Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CIX. - A tisztelendő anya,,Henrik, ha mint király kormányozol .... . . én. s tízezer boldogtalan hazánkban,Nem hagy halálát gyászoló özvegyet ... "("VI. HENRIK" II. FELV. 6. SZÍN. VAS ISTVÁN FORD.) „Szent angol vér trágyázza...
  • KatPol Kávéház CVII. - Szolgálólány extrákkalA kiszolgált katonák élete valószínűleg helytől és kortól függetlenül sosem volt könnyű, még akkor sem, ha az őket szolgálatba hívó állam történetesen hajlandóságot mutatott a velük való törődésre....
  • KatPol Kávéház XCV. - Rekt konstrukcióPodcastunkban többször foglalkoztunk már az amerikai polgárháború kérdéskörével, annak kulturális hatásaival és ábrázolásaival, a legismertebb filmektől kezdve (pl. a Gettysburg) egészen az idehaza...
  • KatPol Kávéház XCIV. - Gone to Texas1974-ben a félig cherokee származású cowboy és egyben feltörekvő amerikai regényíró, Forrest Carter először kapott lehetőséget arra, hogy az egész ország tévéközönsége előtt reklámozhassa magát,...
  • KatPol Kávéház LXIX. - Az elemzőlány meséjeA politikai indíttatású, szervezett vagy kevésbé szervezett erőszakos cselekmények provokálása, kihasználása és manipulációja alighanem egyidős az összetettebb társadalmakkal, formája és célja pedig...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (92) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (56) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (49) franciák (39) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (27) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (168) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

Katonai PR Ázsiában - 1. rész: a nagyhatalmiság bűvöletében

2010.11.07. 10:00 Rammjaeger83

Futólag ugyan, de már többször említést tettünk a leginkább az infotainment kategóriájába sorolható haditechnikai/hadtörténeti témájú amerikai dokumentumfilm-sorozatokról.  Jellegzetes példák ezekre a Dogfights, a Top Ten és a Future Weapons (hogy mást ne mondjak), amelyeket (legalábbis a kábel TV előfizetéssel rendelkező olvasóinknak) valószínűleg felesleges bemutatni. Leginkább szembetűnő közös vonásuk a hazai gyártmányú/használatú fegyverek öncélú fetisizálása - és általában véve a saját katonai képességek dicsőítése -, ami elsősorban abban nyilvánul meg, hogy a narrátor/műsorvezető vérkomoly arckifejezéssel és/vagy drámai hanghordozással ismerteti a különböző fegyvertípusok szédületes technológiai paramétereit. Azt viszont talán kevesen tudják, hogy ezek a műsorok (többek között) két ázsiai nagyhatalom PR-szakértőit is megihlették.

Pakisztán hivatalosan az Egyesült Államok egyik legfontosabb NATO-n kívüli szövetségese (azaz mulatságos módon kis hazánk egyik "közvetett" szövetségese is), így talán nem csoda, hogy az amerikai televíziózás módszertanának jellegzetes elemei a nem elhanyagolható kulturális különbségek ellenére oda is begyűrűztek. Az ország első angol nyelvű hírcsatornája, a 2007-ben elindított Dawn News tűzte műsorára a We Are Soldiers c. sorozatot azzal a céllal, hogy a pakisztáni hadseregről általános (és természetesen pozitív) képet adjon.

Már a műsorelőzetesben hallható a hasonszőrű nyugati dokumentumfilmekre olyannyira jellemző rockzenei aláfestés - lásd itt és itt. Az első epizód témája a pakisztáni hadsereg, azon belül a gyalogság szervezeti felépítése és fegyverzete. Elhangzik, hogy a világ hatodik legnagyobb hadserege 9 hadtestből áll, ezek alkotják annak "gerincét", azokon belül a hadosztályok pedig "karokként" funkcionálnak. (A tévések egyik jó szokása az, hogy összetett dolgok lényegére ilyesfajta erősen leegyszerűsített hasonlatokkal próbálnak meg rávilágítani.) Megtudhatjuk azt is, hogy a gyalogság - egy régi mondás szerint - "a fegyvernemek királynője", a Heckler & Koch G3 gépkarabély pedig a katona legjobb barátja. Azt pedig Pakisztán licensz alapján gyártja, és a '80-as években Srí Lankának is exportálta. Nem vetették viszont be a kargili háborúban, mert az leleplezte volna a hivatalos pakisztáni szerepvállalást.  

(Ha már a katonai hasonlatoknál tartunk: egy másik úgy tartja, hogy "a tüzérség a csatamezők királya". Ugye fölösleges bárkit is emlékeztetni arra, hogy a királyok mit szoktak csinálni a királynőkkel. Talán éppen ezért született az a kissé cinikusabb hasonlat, mely szerint a szóban forgó királynőn a páncéloserők szolgálnak erényövként.)   

[Az összes epizódot több részletben töltötték fel, azokat lásd jobb oldalon a kapcsolódó videók között.]

Ezután az országot érintő új biztonsági kihívásokról, India támadó jellegű agyafúrt katonai stratégiájáról és a pakisztáni gyalogság ezeknek megfelelő kiképzéséről esik szó. A sorozat természetesen nem lenne teljes a gépesített gyalogság, a páncéloserők és a második indiai-pakisztáni háború tankcsatáinak ismertetése nélkül. A harckocsiarzenálról egy őrnagy ad áttekintést. Kényszeredetten elismeri ugyan, hogy több típus a '60-as évek óta hadrendben áll, ergo elég elmaradottnak számít, de biztosítja a nagyérdeműt arról, hogy ezt maradéktalanul ellensúlyozza a kiváló kiképzés. Ha ő mondja...Végül a haditengerészet különleges egységei kerülnek bemutatásra. A dagályos stílust elnézve bizony meglepő, hogy az állami médiafelügyelet végül (állítólag) arra hivatkozva tiltotta le a műsort, hogy az negatív színben tünteti fel a hadsereget, ill. túl sok kényes információt ad ki róla. (Azóta a Dawn News angol nyelvű adása is megszűnt.) 

India csak később kezdett ugyan a Nyugat felé orientálódni, de az onnan elterjedt új médiasémák az ő figyelmüket sem kerülték el. Ennek bizonyítéka a Mumbai központú Times Now hírcsatorna Line of Duty c. műsora. Ennek vezetője Maroof Raza nyugállományú őrnagy, az NDTV csatorna volt tudósítója, újság- és szakíró, egyben a jelek szerint a hatásvadász szófordulatok mestere. Ízelítő gyanánt következzen helyszíni beszámolója az indiai-pakisztáni határtól nem egészen 100 km-re, Radzsasztán sivatagában évente megrendezett összfegyvernemi hadgyakorlatról:    

Hallhattunk tehát egy sajátos logikai okfejtést a gyakorlatozás és a harc közötti összefüggésről, és azt is megtudhattuk, hogy míg más országok a katonai doktrínájuk függvényében fegyverzik fel a hadseregüket, India a már beszerzett fegyverzethez igazítja a hadserege taktikáját. A legviccesebb az, hogy ezt a műsor úgy állítja be, mint valamiféle erényt.

Fegyverpornóból persze sosem elég. Az áradozást a Szu-30MKI képességeiről az orosz hardver szerelmesei bizonyára szintén élvezetesnek találják, az epizódot lezáró kvízről nem is beszélve:

(2. részlet - 3. részlet)    

A műsorban szó esett továbbá az indiai hadsereg fiatal hőseiről, és a pakisztáni beszivárgók elleni viszontagságos harcról Kasmírban (lásd itt, két részletben). Egy másik válsággóc, a Sziacsen-gleccser jóformán a "világ tetején" található:

 

(Itt a második részlet.)

A végére hagytam egy igazi gyöngyszemet - tudósítás India (jelenleg) egyetlen repülőgép-hordozója, az INS Viraat fedélzetéről:

(2. részlet - 3. részlet)

 

24 komment


| More

Címkék: video india tank pakisztán propaganda

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr952412762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kullancs1983 2010.11.07. 12:16:09

Hát, a videókat inkább kihagytam, de két dolog azért szemet szúrt:

-míg más országok a katonai doktrínájuk függvényében fegyverzik fel a hadseregüket, India a már beszerzett fegyverzethez igazítja a hadserege taktikáját. A legviccesebb az, hogy ezt a műsor úgy állítja be, mint valamiféle erényt.

Ja, az alkalmazkodóképesség nagy erény.

-elismeri ugyan, hogy több típus a '60-as évek óta hadrendben áll, ergo elég elmaradottnak számít, de biztosítja a nagyérdeműt arról, hogy ezt maradéktalanul ellensúlyozza a kiváló kiképzés. Ha ő mondja...:

Csak nekem jut erről néhány kelet-európai ország az eszembe? Azzal hogy errefelé inkább "a q gyártmányú w régi már, de még mindig jobb mint az új y gyártmányú x" szokott lenni...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.11.07. 13:02:08

@Kullancs1983:

"Ja, az alkalmazkodóképesség nagy erény."

Nem az a logikus, hogy először kidolgozol egy doktrínát, és utána aszerint vásárolsz be?

"Csak nekem jut erről néhány kelet-európai ország az eszembe?"

Én még nem hallottam a környékünkön egyetlen harckocsizó tisztet sem a világszínvonalú kiképzésről beszélni (persze lehet, hogy csak nem figyeltem oda). Inkább az az érvelés jön elő, hogy újat venni pénzkidobás, jó a régi is, csak modernizálni kellene stb.

Kullancs1983 2010.11.07. 13:22:04

@Rammjaeger83: I. Részben. Jó példa rá a horvát háború, azt használták amit szereztek. India persze más kategória, nem csak vásárol, gyárt is. De valahogy az az érzésem, hogy (a paki szomszédság ellenére) ők is úgy vannak vele, hogy úgyse lesz háború, költsék a pénzt inkább másra, a népnek meg elmagyarázzák hogy az valójában úgy a jó.
II. Igen, erre gondoltam, mint a szerecsenmosdatás minősített esetére. A kiképzést tényleg nem dicsérték az egekig, de lehet hogy a pakisztánival azért felvenné a versenyt.

flimo13 2010.11.07. 13:37:21

Meg értem én, hogy web 2, meg haladjunk a korral, de ez a sok feleslegesen beágyazott flashes szar megöli a gépemet. Ha lehet legközelebb több tartalmat, kevesebb vizuális orgiát, vagy legalább külön posztba linkelve.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.11.07. 13:57:06

@flimo13:

Beraktam egy figyelmeztetést az elejére a lassú betöltésről, és 4 videot átlinkeltem szövegbe. Remélhetőleg így kevesebb probléma lesz a jövőben.

"legközelebb több tartalmat, kevesebb vizuális orgiát"

Néha egy kis szórakozás nem árt.

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.11.07. 14:20:37

@Rammjaeger83:

""legközelebb több tartalmat, kevesebb vizuális orgiát""

Valóban nem kellene "Hollywoodizálni" a cikkeket.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.11.07. 15:02:03

@SchA:

Nos, mivel a poszt témája a katonai PR ázsiai hollywoodizációja, nagyon más formát nem tudtam neki adni. A következő részben majd a szövegbe linkelem a videokat, akkor nem lesz probléma az internetkapcsolat sebességével.

folti_ 2010.11.07. 15:30:26

@flimo13: Mozilla Firefox eseten ajanlanam a Fleshblock kiegeszitot, az ilyen problemakra.

Amanitin3 2010.11.07. 23:15:48

az én katonai doktrínámban van egy mérethatár, ami alatt semmi értelme nincs egy repülőhordozónak, mert a védelmére több erőforrás kell, mint amekkora a tűzereje.
Ez az indiai dolog mélyen ezalatt van. Mennyi repülőt tud ez folyamatosan a levegőben tartani? Két harrier meg néhány helikopter? Ugyammá.

Kullancs1983 2010.11.07. 23:25:05

@Amanitin3: Most. De 20-30 év múlva ki tudja hol tartanak majd? Addig is szokják hogy ilyen is van, megtanulják használni, és kinevelhetnek rajta egypár generációt.

Monarch (törölt) 2010.11.08. 00:40:01

@Kullancs1983: Pontosan. Kb. ugyanezen okból van értelme nekünk is légierőt fenntartani összesen tucatnyi vadászgéppel. A légirendészeti feladatokra valószínűleg olcsóbb lenne megbízni az osztrákokat vagy a szlovákokat.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.11.08. 12:57:35

@Amanitin3:

Annál bizonyára többet, mert egyszerre max. 30 Sea Harriert hordozhat.

folti_ 2010.11.08. 13:19:29

@Amanitin3: Az hogy pillanatnyilag csak egy hajo van hadrendben, nem jelentiazt, hogy nem terveznek flottabovitest. Pillanatnyilag 2 hajo van (at)epites alatt, az ex-szovjet Vikramaditya(lanykori neven Admiral Gorskov) , illetve a teljesen sajat Vikrant osztaly.

Mindketto kesesekben van kulonbozo okok miatt:
- a Gorskovnal az oroszok gyakorlatilag felultettek az indiaiakat, mert vasarlas elott nem vettek reszt a hajo allapotfelmeresen, ami miatt a felujitas ideje es koltsege nyulik mint egy jobb brazil szappanopera
- a Vikrantnal szinten van orosz szal (nem kaptak meg idoben kert minosegu acelt, ami miatt sajat maguknak kellett annak a gyartasat megoldani), illetve belefutottaka jopar problemaba amit egy ekkora projektnel elojohet.

Masik, hogy megha hajot tudnanak is venni*, a szukseges kiszolgalo infrastrukturat ki kell epiteni, illetve a szemelyzetet ki kell kepezni valahol. Ami szinten sajat erobol kell hogy tortenjen, mivel semelyik szovetsegesuk nem fog nekik hordozot kolcsonozni illetve teljes kepzest adni melle.

* nemtudnak, mert ami a piacon lenne a gorskovon kivul, az mind vagy hasonloan kicsi, mint Viraat es/vagy 40-50 eves leharcolt bontoszokeveny, ami mar kozel jar a tervezett elettartalmanak vegehez.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.11.08. 14:18:12

@Kullancs1983:

A vicces az, hogy az indiaiak nem is így gondolkodnak. A katonai stratégiájuk lényegében nem változott az ötvenes évek óta (Pakisztánt és Kínát feltartóztatni, oroszokkal jóban lenni - ezért hagyatkoznak a szovjet/orosz haditechnikára). Amit tehát a koma mond a műsorban, az szerintem nem is teljesen igaz. Ez csak egy újabb példa arra, hogy az efféle műsorokban imádják elsütni az ilyen frappáns megállapításokat, noha az vagy baromság, vagy meg sem felel meg a valóságnak.

Kullancs1983 2010.11.08. 17:22:43

@Rammjaeger83: Módosítom némileg amit fentebb írtam: Az atomfegyver megszerzése óta India nem számít igazi komoly háborúra. Persze a határmenti csetepaték elképzelhetőek, ha jól tudom épp ezért az arrafelé állomásozó egységek a legjobban felszereltek. A többi részét vagy nem tudják, vagy nem is akarják hasonlóan szintre hozni, egyszerűen túl sok lenne nekik. A népnek viszont adni kell valamit, ezért aztán ott (is) megy a parasztvakítás hogy milyen kemény is a hadseregük, közben meg... Azért azt hozzátenném, hogy a potenciális ellenfeleik közül Pakisztán a nyomukba sem ér mennyiségben, Kína pedig nincs sokkal előrébb minőségben.

tudi 2010.11.08. 18:08:39

Hát szerintem a pakisztáni média felügyeletnél totál hülyék ülnek, vagy vakok, mert szerintem ezzel egyáltalán nem járatták le a hadsereget, nekem kimondottan tetszett, az indiaiak filmjei sem rosszak, bár én rosszabbra számítottam, azt hittem tesznek bele egy kis Bollywoodi énekes-táncos részt, mókás lett volna, ha elkezdtek pl.: egy T-90s harckocsin énekelni meg táncikálgatni.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.11.08. 18:19:46

@tudi:

Felvirágozni azért sikerült azokat:

www.youtube.com/watch?v=Yj6mtc2rGzw

Ezt nem linkeltem a cikkbe, mert nincs köze a témához, de a vicc kedvéért...

...a műsorvezető és Musharraf tábornok szóváltása az indiai TV-ben már-már a haditechnikai farokméret-versenyhez hasonlít:

www.youtube.com/watch?v=Jze86JnKi7Y

Herbert_West 2010.11.08. 22:32:23

A felvirágozással mi a gond?
Nekem kifejezetten tetszik.

folti_ 2010.11.09. 13:39:15

@Kullancs1983: Attól hogy a klasszikus hordozóval rendelkező nagyhatalmak (USA, UK, Franciao), nem számítottak komolyabb háborúra - az atomfegyverük megszerzése után-, ez sosem akadályozta meg őket abban, hogy az anyahajóikat mint nagy hatótávolságú érdekérvényesítő eszközt használják, amikor a szükség úgy hozta.

Ehhez még hozzátéve, hogy hosszabb távon Kina szintén nagy hatótávú tengeri flottát(a mostani állapotuk már mutat fejlődést ebben az iranyban, de még mindig inkább csak partvédelemre alkalmas) akar magának, hordozókkal együtt, Nem véletlenül vették meg pl a volt Varjagot a Kuznyecov be nem fejezett testvérhajóját.

Főleg hogy Kina afrikai gyarmatai felé India közeleben vezetnek a kereskedelmi utvonalak, Hoszabb távon meg nem lennék meglepve ha pl. mindkét fél számolna érdekeltségi zónájának kiterjesztésével és ehhez járuló incidensekkel pl délkelet ázsiában (Myanmar, Thaiföld, Laosz, Vietnám és esetleg Malajzia). Oda pedig nemárt a bevethető hordozóflotta.

Kullancs1983 2010.11.09. 14:49:12

@folti_: Igen. Ez talán meg is lesz 20-30 év múlva. Addig meg örülnek ennek az egynek, és próbálják kitanulni a használatát. Hiába vennének most rögtön akár féltucat vadonatúj amerikai hordozót, ha se tengerész se pilóta, aki boldogulna rajta...

rumcajsz75 2010.11.15. 12:14:55

@folti_: Ha a Kínai utat nézzük amit megtettek a hadsereg fejlesztésével akkor ők is álltak ilyen félnagyhatalmi szinten ahol most India áll.

Ha visszagondoltok 10-20 éve a kínai hadsereg alaptípusai nagyjából kimerültek az orosz típusok kópiáinál semmi invenciót nem vittek a dolgokba. Most már ott is érzékelhető a saját fejlesztések, sőt bizonyos eszközök teljesen saját tervezésűek.

És az olcsó munkaerőben, valamint a nehézipar fejlettségében nagyon közel áll India Kínához. Nagyon alap szinten már India is bekapcsolódott a régi technikái modernizációjába. Főleg az oroszokkal kooperációban fejleszti tovább a páncélosait. Szóval kell még 20-30 év és velük is számolni kell ha a nagyhatalmakról beszélünk.

FairyFeller 2010.11.19. 01:17:39

Önök ezt elhiszik?

Irán sikeresen tesztelte saját fejlesztésű légvédelmi rakétaelhárító rendszerét

Egy hadgyakorlat során sikeresen vizsgázott Irán saját fejlesztésű légvédelmi rakétaelhárító rendszere - közölte az iráni hadsereg csütörtökön.
Hamid Ardzsangi tábornok, a légvédelmi gyakorlat szóvivője elmondta, hogy a Merszad nevű rendszert iráni tudósok fejlesztették ki, de részleteket nem közölt.

Az ötnapos hadgyakorlatot kedden kezdték meg a perzsa állam atomlétesítményeinek közelében. A gyakorlat kiterjed a nagy hatótávolságú rakéták tesztjére is, célja megmutatni, hogy Irán képes megvédeni nukleáris létesítményeit egy esetleges támadással szemben.

(MTI)

***

Másik felvetésem. Fentebb szóba került India. Állítólag több tucat atombombája van, de vannak olyan becslések is, amelyek akár 100 nukleáris robbanófejjel is számolnak.
Innentől kezdve India nem számít katonai nagyhatalomnak? Gazdaságilag mindenképpen az, hiszen az 5. legnagyobb gazdasága van a világon.
Innen már csak egy kis lépés politikai nagyhatalommá válnia.
És ha már az indiai atomfegyvereknél tartunk...
Erről miért nem beszél senki...?

Azt még megértem, hogy Izrael min. 150 atombombájáról nem beszélnek, és hogy miért beszélnek Irán 2 atombombára elegendő -nemzetközileg ellenőrzött környezetben!- max. 20%-ra dúsított uránjáról, mintha az volna a legveszélyesebb...
De miért nem olyan fontos kérdés India, vagy a szintén meglehetősen instabil Pakisztán, jó pár feltételezett atombombával és ott még a tálibok befolyása is igen nagy...

Volt ezzel a témával foglalkozó cikk ezen a blogon?

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.11.21. 19:25:00

@FairyFeller:

"Önök ezt elhiszik?"

Dehogy. BS az egész, az MTI híreket meg amúgy sem kell komolyan venni.
en.rian.ru/world/20101118/161386813.html

"Innentől kezdve India nem számít katonai nagyhatalomnak? "

Miért ne számítana. Az, és már jó ideje.

"Erről miért nem beszél senki...?"

1) Hinduk
2) Nincsen aktuális összetűzésük fehér emberekkel.

"Volt ezzel a témával foglalkozó cikk ezen a blogon? "

Konkrétabban miről? A pakisztáni és indiai nukleáris képességekről? Megfontolandó, de csak azért, mert a napi sajtó nem foglalkozik vele, ez nem egy annyira háttérbe szorított téma.
süti beállítások módosítása