Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CIX. - A tisztelendő anya,,Henrik, ha mint király kormányozol .... . . én. s tízezer boldogtalan hazánkban,Nem hagy halálát gyászoló özvegyet ... "("VI. HENRIK" II. FELV. 6. SZÍN. VAS ISTVÁN FORD.) „Szent angol vér trágyázza...
  • KatPol Kávéház CII. - Lehetetlen küldetésÜdvözöljük minden kedves hallgatónkat! Mikor az első világháború szóba kerül, viszonylag keveseknek szokott eszébe jutni a katonai igazságszolgáltatás vagy Stanley Kubrick neve, míg az emberek életét...
  • KatPol Kávéház XCV. - Rekt konstrukcióPodcastunkban többször foglalkoztunk már az amerikai polgárháború kérdéskörével, annak kulturális hatásaival és ábrázolásaival, a legismertebb filmektől kezdve (pl. a Gettysburg) egészen az idehaza...
  • KatPol Kávéház XCIII. - Nagy zűr a nagy KínábanA második kínai-japán háború nyugaton kevésbé ismert előzménye a második világháborúnak, pedig az 1937 és 1945 között zajló konfliktus összességében a keleti fronthoz mérhető nagyságú területen...
  • KatPol Kávéház LXXXVII. - A marsall görbe tükreA KatPol Kávéház előző adásában már foglalkoztunk Ion Antonescu román marsall életével, illetve annak utólagos megítélésével, amelyben a mai napig nincs egyetértés. Ennek részeként említettük a ’90-es...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (50) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Zsoldosok az Öböl partján

2011.05.31. 13:00 Rammjaeger83

A közelmúltban beszámoltunk arról, hogy Líbia és Bahrein idegen fegyvereseket alkalmaznak a belső rendfenntartásra. Egy másik közel-keleti rezsim, melyet velük ellentétben többnyire elkerült az „arab tavasz” forradalmi hulláma, a hírek szerint – alighanem (legalábbis részben) a történtekből okulva – az ebben a szektorban elérhető legmagasabb színvonalú szolgáltatást kívánja igénybe venni. Nemrég ugyanis az Egyesült Arab Emírségek (UAE) 529 millió dolláros szerződést írt alá a Reflex Responses (R2) katonai magáncéggel egy terrorelhárító és rendfenntartó különleges zászlóalj felállításáról.

Az egységbe dél-afrikai, kolumbiai és egyéb külföldi veteránokat toboroznak, a kiképzés nyugalmazott amerikai tisztek ill. a brit és német különleges erőknél szolgált kollégáik közreműködésével folyik egy újonnan felépített katonai táborban. A helyi tisztviselők úgy nyilatkoztak, hogy amennyiben az egység beváltja a hozzá fűzött reményeket, dandár méretűvé bővítik ki.

Az ambiciózus művelet aligha kapott volna nagyobb médiafigyelmet a Közel-keleten kívül, ha azt nem napjaink leghírhedtebb zsoldosvezére, Erik Prince irányítaná. Az általa alapított Blackwater Worldwide 2007-ig összesen 1 milliárd dollár értékben nyújtott biztonsági szolgáltatásokat az amerikai kormánynak Irakban, ahol elsősorban embereinek túlkapásairól vált ismertté. Az ezekkel kapcsolatos bírósági hercehurca és politikai botrány következtében a cég nemcsak egy 100 millió dolláros dél-szudáni megrendeléstől esett el, hanem az iraki működési engedélytől, ergo a bevételeinek harmadáért felelős külügyminisztériumi megbízástól is. Prince nem sokkal ezután lemondott, de a jelek szerint kapcsolati tőkéje még mindig jelentős az általa végrehajtott átszervezés és profilváltás sikeres volt, hiszen a Xe Services névre átkeresztelt vállalat később 220 millió dollárért szerződött a CIA és a külügyminisztérium afganisztáni létesítményeinek őrzésére.

Ezután úgy döntött, más ügyfelek után néz ott, ahol egy óceán választja el az amerikai bíróságok és politikusok további kotnyeleskedésétől. Eladta tulajdonrészét egykori cégében és tavaly az Emírségekbe költözött. Itt jegyezte be új cégét, az R2-t is, amely 51 százalékban helyi tulajdon. Új mecénásainak hamarosan tető alá hozott egy szerződést egy dél-afrikai zsoldoscég, a Saracen International képviselőivel szomáli kormánykatonák kiképzésére és az Emírségek üzleti érdekeltségeinek a szomáli kalózok elleni védelmére. Az UAE hadseregének vezérkari főnökét, az uralkodó féltestvérét és egyben a különleges zsoldoszászlóalj ötletgazdáját, a jó nyugati kapcsolatokkal rendelkező Mohamed bin-Zayed koronaherceget Prince már régóta ismeri, és jelenleg az ő pártfogásával munkálkodik egy impozáns komplexum létrehozásán az Emírségekben, ahol külföldi kormányoknak képeznek majd ki rendvédelmi erőket és biztonsági őröket.

Mindezt természetesen nemcsak Prince kapcsolatai és üzleti célkitűzései tették lehetővé, hanem az UAE katonapolitikája is. Hadseregük 2006-os adatok szerint hivatalosan 50 ezer fős aktív állománnyal rendelkezik – ez a szám a valóságban biztosan alacsonyabb –, és 30 százalékuk külföldi, a belbiztonsági félkatonai egységeknél pedig jóval magasabb az arány. (Egyébként minden létező piszkos munkát leleményes módon külföldiekkel végeztetnek el, ők adják a teljes munkaerő-állomány háromnegyedét.) Ami azt illeti, ez a gyakorlat az egész térségben nagy népszerűségnek örvend. Bahrein példáját már említettem, de pl. rosszindulatú pletykák szerint a beludzsi zsoldosokat más Öböl-menti monarchiákban is nagy számban alkalmazzák, a szaúdi uralkodócsalád pedig 1975-ben egy amerikai cégen keresztül ezer vietnami veteránt szerződtetett a belső rendfenntartásra létrehozott Nemzeti Gárda (SANG) kiképzésére. Az UAE különleges zászlóaljához további érdekes adalék, hogy az önkéntesek kiválogatásában a katonai/rendőrségi múlt mellett a muzulmán hit hiánya volt a fontos szempont, amelyben tetten érhető a logika, mely szerint egy rendvédelmi katonának lehetőleg semmiféle szolidaritást nem szabad éreznie a potenciális célpontjaival.

Ezek a fejlemények persze egyáltalán nem meglepőek. A középkori itáliai városállamok példája is bizonyítja, hogy a kiváló pénzügyi lehetőségekkel bíró, de katonailag nudli rendszerek számára ha nem is mindig hatékonyabb, de mindenképpen praktikusabb és kockázatmentesebb zsoldosokat toborozni, mint egy önálló hatalmi tényezőként működő, állandó reguláris hadsereget fenntartani.

29 komment


| More

Címkék: knn uae zsoldosok

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr1002921764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Monarch (törölt) 2011.05.31. 15:23:55

Az italiai varosallamokban azok a zsoldosok neha puccsot hajtottak vegre. Ilyen veszely jelenleg gondolom nem all fenn az araboknal, de vajon hosszu tavon sem?

ygan111 2011.05.31. 16:32:33

Szerintem jóval kisebb eséllyel. + szerintem ezen ügyletek alapja az állandóan kifizetett magas zsold, ami erősen csökkenti a puccsra vagy átállásra való hajlandóságot...

Kullancs1983 2011.05.31. 17:42:36

A vadludak újra szárnyra kaptak..:P

Flankerr 2011.05.31. 19:30:14

Jó olvasni ilyen dolgokról is. Ezért IS kedvelem a blogot..:)

Spiritmonger 2011.05.31. 20:32:07

milyen harcértékkel rendelkezik ez a csapat?
összehasonlítható-e érdemben valami komolyabb reguéáris elitalakulattal?

SchA · http://katpol.blog.hu 2011.05.31. 20:52:38

@HK417:

United Arab Emirates, Abu Dhabi, Khalifa City A
PO Box 132606

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.05.31. 21:11:20

Köszi-közben megtaláltam én is,plusz egy nevet hozzá (contact person)
Ha van valami érdekel?

SchA · http://katpol.blog.hu 2011.05.31. 21:24:41

@HK417:

Kösz, de sajnos nem hiszem h illenék a cég profiljába. :)

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.05.31. 21:30:41

@SchA: Nem is arra gondoltam!
Várok néhány infót aztán lehet megpályázok egy helyet--aztán ha érdekel,elmesélem mit válaszoltak.

SchA · http://katpol.blog.hu 2011.05.31. 21:35:58

@HK417:
Persze, ilyesféle infókat mindig szívesen fogadunk.

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.05.31. 21:53:53

@SchA: Úgy lesz,Uram,bár nem nagyon bízom már az ilyenekben,mert az utóbbi öt évben ami engem érdekelt volna az valami hülyeségen(a legutóbbi pl. "sajtótámadás" miatt) nem indul be a többit meg én minősítettem komolytalannak--azért írok most dokkmunkás blogot és nem "zsoldos" blogot

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.06.01. 16:53:31

@Spiritmonger:

Szerintem nem kétséges, hogy a kijelölt feladatkört legalább akkora hatékonysággal be tudják tölteni, mint a világon fellelhető állami különleges erők zöme.

ygan111 2011.06.02. 08:36:59

@Rammjaeger83: Mondjuk erre nem vennék mérget... A különleges egységek hatékonyságát erősen meghatározza a hírszerzés a kiszolgáló alakulatok, légierő lehetőségei, katonai és politikai vezetés. Önmagukban annyit érnek, mint a "csodafegyverek": megvakult Sámsonok. Vagy maguknak biztosítják ezeket a feltételeket, ami csillagászati áru számlát eredményez vagy rászorulnak a megbízó háttértámogatására, ami valszeg nem egy nyugati hadsereg színvonalán mozog. Biztosan jobbak, mint egy hadseregnek nevezett partizán horda, de csodákat tőlük sem kell várni...

Mogadisu 2011.06.03. 14:39:15

Azért azt vegyük figyelembe, hogy nem is a Perzsa-öböl lerohanására készülnek, hanem valamilyen szintű lázadás/felkelés leverésére. Arra pedig bőven alkalmasak. Ami a hírszerzést illeti sztem azzal sincs gond. (Ismétlem: nem az NSA servereit kell feltörniük, meg a devgru csapatok mozgását bemérni) Az arab szolgálatok, sőt még a rendőrség is elég félelmetes hírnevet szerzett magának a nép körében, többek közt ez az elégedetlenség egyik kiváltó oka is. Hírek tekintetében nem lehet gond, akta mindenkiről van, ami gond lehetett volna egy esetleges forradalom esetén az pontosan az, hogy ki húzza meg a ravaszt. A besúgók - azok besúgok, nem ez a feladatuk, a hadsereg meg mégis csak a "nép fiaiból" áll (plusz lehet fel sincs készülve ilyen szituációk kezelésére), és amúgy az sehol sem tett jót egy katonai szervnek sem ha saját honfitársait kellett lövöldöznie. Tanultak az észak-afrikai eseményekből, és a zsoldos sereg a megoldás. pénz van elég, a feladatot végre hajtják, morális akadályok nincsenek. A hatalmi pozíciók biztosítva vannak.

tudi 2011.06.04. 12:51:44

Van az a pénz, szerintem azért olyan rosszul nem fognak keresni a jóemberek, ráadásul az EAE "még" békés ország, tehát az itteni munkát lehet nyaralásként is értelmezni, bár azért gondolom nem turistáskodni fognak, hanem, hanem gyakorolni, gyakorolni, hogy felkészüljenek, ha mégis beütne a balhé, akkor megszolgálják a rájuk költött pénzt.

Almaspite 2011.06.05. 23:38:54

Nekem valahogy mindig csípte a szemem az a szöve, hogy majd ők, a külföldiek, jól kiképzik a hazaiakat.... Hát mintha azok full nullárol indulnának. Mintha azoknak abszolút nem lett volna reguláris hadseregük, vagy bármi gyakorlati tapasztalatuk az elmúlt hatvan / pár száz évből.

Kullancs1983 2011.06.06. 00:45:53

@Almaspite: Volt, csak nem nagyon jött be. De például a Magyar Honvédségnél is megfordulnak olykor-olykor amerikai kiképzők... Szerintem egyszerűen arról van szó, hogy van, amit csak saját tapasztalatból lehet másoknak is megtanítani. Ráadásul itt inkább belső rendfenntartás céljára lesznek toborozva a zsoldosok, arra meg úgyis jobb a külföldi.

Monarch (törölt) 2011.06.06. 07:23:57

@Almaspite: Az arab hazaiak majdnem a full nulláról indulnak. :)

Egyébként nem árt tanulni a jobbtól, én egész biztos vagyok benne, hogy a mi Honvédségünk is tud mit tanulni máshonnan, csak persze nem kell azt hinni, hogy mindig mindenben jobbak a külföldiek.

Őrültteknos 2011.06.06. 08:37:22

Zrínyi Miklós sem szégyelte, hogy küldföldről kell kiképzőket fogadni: "Úgy vagyon, abbul is egy legnagyobb fogyatkozásunk vagyon, hogy nincsenek jó tisztviselőink, kiknek ugyan számosan kellene lenni, akik a hadi regulákra tanithatnák a népet. De én ebben ezt tanácslom az én magyarimnak: fogadjanak egy ideig idegeneket más nemzetekbül. Erre legjobban dicsérném az Scotiábul jött jó officéreket, amely nemzet vitéz, hü, állhatatos, türő, szenyvedő, idegen országokban örömest szolgáló; dicsérném a németeket is, de nem a mi szomszédinkat Styriábul, Austriábul, hanem az Imperiumbelieket, akik ama régi jó nemzetöktől még nem degeneráltak; dicsérném az helvetiusokat is, ha kaphatnánk, noha nehéz volna ilyent találni; dicsérném az niderlandiakat, hollandiakat, akik tanultak, és az olaszt is, aki az német hadakban forgott. Tudom, hogy itt valaki azt fogja mondani: Ugyan rá jöttél az idegen nemzet segitségére, kit azelőtt igen oppugnáltál [aminek azelőtt annyira ellensége voltál]. De nem érti az a barátom a dolgot; én a hadi népet magyarbul akarom csinálni, de mivel a hosszú békesség elszoktatta nemzetünket a disciplinától, kell mestereket találnunk, kik által ismég in usum jöhessünk az elfelejtett reguláknak [az elfelejtett hadi szabályokat ismét felelevenítsük]; azért nem szégyen attul tanulni, aki többet tud, szégyen megkötni tudatlanságban magát s nem tanulni."

Őrültteknos 2011.06.06. 08:37:58

"Mert én nem kévánok egyebet, hanem csak jó tisztviselőket; nem azért penig, hogy ő scotus, hogy ő német vagy francuz, hanem azért, hogy hadakban forgott, látott, hallott, tanult. Mivelhogy magyarnak hadakozása nem volt, nincs is ilyen embere. De mihelyt a magyar megtanul, nem kévánok osztán ilyent is másutt keresni; minthogy Mátyás király idejében nem keresett a magyar másutt tisztviselőket, hanem Magyarországban."

Őrültteknos 2011.06.06. 08:39:43

Ja és azt is tudja, hogy kell idehívni az ilyeneket:"Találunk is penig jó officéreket, csak akarjuk s megnyissuk erszényünket, mindenfelől magok jőnek hozzánk az idegenek ha ezt cselekesszük."

Monarch (törölt) 2011.06.06. 09:08:28

@Őrültteknos: Nemhiába lett egyszerre két ország nemzeti hőse. :)

dr. Pascal 2011.06.08. 00:17:20

szerintem ebből az Eric Prince-ből lesz unokáink idejének H(B)ollywoody "best of" főgonosza :)

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.06.12. 11:20:11

@Almaspite: Érdekes dolog ez,de valamiért így van. Nézd meg pl. Afganisztánban mit kell küzdeniük a nyugati kiképzőknek,hogy legalább egy kicsit hadseregre hasonlítson az ottani bagázs,miközben elvileg az egész életüket harcok között töltötték.
Vagy Kolumbiában is az SAS-nek kellett a helyi srácokat dzsungel harcra oktatni,mert addig be sem mertek menni az erdőbe,ha meg mégis,akkor jó eséllyel ott is maradtak-azóta azért változott egy kicsit a helyzetük. Olvastam egy elemzést valahol,amit arab országokban szolgáló amerikai kiképzők írtak arról,hogy mi a gond az arab seregekkel,katonákkal,annak ellenére,hogy megkapják a legjobb,legdrágább felszerelést,fegyvert,mindent(pénz ugye van rá). Megpróbálom megkeresni neked és idemásolom--sokmindenre rávilágít.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2011.06.12. 11:31:56

@HK417:

"miközben elvileg az egész életüket harcok között töltötték."

Ja, csak nem az állami reguláris hadseregben. Nagy különbség!

HK417 · http://dokkmunkas.blog.hu/ 2011.06.12. 11:44:54

@Rammjaeger83: Igen,ez a nagy külömbség--harcedzettek,nem félnek egy kis lövöldözéstől,ismerik,tudják használni a fegyvereiket. De nem katonák,nem képesek a "páran összeállunk,betámadunk-elfutunk" taktikánál tovább gondolkodni,tervezni. Ezt kell nekik megtanítani és ez nagyon nem egyszerű,főleg,ha évszázados beidegződéseket kell legyőzni--szerintem.
süti beállítások módosítása