"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Cikkek

  • Amikor minden hiábavaló„Gyanútlanul és akaratlanul, csalimadárként magamra húztam kettőt a konvoj négy kísérőhajója közül...Megint olyan makacsul üldöztek, hogy a legkevésbé én magam hittem volna, hogy le tudjuk őket...
  • Festung BudapestHosszú kihagyás után ismét egy irodalmi újdonságot ajánlunk az olvasóközönség figyelmébe. A mai napon kerül ki a nyomdából a bolgár hadtörténész, Kamen Nevenkin A Budapest Erőd. A magyar főváros...
  • KatPol Kávéház XLVI. - Grafit a tetőnKedves hallgatók! A korábban tett ígéretünknek és a meghirdetett szavazás eredményének megfelelően a Csernobil az a sorozat, mellyel az aktuális adásban foglalkozunk. Az adás letölthető innen, a...
  • A megaláztatás évszázada XII.Üdvözlöm minden kedves olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és az ígéretemnek megfelelően máris újabb résszel folytatódik a modern kínai történelemmel foglalkozó sorozatunk. Az eddigiekhez...
  • KatPol Kávéház XLV. - Lánctalpas találkozóKedves hallgatók! Hagyományainkhoz híven podcastunk 45. adásában ismét élménybeszámolóval jelentkezünk, ezúttal a Militracks idei rendezvényéről ill. az overlooni hadimúzeumról: Listen to "KatPol...

Facebook

Címkék

1.vh (5) 2.vh (84) afganisztán (52) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) argentína (3) atom (38) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (1) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (53) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (11) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (19) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (11) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (6) franciák (34) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (30) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (36) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (35) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (16) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (22) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (5) kémek (6) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (78) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (18) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (51) lengyelek (9) libanon (45) libéria (6) líbia (14) macedónia (3) magyarország (38) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (4) németek (49) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (2) olaszok (10) omán (1) örményország (5) oroszország (94) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (55) powerpoint (2) propaganda (64) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (13) repülőnap (3) róma (1) románia (4) spanyol polgárháború (1) sri lanka (13) SS (4) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (67) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (28) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (15) ulster (2) usa (156) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (23) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

[KNN] Darwin - kalózok 1:0

2009.01.19. 10:11 5.g

Ha a fél világ hadiflottái képviseltetik magukat a térségben, ám a kalózoknak mégis saját kezűleg kell vízbe fulladniuk a hathatós eredmény elérése érdekében, az ember sejti, hogy valami nincs rendben. Több mint egy hete már, hogy a Sirius Star szaúd-arábiai tartályhajó elfoglalói közel 3,5 millió dollár társaságában végső nyugalomra leltek a habok közt, a múlt héten azonban életben maradt kollegájuk is megszólalt a CNN hasábjain. (folyt.=>)

Bár a világ kalóztevékenység által messze leginkább sújtott térsége továbbra is Délkelet -Ázsia, közelebbről a Malakka-szoros, az utóbbi időkben egyre nagyobb nemzetközi riadalmat keltettek a Szomália partjainál praktizáló kalózok újabb és újabb támadásai.

A történet valahol a kilencvenes évek legelején kezdődött, mikor az összeomló szomáliai állam nyomában külföldi orvhalászok lepték el a parti vizeket. Ezt látván a megélhetésüket féltő helyi halászoknak sem kellett több, s fegyvert ragadtak a betolakodók ellen. Az eszköz azonban rövid úton céllá vált, amint ráébredtek, hogy a halaknál a váltságdíjak begyűjtése azért sokkalta gyümölcsözőbb foglalatosság.

Azóta a kalózkodás külön iparággá nőtte ki magát, a fegyverek többnyire Jemenből érkeznek a déli felkelők közvetítésével Szomáliába - pl. a puntföldi Eyl kikötőjében - olykor egy tucat elrabolt hajó is várja sorsa jobbra fordulását. Emellett a kölcsönös előnyöket szem előtt tartva kalózaink az akciókat lehetővé tévő kezdő befektetés biztosítása - vagy egyéb ügyes-bajos dolgaik - kapcsán meglepően könnyen támaszkodhatnak nyugatra vándorolt honfitársaik támogatására.

A lassan 20 éve polgárháború sújtotta Szomáliában így a kalózkodás egyedülálló karrierlehetőséget, a meggazdagodás esélyét kínálja a fiataloknak. A helyi lakosság tekintélyes hányada ugyanakkor meglehetős rosszallással tekint züllött - mindig csak a a kábítószerezés, alkoholizálás, túszejtés, ejnye ezek a mai fiatalok! - életvitelükre, s a helyi árakat felhajtó költekezésükre.

Mindeközben a nemzetközi közösség - bizonyos kérdésekben oly gyakran tapasztalható lelkesedésében - cselekvésre szánta el magát. Az ENSZ BT egyre szigorúbb, egyre kiterjedtebb felhatalmazást megfogalmazó határozatai (dec. 1. és dec. 16.) nyomán újabb és újabb államok küldik hadihajóikat a térségbe. Az EU december elején indította útjára NAVFOR elnevezésű műveletét, ezzel is gyarapítva a térségben állomásozó amerikai, brit, francia, német, kínai, orosz, indiai, maláj és ki tudja még milyen hadihajók sorát, melyek a környéken járőröznek, lecsapva a kalózgyanús hajókra.

A fényes eredmények azonban egyelőre mintha még váratnának magukra. A magukat a hírek közé felküzdő legismertebb példák alapján úgy tűnik, igazán hatékonyan akkor sikerül csak fellépni, ha a megtámadott hajók legénysége is felveszi a harcot a kalózokkal, míg a "nehézlovasság" meg nem érkezik. Októberben Észak-Koreai tengerészek foglalták vissza elkeseredett küzdelem árán hajójukat. Valamikor decemberben pedig egy kínai teherhajó legénysége válaszolt Molotov-koktélokkal a kalózok támadására, akiket végül tűzszünetre is kényszerítettek, mire egy maláj romboló meg nem érkezett.

De ha a kalózok egyszer hatalmukba kerítenek egy hajót, s túszul ejtik legénységét, a helyszínre érkező haditengerészet lehetőségei alaposan megfogyatkoznak. Így történhetett, hogy végül a Sirius Start - szokás szerint - Kalasnyikovval és RPG-vel elfoglaló kalózok is hozzájuthattak a hosszas tárgyalások során 25-ről 3,5 millió dollárra csökkent váltságdíjhoz. A takaros csomagot ejtőernyőn dobták le a tankhajóra, s a kalózok motorcsónakba pattantak.

"How is it these pirates are so dumb? How on earth do you capture a god damned tanker and then fuck up the going home part? Isn’t there a licensing test for these clowns?"

/Chris Bucholz,
Cracked.com (nem biztpol, humor)/

Hogy eztán miért végezték a tenger fenekén, arra több magyarázat is napvilágot látott. Egyes források szerint épp a közeledő hadihajók elől menekülve választották meg rosszul utazósebességüket, mások szerint holmi vihar okozta vesztüket. A legröhejesebb magyarázatot azonban az egyik (nyilvánvalóan életben maradt) kalózzal készült CNN interjúban olvashatjuk.

Nos, a CNN által szóra bírt pofa szerint kollegái a part felé vették útjukat, csak hogy ott egy csapat ellenérdekelt kalózt pillantsanak meg, akik kedélyes lövöldözéssel adták tudtukra a zsákmányból való részesedésre irányuló óhajukat. Zsugori hőseink így a tankerre való visszatérés mellett döntöttek. Ám a hirtelen hátraarc közben csónakjuk felborult, kalózok és pénzjegyek nagy részét a mélybe taszítva.

Csakhogy a jóember nem éri be ennyivel, s az interjú végén egy mondatban összefoglalja a kalózélet szépségeit is:

"We have the best way of life, we drive in white SUVs, we enjoy driving them and there is absolutely no difficulty in our life."


/Libaan Jaama, főállású kalóz/

Mit is mondhatnánk? Szánalmas.

19 komment


| More

Címkék: ensz szomália haditengerészet knn kalózok államkudarc

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr74886559

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bz249 2009.01.19. 14:44:16

"ha a megtámadott hajók legénysége is felveszi a harcot a kalózokkal,"

Amennyire tudom pont ezért lehet kérni, hogy telepítsenek pár francia haditengerészt a hajóra (más ország nem tudom csinálja-e) sőt a még félősebbek kérhetnek egy felvezető LaFayette-t (mondjuk nem értem, hogy miért kell csilivili lopakodó fregattot küldeni motorcsónakos kalózok ellen... lehet, hogy kevesebb kéne a farokmiricskélési versenyből és több az akcióból)

Tilikov (törölt) 2009.01.19. 15:13:36

Tudja valaki mi lett azokkal a kalózokkal akik ukrán tankokat zsákmányoltak néhány hónapja? El lett hallgatva a végkifejlet. Bizonyára megkapták a pénzt, a szudániak meg a tankokat, szvsz.

dr. Pascal 2009.01.19. 18:10:56

Ha már pár tegerész molotov koktélokkal képes sakkban tartani a támadókat, szerintem nem lenne hülyeség a COIN repülők mintájára ugyanilyen filozófiával épített hadihajókat készíteni. Kb mint a HM (vagy OMM) folyami naszádjai, csak tengerállóvá téve (persze fogalmam sincs, hogy ez technikailag és gazdaságilag mennyire életképes ötlet).

Vagy közvetlenül COIN repülőket bevetni. Pár tucat géppel a parton lazán szétszórt platformokkal valszeg olcsóbban lehetne megoldani a hajók védelmét, mint most, h lassan hogy egyre nagyobb, egyre drágább hajókból álló flotta köröz a helyszínen.

Vagy nyúljunk vissza a jó öreg római taktikához ('divide et impera') és adjunk valamennyi pénzt vmelyik kalóz nagyfőnöknek cserébe azért, h a többieket féken tartsa.

5.g · http://katpol.blog.hu 2009.01.19. 18:50:55

@Tilikov: "Tudja valaki mi lett azokkal a kalózokkal akik ukrán tankokat zsákmányoltak néhány hónapja?"

Legjobb tudomásom szerint letámasztották valahol a part mentén és máig fogva tartják, várva a kis pénzecskéjükre.

Legalábbis ennek a vízbefulladós kalózokról szóló múlt heti cikknek a végén még így említik a hajót:
news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7824353.stm

5.g · http://katpol.blog.hu 2009.01.19. 19:04:40

@dr. Pascal:

Való igaz, lehet némi költői párhuzamot vonni a "hagyományos haderő versus irreguláris csapatok" című népszerű jelenkori fejtörővel.

De azért - bár kötelességem bevallani, a haditengerészet távolról sem szakterületem - nem kell rögtön túlbonyolítani a dolgokat. Persze vannak hasonló megoldások is, mint pl ebben a cikkben a Blackwater szolgáltatása: kísérőhajó helikopterekkel és motorcsónakokkal (nomeg persze fegyveresekkel):
www.cato.org/pub_display.php?pub_id=9748

De úgy tűnik, többnyire tényleg elég egy kisebb csapat akik kifejezetten a kalózok elhessegetésére vannak a hajón. Ezek pl manőverezéssel és vízágyúval lerendezték a dolgot:
english.aljazeera.net/news/africa/2008/11/20081127151733545152.html

Persze az igazi megoldás az volna, ha valaki végre rendet vágna Szomáliában. Ami azt illeti, az iszlamista felkelőkre sok rosszat lehet mondani, de rendet tartani azt speciel tudnak.

bz249 2009.01.19. 20:29:28

@dr. Pascal: gyakorlatilag a tipikus parti őrséges hajó, egy 20-40mm-es gépágyúval... lassú, kicsi meg ócsó

mondjuk:

en.wikipedia.org/wiki/P400_class_patrol_vessel

gyakorlatilag bármi jó, ami sötétszürke színű és fegyver van rajta... de ehelyett ilyet

en.wikipedia.org/wiki/La_Fayette_class_frigate

meg ilyet

en.wikipedia.org/wiki/Durand_de_la_Penne_class_destroyer

küldtek, mert jobban mutat a 1 szép nagy hajó mint sok kicsi... igazából csodálkozok is, hogy nem a legújabb Horizont-osztályból küldtek valamit, mert az még villantósabb, még nagyobb és még több tök felesleges képességgel rendelkezik

mondjuk az eddigi kevés siker azért az EU flotillához köthető

Balaint 2009.01.19. 21:48:25

Igen ez a "kis" probléma rávilágít a vesztfáliai rendszer gyengeségére. Akkor sem lépünk más ország földjére, ha történetesem kalózok laknak ott.

Bezzeg Cnaeus Pompeius Magnus ezt okosabban csinálta mek.niif.hu/01200/01267/html/03kotet/03r03f05.htm

bz249 2009.01.20. 08:20:58

Sőt... ha éppen elfognak pár kalózt, akkor visszaadják a helyi "hatóságnak"... akik tutibecsszóra megígérték, hogy rendes tárgyalásuk lesz :(

www.abc.net.au/news/stories/2009/01/03/2458508.htm

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.01.26. 14:44:21

Nem értem ... mindenki elfeledkezett a II. VH tapasztalatairól? Nem lenne olcsóbb és hatékonyabb elküldeni minden héten egy-két jól megpakolt, minimális legénységgel rendelkező, lassú hajót, amire csupa véletlenül felkerült néhány gépágyú, esetleg egy-két automata gránátvető és - minő véletlen! - a legénység szabadságolt haditengerészekből meg tengerészgyalogosokból áll? Egy idő után vagy kihalnak a kalózok vagy megtanulják, hogy hajót támadni nem egészséges.

Ami a parti őrhajókat meg COIN gépeket illeti ... nem rossz ötlet, de hol lenne a bázisuk?

SchA · http://katpol.blog.hu 2009.01.26. 17:41:19

@NagyTeve:

Sajnos korunk fejlett államainak hadseregei már nem szeretnek pusztítani, még akkor se, ha ez kifejezett feladatuk lenne. A hírek többsége, amik megakadályozott kalóztámadásokról szólnak, arról tesznek említést, h ilyen vagy olyan módon "elriasztották" a kalózokat, ahelyett, hogy csónakostul a levegőbe röpítették volna őket.

Q-hajóknak vagy COIN repülőgépeknek semmi értelme nem lenne ebben az esetben, ha nincs mögöttük a szándék a megsemmisítésre.

bz249 2009.01.26. 17:55:29

@NagyTeve: ahol most is Dzsibuti, Omán esetleg Kenya... ha 5000 tonnás fregattokat be tudnak fogadni azok a kikötők, akkor gondolom a parti őrhajókat is. A modern parti őrhajók meg bőven rendelkeznek a szükséges hatótávolsággal, hogy onnan járőrözzenek.

De egyébként a legfontosabb tényleg az lenne, hogy 76/100/127mm-es automatákat végre elkezdjék használni (mert szépek az elfogott kalózok, de ha utána még vissza is adjuk őket)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.01.26. 18:04:11

@SchA: igazad van. Akkor javaslom misszionáriusok és AI aktivisták bevetését, akik majd jól megmagyarázzák a kalózoknak, hogy 1. szeresd felebarátpd 2. felebarátod polgári jogait tiszteljed :(

Bögöy (törölt) 2009.01.26. 20:20:18

A vesztfáliai rendszerrel semmi baj sincs. Ha egy állam (jelen esetben Szomália) területén kalózok tevékenykednek, akkor az adott állam területére áthelyezhetők a hadműveletek, miután kikértük erre az engedélyét.

- ha nem ad engedélyt, akkor azért (mert akkor kvázi elvállalja a felelősséget a kalózokért)

- ha engedélyt ad, akkor meg azért

Na jó, ezt a maiak nem csinálják, de teoretice valahogy így működött a vesztfáliai rendszer a múltban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.01.27. 01:36:46

Párizsi sajtóértesülések szerint a francia hírszerzés (DGSE) Akció Igazgatóságának egyik művelete kudarcba fulladt a tavaly november 30-án, amikor egy 12 fős harci búvár-egység sikertelenül ostromolt meg egy, kalózok által elfoglalt, panamai lobogó alatti tengerjáró hajót a szomáliai partok közelében.

Állítólag egy francia súlyosan, kettő könnyebben megsebesült, miközben a kalózok visszaverték őket.

A különösen kínos az a dologban, hogy (tisztázatlan okokból) nem értesítették előre sem a DGSE nemrégiben kinevezett főigazgatóját, sem Sarkozyt, pedig mindketten el szokták várni hasonló esetekben az előzetes tájékoztatást.

A franciák azért repültek rá pont erre a társaságra, mert a DGSE információi szerint ugyanezek a kalózok felelősek a francia Carré d’As nevű vitorlás eltérítéséért is.

bz249 2009.01.31. 23:09:11

@tiboru: nagy bajban van a világ, ha a franciáké a legkevésbé töketlen hadsereg... :)

bár tény és való, a 60-as évektől kezdve egyre pragmatikusabban játszanak (és azt is öröm nézni, ahogy Marseille belvárosából elkezdték kihajítani az ara... az afro-franciákat)

NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2009.02.05. 11:41:21

Külön felhívom a figyelmet arra a kitételre, hogy "US warships and helicopters have kept a watch amid fears that her 33 T72 tanks and other weaponry could fall into the hands of Islamists".

Kiváncsi lennék, a cikk utáni kommentelő irónikus akart lenni, vagy ....?