"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Cikkek

  • Történetek a Középső Birodalomból: A kínai vezetők nőügyei I.Üdvözlöm minden olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából, és most egy rendhagyó résszel jelentkezik a kínai történelemmel foglalkozó sorozatunk.  A koncepció olyan témák kifejtése, amelyek...
  • A megaláztatás évszázada III.Üdvözlöm minden olvasónk! Enz vagyok a KatPol Blog csapatából.  Az előző rész tartalmából: felkelés tör ki Vucsangban – Li Jüan-hung ezredes lesz a forradalmárok vezetője – az udvar Jüan Si-kajt...
  • KatPol Kávéház XL. - InterbellumKedves hallgatók! Eddigi hagyományainkkal ismét szakítva podcastunk 40. adásában nem hadtörténelemről vagy biztonságpolitikáról, hanem ezek médiaábrázolásáról folyt a beszélgetés. A Krieg der Träume...
  • A megaláztatás évszázada II.Üdvözlöm minden olvasónk!  Enz vagyok a KatPol csapatából, a kínai történelemmel foglalkozó sorozat szerzője. Az 1911-es forradalmi események áttekintése most különösen esedékes annak évfordulója...
  • A megaláztatás évszázada I.Üdvözlöm minden olvasónk! Enz vagyok, a Katpol Blog csapatának viszonylag új tagja. Aki eddig hallgatta a Trumppal és a Távol-Kelettel kapcsolatos podkeszt adásainkat, az már találkozhatott legalább...

Facebook

Címkék

1.vh (4) 2.vh (80) afganisztán (52) ajanlo (49) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) argentína (3) atom (38) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (1) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (52) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (11) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (19) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (11) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (6) franciák (34) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (30) haditengerészet (24) hadsereg a politikában (27) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (35) hollandia (1) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (16) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (21) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (5) kémek (6) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (66) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (18) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (9) libanon (45) libéria (6) líbia (14) macedónia (3) magyarország (37) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (4) németek (46) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (2) olaszok (10) omán (1) örményország (5) oroszország (94) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (50) powerpoint (2) propaganda (64) puccs (9) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (11) repülőnap (3) róma (1) románia (4) spanyol polgárháború (1) sri lanka (13) SS (4) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (64) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (28) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (15) ulster (2) usa (156) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (23) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

Cion Hölgyei

2007.11.10. 23:20 Rammjaeger83

 

Middle East: The Cool Factor


"Fuck the Army", "Make love, not war!" - a vietnami háború óta kedvelt jelszavai a háborúellenes tüntetőknek és hippi kebelbarátaiknak. Valószínűleg egyikük sem gondolta volna, hogy frappánsnak szánt szlogenjeik egyszer majd pont az általuk anyázott "cionista megszállók" jóvoltából nyernek sajátos értelmezést.
 
"A new public relations effort by Israel's New York consulate wants the country known less for its conflict with the Palestinians or for its myriad holy sites than for its beautiful women in uniform. Or, more accurately, out of uniform." - wcbstv.com



pieceDe kezdjük a történetet egy kicsit messzebbről. A propaganda hatékony eszköz, de úgy tűnik, a legtöbb országban akkor kezdenek el komolyan gondolkodni a felhasználásának leghatékonyabb módjain, amikor már elég rosszul mennek a dolgok. Nagy katonai győzelmek idején az ellenség más eszközökkel való gyengítését senki nem tartja égetően fontosnak. Minek a kifinomult propaganda, amikor fegyverrel írjuk a történelmet? Amikor a németek 1941-ben benyomultak a Szovjetunióba, nem törték össze magukat abbéli igyekezetükben, hogy a helyi lakosságot megnyerjék az ügyüknek. "Kit érdekelnek a PR-szempontok? Az ellenség a porban hever! Úgyis mi leszünk itt az urak!"

Persze a dolgok már akkor sem mentek olyan egyszerűen, hát még a mai, elektronikus média által uralt világban. Ha pedig valaki a Szentföldön háborúzik, akkor végképp kénytelen lesz búcsút mondani az efféle mentalitásnak, azon egyszerű oknál fogva, hogy ott minden katonai akciót több kameraállásból rögzítenek a szenzációra éhes TV-stábok.

A 2006-os libanoni háború jópár új példával szolgált a médiamanipulációra és pszichológiai hadviselésre (lásd itt és itt), és szerintem egyértelművé tette, hogy az izraeliek egy kicsit elkényelmesedtek ezen a téren. Régi szokásuk szerint ha egy szóvivőjüket bármiről kérdőre vonták, az kijelentette, hogy hazáját gonosz szomszédai a "tengerbe akarják szorítani", párhuzamot vont az aktuális ellenség és a náci Németország között, elítélte őket, mert élő pajzsokat használtak, rakétavetőiket óvodák udvarába telepítették stb. - és ebben többnyire ki is merült az állami propaganda. Úgy látszik azonban, hogy eme régi, jól bevált módszerek önmagukban már nem elegendőek. Az izraeli kormány levonta a következtetést: probléma van az ország imidzsével, valahogy reagálni kell az ellenséges hírverésre.

A külügyminisztérium azonban elég szokatlan módon választotta meg a támadás irányát. Úgy okoskodtak, hogy az imidzs problémát nem a libanoni háború sajtóvisszhangja vagy a palesztinokkal folytatott konfliktus okozza, hanem az, hogy sok külföldi szemében Izrael nem elég cool.

Ki mástól is származhatna egy ilyen bornírt ötlet, mint a New York-i konzulátus médiaügyi megbízottaitól. Egyik közvélemény-kutatásukból ugyanis kiderült, hogy egyrészt a fiatal amerikai férfiak nagy része - mily meglepő! - közömbös Izrael iránt, másrészt sokak véleménye szerint a zsidó állam "túl vallásos és túl militarista".

Hülye kérdés: ha egy idegen országban militaristának tartanak minket, akkor biztos bennünk van a hiba? Egyébként mulatságos arról olvasni, hogy sok amerikai számára egy másik ország azért nem népszerű, mert "túl vallásos"...

Hogyan is lehet hatni az amerikai férfiakra? Természetesen a bulvármagazinokon keresztül. 2007 márciusában az izraeli külügyminisztérium és amerikai lobbicsoportok anyagi támogatásával a Maxim magazin munkatársai Tel-Avivba utaztak, és fotósorozatot készítettek 4 modellről, akik mellesleg az IDF veteránjai. Munkájuk eredményét, amit a New York-i konzulátus előre beharangozott, mindenki megcsodálhatta a júliusi számban.






Gal_Gadot
"Are the women of the Israeli Defense Forces the world's sexiest soldiers?", teszi fel a költői kérdést a cikk. Én még hozzátenném: "More important, who cares?" Mintha egy hadsereget és annak harcértékét annak alapján kellene vagy lehetne megítélni, hogy a tagjai indulhatnának-e egy szépségversenyen.

(Azért remélhetőleg a szerzők felvilágosították a nagyérdeműt arról, hogy Izraelben a sorkötelezettség majdnem minden 18 éves lányra kiterjed, szóval a nagy számok törvényét figyelembe véve nem volt nagy művészet 4 szépséget találni az országban, akik egyben kiszolgált katonák is.)


Alapvetően szánandó minden igyekezet, ami egy ilyen intézményt úgy akar népszerűsíteni, mint ahogy a diszkókat és üdülőhelyeket szokás. A reguláris hadsereget őseink azért hozták létre, hogy megfélemlítsen és pusztítson, nem pedig hogy a közvélemény kedvence legyen. Olyanról már hallottam, hogy egy ország a hadserege tettei miatt vált gyűlöletessé, de olyanról még nem, hogy egy ország a hadserege miatt lett volna népszerű.

poseforvictory
Apropó, üdülőhelyek: a fotósorozat az ötletgazdák szerint arra is alkalmas lesz, hogy fellendítse Izraelben a turizmust, ami évek óta stagnál a háborúk és a terrorista akciók miatt. Ami azt illeti, logikusan hangzó ötlet. (Felettébb mulatságos volt a kampányt bíráló egyik parlamenti képviselő nyilatkozata, mely szerint nem ilyesfajta szexhirdetések jelentik a turizmus népszerűsítésének legjobb módját. Bizonyára még nem hallott a bangkoki szállodák magas bevételeiről.) "Látogasson el országunkba, ahol majd fiatal lányok elszórakoztatják önt!" - valóban lehet így is értelmezni a hirdetés üzenetét, bár a "Szentföldről" nem gondolná az ember, hogy a kalandokra éhes nyugati turisták szemében ugyanolyan hírnévre akar szert tenni, mint a Fülöp-Szigetek vagy Kelet-Európa fővárosai.



Szóval ez az ötlet nem túl eredeti, noha kétségkívül reálisabb célkitűzései vannak, mint a fotózáson résztvevő egyik modellnek, aki elmondása szerint abban reménykedik, hogy a képek láttán majd sok amerikai zsidó férfi vándorol majd ki Izraelbe. A leányzó nem csak a saját nevében beszélt, mivel ott valóban hivatalos állami politika a lehető legtöbb zsidó származású bevándorló elcsábítása, hogy elkerülhető legyen az arab demográfiai túlsúly kialakulása Izraelben és a megszállt területeken (ez nem tűnik könnyen kivitelezhetőnek a közeljövőben). De az, hogy fiatal amerikai zsidók majd néhány fotómodell láttán magutt mögött hagyják a "Szabadság földjét" és Izraelbe vándorolnak, ahol boldogan vállalják majd 3 év sorszolgálat eshetőségét, enyhén szólva irreális elképzelés.

Ha pedig már katonai szolgálatról van szó, engedtessék meg egy második hülye kérdés: ha a külügyminisztériumnak az volt a célja, hogy leszámoljon az Izraelről, mint "militarista", mindenféle konfliktusba keveredő országról kialakult képpel, akkor miért tartotta fontosnak hangsúlyozni, hogy a promóciós anyagban szereplő modellek mind az IDF veteránjai? Ennyi erővel egyszerűbb lett volna cikksorozatot rendelni Haifa és Tel-Aviv night clubjairól. De valószínűleg nem véletlen, hogy nem így döntöttek, mivel szemmel láthatóan azt akarják elhitetni, hogy nemcsak az országuk cool, de a hadseregük is az.

És éppen ezért tűnik az egész akció gyenge ellenpropagandának. Egy háborúban ugyanis sokféle valós vagy kitalált vádat szoktak egymás fejéhez vágni a szembenálló felek - "barbár", "gátlástalan", "háborús bűnös" stb. -, de az "uncool" speciel nem szokott szerepelni közöttük. Ergo ez a kampány az ellenséges vádak közül végső soron egyet sem kérdőjelez meg, viszont újabb indokot ad az iszlamista és ortodox zsidó szervezeteknek, hogy elítéljék a "korrupt, dekadens cionista kormányt".

israel_vs_iran
"We don't walk around with Uzi guns in Israel", nyilatkozta a CNN-nek az egyik modell, Gal Gadot, mintha az legalábbis egy zseniális ötlet lenne a Közel-Keleten. Pedig könnyen lehet, hogy azzal sokkal többre mennének, mint ilyen népszerűség-hajhászással, elvégre még soha egyetlen konfliktus kimenetelét sem befolyásolta az, hogy a felek közül melyiket tartja jó fejnek a Maxim olvasóközönsége.

 

 

 

 

 

10 komment


| More

Címkék: izrael propaganda

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr78224857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marci 2007.12.17. 16:04:56

Én nem értek egyet Veled. Az izraeli-palesztin konfliktusban az a "szép", hogy ha meghallgatod az egyik fél érveit, utána azt mondod, hogy igazad van, majd ha közvetlenül utána meghallgatod a másik fél érveit, nekik is azt fogod mondani, hogy igazad van. Az emberek többsége nem szereti az ilyesmit, túl bonyolult nekik. Azt szeretik, ha valami fekete-fehér, jó vagy rossz. Buszokat felrobbantani rossz, de falakat felépíteni, embereket a családjuktól elvágni szintén rossz. Akkor most mi van? Ez a MAXIM cikk pont a propagandáról szól. Pont Te mondtad néhány bejegyzéssel ezelőtt, hogy a propaganda igenis legyen elfogult. Most meg azt kérdezed, hogy mire jó ez az egész? Pedig egyszerű, a jó nők minden férfiban szimpátiát ébresztenek. Végre nem ideológiákról kell vitatkozni, hanem arról, hogy kinek van jobb segge. Ahol ilyen jó nők vannak, az biztos rendes hely. Egy jó nő a filmekben mindig szimpatikus, nagyon gonosznak kell lennie, hogy ne neki drukkoljunk. És ezek a jó nők az izraeli hadsereget képviselik, tehát az izraeli hadseregről közvetítenek végra valami egyértelműen pozitívat. Amikor arról írnak, hogy lelőttek 5 palesztínt, nehéz eldönteni, hogy ezek most szabadságharcosok, terroristák vagy ártatlan civilek voltak. Itt végre nem ezen kell agyalni. Ez a dolog egyik fele, aztán ez a cikk az amerikaiaknak készült, akiket nem nagyon érintenek meg a külvilág történései, és szerintem a 3/4-nek fogalma sincs arról, hogy Amerikán és Irakon kívül is vannak országok a világon. De a jó nők az amerikai férfiakat is érdeklik, tehát egy részük talán végig olvassa a cikket (nem csak a képeket nézi meg), és talán elgondolkozik azon, hogy Izraelbe látogasson a következő nyaralásán. Azok közül, akik odalátogatnak, és akikben van egy kevés zsidó vér azokat biztosan magával ragadja a Szentföld varázsa, és közülük néhány ott marad. Korábban is megtörtént már. Konklúzió: a konfliktusok megoldására ott vannak a Merkava tankok, de a propagandában a mellek verhetetlenek.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2007.12.17. 17:03:46

Egyelőre korai lenne megítélni a hirdetés hatékonyságát, és az sem világos, hogy egy szélesebb körű PR-kampány integrált része-e, vagy csak egyszeri ötlet. Abban viszont biztos vagyok, hogy az ötlet deklarált céljaihoz nem fognak közelebb kerülni ilyen húzásokkal.

Addig logikusan eljutott az izraeli külügy, hogy "baj van az imidzsünkkel", de úgy látszik, ennek okairól és a probléma orvoslásáról már kissé hibás elképzeléseik vannak. A libanoni háborúban a hadseregük szerepelt le, és háborús bűnökkel vádolták meg őket. Ezekre a vádakra nem jelent érdemi választ egy hirdetés a MAXIM-ban, mert a kettő között (1. háborús bűnökkel vádolnak 2. jó nők is vannak a katonáim között) az égvilágon semmilyen összefüggés nincs. Szóval ellenpropagandának ez elég gyenge, márpedig egyértelműen annak szánták.

Az egy dolog, hogy sok amerikai szerint Izrael "túl vallásos és militarista", de sokkal több amerikai van (főleg a protestáns fundamentalisták), aki szerint mindez ERÉNY, mint akik úgy vélik, hogy ez probléma. Szóval ha te, mint Izrael ezt az amerikai véleményt megingatod, azzal tulajdonképpen saját magadat szúrod tökön.

Az a remény pedig, hogy majd New York-i fiatal zsidók a MAXIM olvasása után felkerekednek és kivándorolnak az őshazába, mint mondtam, teljesen irreális, aki ezt célul tűzi ki, az minimum roppant naiv.

Hogy a turizmust felfuttatja? Talán. De azért lássuk be, nagyon vicces, hogy Izrael ezzel a kampánnyal olyan képet akar kialakítani magáról, mint Thaiföld meg a Fülöp-szigetek.

Egyébként megjegyzem, hogy az izraeli turizmus pont az Oslo-i megállapodás után virágzott (1997-2000), mielőtt még "bulldózer" Sharon újra felszította volna a konfliktust. Szóval ha a turizmus felfuttatása a célod, akkor köss kompromisszumot az ellenséggel. Sokkal hatékonyabb lenne, mint egy hirdetés a MAXIM-ban...

Marci 2007.12.17. 22:11:53

Szerintem figyelmen kívül hagytad, hogy kik is olvassák a MAXIMOT. Erős a gyanúm, hogy a protestáns fundamentalisták nem teszik. Bár nem sokat tudok a fundamentalistákról, de szerintem még olyan újságosnál sem vásárolnak, ahol ilyen magazinokat egyáltalán árulnak. Szóval őket ez az egész kampány hidegen hagyja. Én úgy gondolom, hogy az ilyen újságokat főleg fiatal, jómódú városi férfiak olvassák. Abban igazad van, hogy az Izrael ellen felhozott vádakra ez a cikk nem ad választ, de az olvasóközönség valószínüleg ezt épp annyira leszarja, mint a globális felmelegedést, a ruandai népírtást, és minden mást is, ami nem épp a közvetlen mikrokörnyezetükben történik. A MAXIM olvasói, ha igaz fenti okfejtésem, leszarják, hogy Izraelnek miért kellett visszabombáznia a középkoba Libanont (tényleg, miért?), őket csak a mellek érdeklik. A MAXIM főszerkesztője valószínüleg szívrohamot kapna, ha csöcsök helyett egy tábornok vagy politikus szerepelne a címlapon. Ebbe az újságba ez a cikk kellett. A New York Timesban nem állná meg a helyét, de szerintem itt igen.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2007.12.18. 11:11:16

Hát nézd, az izraeliek abból indultak ki, hogy a közvélemény NEM szarja le, ami Libanonban történt ("probléma van az imidzsünkkel"), és erre akartak reagálni valahogy. Másrészt az a helyzet, hogy a New York-i "fiatal, jómódú városi férfiak " többségbükben balliberális demokraták, akik hagyományosan támogatnak olyan ügyeket, mint palesztinok jogainak védelme, globális felmelegedés stb.

A kampánnyal az a fő probléma, hogy nyitott kapukat dönget. A Hamasz/Hezbollah/bármelyik arab/iszlamista terrorszervezet sosem állította magáról, hogy ők jó fejek, parti arcok, náluk vannak a jobb nők stb. Mindenki tudja, hogy Izrael ezen a téren jobban hasonlít az USA-ra/Európára, mint Libanon/Szíria stb.

Ebben a Közel-keleti konflktusban mindkét félnek az a célja, hogy beállítsa magát az "erkölcsi fölényben lévő áldozatnak". Ezen a téren a palesztinok és a Hezbollah sokkal eredményesebb, egyszerűen mert ilyesmit inkább elhisznek az emberek a sokkal gyengébb félről, mint egy modern hadsereggel rendelkező államról. Ezen pedig a MAXIM hirdetés semmit nem változtat.

Marci 2007.12.18. 13:16:23

Nos, a bejegyzésben azt írtad, hogy a közvélemény-kutatás szerint az emberek többsége, (amellett, hogy nem is különösebben izgatja, hogy mi van Izraellel - tehát gondolom a palesztinok sorsa sem különösebben), túl vallásosnak és túl militánsnak tartja az országot. Erre a sztereotípiára pedig jó válasz lehet egy félig meztelen nőket ábrázoló cikk, amiből kiderül, hogy 1, ezek a lányok nyílvánvalóan nem túl vallásosak, 2, habár katonák - azt a tényt nehéz lenne tagadni, hogy Izraelben szinte mindenki volt/lesz/van katona, de ennek ellenére közel sem militánsak. Szerintem ott van a logikai hiba az okfejtésedben, hogy Te mindenképpen a libanoni háborúval veted össze ezt a kampányt, pedig ez, attól elvonatkoztatva, a fent felsorolt sztereotípiákra adott válaszként is értelmezhető.

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2007.12.18. 20:04:54

Minden információ arra utal, hogy ezt a kampányt egyértelműen a libanoni háború következtében kialakult PR-problémákra adott válasznak szánták. A felsorolt sztereotípiák nyilván 10-20 évvel ezelőtt is léteztek, az izraelieknek akkor mégsem jutott eszükbe egy hasonló húzás.

Marci 2007.12.19. 14:13:08

Erre is lenne ellenérvem, de gyanítom, hogy azzal sem tudnálak meggyőzni, mint ahogy Te sem tudtál eddig az érveiddel meggyőzni engem. Ezért úgy gondolom nincs sok értelme folytatni ezt a vitát, tiszteletben tartom, hogy eltérő a véleményed, amúgy pedig gratulálok a bloghoz, igazán tetszik.

dani 2007.12.30. 20:04:44

hihetetlen dolgok. magam több nyelvet beszélek és írok, de: s ez a legnagyobb probléma::: izraelben noha újhéberül beszélnek, az emberek gondolkodásmódja (gondolom) közelebb áll a mi európai agytekervényeinkhez. (l. keresztyén-zsidó kultúrkör stb.) viszont iránban csupán a kultúrális-vallási háttér eleve más gondolkodást hoz magával. a legtöbb nyilatkozatot fordításokban kapjuk. szerintem a legokosabb nem szólni semmit sem. ki tudja, ki fordította s hogyan. mikor izraelben voltam több véleményt meghallgattam (nagyon érdekes, meggyőzőek is) de nem kommentáltam. kellemetlen lehet. abszolút igazság nincs...

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2008.01.15. 13:33:54

"az emberek gondolkodásmódja (gondolom) közelebb áll a mi európai agytekervényeinkhez. (l. keresztyén-zsidó kultúrkör stb.) viszont iránban csupán a kultúrális-vallási háttér eleve más gondolkodást hoz magával. a legtöbb nyilatkozatot fordításokban kapjuk"

Hát biztos nem véletlen, hogy sem a Hezbollah, sem Irán nem reagált valami hasonló jellegű ellenkampánnyal ("Women of Hezbollah"):)