"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Cikkek

  • Amikor minden hiábavaló„Gyanútlanul és akaratlanul, csalimadárként magamra húztam kettőt a konvoj négy kísérőhajója közül...Megint olyan makacsul üldöztek, hogy a legkevésbé én magam hittem volna, hogy le tudjuk őket...
  • Festung BudapestHosszú kihagyás után ismét egy irodalmi újdonságot ajánlunk az olvasóközönség figyelmébe. A mai napon kerül ki a nyomdából a bolgár hadtörténész, Kamen Nevenkin A Budapest Erőd. A magyar főváros...
  • KatPol Kávéház XLVI. - Grafit a tetőnKedves hallgatók! A korábban tett ígéretünknek és a meghirdetett szavazás eredményének megfelelően a Csernobil az a sorozat, mellyel az aktuális adásban foglalkozunk. Az adás letölthető innen, a...
  • A megaláztatás évszázada XII.Üdvözlöm minden kedves olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és az ígéretemnek megfelelően máris újabb résszel folytatódik a modern kínai történelemmel foglalkozó sorozatunk. Az eddigiekhez...
  • KatPol Kávéház XLV. - Lánctalpas találkozóKedves hallgatók! Hagyományainkhoz híven podcastunk 45. adásában ismét élménybeszámolóval jelentkezünk, ezúttal a Militracks idei rendezvényéről ill. az overlooni hadimúzeumról: Listen to "KatPol...

Facebook

Címkék

1.vh (5) 2.vh (84) afganisztán (52) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) argentína (3) atom (38) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (1) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (53) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (11) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (19) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (11) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (6) franciák (34) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (30) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (36) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (35) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (16) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (22) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (5) kémek (6) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (78) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (18) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (51) lengyelek (9) libanon (45) libéria (6) líbia (14) macedónia (3) magyarország (38) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (4) németek (49) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (2) olaszok (10) omán (1) örményország (5) oroszország (94) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (55) powerpoint (2) propaganda (64) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (13) repülőnap (3) róma (1) románia (4) spanyol polgárháború (1) sri lanka (13) SS (4) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (67) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (28) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (15) ulster (2) usa (156) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (23) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

Kecskeméti repülőnap 2008

2008.09.20. 06:00 CsabaLaci

2008 augusztusában "soron kívüli" repülőnapot tartottak a kecskeméti repülőtéren. A különleges esemény apropóját a Légierő 70. és a Honvédség fennállásának 160. évfordulója adta. Egy hűvös estét követő borongós reggelen vettük utunkat Kecskemét felé. Az időjárás előrejelzés nem kecsegtetett a repülő programhoz megfelelő körülményekkel. Félő volt, hogy a a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt a kevésbé látványos, "rossz idős" programmal örvendeztetik meg a nagyérdeműt az egyéb iránt méltán világhírű formációk és bemutató csapatok.

A városhoz közeledvén azonban tisztulni kezdett az égbolt, s mire a kapuhoz értünk, már csupán néhány bárányfelhő mosolygott a szépszámmal sorban állókra. Az esőfelhők még visszatértek a reptér fölé, de nem okoztak semmiféle fennakadást. Nem kevés idő múltán léptünk a már régi ismerősnek tekinthető MiG-21 F13-as alá, melyet a bázis bejáratánál helyeztek el.

 

 

 

 

 

 

Igyekeztünk minél előbb a kerítéshez lehető legközelebb elhelyezkedni. Erőfeszítésünk meg is hozta gyümölcsét, mivel nem sokkal később már a látogatók tömegei tolongtak a kerítés környékén. A nyitóképben részt vevő kötelékek elstartolása után, egy Mi-2-es, a Red Bull "különleges" festésű AH-1-es Cobra-ja és egy BO-105-ös parádézott a légtérben. Előbbi leginkább nosztalgikus érzelmeket ébresztett, a Cobra a vietnámi harcokat idézte, míg utóbbi hihetetlen manőverező képességével ejtette ámulatba közönségét, számtalan bukfencet hányva. Nemsokkal később tűntek fel a nyitó kép résztvevői: a zászlót hordozó Mi-8-ast két Mi-24-es fogta közre, majd egy L-39-esek által kísért An-26-os jelent meg az égen, ezeket követte hasonló formációban egy Ancsából és két MiG-29-esből álló alkalmi kötelék. A nyitókép végén jelent meg kétszer hármas csapatban a Légierő büszkeségének számító JAS-39-es Gripen.

 

Érdemes volt megnézni a MiG-29-eseket, nem sokáig vehetjük még őket szemügyre, legalábbis működőképes állapotban. Egyébiránt a NATO kamuflázs fantasztikusan mutat a Fulcrumon, bár ez szubjektív.

 

Ezt követően láthattuk a díszfestésű Mi-24-es bemutatóját. Méreteiből adódóan nem lehetett a BO-105-öséhez fogható kunsztokat várni a típustól, de talán ugyan azt mondhatom rá, amit egyszer egy Tomcat pilóta, kedvenc vadászrepülőgépéről:"Olyan, mint egy Cadillac, kicsit ormótlan, kicsit lassú, kicsit sokat fogyaszt, de hihetetlenül dögös!". 

Ezt követően sor került, a már egyébiránt látott "kutató-mentő" akcióra. Ennek során egy Mi-24-es imitált kényszerleszállást, majd megjelent két társa, akik biztosították a területet, míg meg nem érkezett a felmentő sereg, egy Mi-8T (oldalszám szerint), melynek a tehertér ajtóit leszerelték, hogy később a felmentésre érkezett katonák könnyebben el tudják hagyni a helikoptert egy kötél segítségével. 

 Az egységért nem sokkal később megérkezett egy másik Mi-8-as, majd az egész csapat távozott. Később természetesen a "sérült" Hind is továbbállt, eredeti személyzetével, így a bevetés sikeresebbnek már aligha lett volna mondható. A bemutató alatt a vájt fülűek egy jóval nagyobb vasra lehettek figyelmesek. Eközben ugyanis a hátunk mögött beosont a légtérbe a repülőnap egyik "legnagyobb" szenzációja, egy C-17-es Globemaster.

A teherszállító repülőgép méreteit meghazudtoló mutatványokkal tette még különlegesebbé a légi parádét. Külön pikantériája a gép fellépésének, hogy hamarosan három példány magyar felségjellel és részben magyar személyzettel áll a NATO szolgálatába.

 

Miközben a Globemaster az égben szórakoztatott minket, a közönséghez meglepően közel, a gurulóút felett egy EC-135-ös repült el. Feltehetően része volt annak a PR tevékenységnek, melynek keretein belül a Eurocopter egy egész hangárt zsúfolt tele termékeivel. Érdekes volt ilyen távolságból megfigyelni egy üzemelő helikoptert.

 

 A teherszállító műrepülését követően, hosszabb kihagyása után ismét megcsodálhattuk a Kecskeméti beton felett egyensúlyozó Harrier STOVL (röviden fel- és függőlegesen leszálló) brit vadászbombázó lenyűgöző képességeit.

 

 

A földön megtekinthető gépek sorában sok régi ismerős szerepelt, mint a német Tornado ECR, francia Mirage 2000, lengyel Szu-22, vagy éppen a Román MiG-21 Lancer, de a sort még hosszan lehetne folytatni. A legnagyobb érdekesség azonban minden bizonnyal a hazánkba eleddig első ízben látogató Eurofighter Typhoon volt, szintén első alkalommal csodálhattuk meg az A-7 CorsairII típusú csatarepülőgépet, illetve a C-27J Spartan közepes teherszállítót. Ez utóbbi érdekessége volt a rakéta elhárító rendszer jól látható burkolatainak tömkelege. A teherszállítók sorát gyarapította egy Casa C-295-ös, valamint a Malév színekbe öltöztetett magyar Li-2-es. Ismét megtekinthettünk egy régi látogatót, az A-10 ThunderboltII képében. A sugárhajtású csodák háta mögött kapott helyet egy sor helikopter, melyek közt láthattuk a régi Mi-8-asokból kifejlődő új szállítóhelikopter típusokat, a légimentők sárga EC-135-öseit, vagy éppen az ugyan Redbull színekben pompázó, ezt leszámítva azonban igen jó állapotban lévő AH-1-es Cobrát, mely tavalyi állapotához képest egy stilizált gépágyút is kapott az orrába. Megnéztük a repülőnapra rendbe hozott helikoptereket és repülőgépeket is. Itt szeretném méltatni a repülőműszakiak munkáját, mellyel ezeket az eszközöket igen szép állapotba hozták, és egy újabb érdekes színfolttal gyarapították a repülőnap látványosságait. Terjedelmi okokból a statikus kiállítás felsorolása nem teljes, természetesen még számos érdekességgel találkozhatott a látogató közöttük.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

Láthattuk a horvát "Wings of storm" formáció 5 Pilatus PC-9-es kiképző repülőgépből álló kötelékét.

 

 

Ezt követően emelkedett a magasba a Légierő alapításának 70. évfordulójának alkalmából díszfestést kapott magyar MiG-29B repülőgép. Amennyiben jól vettem ki, a géptörzs felső részén egy MÁVAG Héja típusú repülőgépet festettek fel, de a NATO kamuflázst is a korabeli sémához igazították, és a függőleges vezérsík is új színben pompázott. A "29-es" annak ellenére nyújtotta a repülőnap egyik legjobb programát, hogy nem használhatott utánégetőt.
 

 

A Fulcrumunkat Gripenjeink egy példánya követte az égen. Sokan kritizálják a JAS-39-est alacsony tolóerő/tömeg aránya és ebből fakadó gyenge manőverező képessége miatt. Nos, a mi kis madarunk ezúttal igazán kitett magáért, és látványos repüléssel ajándékozta meg a nézőközönséget.

 

Még ha nem is magyar színekben repült, jól esett látni ennek a talán nem túlzás, történelmi repülőgépnek az előadását. A hidegháború általános vadászrepülőgépe, a MiG-21, talán éppen korának, és tervezési szempontjainak köszönhetően meglehetősen dinamikus, intenzív bemutatót repült, jó néhány negyedik generációs típust maga mögé utasítva.

 

A MiG-et a szerb "Flying Stars" kötelék 5 Galeb G2-ese követte.


 

 

 

 A Hollandok F-16MLU-ja szokásához híven látványos bemutatót tartott gépének képességeiről. Számos infracsapda kilövésével tette a pilóta még emlékezetesebbé produkcióját. A landolás is rendhagyóra sikerült, ugyanis az igen ritkán használt fékernyő segítségével állították meg gépet, ráadásul az ernyő a holland nemzeti trikolór színeiben pompázott.


A Falcont követően bontott szárnyat "Török Csillagok", vagyis "Turkish Stars". Bemutatójuk mára minden bizonnyal a legjobb műrepülő kötelékek körébe emelték törökök bemutatócsoportját. Egyéb érdekessége a csoportnak, hogy azon maroknyi csapat sorait gyarapítják, akik szuperszónikus típuson repülnek.

 

  

A belga F-16AM, ha lehet még a holland gépet is felülmúlta. Igazán nem spóroltak az infracsapdákkal. Ráadásul azokat orsózás közben oldották, ezzel is különlegessé varázsolva a bemutatót.

 

 

 Ha a magyar Gripen bemutatója jól sikerült, úgy a svédé egyenesen pazar volt. A pilóta nyilván nagyobb tapasztalattal rendelkezett, mint a mieink, s így képes volt maradéktalanul kihasználni gépének képességeit.

 

 

A finn F-18C Hornet repülése nem volt különösebben dinamikus, de a gépet nem is nagy sebességű elfogásra tervezték. A kis sebességű manőverek terén azonban remekelt a típus. Néha azt hihette a szemlélődő, hogy a gép egyszerűen megállt a levegőben.

 

Ha van két eltérő rendeltetésű típus, akkor az alighanem az amerikai Hornet és a francia Mirage 2000. A klasszikus deltaszárnyú kialakítással épített gép a "21-es"-hez hasonló dinamikus áthúzásokat produkált, ugyanakkor modern avionikájának köszönhetően a kis sebességű áthúzások terén is állta a sarat a többi 4. generációs típussal. A Mirage 2000-est lehetséges, hogy utoljára tekinthettük meg Kecskeméten, hiszen a francia haderő a jövőben a Rafale bemutatóit preferálja majd.

 

Aztán elérkezett a repülőnap fénypontja. Levegőbe emelkedett a Eurofighter Typhoon. Amennyire vártuk, olyannyira nem mutatta meg Európa legújabb, legnagyobb teljesítményű vadászrepülőgépe, mire is képes igazán. Ugyan a szinte álló helyzetből történő függőleges emelkedés igazán impresszív volt, a típus vélhetően ennél azért komolyabb manőverek végrehajtására is alkalmas. A gép valószínűleg még korlátozások alá tartozik a manőverezés terén.

Az i-re a pontot, legalábbis a számunkra a Frecce Tricolori bemutatója tette fel. Az egyik legszínvonalasabb programmal rendelkező, olasz műrepülőcsoport nagy megelégedésünkre már visszatérő vendégnek számít Kecskeméten. Idén sem csalódtunk.

 A repülőnap összességében európai színvonalú volt, sajnos abban a tekintetben is, hogy hazánkat sem kerülte el az a szomorú tendencia, hogy a szervezők évről-évre komolyabb felhozatallal reklámozzák a repülőnapot, mint amilyenre ténylegesen számíthat a látogató. Ettől eltekintve csak dícséretet érdemelnek mind a résztvevő hajózók, a repüléseket biztosító műszaki állomány és természetesen a rendezvény szervezésében és lebonyolításában részt vevő minden civil és katona. Sajnálatos módon terjedelmi okokból nem térhettem ki minden egyes eseményre, vagy kiállított eszközre, ezúton szeretnék róluk is megemlékezni.

Köszönettel tartozom a rendelkezésemre bocsátott felvételekért Vas Korinnának, Vas Józsefnek és nem utolsó sorban Szilágyi Gábornak.

 

8 komment


| More

Címkék: légierő repülőnap

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr97640103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dirky 2008.09.21. 12:06:30

Köszönet a képekért és a beszámolóért. És bocs a kukacoskodásért, de a szövegben elég sok az elütés, pl. Herrier, Frecce Trikolori, illetve a 21-es repülését ismertető bekezdésből pont a típus neve maradt ki.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.09.21. 14:10:35

Kösz, hogy felhívtad rá a figyelmünket! Javítás megtörtént.

CsabaLaci 2008.09.21. 22:22:23

T Rambo!

Boccs az elütésekért, és hogy egy két dolog lemaradt. Az igazat megvallva egy csomó részt többször kellett megírnom, mert a blog valamiért nem mentett mindent, vagy épp lefagyott nekem, mikor épp írtam. Így sok dolog lehet, ami nem került bele a cikkbe, holott én úgy emlékeztem, hogy már begépeltem egyszer. Elnézést, de mikor végre nagyjából összeállt a dolog már nem volt gusztusom mégegyszer végigbogarászni. Utólag is boccs.

Üdv: Laci.

zsurkenyer 2008.09.22. 11:48:59

Udv!

Mi vasarnap voltunk,akkor mar csak negyen voltak a szerbek.

zsurkenyer.blogspot.com/2008/08/replnap-2008.html

De azert nagyon jo volt!

udv
zsurkenyer

CsabaLaci 2008.09.22. 21:42:34

Szia Zsurkenyer!

Azt nem mondták be, hogy mi lett az ötödik Galeb-bel?

Üdv
Laci

zsurkenyer 2008.09.22. 23:45:59

Szia!

Nem emlekszem ,hogy mondtak volna...

Egyebkent is,azt hiszem,akkor maszkaltak a gyerkocok a Raba teherautokon,vigyazni kellett rajuk:)

Zord az Air Power rol biztos tudna,de nem emlekszem,hogy emlitette volna a repulonapos posztjaban...

Udv
zsurkenyer

molnibalage 2008.11.11. 12:02:32

Hát nem tudom, de miért írja olyan sok ember, hogy az EF-2000 nem mutatta meg. Simán demonstrálta, hogy mit tud. Nyitott (!) futókkal kb. 17 másodperc alatti 360 fokos foruló. Ez még "tisztán" is bitang jó érték lenne...

A gyorsulása még a MiG-29-et is felümúlta. Mikor zuhansából indult és 1000 körüli sebességnél megállt már minimálgáz környékén repült a gép csendesen. Ilyen MiG-től sem láttam soha.

CsabaLaci 2008.11.11. 16:56:39

Én nem mondom, hogy a gép teljesítménye ne volna lélegzetelállító, de és ez szubjektív, az én ízlésemhez közelebb áll a régi (még utánégetővel történő) magyar 29-es, vagy a rég nem látott F-15-ös repülések.