Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CIV. - Egy depresszív csataAz 1415-ös Agincourt-i csata tipikusan az a fajta drámai esemény volt, amelynél kb. a hadtörténelem iránti érdeklődés felkeltésére alkalmas minden elképzelhető olyan részlet adott volt, ami egy...
  • KatPol Kávéház XCVII. - A projektmenedzserKedves hallgatóink! Podcastunk mai adásában a nyári moziszezon legnagyobb durranásával foglalkozunk. Csapatunk körbejárta Christopher Nolan legújabb filmjét, az Oppenheimert, ami az American...
  • KatPol Kávéház XCV. - Rekt konstrukcióPodcastunkban többször foglalkoztunk már az amerikai polgárháború kérdéskörével, annak kulturális hatásaival és ábrázolásaival, a legismertebb filmektől kezdve (pl. a Gettysburg) egészen az idehaza...
  • KatPol Kávéház XCIII. - Nagy zűr a nagy KínábanA második kínai-japán háború nyugaton kevésbé ismert előzménye a második világháborúnak, pedig az 1937 és 1945 között zajló konfliktus összességében a keleti fronthoz mérhető nagyságú területen...
  • KatPol Kávéház XCII. - Hideg fejjel, meleg szívvel, tiszta kézzelKedves hallgatóink! Legutóbbi, keletnémet témájú adásunkban, A mások élete c. film kapcsán elismételtük azt a kritikát, hogy az sajnos minden pozitívuma ellenére valószerűtlen képet fest a Stasi...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (50) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Kalózok alkonya

2013.02.03. 15:47 NagyH

fatbeard.jpgA közel-keleti forradalmak és polgárháborúk nyilván jóval izgalmasabb témát jelentenek, mint azt figyelni, hogy éppen hány halászhajó legénységét tartják fogva gumicsónakokban keménykedő kelet-afrikai kalózok. Ettől függetlenül azonban a szomáliai önkényes hajófoglalók felemelkedése és hanyatlása is szolgálhat némi tanulsággal a nemzetközi beavatkozások hatékonyságának tekintetében. Jelenleg ugyanis úgy tűnik, hogy Kelet-Afrikában egy időre befellegzett a kalózok aranyéletének. Egy „Big Mouth” mozgalmi nevű (polgári nevén Mohamed Abdi Hassan) helyi szinten hírhedt kapitány például a visszavonulásnak is megadta a módját: sajtótájékoztatón jelentette be, hogy jó útra tér.

Emlékeztetőül: a 2000-es évek második felében olyannyira elszemtelenedtek a Kelet-Afrikában, az Ádeni-öböltől egészen az Indiai-óceánig portyázó kalózok, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsa is napirendre tűzte a kérdést, mint a nemzetközi békét és biztonságot veszélyeztető cselekményt. 2008 és 2011 között született egy sor határozat is a témában, melyek kivételesen konkrét eredményekkel is jártak: mind a NATO (Operation Ocean Shield), mind az EU (EUNAVFOR) saját flottát küldött a térségbe.

Az említett BT határozatok másik fő érdeme az volt, hogy nem csak a nemzetközi vizeken, hanem a szomáliai és szomszédos parti vizeken is lehetővé tették az elkövetők üldözését és elfogását – egészen addig, amíg a szóban forgó elkövetők ténylegesen a tengeren tevékenykednek. Attól kezdve azonban, hogy szárazföldre lépnek, üldözőik már nem követhetik őket (esetleg még utánuk lőhetnek a levegőből, amint arra akad is példa). Az érintett államok persze akkor sem küldenének szárazföldi csapatokat mezítlábas kalózokat hajkurászni egy olyan helyre, mint Szomália, ha fizetnének érte (leszámítva a szórványos túszszabadító kommandókat).

A kalózkodásra (legalábbis a tengeri kalózkodásra) épülő üzleti modell 2012 végére az EUNAVFOR parancsnoka szerint megbukott, elsősorban a növekvő kockázat miatt. Az admirális szerint négy fő ok vezetett a támadások számának drasztikus csökkenéséhez:

  • a kereskedelmi hajókon alkalmazott fegyveres személyzet illetve biztonsági cégek
  • az érdekelt államok tengeri erői, melyek ellenőrzésük alatt tartották a kalózok ismert kikötőhelyeit
  • elővigyázatosabb hajózás és útvonaltervezés illetve a hajók fizikai megerősítése
  • a helyi közhangulat változása: a szomáliai lakosság megelégelte a kalózok tevékenységét.

Ami a kettes számú okot illeti, nem árt fenntartásokkal fogadni, elsősorban is azért, mert ezzel a társasággal már mi is foglalkoztunk egy rövidebb írás erejéig itt a blogon. Eme elolvasásra ajánlott iromány szerint például az EUNAVFOR megalakulását és kitelepülését követően konkrétan nőtt a támadások száma. Bár végül is az is lehet, hogy csak lassan jöttek bele a dolgukba. A helyi lakosság szerepéről szóló érvre viszont már érdemesebb odafigyelni.

Sokkal valószínűbb ugyanis, hogy a kalózkodás visszaszorulása nagyobbrészt belső okokra vezethető vissza, bár ez nem feltétlenül a lakosság elégedetlenkedését jelenti. Itt elsősorban az al-Shabaab és az ICU rövid uralmára érdemes utalni, akik iszlamistákhoz méltó módon bántak a kalózokkal (és Szomália déli részén elszórtan továbbra is jelen vannak). Ügyködésüknek az etióp hadsereg beavatkozása vetett véget, akik szintén nem bántak kesztyűs kézzel a tengeri rablókkal (bár éppen ez idő tájt, 2008-ban sikerült megkaparintaniuk minden idők valószínűleg legnagyobb tengeri zsákmányát: a 33 db vadonatúj T-72-t szállító MV Fainát, ahogy arról mi is megemlékeztünk). Kivonulásukat követően ismét szebb idők köszöntöttek a kalózokra. Tevékenységük 2010-ben tetőzött, abban az évben 239 támadásból 68 volt sikeres. 2011-ben 151 igazolt támadás történt, melyek közül 25 volt sikeres, 2012-ben ez az arány már csak 31/5 volt.

puntflag.pngEhhez annyit, hogy a kalózok többsége a Szomália középső részén elterülő, Puntföld névre hallgató pszeudo-állam területéről folytatta tevékenységét. Puntföldön látványos gazdasági fellendüléshez vezetett a halászokból lett kalózok tevékenysége (már csak ezért is nehéz elhinni, hogy a helyi lakosság spontán ellenük fordult volna). 2009-ben például összesen 70 millió USD-t zsebeltek be csak váltságdíjakból, ami a majdnem-ország akkori költségvetésének ötszöröse volt. A linkelt cikkben hivatkozott ENSZ jelentés szerint ez a következőképpen került felhasználásra: 30% ment saját zsebbe, 10% a szárazföldi kisegítő személyzetnek, 10% kenőpénzekre, 50% pedig, és ez a legérdekesebb, a külföldi szponzoroknak és támogatóknak. Akárkik is tartozzanak ebbe az utolsó csoportba, minden bizonnyal az évtized üzletét csinálták meg, a kalózok felszerelését és logisztikai igényeit elnézve ugyanis valószínűleg háromszámjegyű hozamokkal számolhattak. Talán valaki egyszer gazdaságtörténeti tanulmányt is ír majd a témában „Az eredeti tőkefelhalmozás helyi változata a 21. század eleji Szomáliában” címmel.

pmft.jpg

A fenti számok tükrében talán meglepő, hogy a kalózkodás visszaszorulása éppen a puntföldi hatóságok erélyesebb fellépésének köszönhető. A Puntföldi Tengeri Rendészeti Erők (Puntland Maritime Police Force – még saját honlapjuk is van) ugyanis az elmúlt fél évben nagyszabású kalózellenes műveleteket folytatott, amelyek nem csak a parti vizekre és a kikötőkre, hanem a kalózok hátországát képező szárazföldi falvakra és városokra is kiterjedtek. Ez egy kb. 400 főből álló társaság pedig nem csak a szükséges szándékkal és eszközökkel, hanem szemlátomást megfelelő kiképzéssel is rendelkezik. A tanulság már-már triviális: helyi erők aktív támogatása nélkül (ellenében meg aztán különösen) nem lehet tartós eredményt elérni. Mintha gerillaháborúkat taglaló cikkeinkben is valami ilyesmi következtetésre jutottunk volna.

Távolról emlékeztet egyébként mindez a 2007-ben az amerikai hadsereg által Irakban végrehajtott, Surge neven futó létszámnövelésre is. Ha valaki nem emlékezne, ott sem elsősorban a kb 20 ezer fővel megnövelt csapatlétszám vezetett eredményre, hanem egyrészt az alkalmazásuk új módja, különösen ami a helyiekkel való együttműködést illeti, másrészt tőlük független külső tényezők.

Végül pár szót a jövőről: egyrészt a szomáliai trend a fent vázolt körülmények változása esetén bármikor megfordulhat, másrészt érdemes lesz a kontinens túlsó végét is egyre gyakrabban figyelni. A Guineai-öbölben sorra nyílnak az olajmezők, a puntföldi kalózok nyugat-afrikai kollégái pedig egyre nagyobb kedvvel csapnak le a túlzsúfolt kikötők előtt várakozó tankerekre és más hajókra.

Bónuszképpen pedig néhány szórakoztató dokumentumfilm az ismeretterjesztő csatornák szokásos színvonalán arról, hogyan is birkóztak meg a fejlett világ haditengerészetei a feladattal.

USA:

Ausztrália:

Oroszország (ez ugyan nem dokumentumfilm, de kétségkívül szórakoztató):

64 komment


| More

Címkék: szomália knn kalózok

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr125060357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dain 2013.02.03. 17:01:18

Hmm, mintha emlékeznék a hírekből olyanra is, hogy voltak igazi tradicionalista hozzáállású, talán ukránok, akik hagyományos módon oldották meg a fogolykérdést, mármint az elfogott kalózokét.

Míg más államok a partra vitték őket a nemlétező bíróságok igazságszolgáltatására bízva a sorsukat.

Aztán megint mások pont ezért hazavitték a saját országukba őket mert ugye ott van bíróság.

Ezek az ortodox lelkületű ukránok pedig a kalózhajó elsüllyesztése után egy mentőcsónakba tették őket 2 napi élelemmel meg vízzel és otthagyták őket vagy 500 kilométerre a parttól.

Szívesen olvasnék erről a témáról (mármint a ki és mit csinált az elfogott kalózokkal) ha lenne kedvetek foglalkozni ezzel.

postabelyeg 2013.02.03. 17:07:36

Talán itt olvastam, a kalózkodás egyik oka volt, hogy idegen államok halászhajói miatt a helyi halászoknak nem jutott elég zsákmány.
Ez megoldódott, vagy nem is volt fontos indok?

djangyu 2013.02.03. 17:28:45

"Oh no! This domain pmpf.net expired 8 days ago!

Please contact the owner of this website and ask them to renew the domain. Don't worry, you'll still be able to view the site at this web address: pmpf.wordpress.com."

nincs kalózkodás, nincs honlap.

Kullancs1983 2013.02.03. 17:38:43

Azt lehet tudni, hogy ezt a szomáliföldi tengeri rendőrséget mi ihlette? Gondolom néhány koffernyi pénzzel meggyőzték a kormányt hogy kell egy ilyen, vagy? Én őszintén szólva nem számítottam rá, hogy a sokat bírált kesztyűskezű bánásmód is sikert hoz, de végülis a tehnikai fölény, és a mások által alkalmazott keményebb módszerek úgy látszik mégis eredménnyel jártak...

NagyH · http://katpol.blog.hu 2013.02.03. 18:07:04

@Dain:

Tudomásom szerint az EU jogsegély-egyezményeket kötött néhány környékbeli, Szomáliánál valamivel jobb helyzetben levő ország bíróságával a kalózkodással vádolt személyek bíróság elé állításáról. A gond csak az, hogy ezek az államok sem voltak képesek/hajlandóak pár tucatnál több foglyot átvenni, úgyhogy többnyire partra teszik őket valahol aztán mehetnek Isten hírével.

www.guardian.co.uk/world/2012/may/08/outgunned-somali-pirates-luck

NagyH · http://katpol.blog.hu 2013.02.03. 18:09:52

@postabelyeg:

Tény, hogy a szomáli vizekre rendszeresen rájárnak a környékbeli államok, sőt kínai és koreai hajók is, de a kalózok általában a nagyobb zsákmányt/jobb váltságdíjat jelentő teherhajókra és tankerekre utaztak. Egyébként sem hiszem, hogy a szomáli halászat olyan volumenű, hogy ez gondot okozna.

NagyH · http://katpol.blog.hu 2013.02.03. 18:10:37

@djangyu:

Hát az kellemetlen. Délelőtt még működött.

tucano 2013.02.03. 18:15:04

A szomi megoldás az lesz, hogy kalózkodás helyett a sokkal undorítóbb és kegyetlenebb módszert fogják választani. Rendes állammá alakulnak és bevezetik az adót.
Aztán fizethet mindenki és még csak vissza sem lőhetnek.

NagyH · http://katpol.blog.hu 2013.02.03. 18:17:29

@Kullancs1983:

Erre én is kíváncsi lennék, ugyanis a zsákmányból kenőpénz formájában valószínűleg bőven jutott a helyi közszférának is. Az esetleges jobb ajánlat mellett az is közrejátszhatott, hogy Puntföld régóta szeretné elismertetni magát mint szuverén államot. Talán ezzel akar jó pontokat gyűjteni.

Az írásban amúgy Puntföldröl van szó, Szomáliföld valószínűleg hasonló kaliber, de az északabbra van.

businessafrica.net/africabiz/images/somalia.jpg

Dain 2013.02.03. 19:02:04

@NagyH: Köszi, érdekes...

"The suspects are given carpets to pray on, magazines, regular health checks and the same food as the ship's crew."

Azért durván abszurd a helyzet, elérnék, hogy a cikkben említett Dániában tölthessék le a büntetésüket, jutalomüdülésképpen, csak arra kellene panaszkodniuk, hogy nincs elég vaj reggelire, mint Norvégiában Breiviknek...

Ezért is jutott eszembe az ukrán hozzáállás, az egyik szomjanhalásra ítéli őket egy csónakban, a másik lőlapnak használja őket meg a bárkáikat, a harmadik meg kiteszi őket a partra, épp csak meg nem veregeti a vállukat, addig is szőnyeg imádkozni meg meleg finom vacsora a legénységi konyháról.

Kullancs1983 2013.02.03. 19:33:53

@NagyH: Puntföld, persze. Még nem ébredtem föl teljesen, azért néztem el...

the little stormtrooper 2013.02.03. 19:51:53

az orosz videjóról szeretnék kérdezni: nem vagyok egy vagyok egy hajózási szakértő, de nekem nagyon soknak tűnik amennyit lőnek rá. a filmen is van, hogy azért elég sok csobbanás van a hajó körül. szóval ez a találati arány így rendben van vagy nem is akartak olyan gyorsan végezni vele? most nem a munkásőr kinézetű legénységre gondolok, hanem a toronyfegyverekre.

Kullancs1983 2013.02.03. 21:11:01

@the little stormtrooper: A hajóágyúkkal elég nehéz célozni, mert billeg a hajó. Meg gondolom az éleslövészet is ritkaságszámba ment a legénységnél, szóval szeintem egyszerűen csak elhibázták, ami egy ekkora célpontnál, ilyen legénységgel... Hát mondjukrá hogy belefér. A légvédelmi gatling már más kérdés, ott állítólag direkt van ekkora szórás, mert főleg rakéták ellen van, azokat meg úgyse lehet pontosan eltalálni, meg a lőszer is olyan amilyen... Oszt így. De majdcsak lesz valaki aki jobban ért hozzá. :)

rognork 2013.02.04. 05:14:36

én azt a részét soha nem értettem, hogy ha esetleg felvonható lenne a konténer hajó oldalán a létra, akkor hogy jönnének fel? vagy ha a lépcső tetjén egy páncélozott ólban üldögélne béla egy géppuskával, akkor hogy jönnének fel? egyáltalán, miért hagyták a hajósok, hogy feljöjjenek, hiszen ak-val szaladgáló niggerekben nehéz meglátni felebarátot. szóval nekem ez az egész téma bűzlik. ha nekem hajóm lenne, asszem szarrá lyuggatnám az összes csónakot 500 méteren belül.

folti_ 2013.02.04. 14:04:14

@rognork: "én azt a részét soha nem értettem, hogy ha esetleg felvonható lenne a konténer hajó oldalán a létra, akkor hogy jönnének fel? " - pl hoznak saját csáklyát.

"vagy ha a lépcső tetjén egy páncélozott ólban üldögélne béla egy géppuskával, akkor hogy jönnének fel" - költségvonzata van a dolognak, meg esetenként politikai szabályozási kérdés is. Egyrészt a modern kereskedelmi hajók a lehető legminimálisabb legénységgel üzemelnek, a kuksoló bélák mint extra legénység ki kellene képezni és fizetni kellne. Legtöbb ország és a kikötőik nem szeretik a felfegyverzett hajókat, illetve ha a hajó valami gyúlékony/robbanékony dolgot szállít, ott a kötelező biztosítás költségei hirtelen megugranának arra a hírre, hogy éles fegyverek vannak a hajón. Mondjuk mostmár lehet bérelni "eseti szakértőket" a megfelelő zsoldos cégtől akik helikopterrel jönnek, elkisérnek a veszélyes szakaszon, majd mennek tovább a másik hajóra.

" egyáltalán, miért hagyták a hajósok, hogy feljöjjenek, hiszen ak-val szaladgáló niggerekben nehéz meglátni felebarátot." - legtöbb támadás ejszaka történik, amikor a legénység töredéke van szolgálatban, azokis csak arra tudnak figyelni hogy ne ütközzenek másik hajóval. Nincs elég ember egy teljes 360 fokos figyelőhálózat fenntartására. Az amúgy is kicsi, minimális radarvisszhanggal rendelkző csónakokat meg próbáld meg kiszűrni a sötétben. Így a legénység gyakorlatilag csak akkor veszi észre őket, amikor már a fedélzeten vannak.

Amúgy meg ha idejében észreveszik a támadókat, a legegyszerűbb módszer az elkerülésükre a padlógáz, mert egy 20csomóval teperő teherhajót azért nem olyan könnyű nemhogy megcsáklázni, hanem csak utolérni a kis csónakokkal.

Hiryu 2,0 · http://theidf.blog.hu/ 2013.02.04. 15:18:25

vagy ha a lépcső tetjén egy páncélozott ólban üldögélne béla egy géppuskával, akkor hogy jönnének fel" - költségvonzata van a dolognak, meg esetenként politikai szabályozási kérdés is

tengerjogban nem vagyok otthon, de ha érdekes ha fewyverzetet raksz egy teherhajóra...

Akkor ugye már nem teherhajó...

neutor 2013.02.04. 16:21:00

@folti_: azert azt a 20 csomot nem sok hajo tudja -reeferek, nagy konteneresek- az atlag olyan 12-14 csomo korul van.
Mar bevett szokas a 3-4, berelt, fegyveres a veszelyes szakaszokon ( Szuez-Sri Lanka-Oman-Madagaszkar). Ezeken a helyeken mar telepitett csapatok vannak. Ey 3-5 fos team napi ara 3500-5000 USD. Tulnyomo reszuk angol/uj-zelandi. Valamivel olcsobban talalsz indiait,vagy ukrant.
Ha a kolozok eszlelik oket - marpedig eszlelik par riaszto loves utan - akkor felhagynak a tamadassal.

tudi 2013.02.04. 17:32:05

Én példának okáért sosem értettem mi a fenét szórakoztak a világ haditengerészetei csúcsszuper hajóikkal ezekkel a szomáli kalózokkal. Lehet még az elején tenger fenekére küldtek volna néhány bárkát, a drága kalózok is elgondolkodtak volna azon, hogy érdemes e ezt csinálni. amúgy érdekelne, hogy vannak e információk azzal kapcsolatban, hogy kik is voltak azok a "külföldi szponzoroknak és támogatók".

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2013.02.04. 22:02:43

@tudi:

Szerintem azok a hajók pontosan azért vannak ott, hogy ne legyen semmi hasznuk. Ez az egésznek a lényege. Kb. mint itt:

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Indian_Blue_Peacock_42.jpg

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/Bigbullmoose.jpg

A Fejlett Nyugat teljesen haszontalanul és végső soron értelmetlenül flottakötelékeket küld oda, ezzel demonstrálva, hogy megengedheti magának az ilyesmit, a csóró senkiházi országocskák meg nem. Az alapvető indítóok inkább ösztönös, mint tudatos.

wape 2013.02.04. 23:36:46

@NagyH: @Kullancs1983:

Kullancs1983 kérdése felidézett bennem egy tavalyi emléket, igyekeztem válaszolni a kérdésedre, de lehet kicsit hosszú lett:
wagnerpeter.blogspot.hu/2013/02/a-zsoldos-cegek-pmc-szerepe-szomaliai.html
üd
vwp

5.g · http://katpol.blog.hu 2013.02.05. 00:13:03

@poszt @tudi:
A "külföldi szponzorok és támogatók" azok a (gyakran külhonba szakadt) befektetők / befektetői csoportok, akik összedobják az indulótőkét a kalózkodáshoz. Érdekességként az alábbi írásban olvasható egy kalózvállalkozás éves becsült költségvetési terve (11. oldal): www.usip.org/files/resources/1_0.pdf
És egy másik, eléggé alapos tanulmány a kalózbiznisz működéséről: www.nibr.no/filer/2009-29-ny.pdf

Amúgy a kenőpénz elég homályos fogalom egy olyan helyen, ahol alig van állam (legfeljebb a papíron nem túl barátságos klánoknak érdemes valami koncot dobni). Viszont jópár vaskos köteg bankó a környékbeli országok kikötői tisztviselőinek jár, akik leadják a drótot, ha valami zsírosabb falat közeleg.

@Dain:
Hirtelen egy ilyen eset jut eszembe, amikor egyszerűen csak visszatették az elfogott kalózokat a vízre, de azok hollandok voltak és nem állt mögötte különösebb pedagógia szándék, csupán senki nem jelentkezett értük perbefogás szándékával, a hollandoknak meg annyira kellettek, mint púp a hátukra: news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8420207.stm

Arról az esetről viszont mi is megemlékeztünk, amikor egy csapat menekülő kalóznak sikerült önszorgalomból elsüllyedni pár millió dollár váltságdíjjal együtt: katpol.blog.hu/2009/01/19/knn_darwin_kalozok_1_0

@rognork:
Azért nem kell rögtön ennyire drasztikusan gondolkodni. Kalózok ellen pl. előszeretettel használnak vízágyút, ami egyrészt nem halálos fegyver, másrészt a víz meg pont kéznél van. (Mellesleg pl. néhány RPG-vel azért mindjárt ijesztőbbek tudnak lenni a kalóz urak. Az meg nem éppen hiánycikk arrafelé)

neutor 2013.02.05. 07:21:10

@Rammjaeger83: Tenyleg nem sok ertelmuk van. Dzsibutiban lattam nemeteket, japanokat, franciakat,amerikaikat -hajok,repulok. Az elso egyenruhas - repulobol kiszallva - egy nemet taboricsendor volt! Azzal egyutt, hogy onnan operal min. 4-5 rombolo es korvett a kalozok mar bepofatlankodtak a Voros-tenger also reszere is!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.02.05. 09:21:28

@NagyH:

Szomáliföldön van működő állam, ebben kivételes az egész volt Szomáliában, s ott nem is jellemző ez a kalóztevékenység.

Kullancs1983 2013.02.05. 11:48:20

@wape: Kösz. :D Az Emirátusok (bár igaz, hogy tipikusan nem az a kalandor társaság) ha jól emlékszek már korábban is üzleteltek valamit a Blackwaterrel és/vagy az utódaival, talán ezért merült föl bennük, hogy a tankerek, és a szállítási útvonal védelmére is őket kéne alkalmazni. De fogalmam sincs hogy mennyi olajat szállítanak arra, meg mennyire érinti őket a kalózkodás, szóval ez csak tipp.

folti_ 2013.02.05. 13:40:00

@Kullancs1983: Suezmax, illerve Panamax méretnél nagyobb tankerek pl errefelé kerülnek ha Európába, vagy az USA keleti partvidékére akarnak menni.

Fredddy 2013.02.05. 14:05:04

@NagyH: Én is ezt ilyesmit akartam írni, az elismerésért kaparó de facto államok szerintem egyszerűen felismerték, hogy sose lesz belőlük normális állam, ha
1.) kalóztámadásokkal idegesítik azokat, akiktől az államként való elismerést, és ezzel együtt persze a lóvét várják
2.) területükön tőlük független bevételi forrásokból gazdálkodó, önálló hatalmi centrumok alakulnak, ez esetben a nagyhatalmú kalózbandák

Egyébként van egy gazdasági vetülete is a dolognak: mindenki abból főz levest, amije van, Szomáliában meg csak Kalasnyikov van, úgyhogy nincs sok választás. Ha nem kalózkodhatnak, akkor majd kitalálnak valami mást, esetleg sokkal gonoszabbat.

A zsoldoscégek megjelenése meg semmilyen szempontból nem meglepő, ha amerikai földön a Katrina utáni helyreállítást is ők védték, akkor majd pont a világ végén kalózok által fenyegetett hajókat nem fogják? +megvan az a hasznuk, hogy nem az állam saját egyenruhás katonáit kell odaküldeni, és adott esetben zászlóval letakart koporsóban hazahozni (a sajtó élénk érdeklődése mellett).

kalózvadász 2013.02.05. 22:01:32

@neutor: üdv.csak egy kis kiegészités.Egy 3 fős team ára 2012-ben 7 napra 40 000 EUR,és ez a legolcsobb cég.Valóban túlnyomó részben angolok dolgoznak,de nagy számban vannak észtek is.Indiai a legritkább esetben.Plusz a tavalyi évben 12 magyar,köztük én is,védte a hajókat.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2013.02.05. 22:17:54

@kalózvadász: Aki ilyenre (kalózvadászat) adja a fejét, hol szerzi be a fegyverét? Ha szembejön a tengeren az x ország y hatósága/katonája, mit mond neki az ember, miért, honnan van ott a fegyver? Van valami nemzetközileg elfogadott fegyverviselési engedély, amit mindenki ismer és elismer? Hol kell megtanulni a sok-sok releváns nemzetközi jogi szabályozást. (pl. mi van, ha észreveszi az angol flotta katonája, hogy tanzán vizeken belizi hajóról kilövöm a szomáli kalóz agyvelejét a halaknak?)

kalózvadász 2013.02.05. 22:21:36

@folti_: kiegészités. A kuksoló bélák a sima legénységhez tartoznak minden hajón.íegy ember a hid jobb,egy a bal oldalán.Ezért nem vesznek fel extra embereket.Egyetlen ország kikötőjébe se mehetsz be hajón fegyverekke,tiltja a nemzetközi jog.Vannak esetek amikor megteheted,pl.Sri Lanka,djioubuti,ahol a bizt.cégeknek lerakatuk van az adott ország katonai bázisán.Az hogy milyen gyulékony dolgot szállít,nem szempont.Az eseti szakértők,ahogy te nevezted,nem jönnek helikopterrel.A tengeren szállnak át a hajokra motorcsonakról.A támadások szinte mindig nappal történnek,mivel éjszaka ők se látnak.Éjjeli támadások indonézia térségében történnek,ahol nem elrabolják,hanem kirabolják a hajokat,és elmenekülnek.A radarokon primán lehet látni a motorcsonakokat is.Ha nem észleled őket simán odalaviroznak a hajó mellé,és hosszú létráikon,ill.csákjáik segitségével felmásznak a hajora...ha van még kérdés,válaszolok.üdv

kalózvadász 2013.02.05. 22:33:22

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: A fegyvereket a biztonsági cég adja.A szárazföldön veszed fel,általában az adott ország katonai bázisán.A cégnek kell lennie ehhez jogosultsága.Ezek a Private maritime security cégek,nagyrészt angol,amerikai,vagy arab tulajdonossal.Van erre spec.tanfolyam STCV 95,ill ship sec.officer SSO névvel.Ezekkel kell hogy rendelkezz,plusz seaman passport.Amugy nemzetközi vizeken a legritkább esetben ellenőriznek kereskedelmi hajókat.Miért is tennék.Remélem kielégitő a válaszom.üdv

kalózvadász 2013.02.05. 22:47:14

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: Az angol flotta katonája hamarabb kilövi az agyvelejét.Probléma abbol adothat,ha kilősz egyet,és a társa,társai azt mondják az országukban,ök csak halásztak,és a security rájuk lőtt.Ha nem tudod bizonyitani a támaást,mehetsz a kóterba.Nem szivesen kerültem volna be yemeni,vagy omani sittre.Tudomásom szerint 3 észt ilyen történet miatt van sitten sri lankán.

neutor 2013.02.06. 08:17:31

@kalózvadász: no, ezt nem is gondoltam volna, hogy magyarok is dolgoznak ebben a bizniszben. Sok szerencset! A 40 ezer/7nap milyen/mekkora hajora van, vagy milyen rakomanyra?
Epp most talalatam egy ma ejjeli mailt az Armed-Piracy-Defence LLc-tol; 3500 -3800 USd/day/3 guards. A szokasos helyekrol a szokasos helyekre. Mindjart megkerdem a lanyokat, hogy mi kikkel dolgozunk es mennyiert.

neutor 2013.02.06. 08:47:54

@kalózvadász: No, megkerdeztem. Drum Cussac es 5000USD/nap/3 fo - iden Januari ar.

kalózvadász 2013.02.06. 12:37:55

@neutor: Már csak dolgoztak,ilyen létszámmal.Még 2-3 magyar srácról tudok akik üzik ezt az ipart,de ők angol,meg német cégnél.Mostmár szinte csak amerikai,vagy angol állampolgárnak kell lenni,hogy dolgozhass.

Sugyosa 2013.02.06. 13:54:07

@kalózvadász: Hogy lesz valakiből kalózvadász (vagy egyszerűbben szólva zsoldos, ha nem sértő ez a kifejezés) Tényleg érdekel, mert nem nagyon tudom. Katona voltál elötte?

kalózvadász 2013.02.06. 20:48:39

@Sugyosa: Minimum 5 éves szolgálat valamilyen fegyveres testületnél a minimum belépő,de ez önmagában nem elég.A légiósmult előny.Minimum egy középfokú angol nyelvtudás,és high risk zone-ban/afghanistan,iraq/szerzett katonai,vagy civil PMC tapasztalat.25-30 éves kor alatt nem is nagyon foglalkoztatnak embereket.Persze kivételek azért vannak.Én is végigjártam ezeket a sorkatonaságtól kezdve mint mélységi felderítő,aztán szerződéses,majd hivatásos katona.A zsoldos nem túl helytálló kifejezés,mert igazából túlképzett "biztonsági őrök"vagyunk külföldön.A zsoldos kifejezést arra használnám pl.akit felfogadnak afrikában,hogy fegyveres puccsban segétkezzen,embereket gyilkolva a cél érdekében,és nem terheli jogi következmény.üdv

NAR 2013.02.06. 22:10:45

Nekem nem egészen világos: komolyan gondolják, hogy az elismerés után (ami azért nagyon nem automatikus, Koszovót is csak sokára ismerték el) több pénzt kapnak, mint kalózkodással? A kontinens másik oldalán Nyugat-Szaharának jót tett, hogy egyes államok elismerték?

Kullancs1983 2013.02.06. 23:00:29

@kalózvadász: A kicsit feljebb linkelt cikkben szerepel, hogy pl. a PTRE alapítói és kiképzői is zsoldosok voltak... Csak hogy ne legyünk olyan negatívok szegényekkel.

@NAR: Szerintem inkább Puntföld vezetői gondolják úgy, hogy egy elismert elismert állam vezetőiként többet kereshetnek, mint amennyi a kalózkodásból csurran-cseppen nekik. Ami ráadásul egyre kevesebb...

kalózvadász 2013.02.06. 23:14:02

@Kullancs1983: A zsoldos katonákból álló hadsereg előnye – az alkalmilag összeverbuvált banderiális hadsereggel szemben – hogy a hosszú ideig szolgálatot teljesítő harcosok magasabb képzettséggel rendelkeznek, hátránya a gyengébb erkölcsi érték. Wikipedia-jó megfogalmazás

Kullancs1983 2013.02.06. 23:38:37

@kalózvadász: Ez párszáz éve nagyon igaz volt, de ma már vannak professzionális hadseregek, és vannak olyan hivatalos fegyveres erők is, akik nem sokban különböznek a közönséges haramiák bandáitól.

Sugyosa 2013.02.07. 08:15:42

@kalózvadász: Köszi. Érdekes életutak vannak. :-)

Fredddy 2013.02.07. 14:59:39

Szerintem, ha definiálni kellene, a zsoldos egyszerűen attól zsoldos, hogy elsősorban pénzért harcol, nem kényszer hatására, vagy valami magasabb értékért lelkesedésből. Ez független attól, hogy követ-e el törvénytelenségeket, számonkérik-e rajta, vagy milyen célból küldik harcba.
Kérdés persze, hogy a hajók védelme mennyire tekinthető harcnak, az inkább tényleg egy veszélyes és nagy felkészülést igénylő biztonsági őri feladat.

Kullancs1983 2013.02.07. 16:44:04

@Fredddy: Egyes országokban a kiképzők többsége is zsoldos, kérdés persze, hogy az ilyesfajta oktatás mennyire tekinthető harcnak, ez inkább tényleg egy veszélyes és nagy felkészülést igénylő tanári feladat.
Nem nyelvészkedni akarok amúgy, csak zavar ez a nagy negativitás ami a zsoldosokkal kapcsolatban elő szokott jönni.

Fredddy 2013.02.07. 18:15:51

@Kullancs1983: A mai Magyarországon a török időkben ideküldött császári zsoldosok miatt hangzik rosszul a szó, ez ugyanolyan kulturális dolog, mint a külföldre küldött katonákhoz való viszony (nekünk Doberdó és Don-kanyar, a lengyeleknek Monte Cassino)
De pl Mátyás Fekete Serege nálunk is pozitív példa.

Egyébként eléggé megfoghatatlan a dolog (sorkatona is kap fizetést, valamennyit), 2013-ban talán tényleg a PMC a legjobb kifejezés, abban benne van, hogy magánvállalkozás, nem az (akármilyen fizetési konstrukcióval működő) állami hadsereg tagja.

Kullancs1983 2013.02.07. 18:38:30

@Fredddy: Azok a zsoldosok máshol se voltak különbek (itáliai háborúk, harmincéves háború) de később ez is változott... Szerintem a zsoldos az egyszerűen zsoldos, mindenféle erkölcsi felhang nélkül. Csak ezt sokaknak nehéz elfogadni.

Fredddy 2013.02.07. 18:50:08

@Kullancs1983: Erkölcsi ítéletet én se írtam róluk, minden ilyesmi az egyéb körülményektől függ. Keresztelő János is csak annyit mondott nekik, hogy elégedjenek meg a zsoldjukkal, és ne sanyargassák a védteleneket.

Fredddy 2013.02.07. 18:53:28

@Fredddy: mármint egyéb körülmények alatt a zsoldos voltuktól független egyéb körülményeket értve (kezdve pl a konkrét tetteikkel).

Fredddy 2013.02.07. 21:59:36

@Kullancs1983: Nem, Keresztelő, aki Jézust keresztelte vízkeresztkor, aztán meg lefejezték és tálcán vitték a fejét Heródesnek.
,,És megkérdék őt a vitézek is, mondván: Hát mi mit cselekedjünk? És monda nékik: Senkit se háborítsatok, se ne patvarkodjatok; és elégedjetek meg zsoldotokkal."

Kullancs1983 2013.02.07. 22:07:38

@Fredddy: A szóban forgó vitézek vajon tényleg zsoldosok voltak? Mert a szövegkörnyezet alapján lehettek sima katonák is...

xylon 2013.02.07. 22:19:33

@Fredddy: @Kullancs1983: Ez egy erdekes beszelgetes, hirtelen angolul nem is tudtam mi az a zsold (sztaki szerint semmi) de mas nyelveken a katona is siman a soldier (valaki aki fizetest kap) ami a latinbol szarmazik ahogy a zsold so is (a nemet sold szon kereszul).

Tehat egyszeruen arrol van szo hogy mas nyelveken a zsoldos=katona aki fizetest kap

Gyanitom hogy a nemesek nem fizetest kaptak tehat toluk kellett megkulonboztetni a talpasokat.

Kullancs1983 2013.02.07. 22:42:57

@xylon: Egy ehhez nagyon hasonló beszélgetés már volt itt a blogon valami Afganisztános témánál..:)

Fredddy 2013.02.07. 23:16:01

@Kullancs1983: ,,Sima" katona nem nagyon volt arrafelé akkoriban. Volt a kis létszámú templomi őrség, amit a zsidó vezetők irányítottak, meg ott voltak a római légiók. Előbbit nem tudom, hogy fizették, utóbbi zsoldoshadsereg volt.
Gyorsan rámentem egy idézetkeresővel a témára, a templomőrségre a Biblia a poroszló, vagy a főpapok emberei kifejezést használja, ,,vitézek" az Újszövetségben mindig csak a rómaiak (Pilátus katonái, a százados katonái, stb)

@xylon: nem vagyok nyelvész, de németben a katona Soldat, a zsoldos Söldner, angolul a katona soldier, a zsoldosra külön szó van, mercenary.
Sztaki szótár szerint legalábbis.

Maga az elnevezés jöhet a zsold szóból, de máshol is külön fogalom a kettő.

Kicsit eltértünk a tárgytól :)

Kullancs1983 2013.02.07. 23:29:46

@Fredddy: Azért gondolom belátod a különbséget a római légionárius és a "sima" zsoldos között.
Egyébként szerintem is a zsoldból jön az elnevezés, errefelé csak később, a vonalharcászat idején alakult ki az a fajta katonaság, ezért is lett sorkatonaságnak elnevezve. De ezt már írtam:

katpol.blog.hu/2011/11/15/afganisztan_kulcsszavakban
(A kommentek között)

Meg még egy cikk, amiben talán a PTRE alapításáról is szó esik:

katpol.blog.hu/2011/05/31/knn_zsoldosok_az_obolben

És így a tárgyhoz is visszatérünk. :)

Fredddy 2013.02.07. 23:42:01

@Kullancs1983: Jól szervezett és állandó zsoldoshadsereg volt, az tény, nem olyan, mint amik pl Itáliában, vagy a 30 éves háborúban harcoltak. Meg nyilván van 1-2000 év a kettő között.
Csak ha már az erkölcsi vetület előkerül, akkor megkerülhetetlen, hogy mit ír a témában erkölcsünk alapja. :)

Kullancs1983 2013.02.07. 23:59:43

@Fredddy: Hogy a zsoldosok azok vitézek? :) Mondjukrá a római légió épp jó példa arra, hogy a zsoldos mint olyan nem csak negatív kontextusban használható.

SchA · http://katpol.blog.hu 2013.02.08. 00:01:03

Alapvetően a jelenkorban a zsoldos = PMC fegyveres alkalmazott.

A katonák fizetést kapnak, mint mindenki más, a matektanár, a szociális segédmunkás meg a pék.

Amíg nem üvöltöd le a pék fejét h nem hazaszeretetből süti a sós kiflit, addig azt se kell csesztetni, aki pénzért fog fegyvert.

Sőt a PMC alkalmazottak jó részét szintén nincs miért elítélni - ha az emberek tehetnék, tennék ennyi pénzért azt, amit.

Fredddy 2013.02.08. 00:23:16

@Kullancs1983: Igen, lehet ezt is csinálni jól is, rosszul is.

Egyébként nem ugyanaz azért, mint a sós kifli, attól max akkor hal meg valaki, ha a pék valamit nagyon elrontott:)
A PMC-ket nem annyira az embereik miatt érték kritikák (néhány botrányt leszámítva), hanem egyrészt a rendezetlen jogi helyzetük miatt (helyi törvények alá nem tartoznak, amerikai katonai törvények alá sem tartoznak), másrészt az egész dolog átláthatatlansága miatt, Irakban pár év alatt a magyar építőipar legszebb napjait idéző káosz alakult ki, gyanús politikai összefonódásokkal, alvállalkozó-fővállalkozó-láncolatokkal, senki nem tudta pontosan megmondani, hogy kinek hol mennyi fegyverese van, és ki kitől mennyi pénzt és kinek a pénzét kapja.

SchA · http://katpol.blog.hu 2013.02.08. 01:07:47

@Fredddy:

A PMC-k alkalmazottai a világon per pill inkább kivételként, mint szabályként ölnek embert.

Minden- és ebbe az egykori nagy nevek, mint a Blackwater is bele tartoznak - olyan sztorira, hogy "kinyírtunk x terroristát/felkelőt vhol", jut ténylegesen 1000+ sztori, hogy "A-ból B-be vittünk szállítmányt, dög meleg volt,izzadtunk, over".

Bicepsz Elek77 2013.02.21. 19:58:54

Hat azert megvolt ennek a kalozkodasnak az a pozitiv hozama, hogy nem lehetett elsibolni a kereskedelmi hajok vedelmere szant kiadasokat (a szabadkereskedelem miatt amugy is jelentosen csokkennek az allamok bevetelei). Ez kb. ha nem lennenek biztonsagi orok a nagy aruhazakban, akkor egybol meg tizszerezodne-husszorozodna a lopasok szama. A masik, hogy valoszinuleg fizettek a nyugati hatalmak a helyieknek a rend fenntartasara (a vamok eredete is a vedelmi penz). A bunozok azert kulonboznek a terroristaktol, mert a szamukra egyszerubb eletmodot/strategiat valtani.
süti beállítások módosítása