Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CVI. - Pokolban a legjobbakAz ukrajnai háború eseményeit figyelve nem lehet elmenni a Jevgenyij Pirgozsin nevével fémjelzett – és vele gyakorlatilag eggyé váló – Wagner katonai magánvállalat mellett, amely a szíriai és afrikai...
  • KatPol Kávéház CI. - Cultural enrichmentŐszintén szólva tőlünk egy fejvakarásnál többre aligha futotta volna eddig, ha meg kell neveznünk akár egyetlen filmet is (vagy bármi mást), amely az amerikai FBI testületét mint egy...
  • KatPol Kávéház XCVI. - Írtalan történelem"...for the rest of time, it'll be like no one ever knew we was even here." Kedves közönségünk egyöntetű tetszését aligha fogjuk ezzel megnyerni, de podcastunk mai, 96. adása sajnos (vagy nem sajnos;...
  • KatPol Kávéház LXXXII. - Megnyerték, de mégis meghaltakA spanyol polgárháború immár visszatérő témává vált nálunk (lásd az 53. adást). Sokan mindössze néhány mondatban leírják a konfliktust, mint a világháború egyik előjátéka, miközben az igencsak...
  • KatPol Kávéház LXXV. - A vér és vas népe támadást indít„Soha többé!” – a kedves hallgató bizonyára hallott már a jelmondatról, amit a totális háború és az azt kísérő népirtás többször is ihletett a vészterhes 20. században. Furcsán hangozhat, de – ha az...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (50) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Közel-keleti hírcsokor

2009.10.08. 07:00 SchA

Sosem titkoltam, hogy kedvelt szokásom mindenféle beteg hírt lehozni a blogon, amivel amúgy nem foglalkozik a magyar média, mert nem találja érdekesnek, nem passzol megszokott ideológiai csapásirányhoz, vagy mert a szerkesztők agyának processzorsebessége képtelen feldolgozni a jó párt - rossz párt leosztásnál bonyolultabb helyzeteket. A mai menü tehát - rövid mítoszrombolás Iránról, gázai oktatásreform és világgazdasági forradalom.

Juan Cole professzor bloggerként is megállja a helyét, és sok hasznos információt lehet begyűjteni a blogjáról. Az önjelölt, de még a valamilyen szakmai hátteret felmutatni képes Közel-kelet szakértőkkel gyakorlatilag tele az internet. Cole-nak hozzájuk képest van 2 nagy erénye: 1. tud arabul 2. tud perzsául.

Most két írását ajánlanám a T. olvasó figyelmébe, melyek szorosan kapcsolódnak egymáshoz:

Dolgok, amikről azt hiszed, hogy tudod Iránról és nem igazak.


Komolyan sajnálom, hogy ez a cím nem nekünk jutott először eszünkbe, de ez mit sem von le az érdemeiből:


Tévhit: Irán katonai csapással fenyegette Izraelt és hogy "le fogja törölni a térképről"


Valóság: Irán egyetlen hatalmon lévő vezetője sem fenyegette meg Izraelt agresszív háborús cselekménnyel, minthogy ez ellentmond a "nincs első csapás" doktrinának, amihez az ország tartja magát.  Az iráni elnök szó szerint azt mondta, hogy Irán nem jelent fenyegetést semelyik országra, Izraelt is beleértve.


Tévhit: De hát nem Mahmud Ahmadinedzsád fenyegetőzött azzal, hogy letörli Izraelt a térképről?

Valóság: Ahmadinedzsád Khomeini ajatollahot idézte, miszerint "a Jeruzsálemet megszállva tartó rezsimnek el kell tűnnie a történelem lapjairól". (in rezhim-e eshghalgar-i Qods bayad as safheh-e ruzgar mahv shavad). Ez nem valami esküdözés, hogy bevonulnak a tankok vagy hogy elindítják a rakétákat. Ez a remény kifejezése, hogy a rezsim összeomlik, mint ahogy az a Szovjetunióval is történt. Ez nem egy halálos fenyegetés valakinek.

(...)

Tévhit: De hát az iráni rezsim irracionális és őrült, ezért a kölcsönös elrettentés doktrínája nem működne velük szemben, nem?

Valóság: Az iráni politikusok racionális aktorok. Ha őrültek lennének, miért nem támadták meg soha egyetlen szomszédjukat sem? Szaddam Husszein lerohanta Iránt és Kuvaitot. Izrael többször is támadást indított szomszédai ellen. Ezzel szemben Irán soha nem indított háborút.  Démonizálni egy népet azzal, hogy kiszámíthatatlanok egy régi propagandatrükk. 

Cole gyorsan kapott rá egy kritikát egy olvasótól, amit be is idézett és válaszolt rá:

Mennyire jelentéktelen katonailag Irán ahhoz képest, amit a propagandisták állítanak róla.

Hogy ne tűnjek annyira fannak, itt meg kell jegyeznem, hogy az iráni és az izraeli légierőre vonatkozó adatait (84 gép vs 1230 gép) bizony benézte a  prof, mert a hivatkozott oldala, nos hát nem túl pontos. (ezeket én egy fokkal megbízhatóbbnak érzem: Iráni légierő vs IAF) De azért ebben is vannak jó gondolatok:

A CIA rangsor az országok katonai kiadásairól a GDP százalékában olyan hatalmi központokat rak a csúcsra, mint Omán, Eritrea, Burundi vagy a Maldív-szigetek. Az USA, ami többet költ a hadseregére, mint az utána követekző 40 ország együttvéve a lista 27. helyén áll. Ez mégis mire használható? Nem csak azt árulja el, hogy az országok a rangsor élén szegények, és ha csak egy rozsdás löveget is vesznek, arra már a bevételük komoly része rámegy? És egyébként azt is ki lehet deríteni, hogy Irán a 67. helyen áll a világon. Míg a kommentelő ezt India és Vietnam közé helyezi, ugyanúgy igaz, hogy Kongó és Portugália között van

No de elég Iránból, jöjjön valami egészen örkényi hír. Épp a korábbi cikkben írtam, hogy mennyire földtől elrugaszkodott a nyugati/európai gondolkodást számon kérni a harmadik világon, és például harcolni az afganisztáni LMBT jogokért, mikor még az egészségügy, közoktatás és a közművek sem működnek rendesen. Na az ENSZ kitalált valami jobbat:

Az ENSZ tanítani akarja a Holokausztot a gázai iskolákban

A H-betűs szó igen durva trollbait, de mégsem hagyhatom ki a magas labdákat. Van valami tipikusan Európára jellemző perverz küldetéstudat és felsőbbrendűségi érzés, ami nem akar kiveszni civilizációnkból, és ez a húzás ennek tipikus megnyilvánulása: "Ezek biztos azért harcolnak, mert nem értik meg egymást és nem beszélik meg a problémáikat. Ha a palesztinok tisztában volnának a zsidók hányattatásaival az MVH során, akkor biztosan toleránsabbak lennének."

Nem, nem azért nincs béke, mert nem ismerik a másik sérelmeit. Sem a palesztinok, sem Izrael nem egy hisztis picsa, akinek több empátiára meg 5 perc lelkizésre volna szüksége. Harcolnak ők a földért, a vízért, a vallásért, a vallás ellen, az életükért, megélhetésből  hobbyból és sok egyéb dolog miatt még jó hosszú ideig. A másik ismeretének hiánya nincs az okok közt. Az UNRWA vezetője szerint:

"Ez még nem egy tervezet, ez csak néhány ötlet, amit felvázoltunk. Ezt az emberi jogok tananyagot meg fogjuk vitatni emberi jogi szakértőkkel Gázában és a közösséggel, a szülőkkel is."

Ti teljesen, komplett módon elvesztettétek a csöppnyi józan eszetek maradékát is? Emberi jogokat akartok oktatni egy blokád alatt lévő válságövezetben? Mégis minek? Ha nézem a palesztinok oldalát - tanítsatok nekik reáltudományokat, legyenek mérnökök, közgazdászok, orvosok, hogy ha egyszer kikerülnek Gázából (vagy beindul a gazdasági élet Gázában - pfff), akkor tudjanak valamit kezdeni magukkal agyatlan NGO-k pumpolásán kívül. Ha az izraeliek szemszögéből nézem - minek tanítjátok nekik az emberi jogokat? Nem jobb, ha nem tudják, mihez van joguk és hogyan sérülnek ezen jogaik minden nap?

Az összes, amit a hasonló széplelkek eddig elértek, hogy az MVH-s népirtás történetében a palesztinok saját magukat látják a táborok foglyainak és az izraelieket a táborok őreinek. Gratula, sikerült lezülleszteni egy konfliktus diskurzusát egy kannásbor-ízű index polidili topic szintjére.

A dollár halála

A végére, egyfajta lecsengésként: kétlem, hogy nagy jövője lenne, de így is komoly világgazdasági átrendeződést jelez, hogy az Öböl-menti államok, Kína, Oroszország, Japán és Franciaország az Independent szerint tárgyalásokat folytat, hogy az olaj kereskedelmében dolláralapról egy devizakosárra térnének át, amelyben szerepel a japán jen, a kínai jüan, az euró és az arany is. Nos az intróm nem teljesen igaz erre a hírre, mert a Világgazdaság cikkezett róla, de nézzük meg az eredeti hírt. A kínai gazdasági terjeszkedés szép ütemben halad tovább:

Kína olajfelhasználásának 60%-át importálja, főleg a Közel-keletről és Oroszországból. A kínaiaknak olajkitermelési koncesszióik vannak Irakban - amiket az USA eddig az évig akadályozott - és 2008. óta 8 mrd dolláros egyezményük van az irániakkal finomítókapacitás kiépítésére és földgázra.  Kínának olajmegálapodásai Szudánnal (...) és egy ideje Líbiával tárgyal olajkoncessziókról, ahol az összes ilyen szerződést közös vállalkozások formájában valósítják meg.

(...)

.. az Európai Központi Bank elnöke Jean-Claude Trichet tegnap arra kérte Pekinget, hogy engedje felértékelődni a jüant a zuhanó dollárral szemben és ezzel együtt lazítsa Kína függését az USA monetáris politikájától, hogy segítsen újra egyensúlyba hozni a világgazdaságot enyhíteni a nyomást az eurón.

De azért valljuk be van egy kis összeesküvés-szaga a dolgoknak - a hatalmasok a háttérben titokban megegyeznek az új világrendről (az eredeti cikk ezt a szókapcsolatot használja  - New World Order), csak most a szabadkőművesek kimaradtak belőle. Nem ártana még pár hír, ami alátámasztja ezeket a pletykákat. (Megjegyzés: többen megemlítik a hír kapcsán, hogy komoly viharokat kavart a piacon és az arany ára egész szépen felugrott. Na most önmagában megéri bedobni a köztudatba teljesen kamu híreket, mert ha az ember tudja, milyen hatást fognak kiváltani, akkor gyorsan befektethet egy kis pénzt tőzsdei ügyletekbe. Simán elképzelhető az Independent-cikk mögött is valami hasonló motiváció.) 

Ha a válság következtében a világgazdaság sokkal markánsabban multipoláris lesz, akkor talán ésszerű feltételezni, hogy egy idő utáni a katonai erőviszonyok is követni fogják ezt az átalakulást. A dolgok talán végre visszatérhetnek a rendes kerékvágásba, ahol a XIX. század végén voltak, és ahonnan az Első Világháború egy 100 éves kényszerpályára állítota a történelmet. Nowhere is written that the American Empire will go on forever!

50 komment


| More

Címkék: kína usa izrael irán franciák knn gáza

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr31434932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.10.08. 09:17:46

Érdekes. Izraelben viszont a Nakba tanítását, ha jól tudom, eltörlik.

rognork 2009.10.08. 09:36:14

még ilyen posztokat

Balaint 2009.10.08. 10:02:20

klikkbank.hu/bankihirek/20090609-dollar-juan-euro-vilagpenz-a-valsag-hatasai.html

A petrodollárokon keresztül az USA keméynen tudta befolyásolni a világgazdaságot, ha ez megszűnik, akkor lassan vége a Pax Americanának.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.10.08. 11:43:43

@Netuddgi: a pax americana amúgy is furi egy pöttyet, mert eléggé szeretnek háborúzni azért dzsíájdzsóék :)

--Stirlitz-- 2009.10.08. 13:02:02

"Nem jobb, ha nem tudják, mihez van joguk és hogyan sérülnek ezen jogaik minden nap?"

Erről jut eszembe, belebotlottam a Goldstone report tejes, letölthető angol nyelvű változatába, akit érdekel:

www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/specialsession/9/FactFindingMission.htm

Őrültteknos 2009.10.08. 13:16:48

Ezt igazából a Bullshit Hunting-ba kéne küldeni, de nincs aktuális fordulója:
honvedelem.hu:
"Az Afganisztánba állomásozó nemzetközi haderő és az afgán hadsereg egyik közös alakulata felkelők egyik nyugat-afganisztáni támaszpontjára mért csapást, és hat lázadót, köztük három arab állampolgárt megöltek a katonák."
Kik azok az "arab állampolgárok"? Arabisztán lakói?:-)

honvedelem.hu/cikk/4/16720/nemzetkozi_csapatok_afganisztan_csapas.html

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 13:46:31

A belinkelt táblázat egy vicc. 1967-ben az arab erők felsorakoztak a határ mellett állig felfegyverkezve. Biztos teázni indultak.

1982-ben szóltak a határon túlra, hogy tegyenek már rendet. Szólat először, másodszor, sokadszor. Semmi sem történt. És akkor elindultak rendet csinálni.

(A szíriai megszállása a szomszédoknak meg smafu ugye?)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.10.08. 14:27:09

@molnibalage: Izraelnek szabad megszállni, Szíriának meg nem? Úgy tudom, volt ott egy szuezi krízis is előtte. Tetszik vagy sem, Izrael szándéka a hódítás, ezt a legelfogulatlanabb elemzők sem tagadják. Pusztán ezt elismerni egyszerűbb és becsületesebb volna, mint álszent módon mindenki mást hódító szándékkal vádolni, kivéve Izraelt. Hogy született ez az állam? Hódítás, háború és részben terrorizmus által. Tény ez? Tény. Akkor meg? Csupán el kellene ezt ismerni, ahogy az ember elismeri azt, hogy mondjuk a germánok harccal törtek be Rómába. Teljesen fölösleges volna azt állítani, hogy a germánoknak békés szándékaik voltak, vagy arra hivatkozni, hogy "Róma talán nem háborúzott?". Más kérdés, hogy a rómaiak és a germánok békét kötni is képesek voltak, nem úgy, mint a közel-keleti országocskák. Persze nem is rajtuk múlik ez, hanem az őket kívülről támogató hatalmakon.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 14:59:06

@Loxon: Aha. Bizotos viccből adták vissza a Sínai-félszigetet, ami nagyobb, mint egész Izrael, mert hódítani akarnak. Érdekes hódítási stratégia.

Mellesleg a '49-e háború végén mindenki egyszerre szállt meg olyan területeket, ami az ENSZ döntése szerint nem az övé. Innentől fogva, meg legyél okos és igazságos...

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.10.08. 15:11:55

@molnibalage: Jól mondja, visszaadták. És nem is önszántukból. Az ENSZ-döntéseket meg tanulmányozza át alaposabban.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.10.08. 15:19:05

@molnibalage:

"(A szíriai megszállása a szomszédoknak meg smafu ugye?)"

Te most a szírek 1976-2005 közötti libanoni jelenlétéről beszélsz? Mert úgy tudom, hogy oda a maronita kormány hívta be őket, hogy csapjanak szét a PFSZ fegyveresei között. Ezt megszállásnak nevezni szerintem túlzás.

Tilikov (törölt) 2009.10.08. 16:23:33

"A dolgok talán végre visszatérhetnek a rendes kerékvágásba, ahol a XIX. század végén voltak"

Úton a világháború felé. Rendes kerékvágás. Lol?

"Nowhere is written that the American Empire will go on forever!"

Most, hogy végre egy csapatba kerültünk velük, nem abban kellene reménykednünk, hogy kitart még egy darabig ez a kiváltságos rendszer? A fél világ azt várja, hogy úgy járjanak mint a SZU, ha még a szövetségeseik is erre hajtanak, akkor előbb-utóbb tényleg bejön, na és akkor ki lesz majd a mi nagy tesónk?

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.08. 19:37:05

@molnibalage:

'67-et még jóváírhatom Izraelnek (csakúgy, mint '73-at az araboknak) de a '82-es sztorit ne egyszerűsítsük le ennyire - 1978-óta bent voltak Libanonban és kavarták a csöppet sem kóser dolgokat.

BTW - az összehasonlítás alapja Irán, és nem Szíria.

"Bizotos viccből adták vissza a Sínai-félszigetet, ami nagyobb, mint egész Izrael, mert hódítani akarnak."

Ha sokat akar a szarka,...

"Mellesleg a '49-e háború végén mindenki egyszerre szállt meg olyan területeket"

Mindenki = Jordánia, Egyiptom, Izrael, ebből a legnagyobb területi nyereség az utóbbié.

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.08. 19:46:28

@Tilikov:

"Úton a világháború felé. Rendes kerékvágás. Lol?"

A XIX. század végén a multipoláris rendszerbe még nem volt elkerülhetetlenül belekódolva az EVH. Az antant a XX. század terméke.

"Most, hogy végre egy csapatba kerültünk velük, nem abban kellene reménykednünk"

Azért arra a hűdenagy csapatszellemre én nem vennék mérget. Mellesleg nem reménykedek semmiben, csak következtetek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 21:19:13

@Loxon: És mi lett az eredménye? Rendezett helyzet Egyiptommal. Érdekes, hogy a többi félell sehogy sem sikerült megegyezni, csináltak bármit is. Az is figyelemreméltó, hogy a palesztínok gyakorlatilag polágrháborúban vannak, egymást irtják. Nem kell oda Izrael, megoldják maguk a dolgot.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 21:22:20

@SchA: Sokat akar? Katonailag megtargató lett volna tovább is a terület. Izrael viszont - milyen meglepő - a békére szavazott. Nem érdekes, hogy ezt a sok Izraelt köpködő észre sem veszi? Nahát...

"Mindenki = Jordánia, Egyiptom, Izrael, ebből a legnagyobb területi nyereség az utóbbié. "

Lehet, fejből nemtudom. Nem túl nagy eltérések voltak. Mellesleg aki támad és háborúban kikap az még csak ne is pampogjon szerintem. A környező arab államok is akkoriban jöttek létre, azokat bezzeg senki nem akarja megszüntetni és nem kérdezik, hogy milyen alapon léteznek. Érdekes.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.10.08. 21:37:37

@molnibalage:

"Katonailag megtargató lett volna tovább is a terület. Izrael viszont - milyen meglepő - a békére szavazott."

A történet véletlenül nem úgy volt, hogy 1971-ben Szadat békeszerződést ajánlott Izraelnek a Sínai-fsz. kiürítése fejében, mire ezt Izrael visszautasította? És érdekes módon csak a '73-as háború után nyílt lehetőség a békére?

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.08. 21:59:45

@molnibalage:
"A környező arab államok is akkoriban jöttek létre"

Azért tegyünk különbséget a "függetlenedik" meg a "létrejön" között. Izrael létrejött, az arab államok függetlenedtek. Szíria, Jordánia és Libanon kb 20 évvel megelőzték a Izrael kikiáltását. Egyiptom jóval többel (nem az ókori Egyiptomra gondolok, de szerintem Mohamed Ali államától már le lehet a jogfolytonosságot vezetni)

"és nem kérdezik, hogy milyen alapon léteznek"

De a lakosságuk sem 50 évvel azelőtt kezdett el odatelepülni Európából.

bz249 2009.10.08. 22:11:20

@molnibalage: "Katonailag megtargató lett volna tovább is a terület. "

Katonailag Francia-Indokína is tartható lett volna... egyszerűen nem ért annyit, amennyiért megtartható lett volna. Valószínűleg ez arra a pár tízezer négyzetkilométer sivatagra is igaz volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 22:46:29

@Rammjaeger83: Katonailag megtarható volt. Igen. Neccesen? Igen. Ők a Sínai-félszigetet egy ütközőzónának gondolták. Nem nagyon vált be annak. Akkor mi legyen? --> Próbáljuk ki a másik utat, hátha működik. Eddig bevált Camp David.

Fura, hogy ez a szíreknek és a többieknek eddig nem tűnt fel. Kár.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 22:49:02

@SchA: Remek. Akkor ezek szerint az USA sem létezhet, mert igazából a függetlenedése után lepték el a bevándorók? Vagy esetleg a Dél-Amerikai államok sem? Nem is tudtam, hogy a szabad költözködési jog hirtelen el lett törölve és, hogy a "honfoglalás" időlimites játék.

Az akkori nagyhatalmak és középhatalmak egyetértésével jött létre az akkori helyzet. Talán ezt sem szabadna elfelejteni. Néha eljátszom a gondolattal, hogyha nincs első háború, akkor vajon mi lett volna. Ezt sajnos már sosem tudjuk meg.

Herbert_West 2009.10.08. 22:55:40

@molnibalage:

USA-Dél-Amerika párhuzam:

Hát, mind az USA, mind a Dél-Amerikai államok meghatározó kultúrájú-nyelvű populációja a függetlenség kikiáltása előtt alakult ki, és utána duzzadt fel az emigránsokkal.

Izrael pedig az európai zsidók egyidejű, gyors kivándorlásával, majd a függetlenség kikiáltásával jött létre. Kurva nagy különbség. Igen, tudom, van precedensük nekik is, de ha jól emlékszem, a levantei zsidókat egyrészt a kutya sem kérdezte, hogy akarnak-e Izraelt, másrészt jól megvoltak ők így is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.10.08. 23:24:25

@Herbert_West: "Hát, mind az USA, mind a Dél-Amerikai államok meghatározó kultúrájú-nyelvű populációja a függetlenség kikiáltása előtt alakult ki, és utána duzzadt fel az emigránsokkal."

Izrael lakossága mennyivel is nőtt az elmúlt 20 évben?

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.09. 06:18:05

@molnibalage:

"Fura, hogy ez a szíreknek és a többieknek eddig nem tűnt fel."

Talán meg kellene próbálni a "Golánt vissza a békéért/elismerésért" verziót, ha Egyiptomnál ilyen szépen bevált. Erről tavaly folytak tárgyalások, és az izraeli, és nem a szír félen bukott meg a dolog.

"Akkor ezek szerint az USA sem létezhet, mert igazából a függetlenedése után lepték el a bevándorók? "

Nono, ne menjünk át szalmabáb-érvelésbe! Én nem írtam semmit a létjogosultságról, csak azt hogy a függetlenedés != létrejövés. Nagy különbség.

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.09. 06:22:45

@Herbert_West: "

"4,8Mról 7,4Mre, ha jól látom."

Azért rosszindulatú megjegyzésként, ez a növekedés főleg az oroszoknak, etiópoknak és a palesztinoknak volt köszönhető.

Summa summarum a 7,23M-ból csak 5,5-5,8M vallják magukat zsidónak.
www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/is.html

Tilikov (törölt) 2009.10.09. 09:40:32

@SchA: "A XIX. század végén a multipoláris rendszerbe még nem volt elkerülhetetlenül belekódolva az EVH."

Ez rendben van, bár multipolárisnak nevezni azt a rendszert szerintem túlzás. A fél világ közvetlenül európai irányítás alatt állt, a másik fele pedig közvetve függött tőle. Igaz, hogy Európa megosztott volt, de globális szinten egy centrális Európa-központú világrend volt. Kicsit cinikusan nevezhetjük ezt "rendes kerékvágásnak", de (sajnos) szerintem ez már nem fog visszatérni.

Herbert_West 2009.10.09. 13:25:28

Igaz, ellenben a különböző európai pólusok (Anglia, Fro, Németország, Oroszország) mindent megtettek, hogy borsot törjenek egymás orra alá.

_erre_ a rendszerre fog visszatérni a világ, csak a játékosokat nem úgy fogják hívni, hogy Anglia,Németország, Oroszország, Franciaország, hanem EU, India, Kína, Japán, USA, (arab blokk)

Herbert_West 2009.10.09. 13:33:19

o_O

Gyerekek, Obama nyerte a békenobelt.

(Ilyenkor nagyon tudom utálni az irodalmi és békenobel bizottságot az elmúlt 50 éves munkájukért, lehúzzák a normális Nobel díjak értékét is)

Tilikov (törölt) 2009.10.09. 13:42:02

@Herbert_West: Ezt most vajon azért, mert elmondott egy megható beszédet Kairóban, vagy azért mert halvány célzásokat tett a Palesztina kolonizálása ellen? Vagy esetleg azért, mert még több katonát küld Afganisztánba, vagy mégis miért?

De persze nem akarom elvitatni, hogy nyilván megérdemelte, aki kétségbe merné ezt vonni, az bizonyára rasszista.

rognork 2009.10.09. 15:44:40

@Tilikov: előleget kapott, nálunk a cégben ezt kmb-nek hívják ;)

Tilikov (törölt) 2009.10.09. 16:01:21

Vajon az Irán-kérdés alakulásában lesz-e befolyása ennek nyakláncnak? Picit ellentmondásos a dolog.

1. Ha mégis Izrael mellé állna egy Irán elleni háborúban, azzal nem gyengén lejáratná a Béke Nobel-díj intézményét és magát, mint béke-díjast.

2. A hivatalos indoklásban szerepelt a nukleáris fegyverek csökkentéséért tett erőfeszítései, tehát ha ezután tétlenül nézi ahogy Irán atomfegyverkezik, azzal is lejáratja a béke Nobel-díj intézményét.

Vagy a béke Nobel-díjaz már nem is kell lejáratni? (Arafat és Peresz után...)

.Gregor. 2009.10.09. 20:10:33

@Tilikov: Igazi 22es csapdája: ha nem tesz semmit az iráni atom ellen akkor nem lesz összhangba a díjjal, ha "tesz" akkor pedig az. Nesze neked Barack:)

bz249 2009.10.09. 22:46:40

nagyon OFF

a gerillaháborúk sorozatban majd lesz valamikor Lettow-Vorbeck? Mert így kevés ismerettel érdekesnek tűnik, hogy miként lehetett a fekete úriembereket gerillának beszervezni Vilmos császárért. És gerillaháborút folytatni az adott körülmények között.

\OFF

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.10.10. 00:05:14

@Herbert_West:

Amikor először mondta az egyik cimborán, azt mondtam neki (mm a havernak, nem Obamának), hogy a nagynénjével szórakozzon.

Aztán megnéztem a hírt a neten. És ahogy az anekdotabeli árokásó munkaszolgálatosnak a negyedik pofon után, nekem is most ment el a kedvem az egésztől.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.10.10. 14:09:23

@bz249:

Lehet, hogy tájékozatlan vagyok, de az ő tevékenysége miért minősülne egy gerillamozgalom elleni sikeres állami fellépésnek?

Herbert_West 2009.10.10. 14:25:45

@Rammjaeger83: Inkább sikeres gerillamozgalomnak.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.10.10. 15:19:46

@Herbert_West:

Hát ja, csak az említett sorozat nem olyanokról szól:)...

balkanfanatik (törölt) 2009.10.12. 11:38:59

@Tilikov: Mondjuk én sose szerettem az ilyen "az I/II. vh utáni Európa sz*r" kijelentéseket, de itt és most konkrétan kénytelen vagyok egyet rúgni abba az eredendően wilsonista tézisbe, ami az EVH után alakult ki, és ami akkoriban az USA/UK IR theory egyik alappillérét képezte.
Jelesül, h a hatalmi egyensúly, mint intézmény szükségszerűen gonosz, és a fő érv mindig az volt h "a hatalmi egyensúly nem tudta megakadályozni az EVH-t", kicsit erősebben, "a hatalmi egyensúly rendszere vezetett az EVH kitöréséhez".
Nos történelmi ismereteink birtokában nem nehéz belátni, h ez a feltételezés fundamentálisan hibás.

Ami a második cikket illeti: hát nem tudom, lehet h az én ismereteim hiányosak, de az ostromlott Szarajevóban anno senki nem akart emberi jogi kurzusokat szervezni :D

Ami még ide tartozik: munkám révin eljut hozzám egy rakat konferencia/workshop/egyéb hasonló cucc meghívó, és néha kapok igazi gyöngyszemeket is. A két kedvencem idénről:
"Gender Equality in Youth Peacebuilding Projects" és
"Gender, Peacebuilding and Diaspora"

Lehet h én vagyok menthetetlenül ókonzi és nem értem új időink trendi szavát, de ezen szóösszetételek felfogása is kihívást jelentett számomra: DD

Tilikov (törölt) 2009.10.13. 12:10:09

@balkanfanatik: Én sem gondolom, hogy a hatalmi egyensúly rossz és gonosz dolog lenne, de ha már úgy áll a helyzet, hogy a hidegháború nyertese még egy ideig megkülönböztetett helyzetet élvezhet, és főként ha már úgy hozta a sors, hogy most épp az ő farvizükön evezünk, pont nem nekünk kéne siettetni, hogy mielőbb helyreálljon az egyensúly. Mert ha jönnek majd a kiélezett játszmák a nagy pólusok között, pont az ilyen kicsik lesznek azok, akikkel felmossák a padlót ha kiborult a bili.

Nebameg 2009.10.13. 18:59:47

@Tilikov: Ööö, igen! És olyan kevesen tudják ezt felfogni.....

Első Osztályú Huszárkapitány 2009.10.28. 12:45:39

@Tilikov:

Egyetértek. Erről az élményről sokat mesélhetnének a lengyelek a Molotov-Ribbentropp Paktum idejéből, illetve egész Kelet-Európa pedig Jalta után.

Egyik, Badár Sanyira hasonlító haverom fogalmazta meg irodalmi köntösben a kis népek életérzését a nagy pólusok közötti kiélezett játszmák idején, amely így hangzott:

"Mi vagyunk a fű és felettünk basznak az elefántok!"

;-)

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.10.28. 20:48:08

Na lám, milyen érdekes hírek sikkadtak el, amíg távol voltam:

Racip Tayyip Erdogan török mine. állítása szerint Avigdor Lieberman izraeli küm. azzal fenyegetőzött, hogy atomot dobnak Gázára.

www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3795365,00.html

www.guardian.co.uk/world/2009/oct/26/turkey-iran1

Erdogan nem az a vicces srác, aki hirtelen sugallattól vezérelve meredek sztorikat talál ki, viszont Lieberman köztudottan komplett idióta, szóval én hitelt adok a történetnek. (Mármint h Lieberman komolyan ezt mondta, nem annak hogy Izr. valóban meg is tenné.)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.10.29. 11:32:59

@SchA: Úgy, ahogy mondja, kedves SchA. Lieberman egy komplett idióta.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.11.06. 12:13:12

Vicces adalék Irán témájához (2006-os adatok):

"You wrote that American GDP is about 20 times higher than Iranian GDP. This is true if we use purchasing power parity, but if we use exchange rates, then the American GDP is about 68 times bigger, 12300 billion / 180 billion. The question is, what should we use for comparing military spending? GDP at PPP or GDP at exchange rates? Iran's military spending, being 3.3% of GDP, would be 6 billion if we use exchange rates and 18.5 billion if we use PPP.

I suggest that we use the average of the two. Military spending consists of personnel costs and hardware purchases. Iran's personnel costs are determined by Iran's wages, which are low, but Iran's weapons expenditures have to made at international prices. If we assume that personnel costs are about half of Iran's budget, then using the average of miltary spending at PPPand that at exchange rates makes sense. Anyway, the average of the figures is about 12 billion, which is less than 3% of American military spending. Obviously, the neo-con warmongers have cause to be worried."

isteve.blogspot.com/2006/08/who-exactly-will-iran-invade.html

LOL!

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.01.26. 18:08:22

Rövid híreink, amiket valahova be kell suvasztanunk rovat:

Irak egy sikersztori! Ez aztán a nyugatbarát demokrácia a javából!

"Sayyed Ammar Hakim, az ISCI elnöke koszorút helyezett el a mártír Imad Mugniyeh sírján "

Itt találtam
www.cnas.org/blogs/abumuqawama/2010/01/dept-further-reasons-bang-your-head-your-desk-repeatedly-when-thinking-abo

HA honlapról
english.moqawama.org/essaydetails.php?eid=9996&cid=214

Monarch (törölt) 2010.01.26. 18:28:10

@SchA: Ennek csinalhatnatok egy posztot. Mondjuk ami leirja Mugniyeh eletet (vagy csak a kovetsegbombazast), es a vegere a slusszpoen. :)

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.01.26. 19:17:55

@Monarch:

Amikor annak idején felrobbantották Mugniyeh-t, már megeresztettünk egy rövid nekrológot.

katpol.blog.hu/2008/02/13/meghalt_imad_mugniyah

A mostani hírhez én nem fűznék hozzá túl sokat, azon kívül, hogy "ez biza' elgondolkoztató".
süti beállítások módosítása