte a kis összefoglalót és azok számára is sikerült visszaadnunk valamit a rendezvény hangulatából, akik kedvelik az ilyesmit, ám ezúttal mégsem tudtak eljönni.
Utolsó kommentek