Hirdetés

"Only the dead have
seen the end of war."

(Anyázni meg itt lehet:
katpolblog@gmail.com)

Utolsó kommentek

Hirdetés

Facebook

Bullshit Hunting Season

Cikkek

  • KatPol Kávéház CV. - III. Richárd„S ezért, mivel mulatni nem tudok, mint Szerelmes e sok szép szavú napokban, Elvégezém, hogy gazember leszek, S utálom léha kéjit e napoknak.” - Shakespeare: III. Richárd (fordította:...
  • KatPol Kávéház XCVII. - A projektmenedzserKedves hallgatóink! Podcastunk mai adásában a nyári moziszezon legnagyobb durranásával foglalkozunk. Csapatunk körbejárta Christopher Nolan legújabb filmjét, az Oppenheimert, ami az American...
  • KatPol Kávéház XCVI. - Írtalan történelem"...for the rest of time, it'll be like no one ever knew we was even here." Kedves közönségünk egyöntetű tetszését aligha fogjuk ezzel megnyerni, de podcastunk mai, 96. adása sajnos (vagy nem sajnos;...
  • KatPol Kávéház XCIV. - Gone to Texas1974-ben a félig cherokee származású cowboy és egyben feltörekvő amerikai regényíró, Forrest Carter először kapott lehetőséget arra, hogy az egész ország tévéközönsége előtt reklámozhassa magát,...
  • KatPol Kávéház LXXXIX. - SzerecsenmosdatásAz egyetlen alkalommal, amikor blogbejegyzést a nemzetközi nőnap szocialista ünnepe alkalmából jelenttettünk meg, kitértünk arra, hogy a II. világháborúban a szovjet légi haderőnem mondhatni...

Címkék

1.vh (8) 18+ (1) 2.vh (90) afganisztán (53) ajanlo (50) albánia (6) algéria (6) államkudarc (16) al jazeera (6) al kaida (23) amerikai polgarhaboru (5) argentína (3) atom (39) ausztria (11) azerbajdzsán (5) bahrein (2) baltikum (2) belarusz (3) belgium (2) bizánc (3) bolívia (1) brazília (3) britek (54) bulgária (5) chile (1) ciprus (1) coin (63) csád (6) csehország (10) dánia (2) dél afrika (4) demográfia (6) díszszemle (9) ecuador (2) egyenruhák (23) egyiptom (9) el salvador (3) ensz (20) eritrea (2) észak korea (1) etiópia (8) eu (12) évforduló (29) fakabát (3) fegyverseft (39) felkelés (24) filmklub (48) franciák (38) fülöp szigetek (1) fürtös bomba (2) gáz (9) gáza (10) gazprom (5) gcc (2) gerillaháborúk (29) görögök (6) grúzia (15) hadiipar (31) haditengerészet (25) hadsereg a politikában (40) haiti (1) hamasz (6) hearts and minds (7) hezbollah (12) hidegháború (42) hollandia (2) honduras (4) horvátok (1) humor (24) india (17) indonézia (16) irak (67) irán (72) izland (1) izrael (107) japánok (25) jemen (11) jordánia (7) kalózok (9) kambodzsa (5) kanada (1) karthágó (1) kazahsztán (6) kémek (7) kenya (3) képrejtvény (3) keresztesek (5) kézifegyverek (9) kína (86) kirgizisztán (3) knn (275) kolumbia (10) kongó (14) korea (21) koszovó (11) kuba (6) kurdok (8) légierő (50) lengyelek (11) libanon (45) libéria (6) líbia (15) macedónia (3) magyarország (42) magyarsajtó (30) malajzia (2) mali (7) málta (1) mauritánia (4) mexikó (4) migráns (6) moldova (3) mozambik (1) nabucco (7) namíbia (1) nato (18) ndk (6) németek (55) nicaragua (5) niger (5) nigéria (2) norvégia (3) olaszok (11) omán (1) örményország (5) oroszország (98) összeesküvés (5) pakisztán (31) palesztina (21) panama (3) peru (3) podcast (66) powerpoint (2) propaganda (65) puccs (11) rádió (44) rakéta (15) rakétavédelem (15) recenzió (14) repülőnap (3) róma (2) románia (6) spanyol polgárháború (3) sri lanka (13) SS (5) svédek (2) szaúdiak (12) szerbia (4) szíria (31) szlovákia (2) szolgálati közlemény (94) szomália (23) szovjetunió (71) szudán (16) tadzsikisztán (4) tank (42) terror (66) thaiföld (9) törökország (29) trónok harca (4) tunézia (1) türkmenisztán (8) uae (5) uav (6) uganda (5) új zéland (1) ukrajna (17) ulster (2) usa (165) üzbegisztán (2) választás (14) válság (4) varsói szerződés (11) vendégposzt (23) venezuela (4) video (34) vietnam (23) vitaposzt (7) wehrmacht (24) westeros (4) zamárdi (1) zimbabwe (4) zsámbék (1) zsoldosok (14)

A Brit Királyi Légierő Múzeuma

2013.03.07. 15:13 KatPol Blog

Rammjaeger83 & SchA

London mára az ott dolgozó kitántorgók révén a második/ötödik (aligha vette bárki is a fáradságot, hogy pontosan utánanézzen, hanyadik) legnagyobb magyar várossá vált, így ha valaki rokonokat, ismerősöket látogat odakint, vagy az unortodoxia elől a ködös Albionba menekülve éppen belevág pizzasütő/biciklis futár/stb. karrierjébe, annak javasoljuk, hogy mindenképpen látogasson el a RAF londoni múzeumába. Tömegközlekedéssel is kiválóan megközelíthető (Északi vonal, Edgware ág, Colindale állomás), a belépés pedig díjtalan, így megmaradnak a fontok egy esti pub meglátogatására, ahol a nap élményeitől megihletve ki lehet beszélni, hogy végül is a Spitfire vagy a Bf-109 volt-e a jobb gép. Az alábbi, 2009-ben készített képeket a blog.hu berkeiben vacsad néven futó olvasónk bocsátotta rendelkezésünkre, melyért ezúton is köszönetet mondunk neki. 

P9060306P9060384Két törékeny szerkezet a repülés hőskorából: a Csatornát elsőként átszelő Blériot XI, melyet az 1. vh. kezdeti szakaszában felderítésre használtak, és az egykori brit birodalmi rendfenntartás költséghatékony eszköze, ergo az arab és pastu törzsi felkelők réme, a de Havilland 9A.

P9060320P9060314Ez a mediterrán körülmények között vívott harcra átalakított Bf-109 alváltozat (G-2/Trop) hol máshol, mint Tobruk közelében került a britek kezére, ahol szétlőtt, de még javítható állapotban találták és a reptéren lévő más Bf-109 roncsok kannibalizálásával végül is röpképes állapotba hozták (az afrikai hadszíntéren használt porszűrő nincs rajta az orron lévő beömlőnyíláson). A háború alatt  propaganda- és tesztcélokat is szolgált a britek kezében, majd sokáig légibemutatókon szórakoztatta a nagyérdeműt egészen az 1997-es balesetéig. Mögötte és jobbra egy Kawasaki Ki-100-Ib, a hajdanvolt japán császári hadsereg légierejének büszkesége és egyik legkiválóbb vadászgépe, amely egy - már sorozatban gyártott - sárkányszerkezet és egy megbízható csillagmotor ötvözéséből született, újabb ékes példát szolgáltatva arra, hogy a szükségmegoldás nem feltétlenül rossz megoldás. A levegő szamurájainak bánatára azonban csak 1945 elején állt hadrendbe.

P9060317P9060397Balra a 2. vh. legstílusosabb, legtöbbet sztárolt amerikai vadászrepülője, a P-51D modell látható. A típust nem is olyan rég George Lucas is népszerűsítette, elcsesz sajátos történelemszemléletű filmjével. A kiállított példányt szerencséjére (vagy éppen pechjére) már túl későn gyártották le 1945-ben, ezért nem tudta kivenni a részét minden háborúk ősanyjának légicsatáiból. Először az amerikaiak, majd Kanada használta kiképzésre, majd magánszemélyek között járt kézről kézre 45 évig, mint egy krack-ribanc, míg 2003-ban a RAF Múzeumának nem adományozta utolsó gazdája.

A Hawker Hurricane-nel (ez a példánya egy Mk. I) bizony kibabrált a Hollywood-alapú történetírás. Habár az angliai csatában legalább akkora, sőt inkább nagyobb szerepe volt, mint a Spitfire-nek, mivel nemcsak feladatköre, de kinézete is az igavonó öszvérre hasonlított, emiatt a kecsesebb, repülő sportkocsi külsővel rendelkező Spitfire Mk I. mindig elorozta előle a rivaldafényt. Pedig nemcsak Anglia egén virított, több mint két tucat ország használta, a szovjetek közel 3000-et kaptak belőle a Lend Lease keretében (és a pilóták jobban is kedvelték, mint a Spitfire-t, ami túl kényes volt az orosz sztyeppe viszonyaihoz), és földi támadógépként (Hurribomber) egészen 1944-ig használták (lásd pl. itt).

P9060313P9060396A de Havilland Mosquito B.35, avagy a "fából készült csoda". Ez volt a legendás típus utolsó bombázóváltozata, így a 2. világháborúban már nem vetették be. A háttérben egy Boeing AGM-86B robotrep cirkálórak repülő haditechnikai eszköz. Jobbra egy Ju-88R-1 éjszakai vadász, amely érdekes módon nem azért van ilyen jó állapotban, mert valamelyik légitámaszponton hátrahagyva a szövetségesek hadizsákmánya lett a háború után, hanem mert személyzetéből két főt beszervezett a brit hírszerzés, így 1943-ban a géppel együtt Skóciába dezertáltak. Maga a típus egyébként bizonyíték arra, hogy a többfunkciós harcirepülő koncepciója régebbi, mint azt alighanem sok laikus gondolja.

P9060403P9060412A Short Sunderland Mk. V egy igazi repülő disznó, pontosabban a brit beceneve szerint "Repülő Sündisznó". A WW2 előtt utasszállítónak tervezett gépet igen hamar felfedezte magának a brit Légügyi Minisztérium, és még éppen időben, 1938-ban csatasorba állította, mint tengerészeti felderítő/tengeralattjáró-vadász bombázót. A háború majd minden hadszínterét megjárta. Egy híres esetben egy szem Short Sunderland aratott győzelmet 8(!) JU-88C ellen, melyek a könnyű préda reményében rátámadtak. A brit gép hatot lelőtt belőlük, és szitává lyuggatva, de visszatért a támaszpontjára. A világháború után még hosszú ideig rendszerben állt, megjárta Koreát és kivette a részét a Berlini légihídból, utolsónak Új-Zéland küldte nyugdíjba 1967-ben.

P9060335P9060337 A Vickers Wellington B.X., amely egy másik típushoz hasonlóan a napóleoni háborúk neves hadvezéréről kapta a nevét. Jobbra egy mindkettőnél jóval ismertebb 2. világháborús szövetséges bombázó, a Consolidated B-24 Liberator (L-20-FO alváltozat). Az indiai légierő kötelékében szolgált, mielőtt kiállítási tárgy lett belőle.

P9060322P9060386

A találó elnevezésű Hawker Tempest V és a vadászgépek soron következő generációját képviselő Gloster Meteor F8. Ez a változat a 2. világháborúban már nem látott éles bevetést, Koreában viszont már igen.

P9060325P9060353

Egy efféle múzeum aligha számíthatna jelentős hírnévre, ha nem vonultatna fel néhányat a Nagynémet Birodalom "csodafegyverei" közül. A közelebbi bemutatásra ezen a blogon talán nem szoruló Me-262A-2a és a "népi vadász", a He-162A-2. Ahogy neve is utal rá, lényegében eldobható volt - akárcsak a pilótája.

P9060416P9060404A "megtorló" V-2/A4, egy új korszak hajnalának képviselője, a korabeli technika csúcsa. Sajnos azonban nem mind arany, ami német, ezért a V-2-höz egyéb rekordok is kötődnek, mint például a fegyver, aminek példátlan módon több emberéletet követelt a legyártása, mint a bevetése (biztos jó minőséget produkáltak az éhhalál szélén vergődő, tífuszos kényszermunkások), a halálos áldozat / kilőtt rakéta arány alulról súrolta a hármat, és összességében a Birodalom háromszor annyi pénzt szórt el a V-programokra, mint amennyibe a Manhattan-terv került. Werner von Braunnak mindenesetre jól mutatott a CV-jében, amikor bekopogott a NASA-hoz.

P9060408

A V-1 és a V-2 mellett a náci Németország másik nagy fehér elefántja, Hermann Göring "birodalmi marsall", 1:1 méretarányban. Itt megnézhető róla egy dokumentumfilm.

P9060411P9060346

A látogató betekintést nyerhet abba, hogyan irányították az angliai csata idején a szigeteket védő vadászkötelékeket. Balra a RAF néhány járműve, a háttérben pedig egy igazi ritkaság, a Fw-190 utólag kiképzőgéppé átalakított változata (A-8/U-1).

P9060350P9060348

2. világháborús légibombák

P9060377P9060376

Humber Mk.III felderítő harcjármű

P9060417P9060368

A víztükrön, szárazföldön és a repülőgép-hordozó fedélzetén egyaránt elboldoguló Supermarine Seagull V (későbbi és kevésbé hízelgő nevén Walrus, azaz rozmár). A 2. vh. során több mint 7500 pórul járt pilótát mentettek ki a hullámok közül ilyen ormótlan gépekkel. Jobbra a nem sokkal kecsesebb Supermarine Stranraer, a történelem egyik utolsó kétfedelű hidroplánja.  Ahogy a haditechnikához annyira nem konyító nézők is bizonyára ki tudták következtetni, a 2. vh. alatt legfőbb feladata a pilótaoktatás és a járőrözés volt.

P9060395P9060266

Ezek a képek a brit légvédelmi erők technológiai fejlődését mutatják. A 3,7 hüvelyk (94 mm) kaliberű QF löveg, jobbra pedig a Bristol Bloodhound Mk. II, amely a hidegháború első évtizedeiben a RAF-támaszpontok védelmének fő eszköze volt. Csak én gondolom úgy, hogy egy légvédelmi rakétának tulajdonképpen elég találó név a "véreb"?

P9060345P9060378

Az Avro Blue Steel nukleáris rakéta, melyet annak idején a híres V-bombázók hordoztak (volna). Viszonylag kiforratlan technológia lévén nem ez volt a brit hadiipar legjobban sikerült terméke, így nem is állt sokáig hadrendben. Balra a BAC Lightning, amely minden más vadásztípusnál tovább szolgált a RAF kötelékében, mellesleg Albion első harcirepülője, amely elérte a hangsebesség kétszeresét. (Ez egy F6 változat.)

P9060326P9060372

Harrier GR.3 és az AJ-169 Martel radar elleni rakéta.

P9060339P9060359

Panavia Tornado GR1B. Az itt látható példány az 1991-es Öböl-háborút is megjárta. Jobbra egy Westland Whirlwind HAR10 mentőhelikopter. Nem összekeverendő a kevés bevetést látott kétmotoros vadászgéppel.

P9060309P9060310

A tárlat egyik legfrissebb darabja, a Eurofighter Typhoon DA2. Mielőtt ide került volna,a fejlesztési program repülőtesztjeire használták.

Az összes kép itt tekinthető meg:

8 komment


| More

Címkék: britek hidegháború 2.vh

A bejegyzés trackback címe:

https://katpol.blog.hu/api/trackback/id/tr995112811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stoppos76 2013.03.07. 16:33:03

Sajnos elég xar fényképezőgépem volt, mikor ott jártam, de itt van pár kép még:

picasaweb.google.com/115222993083217375819/RAF

Nagyon jó múzeum és marha sok időt el lehet kúrni ott. :)

Flankerr 2013.03.07. 21:05:25

Szép képek, mustsee múzeum..:)

Etniez 2013.03.08. 03:29:23

Futár vagyok és voltam itt :)

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2013.03.08. 10:12:13

Köszi a publikálást és most már legalább tudom mit láttam, eddig csak sejtéseim voltak :)

tudi 2013.03.08. 18:05:23

Basszus annyi jó múzeumot mutattok be itt, hogy fáj az ember szíve, hogy mindet láthassa élőben.

rognork 2013.03.08. 21:20:41

végre egy igazán jó múzeum/képsorozat.

szeretném megtudni, hogy a repülő haditechnikai eszköz miért nem jó kifejezés

Serathis 2013.11.14. 21:46:51

Itt én is voltam :)
süti beállítások módosítása