"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Cikkek

  • A megaláztatás évszázada XII.Üdvözlöm minden kedves olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és az ígéretemnek megfelelően máris újabb résszel folytatódik a modern kínai történelemmel foglalkozó sorozatunk. Az eddigiekhez...
  • KatPol Kávéház XLV. - Lánctalpas találkozóKedves hallgatók! Hagyományainkhoz híven podcastunk 45. adásában ismét élménybeszámolóval jelentkezünk, ezúttal a Militracks idei rendezvényéről ill. az overlooni hadimúzeumról: Listen to "KatPol...
  • A megaláztatás évszázada XI.Üdvözlöm minden kedves olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és az ígéretemnek megfelelően máris újabb résszel folytatódik a modern kínai történelemmel foglalkozó sorozatunk. Az eddigiekhez...
  • A megaláztatás évszázada X.Üdvözlöm minden olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és a Trónok harca c. sorozatról szóló adások miatti hosszabb kihagyás után folytatódik a modern kínai történelemmel foglalkozó...
  • A velünk élő Westeros IV.Kedves Hallgatók! Negyedik részével, egyben podcastunk 44. epizódjával zárul ma le a Tűz és Jég világáról szóló adássorozatunk. Mint ahogy az előző rész leírásában utaltunk is rá, szükségesnek...

Facebook

Címkék

1.vh (5) 2.vh (82) afganisztán (52) ajanlo (49) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) argentína (3) atom (38) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (1) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (53) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (11) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (19) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (11) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (6) franciák (34) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (30) haditengerészet (24) hadsereg a politikában (36) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (35) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (16) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (22) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (5) kémek (6) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (78) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (18) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (51) lengyelek (9) libanon (45) libéria (6) líbia (14) macedónia (3) magyarország (37) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (4) németek (47) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (2) olaszok (10) omán (1) örményország (5) oroszország (94) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (54) powerpoint (2) propaganda (64) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (12) repülőnap (3) róma (1) románia (4) spanyol polgárháború (1) sri lanka (13) SS (4) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (65) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (28) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (15) ulster (2) usa (156) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (23) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

Sas és vas a pusztában - Földi benyomások a 2013-as kecskeméti repülőnapról

2013.09.01. 13:00 Grodin

Kétszeri kihagyás után idén újra megrendezésre került a kecskeméti repülőnap, hazánk és nemzetünk egyetlen nyilvános, nemzetközi katonai bemutatója szárazföldön és égen. Mivel a Honvédségnek 2010 óta nem volt lehetősége nyilvános rendezvényen megosztani képességeit a hazai és külföldi nagyérdeművel, ezért érthetően nagy volt a nyomás a szervezőkön, hogy látványos és sikeres programmal szolgáljanak, nem beszélve a repülőnapokkal járó általános logisztikai - tömegkezelési kérdésekről. Szerkesztőségünk augusztus 3-án szombaton képviseltette magát a jeles eseményen, megcsodálandó a haditechnikai eszközök és a körülöttük nyüzsgő tömeg kombinációját 35 fok körüli hőmérséklet mellett. Az alábbiakban néhány életképet osztunk meg erről.

Magáról a levegőben zajló programról nem sok újdonságot lehet elmondani a 2010-es felhozatalhoz képest. A sokak által várt, de gépeik adottságai és repült óráik alacsonyabb száma miatt talán a várakozásokhoz képest visszafogottabb programot repülő Orosz Vitézeken és a Pápáról átugró C-17-esen túlmenően jellemzően ugyanazok a nemzetek és eszközök képviseltették magukat a levegőben, amelyekkel három évvel ezelőtt is találkozhatott a kilátogató. Talán a "civil" repülők nagy száma érdemes említést, számos hazai és külföldi repülőklub, vagy egyesület bemutatóját lehetett megtekinteni a "nagyvasak" közti betétekként.

Érdekes volt látni azonban, hogy a guruló-és közlekedőutak mentén mekkora arzenállal vonultak fel a különböző kiállítók azon látogatók kedvéért, akik idejük nagy részében nem a nyakukat tekergették egy napernyő alól valahol a kifutópálya szomszédságában. (Vagy nem a kötelező büfék és egyéb árusok standjai előtt ütötték el az időt.)

Így hát tekintettel a légi bemutatóról már nagy számban elérhető onlájn galériákra és korlátozott technikai lehetőségeinkre, valamint a blog hagyományaira, az alábbi összeállítás ismét a repülőnap "földhöz ragadt" részét mutatja be. 

Szárnyas látnivalók

A kiállított repülőtechnika mennyisége és minősége nagy vonalakban megfelelt a korábbinak. A legtöbb, levegőben is felvonuló nemzet azért igyekezett a földi kiállítósoron is képviseltetni magát, míg egyeseknek (így például Nagy-Britannia, Bulgária, vagy Ukrajna) kizárólag utóbbira futotta. Több repülőgép pilótafülkéjébe be is lehetett ülni - bár jellemzően csak a régi szovjet típusokéba, így például hazai részről a már kivont MiG-29-esnél volt biztosítva ez a lehetőség a Gripen helyett, a képzavar legcsekélyebb jele nélkül bebiggyesztve a kivont két hajtóművest az aktív szolgálatot teljesítő típusok közé. Nem egy szállító repülőgép pedig megtekinthető belső térrel várta azokat, akik kivárták a sort a tűző napon.

C-27J Spartan (Bulgária) Su25 (Bulgária) gépenmászkálással

Mindenki látni akarta a bolgárok új, és régi büszkeségeit (C-27 Spartan & Szu-25)

A kiállított gépek kikerülhetetlen sajátossága volt az általuk nyújtott árnyék - elsősorban pilótáik és kiválasztott barátnőik számára szolgáltak értékes napfogóként. 

PC-7 (Ausztria) Su-22 (Lengyelország - disznóval)

Más nemzetek elsősorban repülőgépeik festésével próbáltak kitűnni (osztrák Pilatus, lengyel Szu-22)

Bár már több helyen leírták, mi is meg tudjuk erősíteni: idén nem bővelkedett a bemutató igazi, sokadik generációs "nagyvasakban", különösen a nyugati típusokból volt szerényebb a felhozatal.

 Su-27 (Ukrajna)Panavia Tornado GR4 vadászbombázó (Nagy-Britannia)

Ez a nagyközönség számára is kipróbálható ukrán Szu-27 elhappolta az érdeklődők nagy részét a kis létszámban jelen lévő, csak kordon mögül megtekinthető nyugati típusok elől, mint például a brit Tornado

Ami nagyban hiányzott, azt kicsiben pótolták. A költségtakarékosság jegyében idén vitathatatlanul izmosabb volt a gyakorló- és sportrepülőgépek arzenálja, nem csak a levegőben, de a kifutópályán is.

Hawk T1 kiképző (Nagy-Britannia) L-159 (Csehország)

 Brit Hawk és cseh Alca is ellátogatott Kecskemétre - sajnos hasonló profilú haza gépet már egy ideje nem láthatunk az "aktív" soron

Merev szárnyú társaikkal ellentétben a forgószárnyasok meglehetősen szétszórva, a közönség számára kijelölt területen voltak megtekinthetőek, némely esetben mindenféle kordon nélkül, egy-két hozzájuk tartozó pilóta álmos felügyelete mellett. Az árnyékfaktor ennek megfelelően jóllehet még inkább szerepet játszott népszerűségükben. 

Megjegyzendő, hogy amíg közeli szomszédaink és "tradicionális" szövetségeseink részéről elég sokan képviseltették magukat egy-egy, az esetek többségében a közönség számára is hozzáférhető helikopterrel (úgy is, mint Románia, Szlovákia, Szlovénia, Olaszország, Németország), addig ez éppen pont a szervező Magyar Honvédségnek nem sikerült. S bár egy magyar Mi-8/17 feltűnt a hangzatos "képesség-bemutató" légi programjában, azért biztosan elgondolkoztatott sokakat a kérdés, hogy miért nem lehet testközelből egyetlen bevethető, vagy jobb híján kivont honvédségi helikoptert sem megcsodálni.

(UPDATE: úgy tűnik a visszajelzések alapján, hogy mégis csak volt statikusan kiállított honvédségi helikopter, legalább is vasárnap biztosan. Szóval lehet, a hazai forgószárnyas technika szimplán elkerülte a szerkesztőség figyelmét két sörsátor között)

Mi-17 (Szlovákia) IAR330 (Románia)

Szomszédaink régebbi típusaikat körülbástyázták nézelődőkkel (Szlovák Mi-17, Román IAR-330, mindkettő Medevac)

A fenti dilemma ellenére láthatóan nem tolakodtak a kiállító nemzetek és vállalatok, hogy a PR-célú mutogatáson kívül némi marketing-tevékenységet is folytassanak. Hiába, nem elegendő a natúr kereslet, ha nem társul hozzá fizetőképesség..

AW139 (Olaszország) Sea King (Németország - haditengerészet)

Amíg a "majdegyszer" sorra kerülő hazai helikopter-beszerzéssel kapcsolatos spekulációk főszereplői közül jelen volt olasz színekben az Augusta-Westland AW139-ese és szlovén színekben egy Huey is, addig a "környezetidegen" kategóriát vitathatatlanul a német haditengerészet Sea King-je nyerte, mely szép festése ellenére elég furán mutatott a pusztában 

A hazai repülőtechnika legszélesebb körű bemutatására a már kivont volt szovjet/VSz gyártmányoknak szentelt területen került sor. A szervezők (és talán a szolnoki repülőmúzeum?) becsületére váljék, hogy jó állapotban, szépen lefestve láthattuk viszont korábbi típusainkat a MiG-15-től kezdve a kipróbálható Albatroszig. Helikoptert azonban itt sem láttunk.

Mig-15 terepszínű verzió L-39 Albatrosz sorral

Gondosan elkerített hidegháborús klasszikusaink mellett egyedül az L-39 pilótafülkéje állt nyitva a tisztelt publikumnak

Kerekes-lánctalpas látnivalók

Amennyire szegényes volt a felhozatal hazai repülőtechnika terén a kiállított eszközök között, annál nagyobb hangsúlyt fektetett a Honvédség arra, hogy szárazföldi arzenáljából minél több alakulat minél több "vasát" bemutathassa a tisztelt közönségnek - mindezt ráadásul az esetek többségében szépen kisuvickolt, újrafestett, a lehetőségekhez képest snájdig állapotban. Érezhető volt az igyekezet, hogy a géppark minél több tagját kívülről és belülről is megismertessék a nagyérdeművel. Ennek - és ismét csak a kínált árnyéknak - hála a szárazföldi járműveket bemutató sor leginkább spontán szíriai jelenetekre hasonlított, ahogyan a többségükben 10 év alattiakból álló civil "hordák" elözönlötték a páncélosokat és gépkocsikat.

PTSZ árnyékkal BTR-80 SKJ egészségügyi jármű

Klasszikusaink (PTSZ) mellett bemutatkoztak új büszkeségeink is, mint pl. a BTR harctéri mentő...

BTR légkondi Rába (páncélozott kabin)

 ... amely ráadásul légkondicionált(!), vagy a néhány éve beszerzett Rába tehergépkocsik különböző verziói

A szépen sorban felállított vasak mellett pedig a "hardcore" rajongók megtekinthettek olyan roppant NATO-kompatibilis innovációkat is, mint a közvetlen gyalogsági támogatásra beszerzett könnyű aknavető, vagy a pusztába kidobált csövekből, tartályokból és üzemanyagszállítókból felállított "tábori üzemanyagraktár" névre hallgató 1:1 arányú műszaki dioráma.

EXPAL M-08 60mm-es aknavető Tábori üzemanyagraktár No.2

Ennek a 60mm-es EXPAL aknavetőnek külön sátor is járt, a tábori benzinkút azonban érdekessége ellenére csak kevés érdeklődőt vonzott

Külön szekció jutott a légvédelemnek, ahol talán még a lövészeknél és logisztikai alakulatoknál is nagyobb hangsúlyt fektettek a technika tisztára fényesítésére. Bár a Kub föld-levegő rakétaindítók felett hamarosan eljár az idő, a győriek így is büszkén mutogatták a publikumnak a szovjet légvédelem utolsó hazai mohikánjainak egyikét, valamint a célfelderítésért felelős radartechnikát.

Kub célfelderítő - rávezető egység Kub indítóállásban

Egyelőre nyitott kérdés, hogy néhány év múlva, amikor az utolsó SA-6-osok is a kivont eszközök sorsára jutnak, lesz-e váltótípus a horizonton, vagy a Honvédség újabb képességtől búcsúzik majd - a környező országokban egyébként még több helyen ugyanígy rendszerben áll ugyanezen, vagy hasonló eszköz

Múltidéző látnivalók

Üde színfoltot jelentett a Hadtörténeti Intézet és Múzeum jóvoltából kiállított néhány régebbi, klasszikus vas az egyik hangár előtti területen. A jól ismert világháborús, majd a Néphadseregben "továbbszolgáló" szovjet lövegek mellett megbújt egy hasonló korú német páncéltörő ágyú, valamint a múzeum nyílt napjain és egyéb eseményein már régóta sztárvendégként szereplő Nimród is.

Nimród szemből 2SZ1 Gvozgyika önjáró tarack

Míg a Nimród messze a legrégebbi lánctalpasnak számított az egész repülőtéren, a 122mm-es "Gvozgyika" önjáró tarackot jó tíz évvel ezelőtt még az "éles" haditechnikát tartalmazó soron lehetett volna megmászni - ezzel az erővel kihelyezhettek volna akár egy BMP-t is, de abból lehet, nem volt raktáron

A kiállított múzeumi tulajdonú vasaknál is változatosabb, és élethűbb "előadással" készültek a civil hagyományőrzők. A repülőtér két pontján is - nem kis részben vélhetően a polkorrektség jegyében - második világháborús "amerikai ejtőernyős tábor" volt megtekinthető, amelyek mellé csak kivételes esetben fért oda néhány német egyenruhás kolléga, vagy éppen a Magyar Néphadsereg UAZ- és Volga-központú eszközparkját bemutató társaság - pedig utóbbiak létszám terén legalább annyian voltak, mint az amik, és jellemzően az egyik GAZ tehergépkocsi tetejéről figyelték a légi bemutatót.

Őszintén szólva kicsit meglepőnek találtuk, hogy hazai hagyományőrzőink mekkora mennyiségben halmoztak fel tengerentúli felszerelést, de természetesen minden kezdeményezésnek örülünk, amely világháborús haditechnikát mutat be.

További német beszivárgás nyomai a jenki táborban.. M3 37mm páncéltörő (USA)

Német oldalkocsis motorkerékpár (bajuszos - MG-s tulajdonossal) és US Army páncéltörő is farkasszemet néztek egymással a hagyományőrző tábor szélén

Aki pedig kisétálta, kinapozta és kibámészkodta magát, és nem rettent vissza a fülledt levegőtől, az a levegőben folyó program megtekintése helyett bejárhatta a kiállító térként szolgáló hangárokat is, ahol a legkülönfélébb civil és katonai szervezetek mutatkoztak be standjaikon, nem kis mértékben hozzájárulva a vurstli-hangulathoz. A magyar katonai repülés és ejtőernyőzés történetétől kezdve a személyi felszereléseken át a Honvédelmi Minisztérium alárendeltségébe tartozó gazdasági társaságok és egyéb szervezetek bemutatkozásán át a makettekig és sérülés-imitáló műanyag "maszkokig" szinte minden megtekinthető, és nem kis részben kipróbálható volt.

Ejtőernyős UAZ Avagy hogyan imitáljunk harctéri sérüléseket

Terepszínűre pingált retró ejtőernyős UAZ és nyílt harctéri sebeket imitáló maszkok a változatos beltéri felhozatalból

Ahogyan a legtöbb médiaorgánumban a hétvégét követően elhangzott, az időjárás alaposan rányomta a bélyegét a rendezvényre. A kilátogató nép talán valamivel toleránsabb lett volna az ilyenkor törvényszerűen előforduló apróbb szervezési bukkanókkal kapcsolatban (mint például a reptér-parkolók és reptér-vasútállomás között közlekedő buszok alacsony száma, a szórófejeken kívül mindenhol vizet spriccelő párakapuk, vagy az OTP SZÉP kártyával kapcsolatos meghibásodások), ha közben nem tűz a fejére a nap 40 fokos hőérzetet generálva. A tetőtől-talpig egyenruhában grasszáló honvédeink jóval sztoikusabban viselték a megpróbáltatásokat; ahogyan egy jó kedélyű honvédtiszt elmondta, ez az időjárás egy enyhébb afganisztáni napnak felel meg, szóval kiképzési célokra is alkalmas.

Vizes URAL Füst - valahonnan a reptér épületein túlról

Folyamatosan utánpótlásért járó ivóvízhordó teherautók és a reptéren túli mezőkről felszálló füst tették igazán emberközelivé a rendezvényt

Remélhetőleg ezzel a kezdeményezéssel sikerül feleleveníteni az évenkénti repülőnapok tradícióját, hiszen a hazai közönség meglehetősen ritkán juthat hozzá a régi és új haditechnika, valamint a közöttük (rajtuk) hömpölygő tömeg adta örömökhöz. Ebben különösen nagy szerep jutott  még mindig túlsúlyban lévő szovjet (és általában "keleti") haditechnikának, hiszen a jellemzően "öregebb", nem sok újdonságot rejtő eszközökhöz nagyságrendekkel gyakrabban és könnyebb szívvel engedték testközelbe a népet, mint a mai napig szupertitkos - csúcstechnikás (vagy pusztán sznobizmusból annak tekintett) nyugati típusok esetén.

Szintén csak remélhetjük, hogy a számos külföldi és civil részt vevő mellett a jövőben a hazai arzenál is méltó formában tud majd bemutatkozni, olyan programmal és technikai eszközparkkal, amely kiállja az összehasonlítást legalább a szomszédos országokkal.

Aki pedig a "kiállított tárgy + bámészkodók" jellegű amatőr csendéletek helyett a légi bemutató szereplőiről készült profi képeket és-vagy a kifejezetten szakmai ízű beszámolókat kedveli inkább, azoknak szeretettel ajánlunk pár további olvasni- és látnivalót:

HVG Galéria

HTKA beszámoló

Egy a fotós blogok közül

Egy másik a fotós blogok közül

Indafotó galéria (ráadás)

Az összes saját fotó pedig megtekinthető itt.

16 komment


| More

Címkék: légierő repülőnap

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr455468938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kullancs1983 2013.09.01. 13:25:57

Kicsit sárga, kicsit savanyú, de a miénk?

A KUB-on szerintem azért van orosz felirat, hogy ha eladják egy múzeumnak autentikusabb legyen. :P

(Ja, és a környező országok haderejének bemutatása mikor folytatódik?)

Fredddy 2013.09.02. 12:12:35

A Kub, én úgy tudom, még marad egy ideig, ezek korszerűsített változatok, nem az 1973-ban bevetettek:) Lengyelek aktívan dolgoznak a további korszerűsítésén, készült már olyan verzió is, amire az AMRAAM rakéták földi indítású változatait rakták az orosz rakéták helyére. (velük Kub-ügyben amúgy is van együttműködés, a lengyel tengerpartra járnak lövészetre a magyarok is).
Bár persze a Szu-22-esek kivonása óta bármit el lehet képzelni.

Magyar Mi-8-as és Mi-24-es volt kiállítva, vasárnap legalábbis.

Skunkworks 2013.09.02. 12:14:13

Mig-21 UM is nyitva volt, bele lehetett ülni.

na__most__akkor 2013.09.02. 13:04:04

"A tetőtől-talpig egyenruhában grasszáló honvédeink jóval sztoikusabban viselték a megpróbáltatásokat; ahogyan egy jó kedélyű honvédtiszt elmondta, ez az időjárás egy enyhébb afganisztáni napnak felel meg, szóval kiképzési célokra is alkalmas."
Aktív koromban (15plusz évvel ezelőtt -- atyaisten de rég volt -- ) ott voltam egy pár ilyesmin...
Meg dísszemlék, meg avatások. Akkoriban még nem háborúkban tesztelték az állományt, szerencsénkre.
Minden tiszteletem a maiaké. Remélem jóra tanítottam őket...

Grodin 2013.09.02. 13:31:48

@Fredddy: Hát lehet, akkor kizárólag vasárnap volt kint magyar helikopter, vagy én nem találtam meg szombaton. Lehet tudni, merre voltak?

@Kullancs1983: (Idén mindenképp, ha minden jól megy)

Fredddy 2013.09.02. 14:06:50

@Grodin: a nép között voltak, nem a statikus soron, a repülőtér keleti részén. Volt egy páncélozott Wolf kiállítva, a Mi-24-es amellett parkolt, a Mi-8-ast (17-est?) még ennyire se tudom körülírni.

symor 2013.09.02. 16:32:10

Vasárnap voltunk, qva meleg volt, melegebb mint szombaton (állítólag), az oroszoktól tényleg többet várt volna az ember, főleg, hogy a törökök rájuk vertek produkcióban a kis szúnyogvadászaikkal nem sokkal utánuk.

A földhözragadt dolgok között szinte több érdekesség volt amúgy. A szolnoki 88-asoknak innen is nagy köszönet, amiért bölcsen tűrték, hogy eljátszadozzam a szolgálati fegyvereikkel (mely oldal- és vállfegyver típusok életkorukat nézve átlag 70 éve aktív állományban).

A fellépő honvédjeink mindenképp különös kitartásról és terhelhetőségről tettek tanúbizonyságot barna és sötétzöld telepszínű gyakorlóikban, dzsungel kalappal, vagy barettel a fejükön közel 40°-ban a tűző napon.

A jó ég tudja milyen gyökér vezényelte ki őket ebben, bár gondolom még mindig dél-amerikai imperializmus megdöntésére készülünk és az Afgán-misszió meleg napra kedvezőbb színei nem jöttek eléggé divatba :P

Különösen csodálatra méltó felfedezés volt továbbá kézbe venni és láttamozni a magyar honvédelem fegyvermestereinek legújabb AK-tuning dizájnját. Mert ez ám a fegyver, felül modern irányzék és lézer elülső szerelvényként a cső oldalán + lámpa, valamint gránátvető egy mellső markolattal kombinálva valamivel a torkolat előtt.

Tényleg fájintos az egész, amíg vállhoz nem akarod emelni az amúgy tényleg fasza teleszkópos támaszt, mert akkor bizony rájössz, hogyha mindezt a csecse újítást bevezetik ide nagyon erős honvédekre lesz szükség. Valami olyan magyar átlagbakára tervezték a cuccot, aki úgy nézhet ki, mint Dwayne Johnson volt legutóbb látható G.I. Joe élő akciófigurájaként. Megkérdeztem mennyit nyom ez a cucc, jön a válasz 8 és fél kiló (nem golyószóró, sima karabély!!!). Gondolom ezzel akarják lelassítani a gyors reagálású haderőnket, ami kis hazánkat védi :D

A repülőnap egyébként tényleg jó volt, a bemondók szinte már röhejesen lelkesek, a török vendégkonferanszé aranyos, a gépek szépek, a szervezés max. közepes (főleg amikor a mobilvízforrások kifogytak, a párologtató meg úgy nézett ki mint a Kába-kő, amit körbejárnak, a programterv meg abszolút borult), de örülnék, ha jövőre is lenne!

Grodin 2013.09.07. 11:11:41

@Fredddy: Betettem egy korrekciót ezzel kapcsolatban, nehogy érdemtelenül ekézzük szegény MH-t a helikopterek hiánya miatt. Köszi az infot.

@symor: Igen, azt hiszem az egyik magyar műrepülőnek volt olyan konferansziéja, hogy a falra lehetett mászni tőle.

Anteovin 2013.09.08. 14:36:12

Minden elismerésem a katonáké, mint mindig. De tényleg!!!
A szervezés azonban f.s volt szerintem. A parkolók qva messze voltak pl. Alig találtam egy nagyon faszát közel a reptérhez! Én vittem vizet jó sokat, de az is elfogyott a végére. Akinél nem volt, az bukta a helyét a kordonnál. A gépek röptetése is elég idiótára sikerült, mert az oroszokat - akiket a legjobban vártam, a végére hagyták, így a lemenő napnál nem tudtam jó képeket készíteni, amikor kilőtték a magnéziumot... Nem repült a "Nagyvas", ami külön nagyon gáz. (Igaz, hogy kivonták, de máshol még repülnek... Nem volt az F-16-on kívül más komolyabb nyugati gép, mint pl. az Eurofighter, Rafale, F-18, F-15, hogy a mindig nagyon jót repülő Mirage-rőól ne is beszéljek stb. Igaz volt MiG-21, aminek a hangjától, látványától mindig valami belemegy a szemembe... :-) Remélem, legközelebb jobb lesz, mert oké, hogy a szárazföldi haderő szépen reprezentálta magát, és a katonák nagyon topon voltak, azért mégiscsak repülőnap ez, vagy mi. (Bárcsak lenne "szárazföldi" nap is!!!)

Grodin 2013.09.24. 10:35:40

@Levente B.:
Nem csak jó kép, de azt is bizonyítja, hogy valóban ott volt az a honvédségi helikopter.

Köszönjük, az MH becsülete megmenekült :)

A jobb oldalon látható kék-fehér példány vajon honnan érkezett, ötletek?

Levente B. · combatant.blog.hu 2013.09.24. 10:59:37

@Grodin:
Az a honvédségi helikopter a helyi Légijárműjavítónak a tulajdona, ergo repképtelen. A kék-fehér heli Ukrajnából jött a Speximpex kft-től, tehát civil, viszont Magyra cégről van szó.

Grodin 2013.10.02. 20:59:57

@Levente B.: Hát már az több, mint a semmi, hogyha a földre ki tudták rakni a kollégák a forgószárnyast. Mint írtuk, úgyis az árnyék-aspektus volt az egyik fő szempont a publikum számára.
Kék-fehér: köszi, jó tudni, h ilyen is van.

szellőszél 2013.11.26. 15:41:08

Szemben néhány hozzászólással, szerintem profi volt a szervezés. A parkolóból szinte azonnal buszra tudtunk szállni és visszafelé (este) szintén nagyon gyors volt a szállítás.
Az oroszokat várta mindenki, igaz hogy rövid volt a bemutató, de hát egy SZU 27-et látni..... Már a felkészítés sem volt mindennapi. Valóban hiányozatak a NATO fegyvertársak gépei, gondolom a pénz....
Baromi meleg volt, árnyékot keresett mindenki, volt olyan büfé, hogy kifogyott a víz.... Ezzel együtt is nagyszerű élmény volt.
Még egyszer: profi volt a szervezés, az elmúlt évek legjobb szervezése. Nem egy Fairborugh, nem egy Párizs, de a miénk....