Podcastunkban többször foglalkoztunk már az amerikai polgárháború kérdéskörével, annak kulturális hatásaival és ábrázolásaival, a legismertebb filmektől kezdve (pl. a Gettysburg) egészen az idehaza ismeretlennek tekinthető feldolgozásokig (pl. Josey Wales). Ez a téma talán idegennek hathat a magyar közönség számára, de a polgárháború kulturális öröksége a mai napig meghatározó, pl. a BLM-mozgalom képében, amely a polgárjogi aktivizmus és a Fekete Párducok egyfajta folytatásának tekinthető a htvanas-hetvenes évekből. Volt azonban még egy időszak, amikor az Amerikában élő rasszok közötti konfliktus kiéleződött, mégpedig rögtön a polgárháború után. Ezzel is foglalkozik a mai, 95. adásunkban bemutatott Free State of Jones (magyarul a némileg semmitmondó Harc a szabadságért címet kapta).


Newt a bujkálás során megismerte Rachelt, egy környékbeli ültetvényes rabszolganőjét, akivel hamarosan nyíltan viszonyt kezdett (korábbi felesége már akkor elhagyta, amikor körözni kezdték). A történt részben dédunokája, a teljesen fehér kinézetű Davis Knight perét mutatja be, akit a helyi jog feketének tekintett fekete dédnagyanyja miatt, és így a korabeli törvények értelmében érvénytelennek számított egy fehér nővel kötött házassága. A szövetségi fellépéstől való félelem hatására végül másodfokon felmentették a fajkeveredés vádja alól (elsőfokon öt évet kapott), de az ügy rávilágít a Jim Crow néven ismert déli törvényhozás nonszensz mivoltára, valamint arra a politikai kultúrára, amely az 1870-1970 közötti évszázadban jellemezte az egykori konföderációs államokat.

A hosszúra nyúló harcot végül az abba belefáradt északiak adták fel hamarabb, így bár a háborút az északiak nyerték, a béke igazi nyertesei a déliek voltak. Az elkövetkező időszakban az országos politikát a republikánusok uralták (Woodrow Wilson volt a kevés kivétel egyike, aki demokrataként lett elnök, az ő idején támadt fel először a KKK), míg délen a demokraták erősségeit egészen az 1950-es években indult polgárjogi mozgalomig nem lehet megrengetni.
A film szinte az egyetlen olyan vizuális médium, amely feldolgozza ezt az időszakát az amerikai történelemnek. Ismét okos hasonlattal elmondható, hogy ha a polgárháború a Dél „elveszett ügye” (Lost Cause), akkor a rekonstrukció pedig a mindenkori progresszióé. Külön vicces momentumként említhető, hogy a hosszú Demokrata választási csalások sorozatában az egyik elsőt mutatja be a film.
Összességében mindenkinek ajánlani tudjuk a filmet, akit érdekel az amerikai történelem ezen időszaka, esetleg jobban szeretné megérteni a polgárjogi mozgalom és a BLM gyökereit. Minden hibája ellenére szórakoztató, a történelmi időszakot jól bemutató alkotásról van szó. Az adáshoz jó szórakozást kívánunk! A hanganyag letölthető innen. A korábbi adások elérhetők itt.
Utolsó kommentek