"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Cikkek

  • Amikor minden hiábavaló„Gyanútlanul és akaratlanul, csalimadárként magamra húztam kettőt a konvoj négy kísérőhajója közül...Megint olyan makacsul üldöztek, hogy a legkevésbé én magam hittem volna, hogy le tudjuk őket...
  • Festung BudapestHosszú kihagyás után ismét egy irodalmi újdonságot ajánlunk az olvasóközönség figyelmébe. A mai napon kerül ki a nyomdából a bolgár hadtörténész, Kamen Nevenkin A Budapest Erőd. A magyar főváros...
  • KatPol Kávéház XLVI. - Grafit a tetőnKedves hallgatók! A korábban tett ígéretünknek és a meghirdetett szavazás eredményének megfelelően a Csernobil az a sorozat, mellyel az aktuális adásban foglalkozunk. Az adás letölthető innen, a...
  • A megaláztatás évszázada XII.Üdvözlöm minden kedves olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és az ígéretemnek megfelelően máris újabb résszel folytatódik a modern kínai történelemmel foglalkozó sorozatunk. Az eddigiekhez...
  • KatPol Kávéház XLV. - Lánctalpas találkozóKedves hallgatók! Hagyományainkhoz híven podcastunk 45. adásában ismét élménybeszámolóval jelentkezünk, ezúttal a Militracks idei rendezvényéről ill. az overlooni hadimúzeumról: Listen to "KatPol...

Facebook

Címkék

1.vh (5) 2.vh (84) afganisztán (52) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) argentína (3) atom (38) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (1) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (53) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (11) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (19) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (11) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (6) franciák (34) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (30) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (36) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (35) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (16) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (22) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (5) kémek (6) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (78) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (18) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (51) lengyelek (9) libanon (45) libéria (6) líbia (14) macedónia (3) magyarország (38) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (4) németek (49) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (2) olaszok (10) omán (1) örményország (5) oroszország (94) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (55) powerpoint (2) propaganda (64) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (13) repülőnap (3) róma (1) románia (4) spanyol polgárháború (1) sri lanka (13) SS (4) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (67) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (28) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (15) ulster (2) usa (156) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (23) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN]: Ismét robbantás Jakartában

2009.07.17. 16:37 CSM

A világ legnépesebb muszlim országáról, Indonéziáról az utóbbi pár évben a relatív stabilitás és a demokratikus fejlődés jutott az emberek eszébe. A 2002-es bali robbantások kitervelőinek tavalyi kivégzését sem követték közvetlenül atrocitások. A mai jakartai szállodarobbantások azonban megmutatták, hogy az elmúlt években a hatósági intézkedések által meggyengített radikális szervezetekben még igenis van potenciál. (folyt=>)

 
Indonézia 1998 óta tartó demokratikus átalakulása az első években meglehetősen turbulens időszak volt. Nemcsak a rendszer gazdasági stabilitásának elmúltával reményt vesztett emberek által követelt demokratikus átalakulás és gazdasági reformok iránt volt erős társadalmi igény, de - a függetlenség óta a rendkívül heterogén etnikumú és kulturális, valamint civilizációs szinten is megosztott országban az addigi autokratikus államrend által elfojtott, de a demokratizálódás és a gazdasági válság okozta szociális és etnikai különbségek által felszínre hozott különféle etnikai és vallási közösségek közötti helyi viszályok (Maluku, Ambon, Poso, Dél-Celebesz) megjelenése miatt - megnőtt az igény a biztonságra is.
 
A belpolitikai instabilitás számszerűen megjelent a kalóztámadások növekvő számában (ami már közvetlenül a válság kirobbanása előtt megindult), az etnikai konfliktusokban (Ambon, Poso), függetlenségi törekvések felerősödésben (Aceh, Irian Jaya/Papua) és a növekvő terrortámadásokban, melyekből elég csak a legfontosabbakat említenünk: templomrobbantások 2000-ben, a 2002-es bali terrormerényletek, 2003-as (épp a 2009-ben ismét megtámadott Mariott ellen) és 2004-es jakartai robbantások, majd 2005-ben ismételten Balin.
2005 óta viszont – 2009. július 17-ig - nagyobb terrortámadás nem történt az országban. Felmerülhet a kérdés: miért nem tudtak a hatóságok eredményesen fellépni 1998 után a katonai dominanciát épp csak maga után hagyó Indonéziában, és 2004-2005 óta mi volt a relatív biztonságérzet alapja?
 
Arról már korábbi cikkünkben is szóltunk, hogy a hadsereg milyen szerepet töltött be az 1998 előtti Indonéziában. Az erősen centralizált közigazgatási és (a vele párhuzamosan kiépített) katonai szervezet (melyen 1999-ig része volt a rendőrség is) elegendő volt a központi hatalomnak ahhoz, hogy ne csak a társadalmat tartsa szorosabb kontroll alatt, de a rendszerrel szemben megmutatkozó ellenzéki tevékenységeket a diktatúra eszközeivel visszaszorítsa.
 
1998-ban épp ezért a demokratikus folyamatok megkezdésben a túlcentralizált politikai és katonai berendezkedés tűnt a legfőbb akadálynak. A hadsereg (TNI) ugyan hajlandó volt intézményesített politikai szerepéről lemondani, de a közvetlen ellenőrzést biztosító territoriális struktúra és a hadsereg sajátos (ön)finanszírozási rendszere lehetőséget adott bizonyos mértékű függetlenségre az államhatalomtól.
 
A diktatúra felszámolásának fontos állomása volt a rendőrség (PolRI) 1999-es leválasztása a hadseregről, és a korábbi központosított közigazgatás decentralizálása (mely 2001 januárjától életbe is lépett). A szervezetileg függetlenné váló, 1999-ben (a 2 millió négyzetkilométerre és 17 000 szigetre jutó) 190 000 főt számláló rendőrség emellett kizárólagos jogkört kapott a belbiztonsági kérdések kezelésében (a hadsereg csak a rendőrség után léphetett fel), amitől viszont a TNI-t megfosztották. A terrorizmus alapvetően belbiztonsági kérdés volt, és lényegében a hadsereg is annak ítélte. A terrorizmus ugyanis - a vele gyakran párhuzamba állított, 1950-es években virágzó szeparatista mozgalmakkal ellentétben - alapvetően nem az ország egységét fenyegette a szó szoros értelmében, hanem inkább helyi problémát jelentett.
 
Az épp átalakuló rendőrség azonban képtelen volt megküzdeni a problémával, és ahol a hadsereg lépett fel, ott is problémák adódtak. A hadsereg ugyanis a) sokszor nem volt érdekelt a probléma megfelelő kezelésében. Az 1998-99-es reformtörekvések ugyanis csak az intézményesített politikai szerepet szüntették meg, az 1999-ben megválasztott Abdurrahman Wahid elnök (1999-2001) azonban a hadsereg komoly szervezeti átalakításába fogott bele. A TNI pragmatikus okokból a konfliktusok intenzitásának erősödésben volt érdekelt, hisz ezzel nyomós érvet tudott felsorakoztatni a további, „bizonytalanságot keltő” reformlépések ellen – és a megszüntetni kívánt szerepkör és struktúra mellett. A másik b) probléma a széleskörű korrupció volt, aminek révén például egyes, a hadsereg helyi csoportjai által támogatott, szeparatizmusellenes, avagy pusztán favorizált szervezetek jutottak fegyverhez, tovább rontva a biztonsági helyzeten. Végül c) a TNI maga is sokszor militáns csoportokkal végeztette el a „piszkosmunkát”. Mindez persze az ezekkel a csoportokkal gyakran személyi átfedésben lévő radikálisoknak is tágabb mozgásteret adott.
 
A 2002-es bali terrormerényletek jelentettek fordulópontot. Bár Wahid bukásával a hadsereg reformjai már korábban leálltak, és 2001 szeptember 11-től a Kelet-Timor miatt elszigetelt TNI hirtelen a terrorizmus elleni harc fontos bástyája szerepében tündökölhetett az - Indonéziát az 1991 előtti, emberi jogokkal kapcsolatos hidegháborús kritikátlanságot feladó - legfontosabb szövetséges, az Egyesült Államok szemében. Bali adta meg tehát azt a löketet, ami a terrorizmus elleni komolyabb fellépéshez vezetett.
 
A Megawati-kormány (2001-2004) által a bali terrortámadás után elfogadott terrorizmus-ellenes kormányrendelet és a 2003-as Védelmi Fehér Könyv a nem-háborús fegyveres konfliktusban való fellépésre is a hadsereget hatalmazta fel, effektíve visszaadva a TNI belbiztonsági szerepkörét. A biztonság iránt megnövekvő hazai igények, illetve a terrorizmus elleni háborúból amúgy kimaradó Indonézia a nemzetközi elvárások hatására keményebben és szervezettebben fel tudott lépni a biztonsági problémák ellen, legyen az terrorizmus, vagy szeparatizmus – bár utóbbiak esetében nem mindenhol a katonai út volt célravezető (lásd Aceh). A TNI mindenesetre profitált a keményebb fellépésből, hisz az USA 2008. februárjára gyakorlatilag helyreállította az 1991 és 1999 nyomán fellazított, majd szüneteltetett (pénzügyi és képzési) együttműködést.
 
A rendőrség forrásainak bővítése illetve együttműködésének fokozása a hadsereggel és a titkosszolgálatokkal, illetve a terrorizmusellenes jogszabályok meghozatala szintén fontos momentum volt abban, hogy a hatóságok hatékonyabban fel tudtak lépni a különféle radikális szervezetek ellen. Fontos szerep jutott a más országok hatóságaival való nemzetközi együttműködésnek is, amit különösen az USA és Ausztrália forszírozott. Bár a territoriális struktúrát jelentős kritikák érték 2001-2002 után is (különösen a 2004-es szökőár utáni mentést övező katonai impotencia okán), de Yudhoyono elnök (2004-) - a 2005-ös bali terrortámadások miatt újra terítékre kerülő biztonsági kérdéskör miatt - 2005-ben hitet tett a struktúra fenntartása mellett. Sőt, az új Nemzetbiztonsági törvény 2006-os tervezetébe is bekerült a hadsereg és a rendőrség szorosabb szervezeti együttműködése, ez a terv azonban többek közt a PolRI - TNI-be való belovasztásától való félelmében mutatott - ellenállása nyomán vakvágányra került.
 
Tény azonban, hogy 2005 szeptemberét követően nem rázta meg Indonéziát nagyobb terrortámadás, ami a hatóságok otthoni és nemzetközi együttműködésének összehangolásának volt tulajdonítható, és ami Yudhoyono elnök egyik sikerét is jelentette kormányzásának első ciklusában, hogy ti. az ezredforduló környékének zűrzavaros évei után képes volt konszolidálni az ország biztonsági helyzetét – ennek kései szimbóluma volt a 2002-es bali terrormerénylők kivégzését követő nyugalom. A terrorszervezeteket sikerült meggyengíteni, azonban 2009. július 17. megmutatta, hogy az utóbbi évek koordinált együttműködése és vitathatatlan sikerei ellenére a radikális szervezetek – még ha korántsem olyan erős formában, mint az ezredfordulón – továbbra is léteznek.
 
A mai merényletek hátteréről meglehetően kevés a konkrétum. A legfrissebb hírek szerint két öngyilkos merénylő hajtotta végre a robbantást a Ritz-Carlton és a Mariott szállodákban, melyet egyelőre senki nem vállalt magára – sokan a 2002-es bali merényletet elkövető, az ezredforduló után igen aktív Jemaah Islamiyára gyanakodnak, a szervezet szellemi vezetőjének tartott Abu Bakar Ba’asyir nem kommentálta az eseményt. Az elnök a merényletek múlt heti választásokkal is kapcsolatos esetleges politikai céljára és újraválasztásának akadályozására utalt, míg múlt heti ellenfelei a kérdés aktuálpolitikától való elvonatkoztatását követelték. Kérdés, hogy valóban a választások időszaka volt-e a fő faktor (a parlamenti és elnökválasztások ugyanis rendben lezajlottak, igaz, ha második fordulót tartanának, a kampány szeptemberig elhúzódna - márpedig egy ilyen akció kitervelése és előkészítése nem megy egyik napról a másikra) - valószínűleg nem. Ami biztos, a robbantások komoly csapást mértek Indonézia mint terrormentes ország imázsára és a biztonsági kérdések felmelegedése a Yudhoyono elnök másik eredményének tartott, még a mostani válság idején is viszonylag stabilnak bizonyuló gazdaságnak és a SBY múlt heti nagyarányú győzelme miatt idáig bizakodó, Indonézia által igencsak igényelt befektetőknek is kihívást jelenthet.

22 komment


| More

Címkék: terror indonézia knn

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr661251730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CSM 2009.07.18. 12:11:27

Az indonéziai hatóságok nem hivatalosan a malajziai állampolgárságú Noordin Mohamed Topot és hálózatát (akiket a 2003-as és 2004-es jakartai és a 2005-ös bali robbantásokért is felelősnek tartanak) sejtik a tegnapi merényletek mögött:

www.thejakartapost.com/news/2009/07/18/indonesia-suspects-fugitive-noordin-m-top-bombings.html

bővebb infó Noordin Mohamed Topról: www.crisisgroup.org/home/index.cfm?id=4092&l=1

PerverzBabi · http://perverzbabi.blog.hu/ 2009.07.18. 12:46:25

Úgy hallottam, Malajziával kezd elmérgesülni ismét Indonézia viszonya, így nem lenne meglepő, ha tényleg egy maláj szervezet lenne a felelős (vagy legalábbis ha a végén rájuk kennék :)

Egyébként komoly szervezettség lehet a háttérben, hogy bombákkal be tudtak jutni ilyen helyekre, amikor minden jobbnevű szálloda és pláza előtt detektoros biztonságiak vannak.

hank_1974 · http://hirzanza.blog.hu/ 2009.07.18. 13:02:19

Azt hiszem nem néznénk szép dolgok elébe, ha Malajzia és Indonézia komolyabban összekapnának. Szerintem egyébként egy ilyen nagy kiterjedés, vegyes kulturális hátterű, szigeteken szétszórt országot igencsak nagy kihívás lehet igazgatni.

szürke_tag 2009.07.18. 13:19:08

A robbantások eleve az arab világ műve. Ők a korán alapján mindenkit megtámadhatnak aki alacsonyabb rendű. Márpedig aki nem muzulmán az a korán szerint alacsonyabb rendű. Sőt honfitársaink a palesztinokat , irániakat, stb. támogatja, abba a hiszembe, hogy mi ebből kimaradunk, de nemfogunk, ide is elfog jutni, sajnos. Mert a háborurúra buzdító korán velünk se tesz kivételt. Tudom a muszlinok dumálnak, hogy ők békések de én olvastam a koránt és más volt benne. Engem nem lehet megszédíteni, behülyíteni. Én inkább azt támogatnám, hogy a zsidók éljenek a hazájukba éa őket támogatnám. Így a hazájuk védelme miatt kinyírnák a terrorizmusra hajlamos férgeket. Nem Izraelt kellene kritizálni, mert az arab nem tud békében élni, még önmagával se. Így a kecske is jóllakna és a káposzta is megmaradna.

mokas_gizi 2009.07.18. 13:34:28

@szürke_tag:

Tisztelettel:
Kérlek te magad nézzél utána hogy kik voltak az első terroristák akik robbantgattak és politikusokat lőttek le...
Tudod pont Izrael tehát a zsidók voltak az első terroristák...!!!
Ezen természetesen lehet vitatkozni meg nácizni meg az ilyenkor szokásos dolgokkal vissza válaszolni de a tények azok attól még tények maradnak...!!!

CSM 2009.07.18. 13:56:17

@PerverzBabi: Indonézia és Malajzia az utóbbi hónapokban valóban (ismét) összekapott a Borneó szigetétől keletre található Ambalat térség feletti szuverenitás miatt. A háttérben természetesen a tenger alatt lévő energiahordozók kitermelésének joga áll. A kérdés azonban inkább a diplomáciai pengeváltás kategóriája, a két ország kapcsolatát inkább a korrekt partneri viszony jellemzi. Rég volt már a Sukarno-féle Konfrontasi-időszak, és sokkal több dolog köti össze a két országot (például komoly biztonságpolitikai érdekek lásd Malakka-szoros), mint ami elválasztja.
Noordin Mohamed Top állampolgárságának pedig nincs köze az indonéz-maláj viszonyhoz, ő a térség egyik legkeresettebb terroristája, aki nemzetközi kapcsolatokat sem mellőző hálózatának tevékenységét a JI-hoz hasonlóna szívesen kiterjesztené a Délkelet-ázsiai térségre - akár Malajziára - is.

@szürke_tag és @mókás_gizi: az offolást kéretik felfüggeszteni!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.18. 14:25:35

@mokas_gizi:

Sehová sem vezet, ha elkezdjük azt nézni, hogy kik voltak az első (?) terroristák, mert a terrorizmus olyan régi, mint az emberi civilizáció.

Ha másról nem, a hasszaszinokról biztosan te is hallottál, esetleg Matuska Szilveszterről vagy Guy Fawkesről?

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.07.18. 14:30:41

5 kommenten belül zsidók, nácik és egy koma, aki nagyobb iszlámszakértő, mint az Azhar vallástudósai, mert egyszer belelapozott a Koránba. Szép.

***

Ezt a maláj szálat valahogy túl gyorsan és túl magabiztosan hozták be a képbe. Ennyi erővel mondhatták volna, hogy bin Láden van az akciók mögött, végtére is a JI jóban van az AQ-val.

Lewis 2009.07.18. 15:04:16

Tavaly november óta vagyok itt, és majd szeptember végén megyek haza. A választások úgy mentek el mellettem, hogy csak azért tünt fel mert szavazás napján nem dolgozhatott a cég. Kicsit mérges voltam mert le vagyunk maradva (ahogy rendszerint). A legelejétől látom viszont, hogy olyan nagyon nagy stabilitás nincs itt. Egészégbiztosítás, nyugdíjbiztosítás nincs. Csak az állami alkalmazottaknak, de az Indonézek szerint is az állami fizetés és a nyugdíj nagyon kicsi. Ezért horribilis nagy és szinte intézményesített a korrupció. Még Magyarországnál is nagyobb a korrupció. Ha ügyintézel mindenhol ki vannak rakva a perselyek amibe megfelelő összeget kell dobnod, különben felejtsd el, hogy valamit elintézel.
A gazdaság 99 %-ban a helyi indonéz kinaiak kezében van (és persze igy a hatalom nagy része is). Általában már nem beszélnek kinaiul (a dédnagyszülők érkeztek kínából), nevük indonéz (meg kellett változtatniuk az eredeti kinai neveiket) a filiozofiájuk viszont kinai. Rohadt sunyi, csalo, hazudozó népség (saját tapasztalat). Kinai filozófia: az üzlet olyan mint a háború, ha győzni akarsz minden eszköz megengedett. Igy is tesznek, szarnak nagy ívben a hülye nyugati business schoolok win-win stratégiájára.
Nem tudom mennyire ismert, de Suharto lemondása után, a krach alatt több ezer itteni kianait öltek meg a csalódott, éhező indonézek. Megállították a drága autókaz az utcán kirángatták a kinaiakat a kocsiból a nőket megerőszakolták és megölték, a férfiakat csak megölték (legalábbis ezt mesélték nekem) az autókat pedig felgyujtoták.
Most nyugalom van mert valamennyire stabil a gazdaság, az átlag indonéz is megél (ha szarul is). De ha megint visszaesés lessz az Isten adja hogy elérjük időben a repteret.

szürke_tag 2009.07.18. 15:28:57

@mokas_gizi: SchA Nem felel meg az állításod az igazságnak de semmi gond . Nemfoglak nácizni, mert nagyapám német katona volt, de ettől nem értek eggyet a robbantásokkal. Tudom mit mond a korán és szerintem nem kellene beleavatkoznunk a zsidók életébe és cserébe hagyni, hogy ők vívják meg az arabokkal a háborút és ne mi. Így nem itt fognak robbantgatni.

SchA
Nem belelapoztam a koránba hanem bár egyszer de végig rágtam rajta magamat, veled ellentétben.
Több arab barátom van és pont csütörtökön mondta az egyik, hogy ezt szégyenli, hogy a korán a háborút támogatja. De nyugodtan dumálhatsz, mert te aztán tudod miről beszélek. Manapság kik is robbantgatnak? Milyen valláshoz tartoznak? Mondhatod, hogy nem igaz, de remélem az első magyarországi terrorista, akciónál a gyerekeid is ott lesznek és belehalnak. Akkor már nem is látod olyan tisztának az arabvilágot.

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.07.18. 15:59:12

@szürke_tag:

"nagyapám német katona volt"

Így múlik el a Vaterland dicsősége, el is bukták a háborút...

"hagyni, hogy ők vívják meg az arabokkal a háborút és ne mi. Így nem itt fognak robbantgatni. "

Zseniális konklúzió, mit ne mondjak. De
1. Az arabokkal en bloc nem kell háborúzni
2. Ha Izrael magára haragítja az arab világot, abból Európának nem sok haszna származik.Sőt úgy általában senkinek.

"a korán a háborút támogatja"

1. A Korán nem támogatja a háborút.
2. Mi viszont igen, így az érvelésed itt duplán rossz.

"Manapság kik is robbantgatnak?"

Az összeset kicsit sokáig tartana felsorolni, de - surprise - ezekről az eseményekről szoktunk írogatni a blogon.

"Milyen valláshoz tartoznak? "

Nos, nagyrészt a zsidó, a keresztény, az iszlám, a hindu, és az animista vallásokhoz, plusz játszanak még az ateisták is.

"de remélem az első magyarországi terrorista, akciónál"

Az terrorakció, egy szó. A Korán mellett a helyesírási szótárat sem ártana lapozgatni. Amúgy ezzel kicsit elkéstél, ha csak a rendszerváltás utáni terrortámadásokat nézem, az első az RAF-hez fűződik.

"Akkor már nem is látod olyan tisztának az arabvilágot."

Arab világ két szó. Egy ideje már foglalkozok vele,
tudományosabb alapon, mint a fórumfighterkedés.

salamonmandy 2009.07.18. 16:05:42

nem szeretném, ha ezt önreklámnak vennétek, de látom, h itt is hasonló kommentelések mennek az iszlám világgal kapcsolatban, mint nálunk a kozelkelet.blog.hu-n. mi kifejezetten arra törekszünk, h kiegyensúlyozott tájékoztatást nyújtsunk, de nem könnyű a kommentelők között "rendet tenni":)
de látom az első 5 komment alapján, h ez mindenhol ugyanúgy zajlik...

katpol:
"5 kommenten belül zsidók, nácik és egy koma, aki nagyobb iszlámszakértő, mint az Azhar vallástudósai, mert egyszer belelapozott a Koránba. Szép."
:))

--Stirlitz-- 2009.07.18. 16:26:16

@szürke_tag: Kevered az arabokat az iszlámmal, az iszlámot pedig az iszlamizmussal. Szerintem először a fogalmakat lenne érdemes tisztáznod.

CSM 2009.07.18. 16:37:48

@Lewis: Indonézia természetesen azért vitathatatlanul harmadik világbeli ország. A stabilitás ahhoz képest mért és mérendő, ami az 1998-as (például amikor a felturbózott és - egyes források szerint - felbujtott helyiek a Suharto-rezsim pártolóinak fogták fel a kínaiakat - akiknek az identitását egyébként Suharto 1965 után megpróbálta felszámolni - , és a kínai gazdasági elitet - a gazdaság döntő része ma is a kínai származásúak kezében van) és az azt követő néhány évben történt. A demokratikus átmenet relatív sikeressége is a korábbi diktatúra, a harmadik világbeli és heterogén országokkal kapcsolatos tapasztalatok illetve a lakosságtól távoli elit fényében értelmezendő.

CSM 2009.07.19. 10:18:31

A rendőrség hivatalosan is a Jemaah Islamiyát gyanúsítja a robbantások elkövetésével:

thejakartaglobe.com/afp/jemaah-islamiyah-blamed-for-jakarta-blasts/318992

Lewis 2009.07.20. 04:23:34

@PerverzBabi: Na ez ami nem igaz, mármint a security. A security egy nagy nulla. A Mariottban egyszer voltunk, alá tolják a kocsinak a tükröt, de baszik figyelni az őr mi van alul, csak a főnökeinek mutatja, hogy dolgozik. Kinyittatják a csomagtartót, benéznek tessék lássék a kesztyütartóba, oszt ennyi. Az ülésben aszt viszel a parkolóba amit akarsz. A parkoló a szálloda alatt van. A szállodába detektoros kapun keresztül mész be, de egyáltalán nem komoly. A notebook táskát kinyitja, megnézi megvan-e a notebookod, de semmi mást nem néz. A notebookban atomaknát is bevihetsz. A detektoros kapunál soha nem raktam ki a zsebemből a tárcámat, mobiltelefonomat. Mindig sipolt is, nem is néztek meg soha. A Mariottban csak egyszer voltunk, de az Aryadutában több hetet laktam (szintén ismert szálloda, főleg németek lakják, a menedzsment német, van német kaja, meg a szokásos bárlányok, a tulajdonos persze helyi kinai), aszt vihettem volna be amit akarok. Jó az őrök gondolhatták, hogy egy bule (fehér, külföldi) nem fog robbantani, de az arabot ugyanúgy engedték be, sőt őt szinte nem is merték vizsgálni, tele volt pénzzel nem akartak vele konfrontálódni. Amennyire szegény az őr, meg korrupt itt mindenki egy kis pénzért maga az őr viszi be a bombát. Helyiek mesélték, hogyha rendőr akarsz lenni több ezer dollárért tudod magad bevásárolni a testületbe. Aztán tudod gyüjteni a pénzt az útkereszteződésekben saját zsebre. Sokkal rohadtabb a helyzet mint otthon, pedig az sem semmi.
Azamerikai meg az ausztrál nagykövettség az védett, főleg amióta az ausztrál nagykövetséget pár éve támadás érte. Maguk védik saját maguknak. Nem is nagyon tudnak vele mit kezdeni a robbantók, ezért is tértek át az un.puha célpontokra, nyugati túristák tartozkodási helyeire. Van egy nagyon jó ismerősöm az Ausztál nagykövetségen, a biztonságiaknál. Ő mondta, hogy még egyáltalán nincs vége a bajnak, nagyon is valós a fenyegetés. Nem véletlen, hogy az Ausztrál kormány nem javasolja az utazást Indonéziába. Ha mégis jönni kell akkor jobb elkerülni a frekventált túrista helyeket, biztonságosabb a bérelt lakás mint a szálloda (csak miattad nem fognak robbantani), ha szállodába laksz egyél a szobádba, vagy ne akkor menj reggelizni, ebédelni stb. amikor a többiek. Ne oda menjél kurvázni ahova a többi hülye túrista, látogasd helyiek által látogatott éttermeket, discókat, kuplerájokat akkor nem lehet baj.

Lewis 2009.07.20. 05:12:24

@CSM: Elnézést, de nem jogász vagyok, ha jól értem azt írod, hogy egy ilyen sokadik világbeli országban mint Indonezia ha pár évig nem lőnek senkit agyon az utcán akkor az már béke szigete. Szvsz ha egy aktív vulkán nem mutatja müködés jeleit az nem biztos, hogy azt jelenti, hogy kihült. Indoneziát egy kicsit lőporoshordónak érzem.
Egy ganef kinaitól bérlem a lakást, sokszor voltam vacsorázni vele meg a haverjaival. Nagyon jól megy nekik, persze adót nem nagyon fizetnek, lefizetik a kormánytisztviselőket stb. Érdekes dolgokat meséltek, ők soha nem tartanak nagyobb összeget indonéz bankszámlán, nem fizetnek magán nyugdíjpénztárat, egészségpénztárat stb. Azért mert a pénz eltünhet és el is tűnik, vagy a kormány nyúlja le vagy a magánbank, magánpénztár stb. lopja el. Tehát ha nagyobb bevételük van akkor, vagy befektetik azonnal egy másik üzletbe (ami pénzt hozhat), vagy elköltik gyorsan (ingatlan, kocsi, utazás, kurvák stb.) vagy külföldre küldik a pénzt (Singapúrba elsősorban, de Európa, USA, Ausztrália minden játszik). Így él és rabolja le, ki el Indonéziát az uralkodó osztály. Nem tudom hol tanulhatták, talán nálunk. Saját véleményük szerint is évente több száz miliárd dollár tűnik el korrupció, csalás lopás stb.miatt. Olyan ütemben rabolják ki, szennyezik el, mérgezik meg az országot, hogy ez belátható időn belül (még a mi életünkben) robbanáshoz fog vezetni. Ne gondolja senki, hogy ez csak Indoneziára fog korlátozódni, az égész környékre destabilizálóan fog hatni és nem fog használni a világgazdaságnak sem.
Hát ez a véleményem az Indonéz stabilitásról.

CSM 2009.07.20. 09:04:55

@Lewis: Egyáltalán nem arról van szó, hogy Indonézia mintademokrácia, vagy hogy "a béke szigete" lenne - ez már a korábbi cikkeimből is ki kellett hogy tűnjön. Pusztán arról van szó, hogy az utóbbi években sikerült tartósan egy konszolidált állapotot fenntartani a tranzíciós mechanizmusok és az intézményi stabilitás mellett. Az is igaz viszont, ahogy egyik cikkemben is kitértem erre, de ahogy a legtöbb elméleti munkákban (Carothers, Zakaria) és az elmúlt két évtized tapasztalataiban is találkozni vele: a procedurális stabilitás jó és üdvös, de a működőképesség és a helyi viszonyoknak való megfelelés legalább olyan fontos - Indonéziának itt még jelentős tennivalója van szinte minden téren.
A gyatra hatékonyságú és széles államigazgatást valóban senki nem reformálta meg az elmúlt évtizedekben -rosszul is működik, korrupt is, akárcsak a bíróságok. Továbbra is zajlanak alacsony intenzitású konfliktusok (Papua - lásd az áprilisi parlamenti választások idején is volt akció), az elit az egész szisztémát (a hadseregtől a politikán át a gazdaságig) a maga hasznára fordítja, ha kell konfliktusos úton (lásd a helyi elitek - és támogatóik - hatalmi harcait/sokszor szó szerint/ pl. Észak-Malukun). A decentralizáció is a konfliktusok kezelésének egy relatíve sikeres módja volt - de számos hátránnyal. 1998-99-ben majdnem felrobbant az ország a helyi etnikai-vallási és elitcsoportok és a központ közötti konfliktusban. A decentralizáció pusztán a helyi szintű artikulálást jelenti, hogy ezek a viszályok nem delegálódjanak az oszágos szintre. De a decentralizáció negatívuma, hogy a korrupció is decentralizálódott, a helyi szabályozások, rendeletek sokszor ellentétesek az országossal, vagy a hatáskörök sokban fedik egymást. A helyi adók, járulékok nemcsak a gazdaság tranzakciós költségeit növelik, de a korrupciót is. Az országos és helyi választások maguk is procedurális szinten jelentősek és fontosak - ám tény, hogy lényegében az el nem számoltatható elitcsoportok játszadozása a hatalomért (lásd a mostani törvényhozási és elnökválasztások - pártok, jelöltek stb.).
A korrupcióellenes harc "sikeressége" is annak fényében értendő, hogy pár nagykutyát sikerült fülön csípni (pl. Aulia Pohan, az elnök fiának apósa) - erre viszont a korábbi pár évtizedben sem példa, sem mód nem volt.
A korrupcióról mindent elmond, hogy még a különböző változók és mutatók alapján mért (és sokszor csak a "jéghegy csúcsát" érintő) indexek szerint (lásd Transparency) is Indonézia a világ országainak hátulsó negyedében kullog. A hadsereg sefteléseiről meg mellékes bevételeiről már nem is szólva.
Az életszínvonal kérdése pedig talán a legfontosabb tényező a rendszer fennmaradása szempontjából - nem véletlenül (a nyugati sajtó kizárólag Indonézia pozitív helyzetéről ír csak a világáválság idején - de a makroszámok fontos, de nem elégséges tényezők, és a mindennapi életben nem mindig tükröződnek le - lásd Megawati kormánya esetét) felejtik el sokszor megjegyezni, hogy Indonézia esetében a lassuló gazdaság és a világpiaci árak hullámzása is igencsak kockázatosak lehetnek a nagy népességnövekedés, a munkahelyek, a benzin és az élelmiszerek árának fontossága miatt - egy gyors áremelkedés és pár millió munkahely megszűnése még egy stabil és kemény diktatúrát is elsöpört röpke öt hónap alatt 1997-98-ban...
Amikor Indonéziában jártam épp ez gondolkodtatott el, hogy a (most sem magas) életszínvonal esetleges gyors romlása milyen következményekkel járhat például ott, ahol a kis házacskáktól pár méterre nyugati szállodák állnak... Nem véletlen, hogy Yudhoyono a pénzsegély-programmal tudott a szegények körében népszerű maradni, az elit a szociális morzsákat fontosabbnak tartja és ezért pl a hadsereg büdzséjét és eszközparkját is hajlandóak elhanyagolni.
1998-99-hez képest azonban az elmúlt 5-6 év helyzete és az intézményi stabilitás összességében mégis eredménynek nevezhető, mégha - megintcsak a nyugati médiában elfeledett módon - a folyamatok a fenti kockázatok (különösen az életszínvonal miatt) miatt még nem visszafordíthatatlanok - ahogy természetesen a demokratikus átmenet sikeressége sem garantálható.

PerverzBabi · http://perverzbabi.blog.hu/ 2009.07.20. 21:29:06

@Lewis: Igazad van, de azért ez is jóval több, mint a semmi vagy ami nálunk van (más országokat nem ismerek). Legalább a ránézésre gyanús alakok nem jutnak be, hogy lövöldözni kezdjenek.Nyilván messze nem tökéletes, de elrettentésnek jó, aki meg akarja, úgyis megoldja. A gazdagok gondolom máshol is könnyített ellenőrzésen esnek át.
Szerencsére a Mariott-színvonalú helyeket nem engedhetem meg magamnak :)

Az OFF-hoz csak annyit, hogy mindig a szélsőségesekkel van baj. Ideológiát bárhonnan lehet meríteni.

Lewis 2009.07.21. 07:46:26

@PerverzBabi: Nehogy azt hidd, hogy én megengedhetem magamnak a Mariottot. Én dolgozom itt nem túrístáskodom. Azért lehetek itt mert mint MAGYAR mérnök a harmadába kerülök a német nem mérnöknek. A Mariottba az itteni alvállalkozó cég kereskedelmi igazgatója (ő is helyi kinai) hívta meg a Siemens inspectorokat és nem volt pofálya engem nem meghívni. Nem volt túl lelkes, hosszan ecsetelte, hogy ha nincs kedvem ne menjek, de ráfaragott mert elmentem.
Azóta ha a Siemens inspekció van, hogy hogy nem ő mindig szabin van. Az Aryadutában meg az első két hétben laktam amig nem találtak nekem olcsóbb lakást.

CSM 2009.08.07. 21:35:51

Az Al Jazeera hivatalosan meg nem erősített információi szerint állítólag elfogták a malajziai Noordin Mohamed Topot, a legkeresettebb indonéziai terroristát akit többek között a júliusi jakartai robantások megszervezésével vádolnak.

english.kompas.com/read/xml/2009/08/07/21373971/noordin.m.top.got.busted

Az indonéz rendőrség egy közép-jávai faluban ütött rajta a robbantásoikkal gyanúsított egyik személy lakóhelyén, ahol egy nevét elhallgató rendőrségi forrás szerint Noordin is rejtőzik.

thejakartaglobe.com/home/indonesian-police-strike-bomb-suspect-noordin-tops-alleged-lair/322796

CSM 2009.08.08. 09:55:55

A rendőrség szerint a pénteki rajtaütésekben lelőtt egyik személy Noordin Mohamed Top lehet. Az azonosítás még tart.
Jakarta közelében egy másik rajtaütésben is lelőttek két, valószínűsíthetően Noordin köréhez tartozó személyt.
www.reuters.com/article/newsOne/idUSTRE57631P20090808