Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház XCVII. - A projektmenedzserKedves hallgatóink! Podcastunk mai adásában a nyári moziszezon legnagyobb durranásával foglalkozunk. Csapatunk körbejárta Christopher Nolan legújabb filmjét, az Oppenheimert, ami az American...
  • KatPol Kávéház LXXXVIII. - Milyen Ferrix?Két évvel ezelőtti áttekintésünket követően podcastunkban újra visszatérünk a Star Wars: Csillagok Háborúja világába, hogy áttekintsük, mi történt az elmúlt időszakban abban a bizonyos messzi-messzi...
  • KatPol Kávéház LXXXVI. - Római barbárokRománia második világháborús részvétele aligha van a közérdeklődés homlokterében idehaza. A románok elég erőteljesen ellenérdekeltek voltak a magyar célokkal, még ha velük egy szövetségesi rendszerben...
  • KatPol Kávéház LXXXI. - Az emberiségértPodcastunk eddigi leghosszabb epizódját tárjuk ma a kedves közönség elé. Vendégünk a Spacejunkie nevű, űrutazással és űrkutatással foglalkozó, magyar nyelvű Youtube-csatorna egyik alapítója és...
  • KatPol Kávéház LXIX. - Az elemzőlány meséjeA politikai indíttatású, szervezett vagy kevésbé szervezett erőszakos cselekmények provokálása, kihasználása és manipulációja alighanem egyidős az összetettebb társadalmakkal, formája és célja pedig...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (90) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (54) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (49) franciák (38) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (25) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (165) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] A terror új fegyverei?

2009.04.02. 14:00 SchA

Itt van ez a hír, hogy egy ámokfutó palesztin "terrorista" baltával megölt egy 13 éves gyereket, és súlyosan megsebesített egy 7 évest, majd miután egy járókelő elvette tőle a baltát, elmenekült. Ilyenkor felmerül az egyszerű emberben, hogy ez mitől is terrortámadás, és miért nem köztörvényes bűncselekmény, hiszen ez utóbbi - habár nem mutat annyira jól a szalagcímekben - de ugyanolyan súlyos bűntett, amiért optimális esetben simán kijárna az életfogytiglan vagy a kötél. (folyt.=>)

A terrorizmusnak, mint fogalomnak ugyanis vannak elengedhetetlen részei, mint a politikai cél, az ideológiai motiváció (aminek alapja lehet az etnikai gyűlölet, de ez önmagában nem  elég) és a megfelelő súlyú cselekmény, ami széles körben képes sokkhatást kiváltani. Ez utóbbi alatt kb. azt kell érteni, hogy míg szinte mindenki képes (mármint fizikailag) egy fejszével megölni egy random kisgyereket, egy jól sikerült repülőgép-eltérítés vagy egy közismert politikus felrobbantása megfelelő képességeket és sokkal, de sokkal több tervezést, szervezést igényel, és egy olyan személy, aki képes rá, kiemelt veszélyt jelent a társadalomra.

Nem mintha védeni akarnám Izrael állam ilyen vagy olyan gyakorlatát, de nem lehet, hogy ebben az esetben mégis az egyszerű ember ül fordítva a lovon, és ők cselekszenek helyesen? Tessék elgondolkozni a következő helyzeten: "A" országban "A" etnikum (melynek betűjele nem véletlenül egyezik az ország nevével) egy tagját "B" etnikum tagja(i) megöli(k), méghozzá elég triviális eszközökkel, késsel, baltával, vascsővel, stb. Az állam erre azt mondja, hogy tulajdonképpen ezzel a cselekménnyel "A" etnikum egészét akarták megfélemlíteni a nem "A" etnikumhoz tartozó elemek, vagyis sokkal súlyosabb bűncselekményért, terrorizmusért vonnák őket felelősségre, melynek értelemszerűen messze durvább büntetőtétele van, mint a halált okozó súlyos testi sértésnek.

Mint az idézett cikkekben, a motivációt, politikai ideológiát eleve feltételeznék, és a vádlott legfeljebb bebizonyíthatná, hogy tulajdonképpen ő csak egyszerű közveszélyes őrűlt, vagy ilyesmi. De ha az állam el akarja oszlatni a kétségeket, csak be kell telefonálni egy bulvárlap szerkesztőségébe azzal, hogy "a B Felszabadítási Front újra lesújtott", és lecsapni a kagylót, a motiváció kérdése ezzel végérvényesen el fog dőlni. Ha a vádlott azzal védekezik, hogy dehát ő elvitte az áldozat mobiltelefonját vagy MP3-lejátszóját, vagyis anyagi okoból ölt, akkor nyugodtan be lehet mondani, hogy ezzel csak álcázni akarta tettének valódi céjait, hiszen az elrabolt érték nem áll arányban a  tett súlyával, azaz az emberöléssel.

Szóval a kérdés az, hogy vajon jobban szolgálná-e "A" állam belső biztonságát, ha ilyen  - biztonságpolitikai szempontból torz - fogalomértelmezéssel védené polgárait, ezzel elrettentve azokat, akik nem gondolják magukat  "A"-hoz tartozónak az etnikai alapú bűncselekményektől, mint ha egységesen kezelnének mindenkit. Ismétlem, nem a nemes elvek, hanem szigorúan a közbiztonság szempontjából. Izraelben (a megszállt területek nem számítanak bele) tudtommal nem jelentenek kiemelkedő közbiztonsági problémát a palesztinok által elkövetett bűncselekmények.

12 komment


| More

Címkék: izrael terror knn

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr361041783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.04.02. 16:45:08

Ezzel most hova akarsz kilukadni?

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.04.02. 17:09:28

@Gador:

Csak felvetettem egy kérdést.

Tilikov (törölt) 2009.04.02. 17:39:43

Nem hiszem, hogy ez csak izraeli gyakorlat lenne. Lásd: M. ország O. falucskájában C. etnikumú emberek köztörvényes bűncselekményt követnek el. Ennek valamiért egyenes következménye az, hogy az utcán ma arcunkba ordít a falragasz: Márpedig van C. bűnözés!

Jeff 2009.04.02. 18:38:18

@Tilikov: Szerintem ez nagyon rossz példa. Nem fejtem ki, mert nagyon messzire vezetne a jelen post, és a blog témájától is.

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.04.02. 19:02:59

@Jeff:

Egyetértek. Maradjunk az eredeti felvetésnél.
Egy "falragaszt" meg talán ne hasonlítsunk egy állam hivatalos joggyakorlatához.

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.04.03. 14:08:09

Nos, ha C állam ellenséges A állammal szemben, akkor nem. Ugyanis C állam kihasználhatja, B etnikumot, támogatva őket A etnikum ellen, ezzel erőforrás-felhasználásra kényszerítve A államot.

Mindazonáltal A állam regnáló vezetése pont ezzel éri el legitimációját és támogatottságát A államalkotó etnikumnál.
Mivel C államnak nem, vagy nem feltétlenül érdeke a nyílt konfrontáció, illetve nem áll érdekében/lehetőségében nagyobb erőforrás-mennyiséget áldozni, a helyzet igazi kárvallottja B etnikum, akit A és C állam is felhasznál az érdekei érvényesítésére.

Szóval igen, megéri. Mindazonáltal immorális cselekedet.

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.04.03. 14:10:38

Upsz, kellett nekem sietni - illetve nem odafigyelve írni.

kiegészítés a fentihez: Akkor nem éri meg A államnak ezt alkalmaznia, ha C (esetleg még D, E, F) állam(ok)nak módjában áll indokul használni, kihasználni ezt.

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.04.04. 12:32:14

@Gador:

Na igen, de Európát véve alapul, ne felejtsük el, hogy az "A" etnikumot támadó csoportoknak nem feltétlenül van saját országuk valahol, vagy ha van is, a kapcsolat közöttük már gyakorlatilag elenyésző.

Gador · http://omagyar.blog.hu 2009.04.04. 19:27:17

Nos, az lényegtelen, hogy van-e országok (pl. kurdok, bár az esetükben Európa már megkérdőjelezhető.. és ők kevésbé a külső-ország- segítségére támaszkodnak). A lényeg, hogy legyen olyan állam, aki hajlandó pénzelni B etnikumot... Hogy az adott pénzelő ezt milyen indokkal teszi, megint mellékes.

Todd. PT 2009.04.07. 07:11:38

Lehet utálni Izraelt, mivel néha valóban képesek mindent megtenni az állampolgáraikért, és aki esetleg bántja őket arra valóban mind a tömegtájékoztatás eszközével és a világ hathatós bólogatása mellett illetve esetleg katonai vagy rendvédelmi erőkkel lecsapnak. A hazai viszonyokat is lehetne ehhez hasonlítani, ugyanis idehaza pont fordítva van. A Magyar állam és kormány gyakorlatilag semmit sem hajlandó megtenni az állampolgáraiért amikor azokat például megkéselik vagy kirabolják, de ennél tovább is mennek, mivel némely esetben még meg is hurcolják sőt halála vagy súlyos sérülése esetén még őt okolják.

Tilikov (törölt) 2009.04.07. 10:24:25

@Todd. PT: Erre tudsz mondani egy konkrét példát, hogy a magyar állam megvádolt és meghurcolt valakit a halála után, vagy ezt csak úgy általánosságban kell érteni? Izraelben tényleg hurcolásszák a halottakat, de itt erről még nem hallottam.

Todd. PT 2009.04.07. 14:11:48

Igazad van az állam kifejezés lehet erős volt, de valamelyik reggel hallottam hogy valójában Cosma hibája volt ami történt és biztos firtatta a származását a gyilkosainak. Ezt pedig magas poziciójú kormány alkalmazott mondta.
Hasonló esetben tehát például nagy számú kisebbség a többség egy-egy tagja ellen elkövet halálos kimenetelü bűncselekményt, Izraelben példás szigorral járnak el, védve az "övéjiket". Persze túllőnek néha a célon és a két nép közötti gyűlölet is példátlan, főleg az ütköző zónákban.
süti beállítások módosítása