Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház XCVII. - A projektmenedzserKedves hallgatóink! Podcastunk mai adásában a nyári moziszezon legnagyobb durranásával foglalkozunk. Csapatunk körbejárta Christopher Nolan legújabb filmjét, az Oppenheimert, ami az American...
  • KatPol Kávéház XCVI. - Írtalan történelem"...for the rest of time, it'll be like no one ever knew we was even here." Kedves közönségünk egyöntetű tetszését aligha fogjuk ezzel megnyerni, de podcastunk mai, 96. adása sajnos (vagy nem sajnos;...
  • KatPol Kávéház LXXXI. - Az emberiségértPodcastunk eddigi leghosszabb epizódját tárjuk ma a kedves közönség elé. Vendégünk a Spacejunkie nevű, űrutazással és űrkutatással foglalkozó, magyar nyelvű Youtube-csatorna egyik alapítója és...
  • KatPol Kávéház LXXIX. - Tűzön-vízen átA közelharc-jelenetekkel, látványos pirotechnikai és különleges effektekkel teletűzdelt akciófilm nem kifejezetten az a műfaj, amely pl. itt Közép-Európában elfogadottnak számít a nemzeti...
  • KatPol Kávéház LXXIII. - Okkupert: a megszállásAkár az ukrajnai események is ihlethették a norvég, Okkupert című politikai thriller sorozat alapötletét, mely a skandináv ország orosz megszállásának kitalált történetét meséli el, nagyon is...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (90) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (54) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (48) franciák (38) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (25) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (165) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

"A mi ügyünk igaz ügy, a győzelem a miénk lesz" - 2. rész

2010.02.02. 21:10 Rammjaeger83

(Az első rész itt olvasható.)

Az előkészületek

A „Kék Kanál” fedőnevű tervet az Egyesült Államok Déli Parancsnokságán (USSOUTHCOM) vetették papírra, de 1989 végén a 18. légideszant-hadtest tisztjei, akikre a majdani kivitelezés feladata hárult, a gyorsan változó politikai helyzet ismeretében jelentős módosításokat hajtottak végre azon. Tudták, hogy a hadművelet során az FDP reguláris egységei nem jelentenek majd különösebb fenyegetést – annak ellenére, hogy az 1989. októberi puccskísérlet során bizonyították a főparancsnokuk iránti hűségüket. Viszont számolniuk kellett a lehetőséggel, hogy a panamaiak elegendő ideig feltartóztatják majd a támadókat ahhoz, hogy a Noriega által mozgósított FDP zöme bevegye magát a dzsungelbe és ott gerillaháborút kezdjen, melynek következtében az egész ország káoszba és kezelhetetlen banditizmusba süllyed.

Ennek megelőzésére pedig nem lassú, folyamatos erőátcsoportosításra és diplomáciai nyomásgyakorlásra, hanem gyors, meglepetésszerű beavatkozásra lesz szükség, ezért az első hullámban a híres 82. légideszant-hadosztályt és a különleges erőket kell bevetni. Mivel ez nagyszámú helikopter alkalmazását tette szükségessé, a támadásnak éjjel kellett indulnia, amikor az FDP egyébként sem túl félelmetes légelhárítása a legkevésbé hatékony. A feladat Noriega elfogása, az FDP semlegesítése, a Panamában tartózkodó mintegy 40 ezer amerikai civil biztonságba helyezése és a demokrácia visszaállítása volt. Ennek megfelelően a végleges terv (OPLAN 90-2) leegyszerűsítve a következőképpen nézett ki:

1. A hadsereg és a haditengerészet különleges egységei (Army Delta Force, Navy SEALs, rangerek) elfoglalják az FDP főparancsnokságát, Panama főbb repülőtereit, légitámaszpontjait és ott felszámolnak minden ellenállást annak érdekében, hogy a) Noriega és emberei ne tudjanak elmenekülni b) az FDP egyébként csekély légiereje ne tudjon beavatkozni a harcokba.

2. Az így elfoglalt repterekre felszerelésükkel együtt megérkeznek a légideszant-egységek.

3. Ezután megérkeznek a helikopteres egységek, melyek a deszantosokat továbbviszik a másodlagos célpontok (FDP helyőrségek, laktanyák) megtámadására. Közben a további erősítés már szállítógépeken érkezik a repterekre.

4. A nyomasztó túlerőben lévő amerikai erők gyorsan felszámolják a maradék ellenállást is, visszajuttatják a demokratikusan megválasztott Endara elnököt a hatalomba, majd a polgári közigazgatás visszaállítására hátrahagyott kis létszámú egységek kivételével szépen hazamennek.

A Pentagon elkezdte hazaszállítani a Panamában állomásozó katonák családtagjait és erősítést küldött a Csatornaövezetbe; a hadművelet végrehajtására kijelölt egységek hónapokon át gyakorlatoztak, de a parancsnokok kivételével természetesen nem tudták, hogy ennek mi a valódi célja.

Mivel politikai megfontolásokból elsődleges szempont volt a járulékos veszteségek (collateral damage) minimalizálása, a kidolgozott művelet-végrehajtási szabályok (rules of engagement) szokatlanul szigorúak voltak, akárcsak később Szomáliában meg a többi békefenntartó művelet során. A katonák közvetlenül a bevetés előtt azt a parancsot kapták, hogy csak a feladat végrehajtásához feltétlenül szükséges, minimális tűzerőt alkalmazzák; célzott tüzelés előtt mindig adjanak le figyelmeztető lövéseket és próbálják meg rávenni az ellenséget, hogy adja meg magát, polgári célpontokra meg csak akkor lőjenek, ha az egység védelme azt szükségessé teszi.

A művelet végrehajtására összesen 26 ezer katonát – többek között a 82. légideszant-hadosztály, a 7. gyalogoshadosztály és a 75. Ranger-ezred egységeit – vetettek be; felük a Csatornaövezetből indult bevetésre - ahol az USA összesen 14 katonai támaszponttal rendelkezett -, a többi egység pedig az anyaországból, légi úton. Az utóbbiak között 3300 deszantos, ezen belül 1700 Ranger volt. A „konvencionális” és a különleges egységeket 5-5 harccsoportba (Task Force) szervezték: Atlantic (7. gyalogosh. 3. dandár), Pacific (82. légideszant-hadosztály 1. dandár), Bayonet, Aviation, Semper Fidelis (a tájékozottabb olvasók az elnevezésből már bizonyára sejtik, hogy ezt a tengerészgyalogság egységei alkották), ill. Green (Delta Force), Black, Red (Rangers), Blue, White (Navy SEALs). Egyébként ekkor mutatkozott be a világ előtt az amerikai fegyveres erők ésszerűsített, a korábbinál hatékonyabb parancshierarchiája, mivel az összes bevetett egységnek a 18. légideszant-hadtest élén álló Carl Stiner altábornagy parancsolt, a végrehajtást pedig a Vezérkari Főnökök Egyesített Bizottságának (Joint Chiefs of Staff) elnöke, Colin Powell felügyelte.

A beavatkozásra pedig egykettőre akadt politikailag igazolható indok is. 1989. december 15-én Noriega, miután a híveiből összeállított törvényhozás teljhatalommal ruházta fel, bejelentette, hogy az USA ellenséges, agresszív politikája „hadiállapotot teremtett Panamában”. Két nappal később pedig a Csatornaövezetben egymást követő, egyre súlyosabb incidensek és provokációk tetőzéseként az FDP katonái egy panamavárosi ellenőrzőpontnál lelőtték az amerikai tengerészgyalogság egyik főhadnagyát, mert nem engedelmeskedett a felszólításnak és autóval el akart menekülni. Erre Bush elnök engedélyt adott az OPLAN 90-2 végrehajtására, de szinte az utolsó pillanatban egy bölcs húzással annak fedőnevét „Kék Kanálról” a PR-szempontoknak már jóval inkább megfelelő „Igaz Ügyre” módosította. Ami azt illeti, hülyén is adná ki magát, ahogy egy téli estén a Delta Force egy nyugállományú veteránja a kandalló előtt a térdére ülteti az unokáit, és azt mondja: „Most azokról az időkről fogok mesélni nektek, amikor részt vettem a Kék Kanál hadműveletben!”

Előre az igaz ügyért!

 

Az egységek december 19-én este 9 órakor megkapták az eligazítást, másnap hajnali 1 órakor pedig kezdetét vette az összehangolt támadás; összesen 27 célpontot kellett semlegesíteni 24 óra alatt. Az aprólékos tervezés, a sok gyakorlatozás és a meglepetés ereje megtették a hatásukat: néhány arcpirító, de a kialakított ütemtervet végső soron szerencsére nem befolyásoló bakitól eltekintve a hadművelet végrehajtása olajozottan ment. 

 

A különleges egységek megostromolták az FDP főparancsnokságát (La Comandancia); a Navy SEALs katonái elfoglalták a Paitilla-repteret és (többek között) szétlőtték az ott lévő elnöki különgépet, Fort Amadornál pedig két őrhajót, nehogy Noriega el tudjon menekülni. A TF Semper Fidelis ellenőrzése alá vonta a Howard-légitámaszpont körüli területet és az Amerikák Hídját, amely a csatorna két oldalát kötötte össze (lásd a fenti térképet).   

A kulcsfontosságú célpontoknak minősülő Omar Torrijos nemzetközi repülőteret és a Tocumen légitámaszpontot 2 db AH-6 harci helikopter és egy AC-130H tűztámogatása mellett a Rangerek 45 perc alatt foglalták el - a terveknek megfelelően, mert ekkorra kellett megérkeznie a TF Pacific egységeinek Fort Bragg-ből. De ők már nem szerepeltek ennyire hibátlanul. A szállítógépeik késtek, mivel a felszállás után hóviharba kerültek,  ezért csak hajnali 5-re érkezett meg az összes egység, több hullámban. Rádión közölték velük, hogy a reptér meg van tisztítva, tehát kényelmesen le is szállhatnak. De a parancsnokoknak nem tetszett a gondolat, hogy  annyi ideig feleslegesen gyakorlatoztak az embereikkel, ezért az eredeti forgatókönyv szerint parancsot adtak az ugrásra - de túlságosan kis magasságból, ezért a kifutópályák betonjára érkező deszantosok közül 35 kificamította a bokáját vagy egyéb sérülést szenvedett.

A felszerelést a reptér melletti mezőre kellett ejtőernyővel ledobni, mert másképp még ráestek volna a katonákra, vagy eltorlaszolták volna az érkező gépek előtt a leszállópályát - csakhogy a térképen jelzett mező valójában fűvel benőtt mocsár volt, így négy szállítójármű megrongálódott, egy M551 Sheridan típusú könnyűharckocsi pedig elsüllyedt. A katonák csak délre találták meg az összes szétszóródott felszerelést a magas fűben. A reptérre érkező helikopterek is késtek a rossz időjárás miatt, így a 82. légideszant-hadosztály egységei csak negyed 7-kor indulhattak a további célpontok elleni bevetésre, de ez nem jelentett nagy csúszást. 

Noriega épp a Tocumen légitámaszpont tisztiklubjában hentergett egy prostival, amikor megérkeztek a jenkik. A támadás híre megdöbbentette - persze számolt egy amerikai invázió lehetőségével, de arra számított, hogy annak megindulása előtt egy CIA-kommandó majd megpróbálja őt eltenni láb alól (éppen ezért állandóan változtatta a tartózkodási helyét, egy éjszakát sosem töltött egy helyen).  Nem is adott ki semmilyen értelmes parancsot, hanem néhány emberével autóba vágta magát és kereket oldott. A két gépkocsiból álló konvojra tüzet nyitottak a rangerek, az elsőt ki is lőtték, de Noriega a másodikban ült, így épphogy el tudott menekülni.

Közben a Rio Hato katonai bázist a légierő harci helikopterei és egy AC-130H lőtték, hogy előkészítsék a terepet a TF Red számára (amely a 75. Ranger-ezred 2 zászlóaljából és az 1. PSYOPS-zászlóaljból állt). Hogy a jövő csúcstechnológiája is képviseltetve legyen, csatlakozott hozzájuk a 37. taktikai vadászezred két F-117A típusú lopakodó bombázója is, melyek alighanem az egész hadművelet legfölöslegesebb bevetését hajtották végre: 4800 km-t repültek 5 légiutántöltéssel azért, hogy ledobjanak 1-1 db kétezer fontos bombát, ezzel pánikot keltsenek és összezavarják a védőket. Mivel csak az egyik talált célba, csak annyit értek el, hogy a helyőrség felriadt, majd kézifegyverekkel és légelhárító géppuskákkal lőni kezdett a deszantosokra, akik azonban hamar legyűrtek minden ellenállást.

A későbbiekben az amerikai katonai hegemónia jelképévé vált fegyverek közül az F-117 mellett az AH-64 Apache harci helikoptert, a Hellfire páncéltörő rakétát és az M998 Humvee-t (HMMWV) is az Igaz Ügy - hadművelet során vetették be először. És ha már a hardvernél tartunk: ez volt az első katonai akció, ahol az Egyesült Államok fegyveres erői nagy számban használtak külföldi fejlesztésű, licensz alapján gyártott típusokat, mint pl. az M240 és M249 géppuskák, az M9 félautomata pisztoly vagy a LAV-25 gyalogsági harcjármű. A NATO-sztenderdizáció örömei...

A nehézségek ellenére napfelkeltére már csak három fontos támaszpont maradt az FDP kezén: Panama Viejo, Tinajitas és Fort Cimarron. Panama Viejo mellett két landolási zónát jelöltek ki a Tocumen-i bázisról ideérkező UH-60 Black Hawk helikopterek számára. Sajnos a felderítés itt sem volt elég körültekintő, mert az egyik lényegében egy sártenger volt. A deszantosok ettől függetlenül persze kénytelenek voltak kiugrani; közülük többet a tűzharc megtekintésére odasereglett civileknek kellett kihúzni a derékig érő trutyiból. Ennek ellenére az egység délelőtt 11 órára elfoglalta a támaszpontot anélkül, hogy egy embert is veszített volna, mivel a védők többsége, ahogy korábban több más helyen, itt is szétfutott.

Az amerikaiak a másik két helyszínen sem ütköztek különösebb nehézségekbe. Délre mind a 27 célpontot semlegesítették, az elkövetkező 3 napban pedig az FDP egységeinek maradékát is rávették a megadásra vagy felszámolták. A sajtó tisztelt képviselői rendszeresen azzal vádolják az amerikai hadsereget, hogy olyan, mint egy kalapács, amely mindent szögnek néz. Nos, Panamában sikerült találni egy ideális szöget a számára. A hadműveletben 21 légi szállítási ezred egységei vettek részt, csak az első napon (az erősítés mellett) 3 ezer tonna ellátmányt, január 1-ig pedig 399 bevetés során összesen 19500 katonát és 11900 tonna ellátmányt juttattak el az elfoglalt panamai repülőterekre.

Amerikai katonák Panamában:

(További képek itt.)

A végjáték

 

Bekövetkezett az, amire 2003-ban Irakban hiába számítottak: a civilek boldogan, mint felszabadítókat fogadták az amerikaiakat, és minden elképzelhető módon a segítségükre voltak; bújtatták az egységüktől elszakadt katonákat, megmutatták az FDP kisebb helyőrségeit és titkos fegyverraktárait, feldobták a megdöntött rendszer besúgóit, támogatóit.

De a fő feladatot, Noriega elfogását, még nem sikerült teljesíteni. A 7. gyalogoshadosztály Panamavárosba érkező 1. dandárja nemcsak az amerikai nagykövetség védelmét látta el, hanem blokád alá vonta a kubai, nicaraguai és líbiai nagykövetségeket is, nehogy Noriega oda meneküljön. Ő a híveivel napokig összevissza bujdosott az országban, majd menedékjogot kért Spanyolországtól, eredménytelenül. Végül ezt a minden hájjal megkent, kurvahajcsár drogkereskedőt a vatikáni nagykövetség (a pápai nunciatúra) fogadta be december 24-én. Miután ennek híre ment a városban, hamarosan 20 ezres tüntető tömeg vette körül az épületet és követelte, hogy Noriega jöjjön ki és adja meg magát a megszállóknak. Pszichológiai hadviselésre átalakított (értsd: hangszórókkal felszerelt) Humvee-kon (mint amelyik a képen itt fent) ideérkeztek a PSYOPS-egységek, és napokon át rockzenét bömböltettek a nagykövetség előtt. Sokan tudni vélték, hogy így akarják idegileg kikészíteni a volt főparancsnokot; valójában a hangos muzsika arra szolgált, hogy az amerikai tisztviselők nyugodtan tárgyalhassanak vele odabent anélkül, hogy a lehallgató berendezésekkel idecsődülő sajtósok bármit is megneszelhetnének. Noriega január 3-án megadta magát Maxwell Thurman tábornoknak, az USSOUTHCOM parancsnokának. A Howard légitámaszpontra, onnan pedig Miamiba szállították. Ott egy szövetségi bíróság 1992. július 10-én 8 vádpontban bűnösnek találta, és zsarolásért, pénzmosásért ill. kábítószer-csempészetért 40 év börtönre ítélte. Azóta a büntetési tételt többször is enyhítették jó magaviselet miatt, tehát hősünket már 2007-ben ki kellett volna engedni az egyébként jól felszerelt cellájából. Erre eddig azért nem került sor, mert különböző okokból ugyan, de Franciaország és Panama is kérte a kiadatását, és erről még nem született döntés.

December 27-én megkezdődött a csapatkivonás, a katonák elsődleges feladata ezután pedig az FDP arzenáljának begyűjtése volt. A civileknek minden beszolgáltatott kézifegyverért 150 dollárt fizettek. Január 31-én hivatalosan is végetért az Igaz Ügy hadművelet, melynek mérlege amerikai oldalon 23 halott és 330 sebesült volt - jóval kevesebb, mint amire a hadvezetés számított. Egyes, valószínűleg túlzó adatok szerint ebből 9 halott és kb. 200 sebesült baráti tűz áldozata lett - de ez nem annyira irreális, ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb katonának ez volt az első éles bevetése, ráadásul éjjel, városi környezetben. (Városi harcra nem voltak kiképezve.) Hivatalos adatok szerint az FDP 814 tagja esett el, 4054 fogságba esett, és 220 panamai civil életét vesztette.

Az USSOUTHCOM által kidolgozott Blind Logic (jellemző fedőnév!) terv alapján nem sokkal később kezdetét vette az Operation Promote Liberty, melynek hivatalos célja a "stabil demokratikus és gazdasági intézmények" létrehozása volt Panamában. Hát ez már nem ment olyan problémamentesen, mint a Just Cause, ennek pedig roppant egyszerű okai voltak. Az USSOUTHCOM tisztjei a Blind Logic tervezésébe - értelemszerűen nemzetbiztonsági megfontolásokból - nem vontak be civileket, ezért sem a külügyminisztérium, sem a többi állami szerv nem volt felkészülve arra, hogy stabilizációs műveleteket támogasson Panamában; az ott állomásozó katonákat nem képezték ki ilyesmire, noha nekik kellett megoldani a forgalomirányítást, a segélyosztást, az alapvető szolgáltatások visszaállítását és hasonlókat. A Promote Liberty végrehajtásáért az US Military Support Group Panama (USMSG-PM) volt a felelős, de az meg nem nagyon volt hajlandó együttműködni azokkal a kormányszervekkel, amelyeknek volt tapasztalata az ilyen jellegű problémák terén.

De a végső soron sikerült elkerülni azt, hogy a helyzet káoszba fulladjon. A törvényhozás az 1989 májusi választás eredményét érvényesnek nyilvánította, tehát Endara lett az elnök. Az amerikaiak elsődleges feladatuknak az új rendfenntartó testület, a Panamai Népi Erő (FPP) létrehozását és kiképzését tekintették. Sok belpolitikai feszültségre adott okot, hogy jobb híján sok volt FDP-tagot is átvettek ide. 1991 januárjában az Operation Promote Liberty is végetért. Egy évvel később egy közvéleménykutatásnól az derült ki, hogy a panamai lakosság mindössze 37 százaléka vélte úgy, hogy az invázió több jót hozott, mint rosszat - a magas munkanélküliség és a gazdasági bajok is megmaradtak -, de ez akkor már nem sokakat érdekelt. Összességében Panamából tehát nem lett Közép-Amerika Svájca, de erre nem is számított senki.

Összegzés

Az Igaz Ügy hadműveletre a berlini fal leomlása és az 1991-es Öböl-háború között került sor, ezért hamarosan szinte mindenki megfeledkezett róla. Pedig nagy jelentőséggel bíró történelmi epizód volt, és nemcsak a bevetett új fegyverek miatt.  Ekkor változott meg az amerikai katonai akciók hivatalos indoklása. Az antikommunizmus, a "szovjet terjeszkedés feltartóztása" a fiókba került; helyette megjelent a demokrácia visszaállítása/terjesztése,  az elnyomott népek megsegítése mint célkitűzés. Először lépett a színre az Egyesült Államok mint "világcsendőr" ("Globocop").

Másrészt ez a hadművelet tekinthető a Weinberger-doktrína  első alkalmazásának: elsöprő erejű túlerő bevetése, minden bevetett egység képességeinek maximális kihasználása, azonnali kivonulás a feladat teljesítése után. A két, csak burkoltan megfogalmazott irányelv a következő: a) mission creep mindenképpen elkerülendő b) a hadsereg egy  hadműveleti területen sem marad ott nemzetet építeni, mert erre nincs kiképezve.

De a politikai vezetés Szomáliában és Irakban már egyiket sem tartotta észben.

61 komment


| More

Címkék: usa panama

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr581717402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nézz · http://www.ejatekok.com/ 2010.02.02. 22:21:25

Boltnak álcázza magát a tank.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.02. 22:28:34

@nézz:

Nem tank, hanem páncélozott szállító harcjármű:).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.02.02. 22:31:38

Alapos cikk, sok meló, szokásos színvonal!

És külön köszönjük a linkeket :-)

tony zionist 2010.02.02. 23:19:21

"220 panamai civil életét vesztette"
járulékos kár...

de ha egy amerikai civilit is megölnek, na az barbár terrorizmus. ott nem lehet annyit mondani, hogy bocs, de a magasztosabb célok miatt megérte?

mint ahogy 96ban albright szerint 500 000 5 éven aluli iraki gyerek éhhalála is megérte...

mallac 2010.02.02. 23:24:59

Az a helyzet, hogy a csatorna ellenőrzése és átjárhatósága kulcsfontosságú, úgy az Usának mint a világnak.
Egyiptom is megtanulhatta ezt 1956-ban.

szempontpuska 2010.02.02. 23:28:32

"Először lépett a színre az Egyesült Államok mint "világcsendőr" ("Globocop")."
Először ????

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.02. 23:40:35

@tony zionist:

Egyébként 3 amerikai civil is meghalt a hadművelet során, kettőt az FDP lőtt le (egyiket azért, mert nem állt meg egy ellenőrzőpontnál), egyet az amerikaiak (őt meg azért, mert az amerikai csapatok által felállított ellenőrzőpontnál nem állt meg...)

@szempontpuska:

A korábbi amerikai katonai inváziók esetében korlátozottabb, mondhatnám "realistább" volt az indok: megállítani a szovjet terjeszkedést és aknamunkát (Guatemala, 1954; Vietnam; Dominikai Köztársaság, 1965; Grenada, 1983). Világcsendőr még retorika szintjén sem lehetett, mert létezett a szovjet érdekszféra, oda nyilván nem mehettek. A mára jól ismert indoklás (demokrácia védelme, jobb élet reményét elhozni a szegény, szenvedő népeknek, a világrendet destabilizáló diktátorok megbuktatása) Panama esetében hangzott el először. Aztán jött a többi beavatkozás ugyanezzel a szöveggel: Szomália, Haiti, Bosznia, Koszovó, Irak.

Nade 2010.02.02. 23:49:38

Az a "csúnya világcsendőr" Panamában éppen egy kábítószer-kereskedő maffiózót kapott el, akinek sikerült megszereznie a politikai hatalmat.
Az a "csúnya világcsendőr" vetett véget Európa XX. századi első, addigi legnagyobb öldöklésének, miután belépett az első világháborúba.
Az a "csúnya világcsendőr" vetett véget Európa XX. századi második, addigi legnagyobb öldöklésének, miután belépett a második világháborúba.
Az a "csúnya világcsendőr" vetett véget Európa XX. századi utolsó, szégyenteljes öldöklésének, miután lebombázta a tömegeket gyilkolászó Milosevics hadait. De folytathatnám Grenadával, a kommunista, észak által megtámadott Dél-Korea megvédésével, Nyugat-Berlin megmentésével a szovjet kiéheztető blokádtól egészen addig, hogy hol lennének ma ezek az okos Amerika-pocskondiázók az USA nélkül?! Milyen szovjet "interneten" pötyögnék a hülyeségeiket a hegemóniáról?
Hogy nem védett meg minket 56-ban? Igen, sajnos nem, és még sok országot sem. Éppen, mert - sajnos - nem világcsendőr. Éppen, mert a saját lakosságával is el kell fogadtatnia, hogy hová küldi meghalni a katonáit. Ugye, ez is "ronda" dolog. Annyiban igen, hogy ezzel vissza is lehet élni, mint például a propagandával leállított vietnami háborúban. Ahonnan emiatt eljöttek, és a kommunista északi diktatúra máris bekebelezte az addig Dél-Korea szintjén álló Dél-Vietnamot.

gramercy 2010.02.02. 23:57:17

20 éve?

hallottál már Mark Twainről meg a Fülöp-szigetekről?
például..

bazd meg 2010.02.02. 23:59:37

Minden szep es jo, csak egy bajom van ezzel a cikk iroval is a cinikussag, talan a magyar hadsereg jobban csinalta volna ??? Foleg azzal a technikaval ami nekunk van, na ne mar;^)

bazd meg 2010.02.03. 00:02:05

Nade, a szambol vetted ki a szot;^)

Nade 2010.02.03. 00:04:07

Álljunk meg 1 szóra Szomáliánál! Kíváncsi lennék, mit, milyen "sötét érdeket" lehet Amerikára kenni, amikor a koldusszegény, minden természeti és emberi vagyon nélküli ország éhezőit etette éveken át. Majd a segélyek tömeges eltűnése miatt katonákat küldött a rablóbandák megfékezésére. Amelyeknek - ismerve azt a stílust, amellyel a helyi, primitív közvélemény megtéveszthető - sikerült a segélyeket osztó Amerika ellen hangolni az embereket: gyilkosságokra is rávették őket, amerikaiak ellen. Hát eljöttek onnan a katonáikkal, de a segélyezést ennek ellenére sem hagyták abba. Szóval mit akarsz a szomáliai példával?! Érdekelne az érdemi válasz, ha volna.

Yeto 2010.02.03. 00:18:37

Faja a bejegyzés, köszönjük, két apró észrevétel:

oké hogy az infantry szó szerint gyalogos, de magyarul nem lövésznek illik hívni?

A másik hogy a "15.-én" -be nem kell a pont a 15 után.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 00:22:28

@gramercy: Az teljesen más külpolitikai környezetben történt. A spanyol-amerikai háború után Sp. lemondott a Fülöp-Szigetekről az USA javára, azután az amerikaiak leverték az ott kitört felkelést. Ez tiszta sor, nem kell különösebb magyarázatot adni a katonai beavatkozásra. "Világcsendőrről" senki nem beszélt akkoriban.

@bazd meg:

Mégis mi a fészkes fenéből következtettél arra, hogy szerintem a magyar hadsereg jobban csinálta volna?

@Nade:

Azt hiszem, a szomáliai ENSZ-misszióban való amerikai részvétel története a "mission creep" tipikus példája volt. A feladat eleinte az volt, hogy eljuttassák az ENSZ-segélyeket a civil lakosságnak. De az amerikai kontingens feladatkörét fokozatosan kiterjesztették (elkapni a hadurakat stb). Mikor semmi nem ment, és lezajlott az ismert mogadishui csata, fogták magukat és bölcsen hazamentek.

Panamában tehát tartották magukat Weinberger és Colin Powell irányelveihez, ezért a beavatkozás sikeres volt. Szomáliában nem, ergo a beavatkozás nem volt sikeres. Ez a különbség.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 00:30:59

@Yeto:

Igaz, nem kell a pont. Javítottam.

Ami a lövész<->gyalogos kérdést illeti, amennyire én tudom, a "lövész" az oroszokról átvett terminológia, pl. a Vörös Hadsereg esetében minden hadtörténeti munka ezt a kifejezést használja, de még sosem láttam példát arra, hogy amerikai vagy nyugat-európai egységekre használta volna bárki is.

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 06:28:41

@Nade:

Kis kiegészítés:
- Az Első VH-t az amerikaiak katonai beavatkozása nélkül is nyerte volna az antant.

- 1999. Koszovó Clinton nagyon okos húzása volt belefolyni a balkáni csetepatéba felrúgva a NK jogot. Gratz.

- Grenada - de most komolyan, LOL. Az amerikai tengerészgyalogosok legyőzték a félelmetes kubai vendégmunkásokat...

Egyébként miért gondolod h a (világ)csendőr egy negatív kifejezés, és hozzá kell tenni a "csúnya" jelzőt?

SchA · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 06:33:33

@Yeto:

"az infantry szó szerint gyalogos, de magyarul nem lövésznek illik hívni"

Szvsz infantry = gyalogság és például inf. division = gyalogsági hadosztály.

szobatars 2010.02.03. 07:02:11

A második kubai függetlenségi háború során az Egyesült Államok már bizony világcsendőrként lépett fel, ami a függetlenségi háborút lezáró (1898, Párizs)) békeszerződés is bizonyít, amely többek között tartalmazta, hogy Kuba az USA "védnöksége" lett. Kuba ugyan önálló köztársasággá vált, de alkotmánya szerint az Egyesült Államoknak joga volt beavatkozásra, Kuba pénzügyeinek és külügyeinek felügyeletére.

Egyszóval, ez a post - ritka kivételként ezen a blogon - nem helytálló.

Nem megsértődni, jobban odafigyelni és olvasni, olvasni, olvasni...

Yeto 2010.02.03. 07:35:10

És a mechanized infantry gépesített gyalogos :-)

szempontpuska 2010.02.03. 08:16:48

@Rammjaeger83: Élvezettel olvastam az írásodat, csak azért lepődtem meg az "először"-ön, mert Latinamerika és az USA történelme tele van a Nagy Testvér nyílt és kevésbé nyílt beavatkozásaival.
Abban az évszázadban Amerika hátsóudvaraként kezelte ezt a régiót.
Azt rögtön megértettem, hogy itt a nyílt beavatkozásokat kell sorra venni, de nálam még mindig maradt fenn a rostán egy pár katonai beavatkozás.
Számomra pl. Grenada és Panama között semmilyen különbség nem volt. Az ürügy bármi lehet (Grenadában az ott tanuló diákok személyi biztonságának védelme) az ok azonban ugyanaz:
Az amerikai érdekszféra védelme.
Aztán, hogy ezt az érdekszférát éppen Pinochet, Batista, Trujillo, Stroessner vagy Somoza féle diktátorokkal avagy (végső esetben) katonai beavatkozással oldották meg, az már másodlagos.
Úgy emlékszem - a grenadai invázió idején éppen Latinamerikában éltem - hogy a világcsendőr kifejezést már akkoriban is használták, de ez nem is lényeges.
Akár a retrográd Merkúrra is hivatkozhattak tőlem, a valós indokok éppen azok voltak Panama esetében, mint máskor.

Kravver 2010.02.03. 08:21:50

Ez az "Operation Just Cause" eléggé cinikusra sikeredett, nem?
El tudom képzelni ahogy kibrénsztormingolták:
- Mr Powell, mit mondjak a sajtónak, miért támadjuk meg Panamát?
- Fasse tuggya, csak úgy (just (be)'cause).
- Ezt mégse mondhatjuk, uram.
- OK, legyen akkor Igaz Ügy (Just Cause).
- Szörjeszszőr.
- Dismissed.

szempontpuska 2010.02.03. 08:26:12

"Sokan tudni vélték, hogy így akarják idegileg kikészíteni a volt főparancsnokot; valójában a hangos muzsika arra szolgált, hogy az amerikai tisztviselők nyugodtan tárgyalhassanak vele odabent anélkül, hogy a lehallgató berendezésekkel idecsődülő sajtósok bármit is megneszelhetnének"
Mondjuk ez elég átlátszó szöveg, nem kellett volna átvenni.
A sajtót olyan messzire hajtják el onnan, amilyenre akarták és nem éjjel nappal tárgyaltak, hanem ezzel kényszerítették tárgyalásra a bennlévőket

Big-B 2010.02.03. 08:27:21

Nem gondolom, hogy az USA önkényesen és "világrenőrséget" játszva lépett fel a panamai rezsim ellen.
Elvérge Noriega hadiállapotot jelentett be az USA-val szemben, ami lássuk be ritka esemény korunkban.

szempontpuska 2010.02.03. 08:27:32

@szempontpuska: nota bene a Vatikán is tiltakozott az eljárás ellen

Big-B 2010.02.03. 08:29:17

@szempontpuska: szerintem se kellett oda amcsi tisztségviselők. Elég nyomás volt a vatikáni nagyköveten, hogy ő maga megtegyen mindent Noriega "kiutasításáért(rugásááért).

Big-B 2010.02.03. 08:32:53

Noriega gúnyneve: PIZZA FACE

Big-B 2010.02.03. 08:35:51

Érdemes összevetni Noeriega és Hugo Chavez életútját.

M65od 2010.02.03. 10:44:06

Köszönjük a Szerzőnek, szép munka és kellemes olvasmány volt. Azonban a Joint Chiefs of Staff egészen magyarul "Vezérkari Főnökök Egyesített Bizottsága" néven szakszerű, de ennél több kötelem nincs kötekedni:))

M65od 2010.02.03. 10:44:47

Miért is hagytam benne azt, hogy egészen ejjjj...:///:))

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 12:22:20

@szobatars:

Arra az epizódra már létezik egy bevett kifejezés: imperializmus...

Teljesen más világ volt akkor, nem volt szükség arra, hogy megmagyarázzák, különösebben indokolják a filippínó felkelők elleni katonai akciókat, mert a békeszerződés értelmében Spanyolország ugyebár átengedte a terület feletti ellenőrzést az USA-nak. Ez nem egészen világcsendőrködés, hanem az állami ellenőrzés helyreállítása egy olyan területen, amely a nemzetközi jog szerint az adott állam felségterülete, pontosabban azzá vált.

Ezzel szemben a "világcsendőr" tudtommal a kilencvenes években vált bevett kifejezéssé az USA külpolitikai szerepvállalására: az egyetlen megmaradt szuperhatalomnak bárhol a világon be kell avatkoznia a nemzetközi rendet veszélyeztető diktátorok, latorállamok semlegesítésére és a demokrácia terjesztésére.

@szempontpuska:

Ugyanezt írtam a cikk végén is: a cél ugyanaz, de más az indoklás - és már nem csak a hagyományosan az USA érdekszférájának tekintett Közép-Amerikában és a Karib-térségben, hanem mindenhol a világon. Szerintem egyértelmű, hogy Panama az új fajta beavatkozások előhírnöke volt.

Ami a PSYOPS-akciót illeti: őszintén szólva nem hiszem, hogy egy olyan pofával szemben, mint Noriega, önmagában a zene nagyon hatékony lett volna mint nyomásgyakorlási eszköz. Arról már hallottam, hogy az átlag civilekkel szemben viszont már hatékony.

@Big-B:

Bizony, Noriega ezt tényleg megtette. Blöffnek kicsit erősre sikeredett...

@M65od:

Igaz, javítottam.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 12:44:13

@Yeto: Gondolom igen...

Egyébként meg tudná valaki mondani, hogyan kell épkézláb módon magyarra fordítani az "armored cavalry"-t?

szempontpuska 2010.02.03. 13:12:24

@Rammjaeger83: Akkor már csak azt nem értem milyen újdonság volt a panamai beavatozásban?
Egy sorozat egyik - még nem is kiemelkedő - része.

Ami a PSYOPS-ot illeti, nem is erről van szó...
Így gyakoroltak nyomást a vatikáni képviseletre, hogy adják ki, megtörve a bennlévők tartását, köztük persze Noriegáét is...
Efféleképpen "stimulálták" a nunciatúrán dolgozókat.
A "távoltartják a sajtót" magyarázat - valljuk be - elég gyermeteg.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 13:37:23

@szempontpuska:

"Ekkor változott meg az amerikai katonai akciók hivatalos indoklása. Az antikommunizmus, a "szovjet terjeszkedés feltartóztása" a fiókba került; helyette megjelent a demokrácia visszaállítása/terjesztése, az elnyomott népek megsegítése mint célkitűzés."

Egyébként meg nem azt mondtam, hogy a sajtót akarták távol tartani a PSYOPS-egységek - ezt hogy is tették volna zenével? -, hanem hogy a lehallgatási kísérleteket akarták megakadályozni.

szempontpuska 2010.02.03. 13:55:04

@Rammjaeger83: értem.
sztem túltárgyaltuk (a sajtó lehallgatási kísérleteit csak a hosszúsága miatt nem pötyögtem be)

Monarch (törölt) 2010.02.03. 14:54:37

@Nade: "Az a "csúnya világcsendőr" vetett véget Európa XX. századi első, addigi legnagyobb öldöklésének, miután belépett az első világháborúba."

Az a vilaghaboru amugyis vegetert volna, csak esetleg nemet gyozelemmel. Nehogymar magyar letedre ezert halas legyel nekik...

Monarch (törölt) 2010.02.03. 15:00:03

@SchA: "Az Első VH-t az amerikaiak katonai beavatkozása nélkül is nyerte volna az antant."

Ez nem teljesen biztos. Eleve ha nincs amerikai hadbalepes, akkor nincs 18 tavaszi nemet offenziva, es akkor a nemetek nem verzik ki a tartalekaikat.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 16:14:26

@Monarch:

Szerintem az 1. VH ebben az esetben végetérhetett volna megegyezéses békével is békediktátum helyett.

bz249 2010.02.03. 17:05:36

@Monarch: "Ez nem teljesen biztos. Eleve ha nincs amerikai hadbalepes, akkor nincs 18 tavaszi nemet offenziva, es akkor a nemetek nem verzik ki a tartalekaikat."

18-ra a nemetek mar kezdtek megtanulni az ujmodi haborut, es hat az 1917-es keleti offenziva megmutatta, hogy mindig a gyenget kell utni. Szoval normalisan valszeg Olaszorszag vagy Gorogorszag lett volna a kovetkezo celpont. Mindenesetre tobb joval igeretesebb lehetoseg volt Franciaorszagnal, csakhat az volt az egyetlen modja, hogy idoben nyerjenek.

Unio 2010.02.03. 17:56:48

Nagyon jó írás,köszönöm.
Ez a Noriega fura egy ember volt,azért is széllel szembe pisálni,a latin vér benne van:)
van is egy film róla,ha valaki nem ismerné: www.port.hu/noriega_-_a_sors_kegyeltje_noriega:_god_s_favorite/pls/fi/films.film_page?i_film_id=38713&i_city_id=3372&i_county_id=-1&i_topic_id=1

Mellesleg kíváncsi vagyok,hogy milyen döntés fog születni az ügyében,a francik úgy tudom,hogy nagyon hajtanak rá,vagy az amcsik még olyan 4-5 évig szórakoznak a kiadatásával?

5.g · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 19:08:19

@Yeto: @Rammjaeger83:

Lövész vs gyalogos

www.hm.gov.hu/honvedseg
www.hm.gov.hu/army

Lásd Bocskai és Klapka: "lövészdandár" = "infantry brigade"

5.g · http://katpol.blog.hu 2010.02.03. 19:19:31

Ami az "először"-t illeti, nekem a '15-'34-es haiti megszállás ugrott be:

"The specific order from the Secretary of the Navy to the invasion commander, Admiral William Deville Bundy, was to "protect American and foreign" interests. However, to avoid public criticism the occupation was labeled as a mission to “re-establish peace and order...[and] has nothing to do with any diplomatic negotiations of the past or the future” as disclosed by Rear Admiral Caperton."

en.wikipedia.org/wiki/United_States_occupation_of_Haiti

szobatars 2010.02.03. 19:25:07

@Rammjaeger83:

én a 80-as évek legelején jártam egyetemre, s akkor már használták a világcsendőr kifejezést, s nemcsak belső feljegyzésekben...
s ha eddig nem írtam, volna, grat a pioszthoz, de ez az elsőzés nem felel meg a tényeknek..:-)

Monarch (törölt) 2010.02.03. 20:51:39

@Rammjaeger83: Én azt viszont nem hiszem. Már 1914-ben rájött az összes ország vezetője, hogy semmi értelme a háborúnak (nem éri meg még a győztes számára se az áldozatot), de addigra már akkora veszteségeket szenvedett el az összes fél, hogy mindenki tudta: ha ezek után hazamennek üres kézzel (azaz látványos győzelem nélkül), akkor forradalom lesz, mert a lakosságnak nem lehet beadni, hogy meghalt ötszázezer vagy egymillió ember, és a béke meg... hát izé... semmi sem változott... (Vagy csak még rosszabb lett: lásd vereség.)

Monarch (törölt) 2010.02.03. 20:53:41

@bz249: Hát igen, meg akkor a kieli kikötőből se futnak ki azok a hajók, tehát nem lett volna forradalom se...

A lényeg, hogy amerikai belépés nélkül (az orosz vereség után) a háború minimum kétesélyes volt. Eleve az orosz vereség pszichológiai csapás lett volna, amit viszont a valóságban több mint ellensúlyozott az amerikai belépés...

bz249 2010.02.03. 23:50:24

@Monarch: "Hát igen, meg akkor a kieli kikötőből se futnak ki azok a hajók, tehát nem lett volna forradalom se..."

Így se futottak ki, a matrózok is felfogták, hogy itten a Gotterdämmerung az egyetlen ok, amiért kifutnak.

Egyébként szar ügy, ha az ember gyengébb, akkor elég behatároltak a lehetőségei. Az amerikai belépéssel pedig a németek lettek a gyengébbek (még ha aktuálisan fölényben voltak is). Innen meg kb. egy lehetséges stratégia van: a döntő csata. Összekaparni mindent ami van, aztán hajrá. Hátha bejön.

Általában nem szokott bejönni. 1918-ban sem jött be.

Első Osztályú Huszárkapitány 2010.02.04. 00:06:50

"Végül ezt a minden hájjal megkent, kurvahajcsár drogkereskedőt a vatikáni nagykövetség (a pápai nunciatúra) fogadta be december 24-én."

Ejnye no! Hát éppen most igazolta a Vatikán, hogy az elvei szerint működik: "Bocsásd meg a mi vétkeinket, mint ahogy mi is megbocsátunk az ellenünk (illetve a keresztény erkölcsök) ellen vétkezőknek". A másik ok pedig valószínűleg a Noriega latinos műveltsége lehetett, mivel olvasmányélményeiből emlékezett arra, hogy a középkorban nem volt olyan csúnya kombattáns fél, aki a templomban vagy a Vatikán fióktelepein menedéket ne kapott volna. Tudjátok, asylum. ;-)

Nade!

Úgy látom, hogy te rendesen USA fan vagy. Azért nem tetszett a kirohanásod, mert pont egy olyan weboldalon teszed ezt, amely minden oldalról, ismétlem minden oldalról kicsontozza az eseményeket és igen távol áll az olyan egysíkú beállításoktól, ahogy te az USA-t látod. Igen, volt amit jól és jókor csinált az USA, meg volt amikor egyáltalán nem, sőt. Ha már a vatikáni terminológiánál tartunk, akkor az USA egy olyan szent (világcsendőr), akinek rendesen maga felé hajlik a keze. A vietnámi, iraki, stb. atrocitásokat pedig nem váltja ki az, hogy a berlini légi híd során cukrot és rágógumit szórtak az éhező nyugat-berlini német gyerekek közé.

Monarch!

Minden szavaddal egyetértek!

Kravver!

Ezt én se írhattam volna szebben! LOL :-)))

Ja, majd elfelejtettem, a poszt 5 csillag! Valamiért az a benyomásom, hogy Rammjaeger83 barátunk már régi motoros a szakmában ;-)

Monarch (törölt) 2010.02.04. 10:00:46

@bz249: Ugy ertettem, hogy a forradalom is kieli matrozlazadassal kezdodott, es ha nincs parancs a kihajozasra, akkor nincs matrozlazadas sem.

Szoval az amerikai belepes dontotte el szerintem is a haborut, de ezert nehogymar mi legyunk halasak nekik...

Kullancs1983 2010.02.04. 18:05:55

Lovesz vs gyalogos: Az infantry az az angolban a gyalogos. Hacsak nem beszelunk pl. svajci alabardos loveszekrol, meg hasonlokrol... A lovesz angol megfeleloje talan a rifeman, illetve csapat eseten a rifles. (Pl. Podhala rifles.)
A vilagcsendorseg meg... Tetszik, nem tetszik, valakinek csinalni kell? Nem is tudom ki emlitette hogy az amerikaiak kepesek lennenek egy szal .45-os Colttal szembeszallni egy fel hadsereggel ha ugy erzik hogy igaz ugyert harcolnak. Csak az a baj, hogy a politikusaik ehhez mar nem, a racionalis gondolkodashoz meg nem kepesek ragaszkodni...

Super 64 2010.02.04. 20:46:49

@Rammjaeger83:
"armored cavalry": nehézlovasság
Nem szó szerinti fordítás, viszont jobban hangzik és ugyanazt jelenti.

AstarothZ · http://www.jollyroger.atw.hu/ 2010.02.05. 11:53:26

Az USA 1918 előtti „cselekedetei” (a mexikói – amerikai háború, a Hawaii-szigetek annektálása, a spanyol – amerikai háború, Haiti megszállása, a Dominikai Köztársaság és Nicaragua USA védnökség alá kerülése) szerintem is az imperialista terjeszkedés, gyarmatosítás szakaszába tartoznak, nagy hülyeség „világ csendőrét” emlegetni velük kapcsolatban. Abban az időben minden magára valamit is adó imperialista hatalom ezt mívelte. A pénzügyileg lepukkant Dominikai Köztársaságot meg példának okáért rendesen gatyába rázták mind gazdaságilag, mind infrastrukturálisan, mind közigazgatásilag, aztán önként kivonultak. A „világ csendőre” szerep szerintem is a SZU összeomlása után kezdődött, egyszerűen nem maradt azonos súlycsoportú ellenfél az USA számára, és – nekem úgy tűnik – hogy ettől összezavarodott. Azóta úgy viselkedik a világban, mint egy epilepsziás elefánt a porcelánboltban. Az I. Öböl-háború még hagyján, azt nem is vitatják különösebben. Én a Délszláv-háborúba történő beavatkozást is csak helyeselni tudom, akár nemzetközi jogot sért, akár nem. Felháborító, hogy az ENSZ, az EU, meg bárki tétlenül végignéz egy népirtást, a diplomaták csak lesütött szemmel a papírokat tologatják (Ruanda/1994 ugyanez), miközben az összes TV-csatornán naponta 10-szer emlegetik a holokausztot, és ezek szerint eléggé képmutató módon elmondják hogy „… nem szabad újra megtörténnie…”. A jelenleg folyó iraki és afganisztáni eseményekbe belekezdeni azonban szerintem meggondolatlanság és felesleges volt. (Na jó, Irak még talán elmenne, de a számítás ott is eléggé félresiklott.)

AstarothZ · http://www.jollyroger.atw.hu/ 2010.02.05. 12:47:02

Folyt.: 2001.09.11. megtorlásaképpen, és az USA közvéleményének megnyugtatására szerintem elég lett volna egy nagyszabású, jól előkészített (a Sivatagi Mennydörgéshez hasonló), átfogó légitámadás sorozat az ismert AQ célpontok ellen (ha meg nem voltak (ismert) ilyenek, akkor a felkészülés ideje alatt a titkosszolgálatok - más országok titkosszolgálataival együttműködve – előbb felderíthették volna őket.)

A Vatikán szerintem egész történelme során jó cimboraságban volt a különböző diktatúrákkal, diktátorokkal (már akkor is, amikor még uralkodóknak és hűbéruraknak hívták őket.), mivel eredetileg tulajdonképpen az ő ideológiai támogatásukra jött létre. Ha jól emlékszem, kötött is különféle egyezményeket (konkordátumokat) velük Napóleontól kezdve, Mussolinin át, egészen Hitlerig. A háborús bűnösök külföldre menekítésében is van már némi gyakorlata. Hiába, madarat tolláról… Csak azt remélem, hogy a PSYOPS-egységek valami jóféle Black Metalt nyomattak nekik :-) Igazából nem is értem, hogy a Vatikán, az ő múltjával hogy létezhet még mindig a mai világban, ennyi erővel akár az SS is működhetne, mondjuk mint kozmetikai cég, és lehetne a szlogenjük: „Profilt váltottunk, már nem emberekből csinálunk szappant.”. És mielőtt ezen bárki megsértődne, én nem kritizálom senki vallását és hitét, csak azt a szervezetet, ami ennek kihasználására, az ezzel való visszaélésre szerveződött.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.05. 13:51:06

@AstarothZ:

"Csak azt remélem, hogy a PSYOPS-egységek valami jóféle Black Metalt nyomattak nekik :-) "

Hát sajnos nem egészen. Többek között a következő számokat nyomatták:

Guns'n'Roses: Welcome to the Jungle
Jimi Hendrix: Voodoo Child
The Crickets: I Fought the Law
KISS: Nowhere to Run, Nowhere to Hide

Az pedig jelenleg aktuális történelmi tény, hogy a tengerészgyalogság nemcsak Dominikát, hanem Haitit is gatyába rázta 1915-1934 között, ami azt illeti, az öreg Duvalier diktatúrája mellett ez volt az egyetlen időszak a 20. században, amikor Haiti úgy-ahogy funkcionált mint állam.

Kullancs1983 2010.02.05. 18:35:02

Latom igyekeztek a helyzethez tobbe-kevesbe passzolo zeneket valogatni..:) Egyebkent valami Noriegas filmben (asszem amit itt is emlitettek) Noriega akkor tort meg, mikor latta a hiradoban (amit allitolag az amerikaiak megmanipulaltak egy kicsit) Ceaucescu es felesege kivegzeset. Felvetettek neki hogy akar a nep kezebe is kerulhet ha nem adja meg magat, erre inkabb az amerikai vendegseget valasztotta.

AstarothZ: Par diktatorral meg eppenhogy nem volt joban a katolikus egyhaz, sot szopoagon is volt. Csak a rend kedveert...

Kullancs1983 2010.02.05. 18:36:05

Ja, es ez a The Crickets fele I Fought the Law nekem uj. Azt hittem original The Clash. Mik vannak..:D

Sakk Matt 2010.02.06. 10:37:09

A Molotov-idézet a címben szándékos?

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.02.06. 10:41:52

@Sakk Matt:

Gondoltam passzol a hadművelet fedőnevéhez, ennyi.

Cs 2010.02.24. 12:32:32

Az amored cavalry, az, ha jól emlékszem: páncélos felderítő

Infantry. ebben az esetbena magyar terminológiában lövész, a 2.vh előtti terminológiában meg gyalogos.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2010.07.08. 21:07:19

UPDATE:

Noriegát kiadták Franciaországnak, ahol 7 év börtönre ítélték pénzmosás miatt:

www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5iwFop1-UsXGNbhYRru5SpS57HWzwD9GQ7D0G0
süti beállítások módosítása