Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • A megaláztatás évszázada XIV.Üdvözlöm minden kedves olvasónkat! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és ez itt a modern Kína történelmével foglalkozó sorozatunk idei első része. Az előző rész tartalmából: Csang Kaj-sek...
  • KatPol Kávéház XLVII. - A csillagok közéKedves hallgatók! A KatPol Kávéház következő adása ezúttal a science fiction területére űrhajózik, és a Naprendszer határait feszegeti. A korábbi szavazás második helyezettjeként az újabb, górcső alá...
  • A megaláztatás évszázada XIII.Üdvözlöm minden kedves olvasónkat! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, mivel jó ideje nem volt már blogposzt a modern kínai történelemmel foglalkozó sorozatunkban, úgy gondoltam, méltó lezárása lenne...
  • Amikor minden hiábavaló„Gyanútlanul és akaratlanul, csalimadárként magamra húztam kettőt a konvoj négy kísérőhajója közül...Megint olyan makacsul üldöztek, hogy a legkevésbé én magam hittem volna, hogy le tudjuk őket...
  • Festung BudapestHosszú kihagyás után ismét egy irodalmi újdonságot ajánlunk az olvasóközönség figyelmébe. A mai napon kerül ki a nyomdából a bolgár hadtörténész, Kamen Nevenkin A Budapest Erőd. A magyar főváros...

Címkék

1.vh (5) 2.vh (84) afganisztán (52) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) argentína (3) atom (38) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (1) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (53) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (11) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (19) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (11) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (6) franciák (34) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (30) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (38) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (35) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (16) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (22) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (5) kémek (6) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (80) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (18) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (51) lengyelek (9) libanon (45) libéria (6) líbia (14) macedónia (3) magyarország (38) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (4) németek (49) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (2) olaszok (10) omán (1) örményország (5) oroszország (94) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (55) powerpoint (2) propaganda (64) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (13) repülőnap (3) róma (1) románia (4) spanyol polgárháború (1) sri lanka (13) SS (4) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (69) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (28) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (15) ulster (2) usa (156) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (23) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

A szolnoki repülőmúzeum

2012.09.10. 15:15 Rammjaeger83

Ma ismét hiánypótló poszt következik, mivel már régebben tervbe vettük egy képriport készítését a szolnoki repülőmúzeumról, böcsületes nevén a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum Szolnoki Repülés­történeti Kiállítóhelyéről. A kiállításról gyaníthatóan kismillió helyen találhatóak online galériák, a kiállított eszközökről pedig ugyanennyi helyen ismertetők, úgyhogy célunk nem annyira az ismeretterjesztés volt, inkább egyfajta kordokumentum készítése a tárlat 2012. őszi állapotáról. A korábbi módszerrel szakítva a fényképekből diavetítést állítottunk össze, a kommentárban pedig a képeket a nevük utolsó három számjegye alapján azonosítottuk (gyengébbek kedvéért: a teljes képernyős képen tessék a "Show info" gombra kattintani). 

053-055: Il-28 "frontbombázó". Érdekes volt találkozni a rendszerváltás óta kihalt, szovjet eredetű katonai szakkifejezések egyikével.  

057-059: Saab J-32E Lansen ("Lándzsa"). Ebből a változatból összesen 15 db létezett, szóval igazi ritkaságnak számít. A tájékoztató táblán az "ellentevékenység" szó némileg meglepett, azt hittem, megelégszenek a "zavarással".

060-063: Egy svájci eredetű Hawker Hunter F.58. Távol álljon tőlem, hogy a múzeum üzemeltetőinek szakmai felkészültségét kétségbe vonjam, de az "elfogó vadászrepülőgép" besorolás félreérthető, mivel más feladatokra is alkalmas volt. 

066-069: F-104G Starfighter, gúnynevén "egyemberes rakéta", török és nyugatnémet színekben. Kezes, könnyen repülhető gép, már ha az ember veterán pilóta. Egy korabeli nyugatnémet vicc szerint egy civil is könnyen hozzájuthatott egyhez úgy, hogy vett egy kis vidéki birtokot és megvárta, míg egy F-104 rázuhan.

073-079: Egy meglehetősen viharvert Il-14 szállítógép. Még kivehető az oldalán az egykori keletnémet felségjel.

080-081: Li-2 utasszállító. Érdekessége, hogy majdnem azonos egy amerikai típussal, ám ez nem lopás/koppintás eredménye volt.

085-086: Aero L-39ZO Albatros.

088-094: MiG-21PF és MiG-21biszAP.

098-099: An-2, talán minden szovjet repülőgéptípus közül a legpraktikusabb, egyben a legnagyobb kétfedelű gép a világon. Elég nagy ellenszélben hátrafelé is lehet vele haladni.

100-101: An-26

102-104: Saab JA-37D JaktViggen, azaz kb. "vadászó villám". Ütős elnevezés, de...hogyan vadászhatna egy villám?

174, 176: L-200D Morava

178-179: Aero-45

180, 182: MiG-21U

184-187: Cápeti

234, 238: Bf-108 Taifun

237, 239: Jak-11

241, 243: Jak-18

246-250: Po-2

254-255: Jak-12R

257: An-24V

258-260: MiG-21F-13

261-264: MiG-21UTI

265-267: MiG-21UM

268-272: MiG-19PM

273-276: MiG-17PF

278-281: MiG-21bisz. Ha összehasonlítjuk az F-13 változattal, még egy laikus számára is nyilvánvalóvá válik, hogy a MiG-21 volt a weight creep egyik tipikus áldozata, elvégre egyszerűbb és olcsóbb egy sorozatgyártásban lévő típust a végtelenségig módosítgatni, mint egy modernebbet kifejleszteni.

282-283: MiG-21MF

286-292: Szu-22M3. A típus kivonásának története önmagában köteteket mesél a magyar "védelempolitika" színvonaláról.

293-296: MiG-23MF

297-299: MiG-15UTI

300-302: MiG-15bisz

303-305: Aero L-39

307-309: Aero L-29

310-312: Jak-52. Alakjából adódóan egyes 2. világháborús témájú szovjet mozifilmekben más típusokat "alakított".

313-317: a magyar légierő felségjelének változásai a kezdetektől napjainkig. Nem mintha ötleteket akarnék adni bárkinek is, de jó eséllyel már feltűnt valami élelmes újságírónak, hogy az 1938-as felségjel lényegében teljesen azonos a maival.

Következzenek a merevszárnyakkal nem rendelkező kiállítási tárgyak.

042-043: Ka-26. A "vegyisugár felderítő" kifejezést még sosem hallottam, de tanulni sosem késő.

044-046: Mi-4

047-049: Mi-8P

050-052: Mi-2

064: ezt a típust talán felesleges bemutatni

070-071: Mi-1

082-084: Mi-8T

105-107: az első Csőrike

108-109: NK-8 sugárhajtómű

110-112: katapultülések

113: egy Sz-75 Volhov légvédelmi rakétarendszerhez tartozó hajtómű. Kis méretével bizonyára sok látogatót meglepett már.

114-116: H-29L levegő-föld rakéta

117-118: "Denevér" UAV

119-120: GS-6-30 gépágyú

121-123: a MiG-15bisz fegyverzete

124-130: különböző típusú, de egyformán méretes szovjet fedélzeti lokátorok

131-133: a Mi-8 hajtóműve

134-139: az Il-18 hajtóművei

140-142: az L-39 hajtóműve

143-148: a MiG-21 különböző változataihoz rendszeresített hajtóművek

149-157: különböző szovjet helikoptertípusokhoz rendszeresített hajtóművek

158-160: AI-24VT gázturbina

161-163: az Mi-1 forgószárny és faroklégcsavar erőátviteli rendszere

164-166: a MiG-15 hajtóműve

167-169: a MiG-19PM hajtóműve

170-173: az R11F-300 hajtómű metszete

189-191: a pilóták kiképzésére használt eszközök - bizonyos étel- ill. italkombinációk fogyasztása után a rókázás garantált

193-196: egy 1944-ben lelőtt magyar Bf-109G motorja

197: A Bf-109G egyik belső páncéllemeze. Ha a tájékoztató szövegnek hinni lehet, az internetes vírusok ellen is védelmet nyújt.

198-200: német és szovjet fedélzeti fegyverek

201-206: egy DB-605 típusú repülőgépmotor

207-212: egy ASz-82FN típusú szovjet csillagmotor maradványai

214-217: egy Pratt & Whitney R-1830 típusú csillagmotor maradványai

218-219: egy AM-42 típusú szovjet repülőgépmotor metszete

221-228: egy Il-2M típusú szovjet csatarepülőgép roncsai, melyeket 1999-ben emeltek ki a Balatonból

251-253: egy ASz-21 típusú csillagmotor metszete

Ha a kedves olvasó kedvet kapott az objektum megtekintéséhez, a nyitvatartásról és egyéb tudnivalókról itt tájékozódhat.

11 komment


| More

Címkék: légierő

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr594764397

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fredda Krueger 2012.09.10. 16:02:07

Tényleg hiánypótló és érdekes.
Viszonylag közel lenne ,mégsem jártam még ott soha.

Flankerr 2012.09.10. 19:40:29

"vegyisugár felderítő" Praktikus összevonás, igazi magyar katonai nyelvi megoldás, lásd rocsó...:)

Kullancs1983 2012.09.11. 08:29:51

Hát, én a második feléből nem sokat értettem, de az első fele jó volt. Nem is gondoltam volna hogy mi minden van abban a múzeumban...

molnibalage 2012.09.11. 15:13:50

Kis kukacoskodás. A helikopterenek is van szárnya, csak éppen forog. Nem véletlen van olyan magyar kifejezés, hogy forgórszárnyasok, az angol is ismeri ezt a szót.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.09.12. 10:00:36

@molnibalage:

OK, javítottam. Mondjuk ennyi erővel minden légcsavart nevezhetünk forgószárnynak, nem igaz?

bz249 2012.09.12. 13:05:17

@Rammjaeger83: a rotor aerodinamikai emeloerot termel, tehat megvalositja a szarny mukodesi mechanizmusat. A legcsavar meg marcsak a beepites modja miatt sem tud ilyet. ;)

Tyeplica 2012.09.12. 15:46:33

@bz249: Jó, bakker, de akkor a fent leírtak alapján minek hívod a V-22 Osprey pörgettyűit?

:-D

molnibalage 2012.09.14. 09:21:07

@Rammjaeger83: Nem, mert a repülőgép hajtómű légcsavar célja nem a gép emelése, hanem vonóerő létrehozása. Technikailag valóban felhajtóerő van rajta, de funkciót értelmezve nem ugyanaz a funkciója, mint a szárnynak.

@Tyeplica: Billenőrotornak. Angolul meg nem modnom, hogy milyen címkét kapott.

Tyeplica 2012.09.16. 12:36:51

Igazándiból nem a neve volt a kérdés, az "tilt rotor", azzal semmi gond. Én a beugratós kérdést arra gondolva tettem fel, hogy mi a _besorolása_ ennek a dolognak?

Mert bz249 kolléga azt boncolgatta, hogy a helikopter tetején a felfelé néző pörgettyű az FORGÓSZÁRNY, a repülőgép előre néző pörgettyűje meg PROPELLER.

Erre itt egy olyan dolog, ami hol felfelé néz, hol meg előre.

Ééérted!

:-)

felcsúti kimdzsongil fan club 2012.11.01. 23:52:58

Hali!
A mai napon, a sajtóban publikált 5.generációs kínai csodagépről fogtok írni?