Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház XCIX. - Egy élet LíbiáértKedves közönség! Podcastunk 99. adásában a téma egy olyan film lesz, amely kevéssé ismert eseményeket dolgoz fel a kései európai gyarmatosítás történetéből. Líbia napjainkig fontos geopolitikai...
  • KatPol Kávéház XC. - Bécs, please!Hadik András a magyar hadtörténelem egyik legendás alakja, aki Mária Terézia idején harcolt több meghatározó európai konfliktusban, és igen kiváló lovassági parancsnoknak bizonyult. A nevéhez fűződő...
  • KatPol Kávéház LXXVII. - A koreai MélytorokKülönösebb hadművészeti ismeretek nélkül is könnyen belátható bárki számára, hogy az ellenséges túlerő szorításában, de ennek ellenére rendezetten, ütemezve végrehajtott visszavonulás az egyik...
  • Katpol Kávéház LXXIV. - Vízzel-vassalA február végén kezdődött orosz-ukrán háború a tágabb közbeszédbe is beemelte Ukrajna történelmi létezésének kérdését, ahol a fő kérdéssé az vált, történelmileg létezik-e ukrán nép. Felismerve ezt a...
  • KatPol Kávéház LXV. - ImposztorokAz 1921-es év a Horthy-rendszer megszilárdulását hozta magával (ezzel foglalkozik Veszprémy László Bernát új könyve is). Ez a Bethlen István nevével fémjelzett konszolidációs időszak első napjaiban...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (90) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (54) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (48) franciák (38) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (25) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (165) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Dráma a tengeren: az ukrán tankok nem értek partot

2008.09.29. 13:31 Rammjaeger83

Nem, nem egy balul sikerült partraszállási gyakorlatról van szó, hanem az egyre inkább elpofátlanodó szomáliai kalózok legújabb akciójáról. Ezúttal különösen értékes volt a zsákmány: Kenyának szánt ukrán hadianyag összesen 30 millió dollár értékben. (folyt.=>)

Nem tudom, hogy a kalózoknak van-e valamiféle afrikai hírszerző hálózata, és így esetleg előre tudták-e, micsoda kincseket rejt magában a Kenyába tartó, Belize-i zászló alatt közlekedő ukrán Faina teherhajó gyomra, de az aknavetőknek bizonyára sok hasznát veszik majd - már ha természetesen kipakolták azokat. Ha erre sor is került eddig, akkor az az amerikai 5. Flotta figyelő szemei előtt történt (az oroszok, mintegy demonstrálandó a kalózkodás elleni nemzetközi fellépés iránti elkötelezettségüket a Balti Flotta egy tengeralattjáró-elhárító fregattját indították útnak a környékre - hogy ilyen hadihajóra ott mi szükség van, az számomra nem teljesen világos, talán majd egy, a hardver terén tájékozottabb olvasó felvilágosít).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amit viszont biztosan nem tudnak kipakolni, de nagyon felhasználni sem, az éppenséggel a szállítmány legértékesebb tétele: nem holmi ócskavas, hanem 33 db továbbfejlesztett T-72 típusú tank (pardon, alapharckocsi). A hírek alapján ezek bizonyára a legfőbb ukrán hadiipari cég, a KMDB termékei; az üzletet természetesen az egyetlen ilyesmire jogosult helyi vállalat, az Ukrspetsexport intézi - valószínűleg tehát a T-72-120 verzióval van dolgunk (egyébként Ukrajna eddig semmilyen komolyabb hardvert nem adott el Kenyának).  Ezekkel a kis drágákkal már rendet lehet vágni az ellen között, különösen Afrikában - elvégre még Közép-Európában is akad olyan szegény ország, aminek összesen nincs ekkora páncélosereje...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A cucc értékével a kalózok is tisztában vannak, ezért nem kevesebb, mint 35 millió dollár váltságdíjat követelnek a hajóért. És hogy ezt hogyan adták az ukránok tudtára? A szóvivőjük útján. Bizony, ilyen is létezik! 

Developing story, ahogy az amerikaiak mondanák, szóval érdemes lesz figyelni a híreket az elkövetkező napokban.

Apropó, szomáli kalózok: jelenleg bitorolnak egy iráni teherhajót is, melynek rakománya - ha a sajtóértesüléseknek hinni lehet - felettébb gyanús...

   

51 komment


| More

Címkék: irán tank kenya knn kalózok fegyverseft

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr76687188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jeff 2008.09.29. 21:38:55

"összesen 30 millió dollár értékben. "
Szerintem ezt egy kicsit alábecsülték. Vagy ilyen olcsó lenne a T-72?

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.09.30. 09:39:40

Update:
Úgy néz ki, a hadianyag mégsem Kenyának ment, hanem Szudánnak, és a kerülő Mombasába csak az embargó kijátszására volt. Kínos.

english.aljazeera.net/news/africa/2008/09/200893052524157519.html

A kalózok szülei gondolom most sokat csuklanak...

Pókmalac 2008.09.30. 11:42:55

Kell lennie megfelelő hírszerző csatornáiknak, vagy jó érzékük van a nagy értékű szállítmányokhoz, de az első valószínűbb.

Pókmalac 2008.09.30. 11:51:01

Azért nekem kicsit olyan addíg jár a korsó a kútra érzésem van:D
Pl. amerikai Iráni közös művelet a kalózok ellen :D
Csak valami jó nevet kéne találni a műveletnek
Operation Peaceful Prophet?

Tilikov 2008.09.30. 13:23:06

Én a macskafogóban láttam tengeralattjárós kalózokat, lehet az oroszok is innen gondolják, hogy a kalózok ellen tengeralattjáró-elhárító fregattot kell küldeni. Mellesleg az ukrán hadiipar is orosz örökség, néminemű orosz érdekeltséget akár ma is el lehet képzelni benne.

De ha nem az oroszok állnának a tankbiznisz mögött, akkor biztos Belize a ludas.

Elvégre nem csak az oroszok ködösítenek. A nyugati diplomatának nevezett al jazeera-s nyilatkozó szerint ez a rakomány nem sértette volna az embargót mert nem darfurba ment, hanem az autonóm dél-szudánba. Oda pedig lehet fegyvert vinni, mert ott ugye nem a dzsihádista arabok vannak, hanem a jámbor fekete keresztények. 2011-re tervezik a népszavazást a függetlenségükről, addigra nem ártana egy működő hadsereg is ha már ilyesmit fontolgatnak.

Még nem döntöttem el kinek higgyek, de az biztos hogy nem a kalózok szóvivője lesz.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.09.30. 13:34:49

"Úgy néz ki, a hadianyag mégsem Kenyának ment, hanem Szudánnak, és a kerülő Mombasába csak az embargó kijátszására volt."

Lehet, de ez a verzió azért több ponton sántít. Egyrészt Szudánnak van saját kikötője, és szabadon importálhat fegyvereket, amíg azokat nem Darfúrban veti be (harckocsikkal nem is mennél sokra ott). Másrészt Kenya és Ukrajna is az amerikaikakkal haverkodik, nem tudom, mi érdekük fűződne ahhoz, hogy Szudánnak asszisztáljanak.

Persze nyilván van orosz (maffia)érdekeltség (is) a KMDB-ben, lehet, hogy az ő kezük is benne van az ügyben. Mindenesetre ez a "titokban fegyvert adunk el Szudánnak Kenyán keresztül" rengeteg kenőpénz szétosztását feltételezi a szudáni kormány részirül (Kenyának és Ukrajnának is).

Persze az is lehet, hogy Kenya valami akciózásra készül, az amerikaiak meg tudnak róla, és így akarják megakadályozni:).

Aztán az is vicces, hogy a kalózok 20 millió dollára csökkentették a követelt váltságdíjat. Reality is setting in, gondolom.

A "30 millióról" szóló jelentést én is furcsállom, lehet, hogy egy firkász értett félre valamit, esetleg csak az aknavetők kerültek ennyibe.

tribunus 2008.09.30. 18:10:08

Milyen felszerelésük lehet a "kalózoknak",ha el tudnak foglalni egy ilyen szállitmánnyal és nyilván az ehez méltó kisérettel közlekedő hajót?? Talán nem is igazi kalózok!?

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.09.30. 20:15:43

Felszerelés: speedboat, kalas és RPG

Tökmindegy, milyen drága és über fegyvereket szállít egy hajó, ha a legénysége nincs felszerelve + felkészítve, hogy megvédje azt.

Csak a humor kedvéért, én visszahoznám a Q-hajókat arra a környékre

en.wikipedia.org/wiki/Q-ship

tribunus 2008.09.30. 23:05:30

SchA! Elengednének egy ilyen minden szempontból értékes hajót biztositás nélkül még egy pár kommandóst sem raktak a fedélzetre csak úgy megszokásból???

amo 2008.10.01. 10:47:01

Barbarossa kapitány ismét lecsapott. A black pearl legénységével a legjobb navy seals egységek sem tudnak mit kezdeni...inkább alkut kellene kérni!

tribunus 2008.10.01. 11:50:50

Vagy a KALÓZTANÁCS elé vinni az ügyet!! :-)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.10.01. 12:23:11

Az amerikai haditengerészet körbevette a hajót, kenyaiak továbbra is azt állítják, hogy ők rendelték a rakományt:

www.nytimes.com/2008/09/30/world/africa/30pirate.html?_r=1&oref=slogin

A szerző megjegyzése, mely szerint "ukrán tankok jelenléte Kenyában anomália lenne, mert az ország az USA szövetségese", nem igazán állja meg a helyét, mert Ukrajna is az USA-hoz húz az utóbbi időben.

Szerintem még az a verzió a leghihetőbb, hogy Dél-Szudánba, a felkelőknek menne a cucc, csak nem akarják elismerni.

Közben a kalózok összevesztek azon, hogy mit kellene lépni:

africa.reuters.com/wire/news/usnLU82673.html

Az ő szempontjukból szerintem az lenne a legjobb megoldás, ha elhelyeznének egy pokolgépet a hajón, aztán szabad elvonulást + persze pénzt követelnének, különben bumm. Aztán detonátort maguknál tartani, amíg kell. Persze ha ehhez nincs eszközük, akkor kisnyúl.

"SchA! Elengednének egy ilyen minden szempontból értékes hajót biztositás nélkül még egy pár kommandóst sem raktak a fedélzetre csak úgy megszokásból??? "

Tudtommal annak idején a szovjet kereskedelmi hajókon voltak fegyverek meg kiképzés ilyen esetekre. Egyébként egy észak-koreai hajó legénysége is feladta már nekik a leckét:

edition.cnn.com/2007/WORLD/africa/10/30/somalia.pirates/index.html?iref=topnews

Azt hiszem, lassan ráébrednek az érintett cégek is, hogy érdemes lesz zsoldosokat felbérelni erre a célra.

tribunus 2008.10.01. 14:42:54

a legkézenfekvőbb az ukrán hadsereg vagy rendőrság speciális osztagát "kölcsönvenni" erre a célra a zsoldosoknál ekkora értéknél felmerülhet a bizalom kérdése.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.10.02. 11:38:06

Felmerülhet. de kicsi az esélye, hogy problémákat okozzon. A kalózok nem fogják leszervezni azt, hogy előre kenőpénzt utalnak át a zsoldoscégnek, aminek az emberei aztán előre megbeszélt időpontban átveszik X hajó irányítását Szomália partjai előtt. Ehelyett egyszerűbb, ha megmaradnak a régi módszerek mellett, mert RPG-vel meg motorcsónakokkal inkább el vannak eresztve, mint kenőpénzzel. Szerintem egy zsoldosnak soha nem tudnának annyit ígérni, hogy átálljon hozzájuk.

Másrészt ukrán reguláris erők alkalmazása nemzetközi jogi problémákhoz is vezethet.

Karikásostor · http://sirasok.blog.hu/ 2008.10.07. 22:04:18

" Rammjaeger83 · katpol.blog.hu 2008.09.30. 13:34:49
"Úgy néz ki, a hadianyag mégsem Kenyának ment, hanem Szudánnak, és a kerülő Mombasába csak az embargó kijátszására volt."

Lehet, de ez a verzió azért több ponton sántít. Egyrészt Szudánnak van saját kikötője, és szabadon importálhat fegyvereket, amíg azokat nem Darfúrban veti be (harckocsikkal nem is mennél sokra ott). Másrészt Kenya és Ukrajna is az amerikaikakkal haverkodik, nem tudom, mi érdekük fűződne ahhoz, hogy Szudánnak asszisztáljanak."

Igen, Szudánnak van, de Dél-Szudán a tenger felől Kenyából közelíthető meg. Az észak-szudáni kormányzat viszonyt bizonyára széles vigyorral figyelheti a fejleményeket... (Vagy akár ők is lehetnek a tippadók.)

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.10.07. 22:38:53

Valóban kezd formálódni a vélemény, hogy a dél-szudáni felkelőknek ment a cucc. Megjegyzem, az összes eddig elhangzott verzió közül ez a leglogikusabb:

index.hu/politika/kulfold/szudanitank4/

Tilikov 2008.10.08. 10:06:38

Azért az ilyen is elég ritka, hogy valakik nem tagadják a fegyverkezést, hanem erősködnek hogy nem is nekik kellenek a tankok hanem nekünk. No meg az is visszatetsző, hogy a túszejtő terroristákkal nem szokás tárgyalni, a fegyverekért cserébe viszont megkapják a pénzüket a kalózok. 20 millióból már lecserélhetik a gumicsónakjaikat, és még az is lehet hogy tényleg lesznek tengeralattjárós kalózok.

Perillustris 2008.10.28. 14:29:50

A Microsoft miért nem csap oda? Biztos, hogy kalózszoftvert használnak!

Tilikov 2008.10.29. 07:45:50

Mi lett ezekkel a kalózokkal? El lett sikkasztva a végkifejlet, vagy csak én nem találok róla semmi infot? Talán megköttetett a szokásos üzlet a háttérben. Elég érdekes szituáció volt, ahogy az amerikai hadsereg túszul ejti a szomáli kalózokat, akik túszul ejtették az ukrán tankokat egy belizei hajón. Szerencsére nem volt szükség rá, hogy az oroszok is odaküldjék a beígért tengeralattjáró-elhárító fregattot, és természetesen az sem derült ki, hogy a tiltott szudáni övezetbe megy a fegyver. De csak azért mert Kenya úgy erősködött, hogy neki kellenek a tankok, nem pedig a közelgő dél-szudáni függetlenségi "népszavazás" kellékei a T-72-esek.

Én még azt is el tudom képzelni, hogy az ukránok fegyverrel fizették ki a kalózokat, a következő szállítmány nekik megy majd, nem árt nekik az erősítés ha már nincs állam a fejük fölött.

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.10.29. 12:04:11

A legfrissebb hír amit találtam:

www.reuters.com/article/worldNews/idUSTRE49M3YJ20081023

In the highest profile case, ransom talks are continuing after pirates seized a Ukrainian ship, the MV Faina, which was loaded with 33 T-72 tanks and other weaponry.

Tilikov 2008.10.29. 13:35:28

ransom talks are coninuing... business as usual.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.11.05. 20:19:41


Pörögnek az események. Múlt hétfőn az orosz fregatt megérkezett a térségbe, a kalózok pedig vacak 5 millió dollárra csökkentették a váltságdíjat:

en.rian.ru/russia/20081105/118137288.html

Tilikov 2008.11.18. 14:16:48

A címe alapján hittem, hogy újabb fejleményekre leltem a kalózügyben, de ez az eset még érdekesebb:
www.azsia.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14762

Ezúttal egy kínai halászhajót zsákmányoltak a szomáli kalózok. Nincs is ebben semmi meglepő, azért kalózok, hogy hajókat raboljanak. Na de a kínai halászok, azok mi a túrót kerestek Szomália partjainál???

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.11.18. 18:05:33

Gondolom az otthoni vizeket már régen le- és túlhalászták.

Ez egyébként hagyján, nemrég egy óriástankert fogtak:

www.origo.hu/nagyvilag/20081117-szaudi-tankhajot-foglaltak-el-kalozok-kenya-partjainal.html

Tilikov 2008.11.19. 13:20:45

Ezek a kalózok nem sz@roznak, úgy tűnik négy műszakban nyomják a kalózkodást, múlt héten egy japán teherhajót volt a fogás:
www.azsia.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14775

Csak azt nem értem, hogy ha Szomália partjainál ilyen sok a kalózattack, akkor a hajók miért nem kerülik el legalább a partmenti vizeket, vagy miért nem nyomja le valaki őket ? A gumicsónakjaikat nem lehet túl nehéz kipukkasztani, akkor meg...

Bögöy (törölt) 2008.11.19. 14:21:42

Gondolom azert nem mindegy, mennyit kerulnek azok a hajok, a gumicsonakok kipukkasztasa meg konnyebbnek tunik, mint amilyen a valosagban. Mert elobb meg is kell talalni azokat a gumicsonakokat. Egy hajot megtalalni onmagaban sem tul konnyu, de raadasul meg honnan tudod egy hajorol, hogy kalozhajo? Gondolom nincs rairva nagy betukkel... Otletszeruen megse lehet minden hajot kiloni. :)

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.11.19. 14:51:11

"Csak azt nem értem, hogy ha Szomália partjainál ilyen sok a kalózattack, akkor a hajók miért nem kerülik el legalább a partmenti vizeket"

Nagyobbat kell ahhoz kerülni: a szaudi tankert Mombasatól (Kenya) 450 kilométerre délkeletre kapták el. Igaz, nem csak gumicsónakjaik voltak.

BalkanFanatik 2008.11.19. 16:01:12

Többek között itt:
news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7736472.stm
is írják, h újabban már az a taktika, h nagyobb hajókkal kihajóznak a tengerre, és onnan indulnak a gumicsónakok. Gondolom az eddig beszedett váltságdíjból már fussa komolyan equipmentre.

A másik meg, h az Ádeni-öböl környékén már lassan egy kisebb hadiflotta cirkál, ergo valszeg úgy gondolták, h biztosabb kipróbálni új vizeket

Ha meg "kerülni" akarnának, akkor úgy igazából a Szuezi-csatornát kellene kikerülni. Talán az is BBC-n volt, h hajóscégek főnökeivel csináltak interjút, és az egyik azt mondta, h megfontolják h esetleg a jövőben a Jóreménység foka felé menjenek az Európába tartó hajóik. Ami meg nem kis kerülő, és nem két fillér pluszköltség.

BTW, szintén BBC:
"In 1815 the American Cmdr Stephen Decatur, sent to stop the Barbary pirates in the Mediterranean, simply captured the flagship of the Algerian Dey and forced a capitulation. When the Dey later repudiated the agreement, the British and Dutch bombarded Algiers. These days, there is no question of a bombardment of the port of Eyl, the main pirate base on the Somali coast. That might be the most effective response but it would require a UN Security Council resolution. "
news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7735144.stm
ehhe-ehhe...

SchA · http://katpol.blog.hu 2008.11.19. 17:31:13

hogy mik vannak

A Blackwater hamarosan felajánlja szolgálatait a kalózok ellen.

Blackwater gunboats will protect ships
www.independent.co.uk/news/world/africa/blackwater-gunboats-will-protect-ships-1024582.html

"The firm, which gained international notoriety when its staff killed civilians in Iraq, has already equipped one vessel, called The McArthur, which will carry up to 40 armed guards and have a landing pad for an attack helicopter."

Más cégek is rámozdultak az üzletre, de remélem csak papíron ilyen sz*rok

"For fees ranging from £8,000 to £12,000 for transits of three and five days, companies are offering teams of unarmed guards, "non-lethal deck security personnel"."

Fegyvertelen őrök? Vajon mire jók?

Bögöy (törölt) 2008.11.19. 22:45:17

"These days, there is no question of a bombardment of the port of Eyl, the main pirate base on the Somali coast."

Tipikus idiotizmus. :)

Tilikov 2008.11.20. 17:16:08

"Csak azt nem értem, hogy ha Szomália partjainál ilyen sok a kalózattack, akkor a hajók miért nem kerülik el legalább a partmenti vizeket, vagy miért nem nyomja le valaki őket ?"

Lám mindkettő megtörtént. A norvégok átirányították Dél-Afrika felé a szuezi forgalmat, az indiaiak meg lezúztak egy kalózhajót:
www.azsia.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=14808

NagyH · http://katpol.blog.hu 2008.11.22. 15:01:51

LOL

"Somali Islamist insurgents have begun searching for the pirates who hijacked a giant Saudi-owned oil tanker last Saturday, reports say.

A spokesman for the al-Shabab group, Abdelghafar Musa, said hijacking a Muslim-owned ship was a major crime and they would pursue those responsible."

news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7743204.stm

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.12.11. 14:47:30


Ez a sztori kezd tényleg szánalmassá válni. A kalózok azt állítják, levertek egy kisebb lázadást a hajón, míg egy ukrán szakértő szerint ez kamu:

www.kbc.co.ke/story.asp?ID=54402

en.rian.ru/world/20081209/118773021.html

Legfrissebb értesülések szerint a hajót két hét múlva elengedik:

en.rian.ru/world/20081211/118807458.html

"Two weeks! Be sure!" Bakker...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.02.07. 12:04:22

UPDATE: már egy olvasónk felhívta erre a figyelmünket egy másik kommentben, de azért itt is illik beharangozni az örömteli hírt: a kalózok végülis elengedték a hajót 3,2 millió USD váltságdíj fejében, így a rakományt továbbviheti Mombaszába:

news.yahoo.com/s/ap/20090205/ap_on_re_af/piracy

Kíváncsi vagyok, mikor érkeznek meg az első dél-szudáni felvételek a hadrendbe állított T-72-esekről. Ezekkel kapcsolatban egyébként megint nem lettünk okosabbak, mert a szerző "szovjet érából származó" harckocsikról beszél. Ez persze azt is jelentheti, hogy 1991 előtt legyártott és utólag felújított cuccokról van szó, de utalhat egyszerűen arra is, hogy a T-72 szovjet fejlesztés.

Czelder Orbán 2009.02.23. 00:36:34

Akció van elftársak!

Kipakolták a vasakat Mombaszában, de Kenya továbbra is tagadja, hogy Dél-Szudánba megy az áru:

www.janes.com/news/defence/land/idr/idr090217_1_n.shtml

Ha valaki előfizetője a Jane's-nek, akkor legyen olyan kedves és kanyarítson egy kis irományt a cikkről (ha érdemleges infó is van benne).

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.02.23. 23:46:10

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.03.13. 12:14:00

UPDATE: kenyai TV-csatornák lehozták az első felvételeket a harckocsikról:

www.youtube.com/watch?v=ZH0H9kasfpk

www.youtube.com/watch?v=KK7Wc_Q0iII

Próbáltam tájékozódni, a képek alapján úgy tűnik, hogy a T-72AV verzióról van szó (alapvetően a T-72 alapverziójának továbbfejlesztése, Kontakt-1 reaktív páncélzattal), nem pedig ukrán továbbfejlesztésről.

Tilikov (törölt) 2009.03.13. 23:14:58

A végén látszik Juscsenkon, hogy mennyire aggódott a fiúkért. Jól kiteregették neki a szennyest, mármint a kalózok. Vajon a nemzetközi jog szerint ez legális fegyverszállítás volt? Ha már így elsikálták, akkor biztos az.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.03.14. 11:33:00

@Tilikov:

"Vajon a nemzetközi jog szerint ez legális fegyverszállítás volt?"

Igen, hivatalosan kenyai import.

Tilikov (törölt) 2009.03.14. 15:25:10

hivatalosan... De még a közmédia előtt is nyílt titok, hogy Dél-Szudán is benne van a képben, ami mellesleg konfliktuszóna, és ahová a fegyverkereskedelmi egyezmények szerint nem igazán lehetne nehéztüzérséget importálni. Persze a 'legális' itt behelyettesíthető a 'nyugati érdeket nem sértő'-vel. Ha Észak-Szudán lett volna a célpont, bizonyára lekapcsolták volna usáék az egész rakományt.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.03.15. 14:21:45

@Tilikov:

Dél-Szudán hivatalosan nem konfliktuszóna, a helyi kormány (GOSS) ellen nincs érvényben nemzetközi fegyverembargó.

Szudánba is legálisan mehetett volna a szállítmány. ENSZ-fegyverembargó a Darfurban tevékenykedő szervezetek ill. kormányerők ellen van érvényben.

www.sipri.org/contents/expcon/sudemb.html

Tilikov (törölt) 2009.03.16. 12:42:50

@Rammjaeger83:

No jó, hivatalosan lehet hogy nem konfliktuszóna, de azért arra az államra amelyik világelső a bukott államok listáján, mégiscsak cinikus dolog azt mondani, hogy konfliktusmentes övezet
(www.fundforpeace.org/web/index.php?option=com_content&task=view&id=229&Itemid=366)

És abba is bele lehetne kötni, hogy hivatalosan Dél-Szudán még nem független állam, csak autonóm terület, ahogy Darfur is, úgyhogy hivatalosan abba a Szudánba mentek a tankok, amelybe Darfur is beletartozik.

De ez csak kekeckedés, nem akarok én a fegyverszállítás ellen kardoskodni, bizonyára elkélnek ott a lánctalpasok, bár az is lehet, hogy nekik lesz majd köszönhető, ha az újkeletű békeszerződés nem lesz majd hosszú életű.

Tilikov (törölt) 2009.03.16. 13:29:31

A másik dologgal meg, hogy "Szudánba is legálisan mehetett volna a szállítmány" merthogy rájuk nincs fegyver-embargo, szintén lehetne vitatkozni. A National Islamic Front és egyéb északi szervezetek rajta vannak a terrorizmust támogatók listáján, úgyhogy az amerikaiak bizonyára nem engedték volna tovább a tankokat, ha a saría-val kacérkodó Khartoum-i kormányzatnak mentek volna. Se Darfurnak, se az Easter Frontnak. Nagyon úgy tűnik, hogy Dél-Szudánnal itt kivételezve van.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.03.16. 16:47:27

@Tilikov:

"No jó, hivatalosan lehet hogy nem konfliktuszóna, de azért arra az államra amelyik világelső a bukott államok listáján, mégiscsak cinikus dolog azt mondani, hogy konfliktusmentes övezet"

Az összefüggés nem ennyire egyértelmű. Szudán egyértelműen azért került a lista elejére, mert hivatalosan az egész országra kiterjed - pontosabban ki kellene h terjedjen - a kormány hatalma, a valóságban viszont már jó ideje nem ez a helyzet. Ezért elveszítette a területe feletti uralmat, és nem gyakorol ott erőszakmonopóliumot. Márpedig ez a "bukott államok" egyik attribútuma.

Másképp megfogalmazva: Szudán akkor is bukott államnak minősülne, ha nem folyna ott semmiféle fegyveres konfliktus, "csak" a darfúri meg dél-szudáni szeparatisták de facto önálló államokat gründolnának a területén.

Abból, hogy az amerikai külügyminisztérium terrorizmust támogató államnak minősítette Szudánt, az következik, hogy az USA nem exportál fegyvert nekik, nem ad pénzügyi támogatást stb., nem pedig az, hogy senki más nem teheti meg ugyanezt. Amikor Szudán 1999 után elkezdett komolyan bevásárolni orosz, kínai stb. fegyverekből (Mig-29-ek, kínai harckocsik stb.), az amerikaiak nem akadályozták meg, pedig akkor még nem is volt békeszerződés.

Ami ebben az ügyben tényleg jogi problémát jelenthet, az az, hogy a kenyai kormány nyilván kiadott egy végső felhasználói tanúsítványt (end-user certificate) arról, hogy a cuccokat ők vették, legálisan, saját maguknak, azaz nem exportálják 3. országnak. Hát ezt nyilván nem fogják betartani, de igazság szerint ezeket a tanúsítványokat senki nem veszi túl komolyan.

5.g · http://katpol.blog.hu 2009.03.22. 13:32:20

Hol itt a gond? A dél-szudáni kormány finoman szólva ellenérdekelt Khartúmmal szemben, Amerika utálja Bashirékat, akkor miért akadályozná a fegyverszállításokat?

Mellesleg jóval valószínűbbnek tartanám, hogy nem a nagy, Szudánon belüli leszámolásra készülnek, hanem a mindennapi ügyes bajos dolgaikhoz kellenek azok a fegyverek. Ugandához hasonlóan pl. a dél-szudáni kormány fegyveres ereje is ott bent kergetőzik Kongóban az LRA-vel, ami regionálisan azért nagyobb kihívás, mint a khartúmi központi hatalom fölébük tornyosuló árnya. Aztán persze lehet, hogy összekötik a kellemest a hasznossal.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2009.03.23. 14:14:33

@5.g:

Az LRA ellen még annak fénykorában sem lett volna szükséges harckocsikat bevetni, ahogy szerintem a különböző kelet-kongói szervezetek ellen sem. Ott még a terep is igen kedvezőtlen lenne ehhez.

Tilikov (törölt) 2009.03.23. 15:03:07

Pedig baromi jól mutatna a dzsungelben előrenyomuló harckocsioszlop. A sok maki csak lesne ki a fejéből xD

5.g · http://katpol.blog.hu 2009.03.25. 06:17:08

@Rammjaeger83: @Tilikov:

Ne a kurszki csatát tessék vizualizálni, de azért használnak arrafelé is harckocsit. (Persze attól még nem ez az ideális fegyver dzsungelharcra / felkelők ellen.) Csak három példa ami hirtelen eszembe jut:

- A 2007 decemberi offenzíva Nkundáék ellen, amit a kongói kormányerők háromszoros túlerőben, egy rakás nehézfegyverrel indítottak. Nem jött be.

- Talán tavaly év vége felé volt hír, hogy a MONUC bejelentette, ruandai harckocsik lövöldöztek át a határon a kongói hadsereg egységeire.

- Az ugandai hadseregnek volt az a bevett módszere valamikor 2002 körül (ha jól emlékszem) északkeleten a Karamoja régióban helytelenkedőkkel szemben, hogy harckocsikkal és tüzérséggel körbevettek egy-egy falut, aztán szépen megkérték a lakosságot, hogy szíveskedjenek kiadni a felkelőket és a fegyvereket.

Meg amúgy szerintem az elmúlt hónapokban a "Ruanda kivonul/bevonul" c. képeken is akadt elvétve egy-két páncélos.

Bögöy (törölt) 2009.03.25. 08:25:41

@5.g:

Ezeken a kepeken is szerepelnek:

membres.lycos.fr/France40/techphot.html

Mondjuk ezek tulnyomoreszt nem hasznaltak mar, reszben mert a kepek keszitoje amugy is ezek leszerelesevel foglalkozo ENSZ-katona vagy valami hasonlo volt. Mindenesetre itt egy harckocsi-vezeto:

membres.lycos.fr/France40/photos/tankdr.jpg

Tilikov (törölt) 2009.08.02. 21:41:48

Újabb hírek érkeztek a kenyai közvetítéssel Dél-Szudánba juttatott ukrán tankokról, amit még a szomáli kalózok is megvámoltak. Állítólag két újabb hajónyi tank is érkezett azóta, úgyhogy mostanra kb. száz T-72-esük lehet.
htka.hu/2009/08/01/szudani-tank-olas-2-avagy-a-t-72-esek-delre-mentek/

És van egy cikk a párhuzamos északi beszerzésekről is, akik viszont kínai árut vásároltak.
htka.hu/2008/02/18/szudani-tank-olas/

Előbb-utóbb csinos kis Katpol cikk kerekedhet ebből :)
süti beállítások módosítása