Ha a fél világ hadiflottái képviseltetik magukat a térségben, ám a kalózoknak mégis saját kezűleg kell vízbe fulladniuk a hathatós eredmény elérése érdekében, az ember sejti, hogy valami nincs rendben. Több mint egy hete már, hogy a Sirius Star szaúd-arábiai tartályhajó elfoglalói közel 3,5 millió dollár társaságában végső nyugalomra leltek a habok közt, a múlt héten azonban életben maradt kollegájuk is megszólalt a CNN hasábjain. (folyt.=>)
Bár a világ kalóztevékenység által messze leginkább sújtott térsége továbbra is Délkelet -Ázsia, közelebbről a Malakka-szoros, az utóbbi időkben egyre nagyobb nemzetközi riadalmat keltettek a Szomália partjainál praktizáló kalózok újabb és újabb támadásai.
A történet valahol a kilencvenes évek legelején kezdődött, mikor az összeomló szomáliai állam nyomában külföldi orvhalászok lepték el a parti vizeket. Ezt látván a megélhetésüket féltő helyi halászoknak sem kellett több, s fegyvert ragadtak a betolakodók ellen. Az eszköz azonban rövid úton céllá vált, amint ráébredtek, hogy a halaknál a váltságdíjak begyűjtése azért sokkalta gyümölcsözőbb foglalatosság.
Azóta a kalózkodás külön iparággá nőtte ki magát, a fegyverek többnyire Jemenből érkeznek a déli felkelők közvetítésével Szomáliába - pl. a puntföldi Eyl kikötőjében - olykor egy tucat elrabolt hajó is várja sorsa jobbra fordulását. Emellett a kölcsönös előnyöket szem előtt tartva kalózaink az akciókat lehetővé tévő kezdő befektetés biztosítása - vagy egyéb ügyes-bajos dolgaik - kapcsán meglepően könnyen támaszkodhatnak nyugatra vándorolt honfitársaik támogatására.
A lassan 20 éve polgárháború sújtotta Szomáliában így a kalózkodás egyedülálló karrierlehetőséget, a meggazdagodás esélyét kínálja a fiataloknak. A helyi lakosság tekintélyes hányada ugyanakkor meglehetős rosszallással tekint züllött - mindig csak a a kábítószerezés, alkoholizálás, túszejtés, ejnye ezek a mai fiatalok! - életvitelükre, s a helyi árakat felhajtó költekezésükre.
Mindeközben a nemzetközi közösség - bizonyos kérdésekben oly gyakran tapasztalható lelkesedésében - cselekvésre szánta el magát. Az ENSZ BT egyre szigorúbb, egyre kiterjedtebb felhatalmazást megfogalmazó határozatai (dec. 1. és dec. 16.) nyomán újabb és újabb államok küldik hadihajóikat a térségbe. Az EU december elején indította útjára NAVFOR elnevezésű műveletét, ezzel is gyarapítva a térségben állomásozó amerikai, brit, francia, német, kínai, orosz, indiai, maláj és ki tudja még milyen hadihajók sorát, melyek a környéken járőröznek, lecsapva a kalózgyanús hajókra.
A fényes eredmények azonban egyelőre mintha még váratnának magukra. A magukat a hírek közé felküzdő legismertebb példák alapján úgy tűnik, igazán hatékonyan akkor sikerül csak fellépni, ha a megtámadott hajók legénysége is felveszi a harcot a kalózokkal, míg a "nehézlovasság" meg nem érkezik. Októberben Észak-Koreai tengerészek foglalták vissza elkeseredett küzdelem árán hajójukat. Valamikor decemberben pedig egy kínai teherhajó legénysége válaszolt Molotov-koktélokkal a kalózok támadására, akiket végül tűzszünetre is kényszerítettek, mire egy maláj romboló meg nem érkezett.
De ha a kalózok egyszer hatalmukba kerítenek egy hajót, s túszul ejtik legénységét, a helyszínre érkező haditengerészet lehetőségei alaposan megfogyatkoznak. Így történhetett, hogy végül a Sirius Start - szokás szerint - Kalasnyikovval és RPG-vel elfoglaló kalózok is hozzájuthattak a hosszas tárgyalások során 25-ről 3,5 millió dollárra csökkent váltságdíjhoz. A takaros csomagot ejtőernyőn dobták le a tankhajóra, s a kalózok motorcsónakba pattantak.
"How is it these pirates are so dumb? How on earth do you capture a god damned tanker and then fuck up the going home part? Isn’t there a licensing test for these clowns?"
/Chris Bucholz, Cracked.com (nem biztpol, humor)/
Hogy eztán miért végezték a tenger fenekén, arra több magyarázat is napvilágot látott. Egyes források szerint épp a közeledő hadihajók elől menekülve választották meg rosszul utazósebességüket, mások szerint holmi vihar okozta vesztüket. A legröhejesebb magyarázatot azonban az egyik (nyilvánvalóan életben maradt) kalózzal készült CNN interjúban olvashatjuk.
Nos, a CNN által szóra bírt pofa szerint kollegái a part felé vették útjukat, csak hogy ott egy csapat ellenérdekelt kalózt pillantsanak meg, akik kedélyes lövöldözéssel adták tudtukra a zsákmányból való részesedésre irányuló óhajukat. Zsugori hőseink így a tankerre való visszatérés mellett döntöttek. Ám a hirtelen hátraarc közben csónakjuk felborult, kalózok és pénzjegyek nagy részét a mélybe taszítva.
Csakhogy a jóember nem éri be ennyivel, s az interjú végén egy mondatban összefoglalja a kalózélet szépségeit is:
"We have the best way of life, we drive in white SUVs, we enjoy driving them and there is absolutely no difficulty in our life."
/Libaan Jaama, főállású kalóz/
Mit is mondhatnánk? Szánalmas.
Utolsó kommentek