Egy elcsépelt közhely szerint a történelem bővelkedik a váratlan fordulatokban. A Magyar Néphadsereg katonai és tisztjei pl. annak idején valószínűleg álmukban sem gondolták volna, hogy kiselejtezett fegyvereik egy részét a nem is oly távoli jövőben mint egy feledésbe merülő, letűnt kor emlékeit száműzik majd szabadtéri kiállításokra, ahol sokat közülük kisebb-nagyobb mértékben átengednek az enyészetnek, vagy éppenséggel a látogatók szórakoztatására használnak fel.
Az egyik ilyen műintézmény Zamárdiban található egy forgalmas út mellett, így alighanem nagyobb eséllyel bukkan rá az átlagos turista, mint a Pintér Művek hasonló jellegű múzeumára a "borháromszögben". Az Interneten talált fényképek ill. az alábbi videó tanúsága szerint nemcsak a kiállított haditechnikai eszközök típusa, de elhelyezése is többször változott a közelmúltban.
Az általam készített alábbi képek a múlt havi helyzetet tükrözik. (Mielőtt még valaki megjegyzést tenne a minőségükre: a digitális fényképezőgépem tavaly kilehelte a lelkét, másikra pedig meg nem ruháztam be. Így maradt a mobiltelefon.)
Egy rakéták szállítására a légitámaszpontokon rendszeresített eszköz (a típust nem tudtam azonosítani) ill. kerítésként funkcionáló 1:1 méretarányú robbanófej-makettek.
A bejáratnál a látogatót a 008-as lajstromszámú "szarvastehén" fogadja, amelyet 1978 és 1998 között üzemeltettek. Ez a típus méltán tekinthető az egykori "keleti" arzenál egyik leghírhedtebb darabjának. Ha egyszer nemzetközi vetélkedőt szerveznek "számtalan konfliktusban, de sosem a tervezői által eredetileg elképzelt szerepkörben bevetett fegyver" címmel, a Hind biztosan dobogós helyezést fog elérni. Aki szeret hatásvadász dokumentumfilmekből tájékozódni, annak ajánlom a típusról ezt a videót.
A Magyarországon rendszeresített példányokból a 108-as és 715-ös lajstromszámúak szintén ide kerültek. Az utóbbi - a másik kettővel ellentétben nem Mi-24D (Hind-D), hanem Mi-24V (Hind-E) változat - 2001-ben egy baleset következtében megrongálódott (balra lent).
BAT-M szovjet katonai buldózer
Harckocsifedezékek kiásására specializált MDK-2M munkagép. Akárcsak az előző kettő, ez is a Szovjet Hadsereg sztenderd tüzérségi nehézvontatóján alapul.
A jó öreg T-55/A alapharckocsi, melyet szinten rengeteg háborúban bevetettek mar. A történelem legnagyobb darabszámban gyártott páncélosa. A lánctalpak elé szerelt - pongyola kifejezéssel elve - karmok arra szolgáltak, hogy a harckocsiaknákat kifordítsák a földből.
VT-55 harckocsivontató műszaki eszköz. A T-55 alvázára épült.
BLG-60 hidászjármű. Az alábbi videón működés közben látható Tatán.
MAZ-537 vontató és a harckocsik szállítására szolgaló CSMZ-60 tréler
MiG-21bisz 75AP (fénykorában igy nézett ki)
MiG-23MF. 1979 és 1997 között állt hadrendben
Sz-75 légvédelmi komplexumhoz tartozó rakéta (hogy pontosan melyik alváltozat, azt sajnos nem tudom)
2K12 Kub csapatlégvédelmi komplexum
ZSU-57-2 csapatlégvédelmi harckocsi. El kell ismerni, igen jó állapotban van, akárcsak sok más kiállított harceszköz
Ural-4320 és KrAZ-255 katonai teherautók
PTSZ-M kétéltű csapatszállító jármű (lent egy korábbi, szinten a múzeumban készült videó látható róla) és egy, a látogatók szórakoztatására előkészített BMP-1
D20-as tarack és egy kerekeken is szállítható rohamcsónak
Ha valaki élőben is szeretne megtekinteni ezt a szép kis harcjárműparkot, itt megtalálja annak elérhetőségét. Köszönöm a figyelmet!
Utolsó kommentek