Az alábbiakban egyik olvasónk, swissler rövid fényképes beszámolója következik egy lengyelországi múzeumlátogatásáról. Ezúton is köszönjük neki az írást!
[Kattintásra megtekinthetőek a képek nagyobb méretben is.]
Februárban jártunk Krakkóban, ahol egyik fő célunk a Lengyel Légierő Múzeuma volt. Nagyrészt a Keleti Blokk gépei dominálnak, otthon ritkán látható érdekességekkel és erős német ráhatással. Lengyelországban Varsó és Krakkó között hosszú időre visszanyúló versengés tapasztalható, épp ezért található a légierő múzeuma itt, míg a hadseregé Varsóban.
Az EU-támogatással készült új főépületbe lépve egyből katonák fogadnak igazán szerény nyelvtudással. Ez mondjuk az összes dolgozóra igaz volt, így nagy segítségemre voltak időnként lengyel barátaim. A főépületben elég gyakran felejtették el a lengyelen kívül más nyelven is feliratozni a kiállított tárgyakat, ami sajnos elég sok információtól fosztja meg a nyelvet nem beszélőket. Miután erre lengyel kísérőm felhívta a pultban ülő hölgy figyelmét, meglepődve kérdezett vissza, hogy "tényleg nincs semmi angolul?...de kár..."
Tehát, az előtérben igényesen, viszont feliratok nélkül berendezett vitrinek fogadtak, ahol a következő Osztrák-Magyar Monarchia idejéből származó dokumentumot szeretném az olvasóknak megmutatni.
Ezután a főépület 2 fő részre osztható. A jobb szárny gyerekeknek szóló, úgymond oktató részt foglalja magában, ahol a felhajtóerővel, motorok működésével és úgy általánosságban a repüléssel játékos és interaktív formában ismerkedhetnek meg az érdeklődők.
A fő részbe lépve híres lengyel repülőkkel, tervezőkkel és pilótákkal ismerkedhetünk meg. Ez most épp egy időszakos kiállítás, tehát nem tudom meddig lehet megtekinteni.
(Egy PZL P.11 vadászgép.)
A főépületből kilépve fogad minket a szabadtéri kiállítás. Sajnos 3 napig szakadt a hó, így a rendszeres takarítás ellenére is a gépek nagy része nem volt megközelíthető, így csak távoli képekkel szolgálhatok. Viszont tervben van a későbbi látogatás is, remélhetőleg azokat a képeket is meg tudom osztani majd. A következőkben csak pár érdekesebb képet szeretném megmutatni, mivel a szovjet repülőgépipar termékeivel itthon is találkozhattunk.
(Felülről lefelé: SEPECAT Jaguar, Vought A-7 Corsair II, Mil Mi-4, Saab Draken és Viggen, végül pedig egy kifejezetten egzotikus kiállítási tárgy, egy A-37B Dragonfly, melyet Észak-Vietnam zsákmányolt sok más példánnyal együtt a déli országrész 1975-ös letiprása folyamán, majd a testvéri Lengyelországnak ajándékozott.)
A nagy hangárban mindenféle rendszer nélkül van kiállítva rengeteg gép az amerikai, német, lengyel és szovjet repülőgépiparból nagyon szorosan, gyakran igen nehézkesen fotózhatóan. Viszont található sok érdekesség is, mint a lengyel Spitfire.
(A Spitfire alatt egy Piper L-4 Grasshopper, egy Tupoljev Tu-2 és egy Curtiss Hawk II, melyet Ernst Udet használt 1936-ban.)
A következő épületben tekinthetjük meg a 241 darabos repülőgépmotor kiállítást.
Mellette az épületben egy időszakos kiállítás található a lengyel ejtőernyősökről, amit viszont sajnos nem tudtunk megtekinteni. Egy kisebb hangárban viszont eredeti, igen jó állapotú első világháborús gépeket láthattunk...és rengeteg makettet.
Az utolsó épületben viszont egy igen érdekes kiállítást láthattunk, a NATO és a Varsói Szerződés hidegháborús szembenállásáról. Az egész kiállítást félhomály és mindenféle rendszer nélkül kigyulladó fények jellemezték, így fényképezni tényleg nagyon nehéz volt. Viszont a kiállítás tényleg modern volt, érintőképernyőkkel, videókkal, viszont kevés valódi technikai eszközzel.
(Felül egy F-104 Starfighter.)
Egészében véve a Lengyel Légierő Múzeuma egy igen érdekes, sokszínű és éppen megújuló létesítmény. Nagy részt a szovjet technika dominál, viszont abból szinte minden megtalálható a második világháborútól kezdődően. A szabadtéri kiállításon minden gép előtt található információs tábla, itt már angol nyelven is. A múzeum könnyen megközelíthető, relatíve a város központjához közel és a belépő még magyar viszonylatban is nagyon olcsó. Egy Krakkói látogatás során egy kötelező program minden repülés iránt érdeklődőnek. A 169 repülőgép, 19 helikopter, 44 vitorlázógép, 241 motor és az interaktív kiállítás miatt mindenképpen megéri.
A teljes galéria ezen a linken tekinthető meg.
Utolsó kommentek